quarter 25 jaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-18 17:12

Veel oudere quarters worden voor recreatie verkocht of staan ergens met pensioen en zal niet allemaal altijd bekend zijn, wie, wat waar.

Mn eerste kind van mn 25jr merrie is bij ons en die is dan nu 19. Die is jong en pittig ingereden ( was toen al niet meer van ons ) maar is echt keihard, net als zijn moeder.
Daar tegenover heb ik Jan 2017 een 7jr moeten laten inslapen die echt niet jong en veel gereden was.
De sportpaarden die jong presteren, hoeven vaak niet lang te presteren, maar goed dat is ook een eeuwige discussie natuurlijk.

Volgens mij heeft Sylvia Schoenmaker ook een oudje, maar die woont natuurlijk niet meer in Nederland. Wendy v Osch heeft al een iets oudere nog fit in de les lopen. En volgens mij zijn er nog wel een aantal die rond deze leeftijd zitten.
Ze worden niet altijd ingeslapen vanwege een blessure natuurlijk, er zijn meer redenen dat het niet meer gaat.


Mountain1
Berichten: 5
Geregistreerd: 13-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:26

Ik heb ook een quarterhorse merrie die 24 jaar is, en een zoon van haar van 19. Ze heeft heel wat kilometers gemaakt, en ziet er nog steeds jong uit.

Em_

Berichten: 2174
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:38

Ik ben vandaag bij een quarter langs geweest van 30 jaar, ze is volgens mij 1 van de eerste quarters in Nederland? (Zou dat kunnen?)
Ik heb dr bijna 9 jaar verzorgd (tot 4,5 jaar geleden). Ze staat nu lekker met pensioen!

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:44

Mijne heeft vanaf 3,5 jr met mij rondgesjouwd (en ik ben echt niet de lichtste) en ook hard gewerkt altijd. Laatste jaren bijrijdster erbij maar ik stap er zelf nog wel op en pak af en toe nog les en dat is dan wel een stevige les.
De lesjuf zegt ook dat door mijn manier van rijden mijn paard zo goed en gezond oud is geworden. Ik hoop nog lang zo door te kunnen gaan.
Ben denk ik de enige in NL die nog steeds met hetzelfde zadel rijdt als waar ik mee begonnen ben. Zadel toen nieuw gekocht en is inmiddels ook 21 jr oud.
Toevallig een sterk peerd gekocht, ze is op een enkel klein dingetje na ook nooit echt ziek geweest.
Ik mag echt in mn handjes klappen met zo'n goed paard.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 08:02

Had ik ook hoor Cissy, zadel heeft 23 jaar op mn paard gelegen en is ondertussen 27..
Paard is bijna dertig geworden :j

DD, ziet er goed uit zeg!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 12:31

Mountain1 schreef:
Ik heb ook een quarterhorse merrie die 24 jaar is, en een zoon van haar van 19. Ze heeft heel wat kilometers gemaakt, en ziet er nog steeds jong uit.

Heerlijk is dat. IK kan er ook echt van genieten hoe goed mn merrie is.


Em_ schreef:
Ik ben vandaag bij een quarter langs geweest van 30 jaar, ze is volgens mij 1 van de eerste quarters in Nederland? (Zou dat kunnen?)
Ik heb dr bijna 9 jaar verzorgd (tot 4,5 jaar geleden). Ze staat nu lekker met pensioen!


Oke, weet je haar volledige naam? Heeft de eigenaar haar nog wel als levend genoteerd laten staan?

cissy schreef:
Mijne heeft vanaf 3,5 jr met mij rondgesjouwd (en ik ben echt niet de lichtste) en ook hard gewerkt altijd. Laatste jaren bijrijdster erbij maar ik stap er zelf nog wel op en pak af en toe nog les en dat is dan wel een stevige les.
De lesjuf zegt ook dat door mijn manier van rijden mijn paard zo goed en gezond oud is geworden. Ik hoop nog lang zo door te kunnen gaan.
Ben denk ik de enige in NL die nog steeds met hetzelfde zadel rijdt als waar ik mee begonnen ben. Zadel toen nieuw gekocht en is inmiddels ook 21 jr oud.
Toevallig een sterk peerd gekocht, ze is op een enkel klein dingetje na ook nooit echt ziek geweest.
Ik mag echt in mn handjes klappen met zo'n goed paard.


Onze merrie komt nog uit Amerika en er werd toen wel wat gezegd over low budget paarden enzo. Maar onze merrie is echt ijzersterk.
Ik heb ook nog een New Forest van 20 en die heeft een erge peesblessure gehad. Veearts zei ook tegen mij dat hij nu nog zo goed rondloopt, omdat ik hem goed aanvoel en me ook aanpas. En inderdaad qua trainen hem soepel en sterk heb gehouden altijd.
Onze paarden staan nu al een tijd 24/7 samen en kunnen dus continu vrij bewegen waar ik wel blij mee ben.
Mn eerste zadels heb ik niet meer. Wij hebben ooit de merrie verkocht en heel kort geen paarden gehad. Het zadel van mn new forest heb ik wel al 11 jaar, maar is voor mn zoon gekocht die toen 10 was en op mn NF ging rijden. Heb mn oude zadel daarvoor ingeruild.
Mn andere zadel is eigenlijk van mn man, maar rij ik wel mee als ik op mn merrie of haar zoon rij.

Mn merrie krijgt wel een iets holle rug en daar zit ik wel iets mee. Had een speciale pad gekocht, maar die vulde dat niet lekker op. Dus hou voor haar gewoon de dikke diamond wool.

Omdat zij verwaarloosd terug kwam bij ons, heb ik haar steeds als een porseleinen poppetje behandeld. Toen vond ik 20 al oud en had niet het idee dat ze nog lang mee zou gaan, maar ze knapte enorm op en we zijn haar voorzichtig mee gaan nemen op buitenrit. Echt oppakken weleens wat gedaan, maar ik heb daar zelf wat moeite mee, omdat die leeftijd toch door mn hoofd speelt.

Zelfde met haar zoon. Is nu een jaar bij ons en heeft een show verleden. Had een lange tijd weinig gedaan en wilde hem wel oppakken, maar vind het eigenlijk wel genoeg geweest qua trainen, dus kies voor het bos.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:46

Mijne komt ook uit Amerika en was helaas niet bepaald low budget. Ik had dure smaak blijkbaar ;)
Maar ze is ook ijzersterk en een goede vertegenwoordiger van het ras. Ben nog steeds heel blij met dr.

Cer, het is toch wel uitzonderlijk hoor als ik alle verhalen lees over paarden die uit hun zadels groeien en soms al aan 3e zadel zitten.
Ik heb m regelmatig laten checken en nog steeds niks mis mee. Supersterke rug ook volgens osteo en veearts. Duimen dat dat nog effe zo blijft.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 16:37

Nee, die van ons was toen ook niet goedkoop. Maar ''men'' zei altijd dat er alleen goedkope paarden naar Nederland kwamen. Die van ons heeft een brandmerk LB zoals een aantal paarden toen en dat werd low budget genoemd. Maar ze waren stuk voor stuk niet goedkoop. En ik weet dat er nog een aantal in deze leeftijd leven.

Hebben jullie destijds een zadel gekocht onder het mom van; een western zadel past altijd. Of is hij echt goed aangemeten?

JoyRider

Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:47

Jeetje DD: dat jouw Missy er nog altijd is joh! _/-\o_

Ik begrijp wel dat ze een grens trekken met uitschrijven, niet iedereen zal het melden als een paard overlijdt en dan houd je het overzicht ook niet zuiver.

Maar ik lees hier tussen de regels door dat jullie ook het idee hebben dat ' hoe ouder hoe gekker' wel echt opgaat voor die paarden? Joy is me toch hondsbrutaal de laatste tijd 8)7 Ze doet me een beetje denken aan mijn oma van 94, die altijd vindt dat ze alles mag zeggen omdat ze zo oud is ....

A Joy forever :+:

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 18:11

Ja, dat is wel zo, want ik moet eerlijk zeggen dat ik mn ruin die maar 7 is geworden niet als overleden hebt doorgegeven. Maar qua statistiek wil ik mn merrie graag leven gemeld hebben, als ik hem als overleden ga melden. Ook omdat haar zoon ook al 19 is. Dan heb ik straks toch wat meer oud, dan jong overleden.

Ja, hoe ouder hoe gekker. Ze staan 24/7 buiten met stallen, hooi en elkaar. ( 4 ) Ondanks dat laat ik ze weleens lekker rennen in de bak. Dan is het de merrie van 25 die het gekst en het hardst tekeer gaat. Ze is ook wel de enige merrie. Maar het is echt met 4 benen in de lucht, verticale rool backs, keihard stoppen op het hek en dat soort fratsen. Er zit ook geen echte grens op. De ruintjes doen soms even mee, maar niet te vergelijken met die oude taart.

Ik ben vrij consequent normaal, maar als ik haar eens aan de longe heb en ze gaat flink tekeer, sta ik alleen maar stom te lachen.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:00

Mijne kan ook nog flink spetteren, staart erop, blazen, racen en bokken, rollbacks etc. Dikke pret heeft ze dan. Tikkertje met mij spelen is ook een grappig spelletje, ik moet haar dan zien te tikken, das heul hard werken hoor!

Heb haar bij een niet zo heel best bekend staande handelaar vandaan (Klaas), die ook low budget paarden had maar daar vond ik geen klap aan. Ben ook bij BW Dineke wezen shoppen maar alles wat toen 7500 gulden kostte en als low budget werd gezien was kreupel, mager of niet in proportie of reed niet lekker.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-18 23:13

Ja, abnormaal zijn ze. Zelfs haar zoon van 19 is normaler dan mn merrie. De andere 2 zijn new forest en shet. Die doen weleens wat mee, maar niet te vergelijken met haar uitspattingen.

Ow, ja. Wij zijn toen ook bij diverse adressen geweest; Klaas, Willem Schimmel, Burgmeijer etc. Ik wilde eigenlijk niet teveel uitgeven en heel graag een buckskin of palomino ( was jong he ) Kwam bij Best Western en ben thuis gekomen met een veel te dure, drachtige bay merrie. Wel gekeurd en op de foto geweest en nog sterk en levend, net als een hele lichting van ze. Ken er nog wel een paar die ook nog leven.

Maar er kwamen overal ook wel wat mindere paarden naar Nederland natuurlijk. En mensen fokten toen wel lukraak.

Em_

Berichten: 2174
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 00:33

@superpony, ze heet Ginger. Ik stuur je even een pb!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 08:44

Nou ik zou niet willen zeggen perse hoe ouder hoe gekker, maar Scotch was wel 1 van de weinigen die zo goed als last kreeg van een soort van dementie.. dat was bij vlagen niet echt heel grappig :oo

En volgens mij was het best bekend dat QH toentertijd goedkoop verkocht werden en duur doorverkocht :') De amerikanen dachten vast "oh those crazy Dutch" :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-18 13:45

Ik moet eerlijk zeggen dat onze merrie altijd vlot is geweest met karakter, maar wel super lief. Toen ze zo verwaarloosd was en wij haar terug kochten, was ze 20 en vonden wij haar echt heel rustig en braaf vergeleken met vroeger. Maar toen ze opknapte, kwam er weer wat karakter en energie terug, dus zij happy, wij happy.

Tja, ik weet niet wat er voor haar betaald is in Amerika. Wij hebben destijds best veel paarden bekeken op verschillende adressen en zij was boven ons budget, maar goedgekeurd en ik was verliefd. Schrok op sommige adressen echt hoe de paarden erbij stonden en eruit zagen. Zeker als je de prijzen hoorde.

Toen zei men nog weleens; er zitten transport kosten bij. Als we in Nederland quarters fokken, gaan die kosten eraf. Maar dat is nooit echt zo gelopen natuurlijk.
En................er is nog steeds veel rotzooi te koop, door willekeurig fokken, slechte opfok, slechte training etc.


sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 15:29

Mijn merrie van 23. Is ooit geimporteerd uit Canada. We fokken er nog elk jaar een veulentje uit. Afbeelding

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-18 18:19

Ow, gaaf, wat een knappe sevke. Dat had ik nog wel graag gewild. Ik heb haar eerste zoon, die bij ons geboren is nu een jaar terug. Wij en de volgende eigenaren hebben nog meer veulens met haar gefokt en ze gaf echt leuke nakomelingen.

Toen ze 20 was, hebben wij haar weer gekocht en was ze broodmager. We zouden haar dekken, maar ze werd niet hengstig. Jaar erop wel, maar had ze cystes, dus durfden we niet meer. Nu is ze 25 en echt het fitst van allemaal, dus baal er wel erg van.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:05

De onze is nog in prima form! Nog niks geen cystes en altijd makkelijk drachtig. En ik houd wel van die oude foundation bloedlijnen. Is commercieel wel minder gewild dan Gunners en Wimpys, maar ze zijn hard en sterk en vooral : gezond!

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 22:32

Ja, die van ons is ook oude type en daar hou ik wel van. Ze is inderdaad oersterk. Als ik kijk naar hoe ze bij ons terug kwam en toch weer er bovenop kwam en hoe super ze nu is.......Zo zonde, dat ze dat eerste jaar niet hengstig werd en ze cystes had jaar erop.

Gister dacht ik nog; ik moet haar even beweging geven........Daarna hoorde ik haar en ging ze zelf al even zo tekeer, niet normaal zoals zij kan gaan.
Vandaag even aan de longe gedaan,( want kan maar even een halve bak gebruiken door rotzooi van de eigenaar). Ze blijft maar gaan. Ik zeg tegen dr; je bent 25, als je zo doorgaat, loop je jezelf een keer dood. Het is dat ze echt een quarter is, anders zou ik zeggen het is een draver of volbloed met een verkeerd papier.
Galoppeert echt tig rondjes en daarna draven alsof ze de trein moet halen.

Het mooie is, ze lopen 24/7 samen buiten. Haar zoon is 19 en mn new forest en shet zijn 20. Die doen allemaal weleens een beetje mee, maar zij is echt de enige die als een stoom locomatief loopt te denderen. Rondjes draaien op haar achterbenen, sjezen, keihard stoppen op het hek....

Maar onder het zadel super braaf :) Gaat nog graag mee het bos in en kijkt dan het liefst alleen maar om haar heen. Loopt de hele weg te snorkelen, maar doet geen stap verkeerd.

Ik begrijp de moderne lijnen wel, maar ik hou hier zo van. Mooi koppie, dikke billen, oersterk. Zo zonde dat ze haar hebben verwaarloosd :(

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 22:48

Afbeelding

Ze staat wat schuin helaas, maar voor het idee in zomervacht.

DubbelFun

Berichten: 88472
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:08

Ze glimt en ziet er goed uit :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: quarter 25 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:34

SP, wat een plaatje!!

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 12:34

Ja, nog steeds verliefd op haar. Toen we net western reden, wilde ik eigenlijk ook heel stoer een palomino of buckskin en heb er ook wel naar gekeken, maar de buckskins toen spraken me totaal niet aan. Ik zag haar en was verliefd. Helaas toen een tijd gestopt met paarden, maar haar gelukkig terug kunnen kopen 5 jr terug, net als haar eerste zoon. En ouder en verstandiger wordend ook geleerd dat kleur niet boeiend is.
Ze komt nog origineel uit Texas, maar heeft nu een lekkere dikke wintervacht en vermaakt zich goed.

Ik vind dit een mooie foto, maar ze staat helaas wat ongelukkig op deze foto.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers