De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:03

Jammer Daihyo dat je hem toen weg hebt gedaan dan... Je ziet ze regelmatig tweedehands maar moet zeggen dat de prijzen best fors zijn. Maar ik snap het wel, ben zelf ook nog steeds héél erg tevreden met de Freemax. Blijft een fijn zadel!

Ik was trouwens nog een paar foto's verschuldigd, bij deze :) De Freemax Cow cognac short met Kifrapad, Comancheros zadeltassen (aangeschaft via Boomlooszadel Becidor) en aluminium stijgbeugels.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pony had helaas weinig zin om op de foto te gaan, maar voor het idee...


Afbeelding


pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:29

Daihyo schreef:
Nou, ik wil toch weer terug naar de freemax. Heb er toch wel spijt van dat ik hem verkocht heb. Maar ja, vooruitzicht was pensioen voor ponylief. Toen werden het stapritjes. Ik heb nu een barefoot, maar het is net niks. Dus liever toch maar weer kijken voor een freemax.
Want dat lag en zat wel goed :))

Mocht iemand er nog 1 weten, fork 5 en 17 inch, hoor ik het graag. Round, short, cow of buffel maakt me niet zoveel uit. Round en cow heeft wel de voorkeur, maar voor een short buffel doe ik het ook :D


Even een tipje: je hebt natuurlijk kans dat paardje veranderd is vergeleken met voorheen?
Een boller buikje gekregen bijvoorbeeld, waardoor ook nu bij de Freemax de singel naar voren geduwd kan worden en het zadel meeneemt.

Ik zat even terug te kijken in je berichten en zie daar foto's van een veel slanker dier met een veel rechtere buik? En ik zag ook dat je zorgen maakte over witte plekken terwijl je met de Freemax reed?

Ik denk dat het verstandig is om er rekening mee te houden dat de Freemax misschien (ook) niet de kant-en-klare oplossing zal zijn nu. En het best nog interessant kan zijn om met hetgene dat je nu hebt / kan testen even nog wat probeert in de categorie betere singel / spelen met met pad / inlages / eventueel andere testzadels om te kijken wat je daarmee nog kan verbeteren :)

Al is het maar totdat je een Freemax gevonden hebt om te proberen :)

Wesseltje

Berichten: 2174
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:32

SSDesign schreef:
Jammer Daihyo dat je hem toen weg hebt gedaan dan... Je ziet ze regelmatig tweedehands maar moet zeggen dat de prijzen best fors zijn. Maar ik snap het wel, ben zelf ook nog steeds héél erg tevreden met de Freemax. Blijft een fijn zadel!

Ik was trouwens nog een paar foto's verschuldigd, bij deze :) De Freemax Cow cognac short met Kifrapad, Comancheros zadeltassen (aangeschaft via Boomlooszadel Becidor) en aluminium stijgbeugels.


[ [url=m/sh30yG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JCFdRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3vQS4D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pony had helaas weinig zin om op de foto te gaan, maar voor het idee...


[ [url=m/ip6E6f.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh ideaal die zadeltassen zo

pmarena

Berichten: 47928
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:33

Comancheros is echt mooi spul, ik heb er zeker 10 jaar geleden een flessenhouder van gekocht en dat leer is zó lekker soepel :+:

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:42

pmarena schreef:
Daihyo schreef:
Nou, ik wil toch weer terug naar de freemax. Heb er toch wel spijt van dat ik hem verkocht heb. Maar ja, vooruitzicht was pensioen voor ponylief. Toen werden het stapritjes. Ik heb nu een barefoot, maar het is net niks. Dus liever toch maar weer kijken voor een freemax.
Want dat lag en zat wel goed :))

Mocht iemand er nog 1 weten, fork 5 en 17 inch, hoor ik het graag. Round, short, cow of buffel maakt me niet zoveel uit. Round en cow heeft wel de voorkeur, maar voor een short buffel doe ik het ook :D


Even een tipje: je hebt natuurlijk kans dat paardje veranderd is vergeleken met voorheen?
Een boller buikje gekregen bijvoorbeeld, waardoor ook nu bij de Freemax de singel naar voren geduwd kan worden en het zadel meeneemt.

Ik zat even terug te kijken in je berichten en zie daar foto's van een veel slanker dier met een veel rechtere buik? En ik zag ook dat je zorgen maakte over witte plekken terwijl je met de Freemax reed?

Ik denk dat het verstandig is om er rekening mee te houden dat de Freemax misschien (ook) niet de kant-en-klare oplossing zal zijn nu. En het best nog interessant kan zijn om met hetgene dat je nu hebt / kan testen even nog wat probeert in de categorie betere singel / spelen met met pad / inlages / eventueel andere testzadels om te kijken wat je daarmee nog kan verbeteren :)

Al is het maar totdat je een Freemax gevonden hebt om te proberen :)

Ja dat is wel het plan inderdaad. Ik heb ook geen haast. Ik wil in ieder geval een banaansingel bij de barefoot die ik nu heb. Maar ik vind het zelf ook niet fantastisch zitten. Beter dan de Ghost, maar de Freemax zit voor mij gewoon beter.
De witte plekken komen denk ik van de beugelophanging icm de lange ritten. Na de winter had hij deze namelijk niet en reed ik minder.
Die bolle buik zal helaas niet meer weg gaan, want trainen en lange ritten zitten er niet meer in :n
Maar toen ik de Freemax voor het eerst had, had hij ook die buik en nooit last gehad van schuiven gelukkig. En ook niet van de witte plekken, want toen reed ik minder fanatiek.
Dat kwam pas later en toen kwam ook de slanke lijn. Ik heb toen edges er in laten zetten en lag het beter.
We hebben het over meerdere keren per week ritten van meer dan 3 uur op heuvelachtig terrein ipv 3-4x per week in de bak en 1x per week een buitenritje van 1,5 uur in de platte polder zoals toen ik het zadel kocht. Vandaar dat ik er vanuit ga dat de freemax gewoon goed ligt.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:49

pmarena schreef:
Comancheros is echt mooi spul, ik heb er zeker 10 jaar geleden een flessenhouder van gekocht en dat leer is zó lekker soepel :+:


Ben het daar echt helemaal mee eens! Ik heb ook andere (goedkopere) zadeltassen. Gekocht bij Kifrahorse. Ze heten de Alamo geloof ik. Zijn echt helemaal prima, maar voor die 3 tientjes meer (?) vind ik de Comancheros écht het geld waard. Ik gebruik de Alamo nog steeds voor mijn andere zadel (gaan vaak met 2 paarden op pad) maar die Comancheros zijn echt mijn favoriet.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:09

SSDesign schreef:
Jammer Daihyo dat je hem toen weg hebt gedaan dan... Je ziet ze regelmatig tweedehands maar moet zeggen dat de prijzen best fors zijn. Maar ik snap het wel, ben zelf ook nog steeds héél erg tevreden met de Freemax. Blijft een fijn zadel!

Ik was trouwens nog een paar foto's verschuldigd, bij deze :) De Freemax Cow cognac short met Kifrapad, Comancheros zadeltassen (aangeschaft via Boomlooszadel Becidor) en aluminium stijgbeugels.


[ [url=m/sh30yG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JCFdRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3vQS4D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pony had helaas weinig zin om op de foto te gaan, maar voor het idee...


[ [url=m/ip6E6f.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw, als ik die verkleuring van je zadel zie vind ik het bijna zonde dat ik een choco gekocht heb! Prachtige zadels blijven het.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:16

Daihyo schreef:
pmarena schreef:
Even een tipje: je hebt natuurlijk kans dat paardje veranderd is vergeleken met voorheen?
Een boller buikje gekregen bijvoorbeeld, waardoor ook nu bij de Freemax de singel naar voren geduwd kan worden en het zadel meeneemt.

Ik zat even terug te kijken in je berichten en zie daar foto's van een veel slanker dier met een veel rechtere buik? En ik zag ook dat je zorgen maakte over witte plekken terwijl je met de Freemax reed?

Ik denk dat het verstandig is om er rekening mee te houden dat de Freemax misschien (ook) niet de kant-en-klare oplossing zal zijn nu. En het best nog interessant kan zijn om met hetgene dat je nu hebt / kan testen even nog wat probeert in de categorie betere singel / spelen met met pad / inlages / eventueel andere testzadels om te kijken wat je daarmee nog kan verbeteren :)

Al is het maar totdat je een Freemax gevonden hebt om te proberen :)

Ja dat is wel het plan inderdaad. Ik heb ook geen haast. Ik wil in ieder geval een banaansingel bij de barefoot die ik nu heb. Maar ik vind het zelf ook niet fantastisch zitten. Beter dan de Ghost, maar de Freemax zit voor mij gewoon beter.
De witte plekken komen denk ik van de beugelophanging icm de lange ritten. Na de winter had hij deze namelijk niet en reed ik minder.
Die bolle buik zal helaas niet meer weg gaan, want trainen en lange ritten zitten er niet meer in :n
Maar toen ik de Freemax voor het eerst had, had hij ook die buik en nooit last gehad van schuiven gelukkig. En ook niet van de witte plekken, want toen reed ik minder fanatiek.
Dat kwam pas later en toen kwam ook de slanke lijn. Ik heb toen edges er in laten zetten en lag het beter.
We hebben het over meerdere keren per week ritten van meer dan 3 uur op heuvelachtig terrein ipv 3-4x per week in de bak en 1x per week een buitenritje van 1,5 uur in de platte polder zoals toen ik het zadel kocht. Vandaar dat ik er vanuit ga dat de freemax gewoon goed ligt.

In Duitsland staan er sowieso meer te koop dan in Nederland, al moet ik zeggen dat ik daar weinig 17 inch voorbij heb zien komen https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-freemax/k0
En heb je al bij Kitty geinformeerd? Misschien weet die nog wat?
Het is gewoon prut dat ze leveringsproblemen hebben... dat zorgt er denk ik ook voor dat het aanbod zo beperkt (en duur) is tweedehands.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:18

In de facebookgroep kwam ik er wel 1 tegen, maar dan 200 euro onder de nieuwprijs. Dan koop ik 'm liever nieuw geloof ik :+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:26

Daihyo schreef:
In de facebookgroep kwam ik er wel 1 tegen, maar dan 200 euro onder de nieuwprijs. Dan koop ik 'm liever nieuw geloof ik :+

Dan moet ie wel leverbaar zijn...

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:02

Ja, dat is ook wel weer een ding. Zijn ze helemaal niet meer leverbaar? Ik hoorde wel over problemen met losse forks.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:04

Daihyo schreef:
Ja, dat is ook wel weer een ding. Zijn ze helemaal niet meer leverbaar? Ik hoorde wel over problemen met losse forks.

Losse forks zijn sowieso problematisch inderdaad. Maar wat ik begreep is dat het allemaal nogal wisselend is wat er geleverd wordt.


SandraWierda

Berichten: 1366
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:30

Kan iemand mij helpen aan een adres waar je een Freemax testzadel kunt huren? Ik lees hier wel dat men een testzadel heeft gehad maar niet van wie

Mellow (1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+6
Endurance klasse 1
Springen 0.50m+2

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 08:15

SandraWierda schreef:
Kan iemand mij helpen aan een adres waar je een Freemax testzadel kunt huren? Ik lees hier wel dat men een testzadel heeft gehad maar niet van wie

Kifrahorse heeft zoiets.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

KimIndah

Berichten: 625
Geregistreerd: 03-02-14
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:42

Hallo Allemaal,

Sinds een week ben ik, na lang wikken en wegen (lees; helemaal uitlezen van dit topic), dan ook de nieuwe eigenaar van een tweedehands buffel uit 2019.

Ik heb hem al even op mijn pony gehad om te passen, maar twijfel enorm over de forkmaat. Woont er toevallig iemand in de buurt van Veldhoven die in het bezit is van een forkmeter? En zou ik deze dan eventjes mogen lenen? :D


Afbeelding

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:15

Misschien een open deur, maar laat gewoon een zadelpasser langskomen, die kan het meteen helemaal checken :) :j het staat je paard mooi!

Misschien een domme vraag, maar ik ga hem toch stellen. Voor mijn oude paard heb ik een tweedehands freemax op de kop getikt die een zitmaat heeft de eigenlijk te groot voor mij is (16 inch). Wel is het een goede maat voor mijn bijrijdster en het is de bedoeling dat er vaker anderen op hem gaan rijden en de meeste mensen passen nu eenmaal niet vanzelfsprekend in een 15 inch.
Alleen merk ik wel dat ik er zelf niet super lekker in zit. Zou een seatsaver voor mij kunnen helpen?

belindaap88

Berichten: 300
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:04

Achterom schreef:
Misschien een open deur, maar laat gewoon een zadelpasser langskomen, die kan het meteen helemaal checken :) :j het staat je paard mooi!

Misschien een domme vraag, maar ik ga hem toch stellen. Voor mijn oude paard heb ik een tweedehands freemax op de kop getikt die een zitmaat heeft de eigenlijk te groot voor mij is (16 inch). Wel is het een goede maat voor mijn bijrijdster en het is de bedoeling dat er vaker anderen op hem gaan rijden en de meeste mensen passen nu eenmaal niet vanzelfsprekend in een 15 inch.
Alleen merk ik wel dat ik er zelf niet super lekker in zit. Zou een seatsaver voor mij kunnen helpen?


Ik had hetzelfde, heb er een wolle seatsaver overheen, zit heerlijk, en net iets minder ruimte voor mijn gevoel.

Kon even geen duidelijkere foto vinden.

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:42

*\%/* *\%/*
Ik heb vandaag een Freemax gekocht! Ik mag weer wat meer doen met Jim en kon niet echt een lekker zadel vinden. Had wel een Silverado maar dat haalt het niet bij een Freemax. Man, wat heb ik spijt gehad van de verkoop. En toen stond er ineens 1 op Facebook in de juiste maat!
Helemaal happy <3
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 13:45

Vandaag mijn Freemax op het paard van een vriendin geprobeerd. Zowel zij als haar paard werden daar erg blij van. Dus zij is ook maar een zoektocht gestart naar een 2dehands 17"

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:51

Het was echt een soort van thuiskomen <3
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

germie

Berichten: 25885
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:56

Waarom zit Freemax beter dan Silverado? Is het stabieler? Zachter? Wat is de reden vind je?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:03

Hij ligt sowieso beter. Met de Silverado was het even zoeken naar de goeie plek en dit lag gelijk goed. Hij is lichter in gewicht. En zachter. De Silverado die ik had was vrij hard, maar wel een vlakkere zit. En de Freemax voelt wat stabieler. Omdat hij beter ligt denk ik.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:05

Bij mijn paard lag de freemax ook stabieler en ik zat er zelf ook beter in dan de Silverado. Al moet je dat altijd per combinatie blijven bekijken...

Neroo
Berichten: 10271
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:18

Hoi!

Ik heb ook tweedehands een zadel gevonden. Weten jullie waar je het serie nummer kunt checken?
Het is 1220191222.

Ze zegt dat het zadel net gecheckt en opgevuld is, maar ik vraag me wel of hoe je deze zadels op kunt vullen? Ik meen dat het de pad is waar inlages inkunnen?

Het is een buffel model. 17.5 inch. Nu is mijn pony al begonnen aan zijn pre pensioen. Licht werk in de bak en buitenritjes van max 1.5 uur voornamelijk stap. Echter weeg ik voor dit zadel 1 kg te veel. Is dat in de praktijk echt heel lastig?

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:00

Een freemax is niet op te vullen. Je hebt daarom een pad met inlages nodig. Niet zo bloot op je paard gebruiken.

Maat 17,5 bestaat niet, dat is vast een Engelse maat en je hebt waarschijnlijk een 16 inch usa maat.

Die 1kg maakt echt nietvuit hoor. Ik ben een stukje zwaarder en rijdt vrolijk rond op mijn buffel.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers