Welke singel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 14:54

Hoi,

Ik wil een nieuwe singel voor mijn paard kopen maar ik heb geen idee wat voor 1 ik er wil kopen. Sinds er zoveel verschillende zijn, neopreen, wol, leer, recht, banaan et cetera. Dus zoek ik ervaringen van mensen.

Dus wat voor singel gebruik je en wat zijn de voor en nadelen ervan?

Blixem
Berichten: 1942
Geregistreerd: 13-11-13

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:15

Wat doe je?
Springen, dressuur, etc.

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:21

Ik heb me onlangs super erg verdiept in singel omdat mijn paard gevoelig is voor singelwondjes. Ik gebruik een vrij normale dressuursingel, deze is recht en heb ik bij het nieuwe zadel gekregen. Omdat ze hier wondjes van kreeg heb ik een singelbontje van lemieux besteld en met de combie van deze loopt ze top! Ik zou gewoon ff wat uitproberen.. alle paarden lopen verschillemd op singels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:27

Dat verschilt per paard :) Ik dacht het goed te doen door een anatomische singel van BR te kopen en een Back on Track dressuursingel maar pony bleef happen tijdens het aansingelen. Afgelopen week is de zadelmaker geweest en bleek dat de voorkeur lag bij een simpele, rechte singel van Harry's Horse.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:33

In ieder geval geen singel met elastiek! Daarvan gaat je zadel juist onstabiel liggen, en die singel je gauw ook te strak aan.
Over het algemeen voldoen de normale neopreen singels prima. 1 met wol is vooral als je paard gevoelig is voor singel wondjes.
Die 'banaan' vormige zoals jij noemt zijn vooral fijn voor paarden waarbij de zogenaamde singelgoot ver naar voor ligt. Dat is de plek waar je singel altijd ligt, als dit ver naar voor is zal de singel gauw tegen z'n ellebogen aan trekken, en dat is niet prettig. Met die anatomische singels ligt de singel wel op de juiste plaats, maar krijg je voldoende ruimte bij de ellebogen.

Ik rij zelf meestal met een leren springflap. Dit was meer omdat het bij het zadel zat. Bevalt prima, en ziet er ook mooi uit. Vergt wel wat meer onderhoud. Aan mijn dressuursingel heb ik een hele simpele neopreen. Dat ligt ook prima, en als die vies is gooi je hem gewoon in de wasmachine. Ideaal.

Wat voor singel rij je nu mee? en ligt je zadel dan ook goed met die singel? Van daaruit zou ik gaan kijken naar wat voor vorm je moet hebben, en het materiaal is vaak wat meer wat je zelf prettig vind.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:52

Dit is het western deel, dressuur en springsingels zijn niet zo van toepassing. Al zijn de algemene dingen natuurlijk hetzelfde!

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 21:33

Zoals troi zegt, Ik rijdt western vandaar dat ik het ook op het western gedeelte van bokt heb gezet.

Ik heb zelf een neopreen maar nu die geschoren is kreeg hij daar schuurplekken van. Heb ook een nep wollen maar daar gaat mijn zadel van schuiven maar die is ook te groot.
Beide zijn ze recht.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:35

Neopreen vind ik zelf niet fijn. Hooguit voor een flinke buitenrit als het nat is, omdat je hem daarna makkelijk kan afspoelen.

Vilt geprobeerd en die vond ik zelf wat te stug en vouwde ook om aan de zijkant en daar werd ie hard.

Echt wol is heel fijn. Heb ze nog en bevallen prima. Spoel ze af en toe goed en dan laten drogen. Heel af en toe een echt wasje. En andere keren even de borstel erover. Hangt ook een beetje van de viezigheid af.

Welke me wel echt het beste bevalt is mn mohair roper singel. Had er goeie dingen over gehoord en gelezen, maar was sceptisch, omdat ik touw normaal echt niks vind. Maar hij vormt juist erg mooi mee met het lichaam en nooit last van. De echt wollen van pc krijgen bijv wel knikjes en daar worden ze toch iets harder omdat het midden hard is. Beetje lastig uitleggen.
Enige is dat mn mohair een hele maat gegroeid is inmiddels, dus niet te groot kopen.

Fleece/nepbont vind ik altijd vreselijk. Bij een singel, maar ook een pad.

Naast neopreen heb je nog allerlei kunststof variaties met bobbels en die rekken etc. Ik vind dat zelf echt niet fijn en op de haren trekken.

Een zadel moet gewoon goed passen. Niet alleen het zadel zelf, maar ook de plaats van je singel is belangrijk en hoe je opzadelt. Als je zadel te ver naar voren ligt, wat veel mensen doen, gaat het ook vaak schuiven.
Een singel hoort ook niet te strak te zitten of aangesnoerd te worden. Ik zelf singel nooit na en heb het zelfs vrij los zitten.
Schuiven kan ook door je zadel en pad komen.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:43

Misschien even een tag in de titel laten zetten, dat scheelt in de reacties...

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 08:39

superpony schreef:
Neopreen vind ik zelf niet fijn. Hooguit voor een flinke buitenrit als het nat is, omdat je hem daarna makkelijk kan afspoelen.

Vilt geprobeerd en die vond ik zelf wat te stug en vouwde ook om aan de zijkant en daar werd ie hard.

Echt wol is heel fijn. Heb ze nog en bevallen prima. Spoel ze af en toe goed en dan laten drogen. Heel af en toe een echt wasje. En andere keren even de borstel erover. Hangt ook een beetje van de viezigheid af.

Welke me wel echt het beste bevalt is mn mohair roper singel. Had er goeie dingen over gehoord en gelezen, maar was sceptisch, omdat ik touw normaal echt niks vind. Maar hij vormt juist erg mooi mee met het lichaam en nooit last van. De echt wollen van pc krijgen bijv wel knikjes en daar worden ze toch iets harder omdat het midden hard is. Beetje lastig uitleggen.
Enige is dat mn mohair een hele maat gegroeid is inmiddels, dus niet te groot kopen.

Fleece/nepbont vind ik altijd vreselijk. Bij een singel, maar ook een pad.

Naast neopreen heb je nog allerlei kunststof variaties met bobbels en die rekken etc. Ik vind dat zelf echt niet fijn en op de haren trekken.

Een zadel moet gewoon goed passen. Niet alleen het zadel zelf, maar ook de plaats van je singel is belangrijk en hoe je opzadelt. Als je zadel te ver naar voren ligt, wat veel mensen doen, gaat het ook vaak schuiven.
Een singel hoort ook niet te strak te zitten of aangesnoerd te worden. Ik zelf singel nooit na en heb het zelfs vrij los zitten.
Schuiven kan ook door je zadel en pad komen.


Ik heb mijn zadel 3 maanden geleden na laten kijken en zat toen prima. Ik heb 2 pads een professional choice en 1 wolvilten met opvul pads die ik zelf kan bepalen waar ik ze plak. Deze doe ik afwisselen maar bij beide pads schuift mijn zadel.

Hij is wel een stuk meer gaan bewegen door zijn lijf, wat ik denk de oorzaak is van het schuiven van mijn zadel. Want voor het rijden ligt het zadel goed.

Over 3 maanden komt de zadelmaker weer.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 08:45

TurdusMerula schreef:
Misschien even een tag in de titel laten zetten, dat scheelt in de reacties...


Hoe doe ik dat? Want zover ik kan zien kan ik niks wijzigen aan mijn openingspost.

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:43

troi schreef:
Dit is het western deel, dressuur en springsingels zijn niet zo van toepassing. Al zijn de algemene dingen natuurlijk hetzelfde!


Grapje :+ Had het niet gezien 8-)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27970
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:44

Ik heb ongeveer alles gehad wat er aan singels te krijgen is. Wat er bij mij is overgebleven is een mohair roper-model en geloof het of niet: een doodsimpele supergoedkope neopreensingel. Ik heb een Arabier met gevoelige huid en neopreen is wonderbaarlijk genoeg hetgene waar hij het het beste op doet. Wol, wolhoezen, vilt, leer, katoen ging allemaal mis, en nu gaat het al jaren goed. De mohair gaat ook goed, maar vind ik zelf niet zo mooi staan en gebruik ik dus maar weinig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:15

In neopreen zit ook wel wat kwaliteits verschil en je moet echt naar je paard kijken. Het ene paard is veel gevoeliger dan de andere.

De mohair roper heb je ook in diverse kleuren en kan je zelfs laten maken naar eigen smaak. Ook felle kleuren als je zou willen. Ik heb gewoon beetje beige/bruining achtig en stoort me totaal niet eigenlijk. Ik vind het wel netjes bij een bruin westernzadel.

Mn wollen pc singels hebben dat midden stuk ook bruin. Mn 34'' heb ik te koop en wil ik ook een mohair roper voor terug.

Bij een roper model vind ik de maat wel nog belangrijker. Dat het brede gedeelte echt goed in het midden komt.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:52

Ik vind mohair best mooi staan. Maar ik houd van een 'ruige' westernlook, een werklook, veel meer dan van de showlook. :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:04

Dat is het toch juist ook? Of bedoel je dat ook? Ik ben helemaal niet van uiterlijk, maar ik vind het wel fijn als alles netjes en beschaafd blijft. Toen ik bij mn ruin met een nieuwe wollen singel en bell boots met wollen randen reed, zag ik in de spiegel eerst het wol steeds en daarna pas de rest. Dat springt er dan zo uit.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 23:53

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, dus mohair is het meest populair.

Ik heb vandaag eens goed zitten kijken en ik denk dat het zowieso goed is om een anatomische singel te nemen.

Zijn er mensen met ervaringen met leren singels?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 01:39

De mohair roper singel gaat met de vorm van het lijf mee. Bij bijv wol, vilt en fleece die een stug midden hebben zie je de rand omvouwen en kan het daar hard worden. Mohair roper zijn koorden, dus die gaan daar meer in mee als het ware. En zoals ik zei, koop wel de goede maat, want je wil wel dat het brede stuk goed in het midden komt.
Het is ook echt belangrijk dat je singel op de goede plek zit.

Er zijn wel mooie leren singels, maar ik vind dat ze bij veel zweet, buiten rijden of bijv in de regen rijden toch wel wat hard worden op den duur. Als je een goeie hebt, moet je hem gewoon echt netjes onderhouden, dat scheelt echt heel veel.
Maar goed, bij een wollen moet dat ook. Daar wil je ook geen vuil of harde plekken in krijgen.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:34