Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 17:06

Zondag 5 juli hadden Frizzle en ik onze 2e wedstrijd bij de Silver Ranch. We hebben veel en hard getraind en ons doel was voornamelijk merken dat er vooruitgang in zit.

Het eerste onderdeel wat ik zou rijden was de L4 Trail. De trail ging opzich wel lekker. Helaas was ik behoorlijk gestressed doordat ik een minuut voor dat de trail begon er achter kwam dat ik als eerste moest. Hier had ik niet op gerekend omdat de startlijst vrijdag wat anders aangaf. Door de stress hadden Frizzle en ik wat problemen met de brug. Ik was gespannen wat Frizzle voelde en die werd daar onzeker van. Verder voelde het parkoers voor mij heel druk en rommelig aan, wat later op het filmpje niet te zien was. Helaas heb ik niet genoeg punten gereden wat door de nieuwe regel resulteerde in geen plaatsing.
Het filmpje van de Trail:


Daarna was de plesure aan de beurt. Deze ging vele malen beter dan de vorige wedstrijd en daar ben ik ook zeer tevreden over. Frizzle wil nog wel te graag met de andere paarden mee lopen, wat soms wel te merken is in het tempo. Ik kon haar al wel beter bij mij houden en ook haar tempo regelen. De galop blijft een puntje om aan te werken en hier gaan we ook hard mee verder trainen. Doordat een aantal paarden weg schoten met het aangaloperen en Frizzle hier van schrok hebben wij helaas geen mooie gecontroleerde galop kunnen laten zien. Ik denk ook dat dat iets is wat Frizzle moet leren negeren en ik als ruiter moet leren haar sneller gerust te stellen en terug te krijgen in een gecontroleerd tempo. Hier heb ik dus ook niet in de prijzen gereden
Het filmpje van de plesure:


Als laatste deden wij mee in de Horsemanship. Hier ben ik redelijk tevreden over, maar ook hier was de galop weer een groot punt, in zowel het parkours als in het railwork gedeelte. Hier heb ik een vijfde plaats behaald.
Het van de horsemanship:


Al met al ben ik zeer tevreden over hoe het gegaan is en met het comentaar van de jury. Ik kon merken dat we veel vooruitgang hebben gemaakt sinds de eerste wedstrijd en daar gaat het voorlopig om. De mooie lintjes komen ooit wel een keer. Ik heb voornamelijk veel lol gehad en weer aardige nieuwe mensen leren kennen, zoals dat alleen in de western sport kan.

Tips zijn welkom zolang het opbouwend is. :j :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27975
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 22:30

Wat bewaar je netjes de rust in je trailparcours! Supergoed! Je neemt je tijd en het ziet er helemaal niet druk en rommelig uit zoals jij zei.

Je paard komt vooral met overgangen wel vrij vaak tegen de hand. Daar zou ik wat meer aandacht aan gaan besteden. Misschien wel door er (vooral aan het begin in je training) iets tempo aan toe te voegen en wat meer over de rug te rijden. Voorwaarts neerwaarts, neus voor de loodlijn houden en flink actief draven en galopperen. Dat verzamelde zit er al in en komt wel weer. Maar hij moet wel zijn lijf goed gaan gebruiken.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:33

Wauw, doe het je niet na :)
Ziet er netjes uit hoor. En wat doet ze het poortje en de sidepass netjes ;)

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 14:07

@Rije dankjewel voor het compliment. Ze moet idd nog wat meer over haar rug gaan lopen. We nemen dit ook mee in de training. Dankjewel voor de tips.

@Sanne1992 Dankje voor het compliment. Het hek vind frizzle leuk om te doen al denkt ze het soms wel alleen te kunnen waardoor ze mijn hulpen negeert. De sidepas mag van mijzelf nog wel wat netter maar dat is een kwestie van oefenen.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 02:02

je grootste probleem nu is inderdaad dat je paard enorm tegen het bit is en de rug niet gebruikt. deze 2 gaan flink samen. gebruik in je training een neusriem zodat hij niet zo makkelijk zijn mond kan opendoen en ga vooral veeeeel meeer met je benen rijden. nageeflijkheid komt vanuit jouw benen en de rug van je paard.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 14:12

quarterH schreef:
je grootste probleem nu is inderdaad dat je paard enorm tegen het bit is en de rug niet gebruikt. deze 2 gaan flink samen. gebruik in je training een neusriem zodat hij niet zo makkelijk zijn mond kan opendoen en ga vooral veeeeel meeer met je benen rijden. nageeflijkheid komt vanuit jouw benen en de rug van je paard.


Dankjewel voor de tips. In de training gebruik ik idd al een neusriem. Het meer met de benen rijden zal ik mee proberen te nemen in de training.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:34

dat is de basis van je rijden/de training... niet iets wat je een beetje kunt meenemen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:41

quarterH schreef:
je grootste probleem nu is inderdaad dat je paard enorm tegen het bit is en de rug niet gebruikt. deze 2 gaan flink samen. gebruik in je training een neusriem zodat hij niet zo makkelijk zijn mond kan opendoen en ga vooral veeeeel meeer met je benen rijden. nageeflijkheid komt vanuit jouw benen en de rug van je paard.

Waarom zou het paard de mond niet open Mogen doen? Een rustige mond komt door een rustige hand, niet door ff goed aan te snoeren. ;) kan het filmpje helaas niet zien ts, maar ik wilde even op de neusriem reageren.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:43

omdat mond open doen teken van ongehoorzaam/verweer is en dat wordt afgestraft op de wedstrijd, daarom niet :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:45

quarterH schreef:
omdat mond open doen teken van ongehoorzaam/verweer is en dat wordt afgestraft op de wedstrijd, daarom niet :-)

Ja en waarom doet een paard de mond open dan?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:46

omdat hij het bit niet accepteerd.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 17:35

Het is niet zo dat Frizzle het bit niet accepteert dat zeker niet. Ze is soms wel wat tegen het bit, wat kan duiden op gebit problemen. Vrijdag komt dan ook de tandarts om het gebit te checken en waar nodig er wat aan te doen. Ik gebruik de neusriem dan ook niet om haar mond dicht te snoeren, maar om haar te leren te reageren op de druk van het bit die het bit geeft als ik haar wat vraag.

Ik ben ook van menig dat je een neusriem nooit moet gebruiken om het paard de mond dicht te snoeren. Een paard moet ten alle tijden op het bit kunnen kauwen na mijn mening. En zoals Joolien ook zegt een rustige mond komt voort uit een rustige hand, iets waar ik hard mee aan het werk ben.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:30

wat ik op de filmpjes ziet accepteert hij het bit niet. en daarmee bedoel ik, dat hij niet nageeft en op het bit reageert zoals je zou willen.
als een paard er tegenin hangt, de teugels uit je handen trekt, jouw vooruit trekt of hoofd omhoog gooit als je aan het bit komt is dat voor mij het bit niet accepteren.

de basis zit hier vooral in je benen gebruiken. als je aan het bit komt, moeten je benen erbij zijn, zodat hij kan nageven en er niet zo tegenin kan gaan.
maar goed, dat zijn dingen die je lesgever je veel beter persoonlijk kan uitleggen dan ik of wie dan ook via een forum :-)

en ik heb 'mond dichtsnoeren' nooit gebruikt. alleen gezegt dat een neusriem kan helpen. en zoals we bij western een neusriem gebruiken is zeker niet dichtsnoeren, zoals je bij engelse hoofdstellen doet.
Laatst bijgewerkt door Gini op 21-07-15 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke aanval uit bericht verwijderd

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:40

Interessante discussie hier!
Ik herken me erg in het beeld van TS. De centrale lijn van mijn les afgelopen vrijdag: MEER been en lichter op het bit worden. Reuze moeilijk vind ik het trouwens (en extra theorie @quarterH is altijd fijn :o ) maar goed Rome is niet op 1 dag gebouwd en het zal vast uiteindelijk lukken TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:14

quarterH schreef:
wat ik op de filmpjes ziet accepteert hij het bit niet. en daarmee bedoel ik, dat hij niet nageeft en op het bit reageert zoals je zou willen.
als een paard er tegenin hangt, de teugels uit je handen trekt, jouw vooruit trekt of hoofd omhoog gooit als je aan het bit komt is dat voor mij het bit niet accepteren.

de basis zit hier vooral in je benen gebruiken. als je aan het bit komt, moeten je benen erbij zijn, zodat hij kan nageven en er niet zo tegenin kan gaan.
maar goed, dat zijn dingen die je lesgever je veel beter persoonlijk kan uitleggen dan ik of wie dan ook via een forum :-)

en ik heb 'mond dichtsnoeren' nooit gebruikt. alleen gezegt dat een neusriem kan helpen. en zoals we bij western een neusriem gebruiken is zeker niet dichtsnoeren, zoals je bij engelse hoofdstellen doet


Zoals jij het schetst moet ts idd de mond dichtsnoeren, beter is, het paard gewoon wat meer tijd te geven.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Generals Fairy Star @wedstrijd bij de silver Ranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:37

het paard meer tijd geven? tijd voor wat? hoe gaat de tijd dit oplossen?
volgens mij gaat rijtechnisch aan werken helpen, niet alleen maar tijd geven :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:39

Dat bedoel ik, meer tijd geven om het rijtechnisch voor elkaar te krijgen. Dat wil zeggen, sterker worden in het lijf, betere balans. Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig om dat te ontwikkelen.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 13:51

quarterH schreef:
wat ik op de filmpjes ziet accepteert hij het bit niet. en daarmee bedoel ik, dat hij niet nageeft en op het bit reageert zoals je zou willen.
als een paard er tegenin hangt, de teugels uit je handen trekt, jouw vooruit trekt of hoofd omhoog gooit als je aan het bit komt is dat voor mij het bit niet accepteren.

de basis zit hier vooral in je benen gebruiken. als je aan het bit komt, moeten je benen erbij zijn, zodat hij kan nageven en er niet zo tegenin kan gaan.
maar goed, dat zijn dingen die je lesgever je veel beter persoonlijk kan uitleggen dan ik of wie dan ook via een forum :-)

en ik heb 'mond dichtsnoeren' nooit gebruikt. alleen gezegt dat een neusriem kan helpen. en zoals we bij western een neusriem gebruiken is zeker niet dichtsnoeren, zoals je bij engelse hoofdstellen doet (bv de fotos in joolien's profiel).


Ik verwacht van mijn paard ook niet dat ze bij haar tweede wedstrijd geheel goed nagevelijk loopt en op alles zo reageert als dat ze thuis doet. Het is allemaal nog heel spannend voor ons allebij. Gelukkig ken ik mijn paard al 11 jaar en weet ik dat zij het bit wel accepteerd, gezien ze thuis heel netjes loopt en alles doet wat ik vraag.

tijdens de plesure en de horsemanship heb ik bewust de teugels korter genomen dan normaal, dit in verband met wat wegschietende paarden waar Frizzle heel erg op reageerde. Hierdoor zit ik haar net wat teveel in de mond, wat het beeld kan geven wat jij beschrijft. Frizzle heeft namelijk een gevoelig mondje.

Natuurlijk ben ik blij met alle tip en probeer ik hier ook zo veel mogelijk wat mee te doen :)

Wel wil ik jullie vragen wat vriendelijker tegen elkaar te doen. Dingen kunnen verkeerd overkomen via internet. En het lijkt mij niet nodig om anderen als voorbeeld te gebruiken. Google heeft genoeg voorbeelden.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 13:53

Joolien schreef:
Dat bedoel ik, meer tijd geven om het rijtechnisch voor elkaar te krijgen. Dat wil zeggen, sterker worden in het lijf, betere balans. Sommige paarden hebben gewoon meer tijd nodig om dat te ontwikkelen.


Dit is ook precies hoe ik Frizzle rijd. We nemen rustig onze tijd en het hoeft allemaal niet snel te gaan. Frizzle moet nog wat sterker worden in haar lichaam, om haar lichaam goed te gebruiken. En met haast kom je nergens.