[VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:49

Arme meid, ze was nog niet uitgeslapen. :')
Nou schrikken doen ze allemaal ook wel eens. Je kan daar ook perfect op oefenen zo te lezen op je stal.

Is wel waar wat je zegt, is ook makkelijk omgaan met hen als je weet hoe ze een beetje in elkaar zitten. Toch betrap ik me erop dat ik knopje moet omdraaien hoor. Zo ben ik gewoon van hooi over deur te gooien of als ik de paarden voorbijloop eens klopje op hun kont te geven. Moet is dus niet doen bij de rbi. Die zit op het dak als ik dit doe :D

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.



Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:21

Dat is een beetje als ‘ik kan nog niet vertrekken want de hond slaapt op mijn schoot’ :D

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 17:45

Granoek schreef:
Dat is een beetje als ‘ik kan nog niet vertrekken want de hond slaapt op mijn schoot’ :D


:') Nou inderdaad hahaha.


Update! Vandaag heb ik op stal wat trail balkjes neergelegd zodat we dit eens konden oefenen. Ze heeft dit in Italië wel eens gedaan, maar sinds ik haar heb nog nooit :D Dus ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten. Ze kan in ieder geval vierkant opstellen, dat gaat echt 9 van de 10 keer heel goed *\o/* (maar dit hebben we ook al honderd keer geoefend, eigenlijk elke dag dat ik met haar bezig ben zet ik haar even vierkant :D).


Walk en jog aan de hand gaat in principe goed, zolang ik dicht bij d'r hoofd loop. Als ik bij d'r schouder loop snapt ze het niet en dan gaat ze steeds langzamer. Als je haar dan probeert op te drijven wordt ze chagrijnig :+ Dus ik blijf voorlopig maar wat dichter bij d'r hoofd lopen. Als de jury dat in september niet goed vindt, dan is het pech. Ik ben namelijk nog niet zeker genoeg van ons samen als ik bij haar schouder moet lopen. Dat komt in de toekomst allemaal wel. Af en toe heeft ze een uitschieter want dan moet ze even laten zien dat ze een jong paard is en dan maakt ze een mega sprong opzij o.i.d. :D Zodra ze aanspringt in de jog maakt ze nog wel een bepaald hupsje maar daarna jogt ze braaf mee.

Balkjes lopen doet ze echt heel goed! De eerste keer tikte ze ze allemaal aan, maar na een paar keer deed ze het allemaal vlekkeloos. In de walk laat ik haar er goed laag naar kijken, in de jog lukt dat niet maar ze jogt er wel overheen zonder ze aan te tikken dus daar ben ik blij om! O:)

Binnen het vierkant 360 graden draaien lukt ook wel (al weet ik niet zo goed wat ik met mezelf aan moet dan :Y) Ik ben namelijk totaal niet ervaren met showmanship en in hand trail. Ik heb m'n hele leven beide onderdelen nog maar 1 keer gestart dus van mij hoeft niemand echt wat te verwachten ook _O- ).

En het stukje 360 graden draaien om het achterbeen blijft nog wel lastig, maar ik denk dat dat voornamelijk door mijn eigen positie komt. Ze draait in ieder geval wel nu zonder d'r oren in d'r nek te leggen en zonder bijt pogingen naar mijn hand :+ Da's al een hele verbetering.



Achterwaarts blijft ze wel lastig vinden, ze zet d'r voorbenen netjes naar achteren maar dan laat ze vervolgens d'r achterbenen staan. Van Bellethjeee kreeg ik de tip om dat de voorhand wat meer te bewegen zodat ze uiteindelijk met haar achterbenen ook weer verder zal stappen. Dit werkt wel redelijk, maar ik vind het zelf nog wel lastig om dit duidelijk aan haar aan te geven. Zie de video hieronder;


Maar goed, het hoeft ook niet perfect van mij. De wedstrijd in september is voornamelijk voor de ervaring, we gaan niet voor het winnen (dat gaat 'm sowieso niet worden als ik sommige concurrentie zie :') ). De ervaring en het plezier, dat is wat telt! Zodra de inschrijving open is gaan we ons opgeven voor: Halter yearling mares (open), Color Class (ook halter, open), Showmanship (walk & trot) en In Hand Trail (walk & trot).

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:04

Wat leuk zeg en jullie worden vast en zeker altijd maar beter en beter.

Showmanship is echt niet zo simpel als velen denken en als het eruit ziet. Je moet als begeleider gelijktijdig stappen met je paard.
En je moet echt instappen op de schouder om ze achterwaarts te sturen of op de borst om ze zijwaarts te laten draaien. En ze moeten mooi vierkant staan voor en achter. Vergt heel veel oefening en precisie.

Maar ze doet dit al heel netjes.

Misschien tip maar op je tweede filmpje vertrek je voor haar, zou ik niet doen. Je gaat aangeven dat ze moet gaan door met je handen en lichaam voorwaarts te leunen en pas als ze vertrekt, vertrek je mee. Anders leert ze te wachten op jou en ben je altijd ongelijk.
Heb wel een leuk filmpje voor je als je graag wil van men lesgeefster.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:12

Gaaf hoor! Ze doet het al knap! :D

Ik begin (nog) niet aan Showmanship. Vind het verrekte moeilijk 8)7

Met staken bedoel ik verstijven. Zowel als ze iets eng vindt, als dat ze ergens geen zin in heeft. Dan gaat se stilstaan en achterwaards. Ik zie het zo voor me dat ze dit gedrag onder het zadel ook verkiest boven rennen als ze ergens van schrikt oid. Op het onderstaande filmpje zie je mooi wat ik bedoel. Niet vluchten, maar verstijven en daarna weer nieuwsgierig op zoek.


Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 20:38

Bedankt voor de tip Fotsy! Ik ben helemaal niet ervaren met showmanship (het is ook eigenlijk helemaal niet mijn ding :D ) maar ik doe het nu omdat ik het leuk vind om met haar bezig te zijn en ik wil graag dat ze op jonge leeftijd al wat “show ervaring” opdoet, da’s allemaal mooi meegenomen voor als ze straks volwassen is :j maar eigenlijk hoop ik dat we over zo’n 3 a 4 jaar uitblinken in de reining, ranch riding & ranch trail. Dat vind ik echt de gaafste onderdelen!
Filmpje van je lesgeefster is altijd interessant, stuur maar door :D

G_S ik snap wat je bedoelt! Is op zich wel fijner dan een paard dat direct de benen neemt Haha. Ik denk dat Nova ook zo is :j misschien lijken Joy en Nova wel veel op elkaar :D

Nog twee fotootjes van vanmiddag, wat is ze toch knap he <3 (zal iedereen wel over z’n eigen paard zeggen :’) )
Afbeelding

Afbeelding

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 18:43

Ik heb ons ingeschreven voor de wedstijd 22 september! Eerst halter yearling mares, dan color class. Daarna heeft ze heel lang pauze, en later op de dag volgt showmanship en in hand trail. Vind in hand trail wel heel erg spannend, en ik heb mezelf ook nog niet echt overtuigd.. maar nu kan ik in ieder geval niet meer terug :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101272
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:46

Wat tof!! :))
Waar?

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:42

stal monsoer in Arnhem toch?

Rust zacht lieve Pebbles [o]

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101272
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:43

Ok, heb je vervoer kunnen regelen dan? Hoe is ze eigenlijk met laden?

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:25

Hey wat leuk ingeschreven! Volgens mij heb ik mn vrije weekend dan misschien kom ik wel kijken :) leuke filmpjes ook ze doet het goed!

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:05

Leeeeukk!! Ik kom jullie aanmoedigen *\o/*

Juist dat wat moeite kost, blijkt achteraf de moeite waard..

[EJL-ITP] "A devil doesn't become an angel in just one day"

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 04:47

Het is inderdaad stal Mansour in Arnhem :) linkje naar het evenement: https://www.facebook.com/events/1935287393448784/?ti=ia

Ik heb geen idee hoe ze is met laden. In Italië is ze de trailer in “geduwd” met twee armen achter dr bil. Ze bevroor en wilde niet vooruit. Dus mijn idee is om een lesje van Elena te nemen en te eindigen in de trailer (ze doet namelijk ook aan trailer laad training). Maar als de fokker naar Nederland komt om te kijken, dan helpt zij me ermee (ik vind het wel lastig hoor want de fokker en Elena hebben best wel een andere visie :D en ik wil geen van beiden een slecht gevoel bezorgen). Het liefst zou ik van tevoren nog willen oefenen met trailerladen maar ik heb er zelf geen een en ook geen geschikte auto. Heb wel een dagopleiding BE rijbewijs gedaan maar helaas niet gehaald :+ was namelijk kapot zenuwachtig. Op 3 september moet ik opnieuw afrijden.

Ik heb een trailer gehuurd en de vader van een stalgenoot haalt en brengt ons. Dus we gaan wel zien hoe dat allemaal gaat :D

Super leuk Namiro en Belletjheee! Jullie mogen allemaal komen kijken uiteraard :D

Heb alleen nog een probleem: het showhalster dat ik heb is veel te groot :’) hopelijk is er iemand die er eentje wil uitlenen.. want om nou een nieuw halster te kopen waar ze over een paar maanden niet meer in past vind ik ook zonde

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 05:51

Idd goed om t trailerladen te oefenen. Zou jammer zijn als dit teveel stress oplevert. Showhalsters kun je ook huren voor een dag bij de countrymill!

Juist dat wat moeite kost, blijkt achteraf de moeite waard..

[EJL-ITP] "A devil doesn't become an angel in just one day"

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 11:22

Update! *\o/* *\o/* *\o/* Vandaag zijn we voor het eerst buiten wezen wandelen!

Ik stond echt compleet te stuiteren van de zenuwen dus stalgenoot en ik hebben even geruild :') Ik op haar paard Lien, zij met Nova wandelen. Nova staat samen met Lien in de kudde en ze zijn dikke maatjes. Lien is een 14 jarige pony die western wordt gereden en al veel buitenrij ervaring heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Het aller engst van de hele weg waren de strepen op de drempel:
Afbeelding

Helaas was ik te laat met filmen, dus dan maar een foto gemaakt. Vervolgens gingen we verder wandelen. Op de route kreeg mijn stalgenoot ineens mega last van blaren, zo erg dat ze niet meer kon lopen. Ze heeft toen besloten om op sokken verder te wandelen :x :x :x Ik heb nog wel gezegd dat het op eigen risico was mocht Nova op d'r voeten springen := Maar gelukkig is het de hele weg goed gegaan (ik zou dat dus echt niet gedurfd hebben :') ). Dus als je denkt in de volgende videos: loopt ze nou op sokken? Ja, dus...

We kwamen een brug tegen. Die was eventjes spannend. Na enige twijfel is ze er toch overheen gegaan *\o/*




Toen kwamen we weer strepen op de weg tegen, ik dacht dat ze hetzelfde zou reageren als bij de drempel (snuiven en knorren), maar dat deed ze eigenlijk niet. :D


Van auto's kijkt ze al helemaal niet op


Ook de paddestoel was niet boeiend


En de kliko eigenlijk ook niet




Geloven jullie nog dat ze echt een jaarling is? :Y) Het leek wel een volwassen paard die al jaren levenservaring heeft _O- Ik ben echt heel erg trots op haar! De volgende keer ga ik dus ook zelf wandelen en dan gaat m'n stalgenoot op d'r paard zitten, nu ik eenmaal gezien heb hoe not impressed ze is met alles :+

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:30

Netjes hoor!

xDenies

Berichten: 13488
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:36

Vind je het niet super jammer dat jij niet al deze eerste keren met haar beleeft? Ik neem aan dat je samen een band op bouwt en ze bepaalde dingen bij jou sneller oppakt/meepakt? In ieder geval, dat had en heb ik nog steeds met mijn merrie wel.

Of bleven jouw zenuwen zo sky-high??
Is gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik ben altijd van het zelluf-doen geweest.

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:48

War een gave filmpjes! Ze doet het echt heel stoer

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 15:13

Het beginstukje heb ik zelf gelopen maar ik was zo nerveus dat ik wilde omkeren. Daarom hebben we geruild. Maar ik was er wel bij door met een ander paard mee te zijn dus daarom vind ik het niet erg :) als ik er helemaal niet bij was geweest dan had ik het inderdaad ook niet leuk gevonden

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

xDenies

Berichten: 13488
Geregistreerd: 29-01-08

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:19

Bedankt voor je uitleg! Ik snap wat je bedoeld :) Ik hoop dat het een volgende keer wel met jou samen lukt!

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:33

Ik vind het juist wel knap dat je dat voor jezelf kunt toegeven en een ander om hulp durft te vragen Emita. Er zijn er zat die smoesjes zouden bedenken om nooit dat terrein af te gaan, of er bibberend naast blijven lopen ´omdat het moet´ en zo hun onzekerheid doorgeven aan het paard :+

Nu heeft iedereen lol gehad en heb jij het vertrouwen gekregen om het de volgende keer zelf te doen. En dan wordt dát gewoon jouw eerste wandeling met Nova aan de hand ;) win- win- win -win

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 20:34

Sintara schreef:
Ik vind het juist wel knap dat je dat voor jezelf kunt toegeven en een ander om hulp durft te vragen Emita. Er zijn er zat die smoesjes zouden bedenken om nooit dat terrein af te gaan, of er bibberend naast blijven lopen ´omdat het moet´ en zo hun onzekerheid doorgeven aan het paard :+

Nu heeft iedereen lol gehad en heb jij het vertrouwen gekregen om het de volgende keer zelf te doen. En dan wordt dát gewoon jouw eerste wandeling met Nova aan de hand ;) win- win- win -win


Precies dat bovenste gedeelte is waarom ik het uit handen heb gegeven :D want als ik nerveus ben wordt zij dat ook. En in het begin moeten we langs een wei met vier shetland pony's, die graag een sprintje trekken als je met paarden langsloopt. Daardoor werd zij onrustig waarop ik onrustig en nerveus werd. Toen we gewisseld hadden van paard ging het direct een stuk beter (de wei was daarna ook in zicht). Op de terugweg moesten we langs dezelfde wei en toen was er niks aan de hand. Maar ik weet nu in ieder geval hoe ze buiten is dus de volgende keer durf ik het zeker weten zelf :D

Ik wil proberen 1x per week een wandelingetje buiten te maken. We moesten ook langs een voetbalveld, nu was het er rustig maar in het weekend zijn daar dus wedstrijden. Op zich is dat wel een goede schriktraining. En er zijn nog meerdere routes die we kunnen wandelen. Dit was het stukje langs de 'rustige' wegen, waar auto's max 50 mogen en een stukje woonwijk. Er is nog een route door weilanden richting een grote vijver in het bos waar paarden ook kunnen zwemmen, daar wil ik binnenkort naartoe (morgen wordt het 27 graden dus er is een kans dat we er morgen heen wandelen). Daarnaast is er nog een route naar het bos van de Utrechtse Heuvelrug maar dat is wel eerst een kwartier wandelen langs een 80 km weg (waar ook grotere auto's en vrachtwagens komen, die heeft ze nog niet rijdend meegemaakt), en dat vond ik voor nu nog wat te veel :D maar we zullen het zeker in de toekomst wel gaan doen en daar langs wandelen :j

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

xDenies

Berichten: 13488
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:03

Het was echt pure nieuwsgierigheid :) Ik heb ook gigantisch veel kilometers met mijn merrie gemaakt vanaf veulen af aan er naast. En uiteindelijk mee als handpaard met mijn toen andere merrie.

Het is goed en fijn om iemand als back-up te hebben. Je moet alles gewoon op je eigen tijd en manier doen :) En als het voor jou helpt omdat in eerste instantie met/door iemand anders te laten doen, prima toch? Jullie zijn hartstikke leuk bezig en die band groeit alleen maar groter en groter. Vooral naar haar en naar je zelf kijken en daar bereik je het meeste mee.

Ik kruip weer terug onder mijn mee-leessteen :D

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 21:17

Snap ik hoor xDenies :D Het lijkt me ook heel gaaf om Nova als handpaard mee te nemen. Samen met Lien moet dat wel mogelijk zijn uiteindelijk :j

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Kimmie25501

Berichten: 7548
Geregistreerd: 19-01-14

Re: [VOLG] **Nova** chases butterfly van jaarling tot showpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:11

Goed bezig hoor! Ik begrijp heel goed dat je haar uit handen hebt gegeven! Ik ben zelf ook zo'n stresskip en vaak helpt het dan om iemand anders iets te laten doen met jouw paard, als je dan zelf ziet dat ze braaf zijn, kun je veel makkelijker daarna zelf weer aan de slag gaan.

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 5 bezoekers