hengstkeuze voor AQHA merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 12:58

Jep vooral je eigen gezond verstand gebruiken en kijken met je eigen ogen.
En idd aan ieder paard zal wel iets mankeren das bij mensen ook zo. Perfectie bestaat niet en moeten we nu ook niet echt willen.

Zag onlangs op fb ook iemand klagen dat die bedrogen was met een zware hoefkatroller. Tja als je papier zag en paard en dan de prijs dan moet je je toch geen vragen meer stellen eigenlijk. Dat zijn dingen die je dan als koper toch echt wel kan weten. Niettegenstaande het niet netjes is van de verkoper.

En idd uit de nakomelingen kan je veel uithalen.

Vind ook karakter en werk wil net zo belangrijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 13:00

@tinnie, ik vind dat mensen gewoon hun mening moeten kunnen geven. Ik weet dat er heel veel meegelezen wordt en overal mensen achter ieder zijn rug kletsen, maar dat is mens eigen.

Ik vind het anders als mensen anderen gaan beschuldigen of zwartmaken. Maar als 1 of 2 mensen me hele fanatieke berichten sturen, zegt dat meer over hun, dan over degene waar ze over willen roddelen. Op die manier roei je ook geen pssm uit.

Als mensen goed lezen is er voor beide kanten wat te zeggen.

Aan de ene kant werd de 5 panel test ook weggewuifd in het begin, was onzin en mensen wilde er ook niet allemaal aan. En zelfs na het testen zijn mensen nog niet heel open over de positief geteste paarden.
Als de pssm2 test nog niet gevalideerd is, zouden ze hem juist goedkoper moeten maken, zodat ze meer kunnen testen en ook meer uitslagen krijgen om te vergelijken, evt in combinatie met een vragenlijst of een paard symptomen heeft, bloedlijn naast elkaar leggen, voeding.

Misschien hebben mensen wel getest en houden ze een positieve uitslag voor zich?? Dat kan natuurlijk, als je het zelf wil weten, maar de uitslag nog niet 100% vertrouwd.

@sevke, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Wij kijken echt naar gezond,karakter, beweging, bouw en maat. Ik weet zo wel 10 hengsten die veel gebruikt worden voor de recreatie sector. Het zijn vaak toegankelijke hengsten die bij een kleine hengstenhouder of gewoon 1 enkele eigenaar staan en bezocht kunnen worden.
Eigenaren die of wel wat wedstrijden hebben gedaan, of niet zoveel, maar ook de hengst meenemen naar het bos etc. Gaan mee naar een clinic en zijn gewoon rij/gebruikspaard.
Ik volg er een paar en doorgaans zijn eigenaren van nakomelingen stuk voor stuk happy met hun paard.

En al die mensen die hun paard al hebben van voor al die testen.....

Die mensen willen vaak niet hun paard tot het uiterste trainen en showen of laten trainen en uitbrengen. Ook vaak een financieel ding. Maar eerlijk? Zou ik ook geen enkele trainer vertrouwen met mijn paard.

Maar als je zelf je hengst gaat uitbrengen en hij presteert niet op hoog niveau, neemt een deel je ook niet serieus. Dan komt het ook echt aan op karakter en uiterlijk voor mensen. En de prijs, vaak zijn ze tot 1000 euro dekgeld.

Qua sport kan je ook eigenlijk alleen naar de reining kijken. Pleasure en all round is in Nederland niet op hoog niveau.

Ga je bij de Wran kijken is het heel divers. Maar ik weet ook echt heel veel mensen die wedstrijd moe zijn geworden en of amper nog rijden, of gewoon alleen het bos nog in gaan.

En het blijft een discussie. Nu zijn bepaalde hengsten en bloedlijnen populair. Dan liggen de verwachtingen hoog en worden ze ook flink gepusht. gaat het niet, dan zoeken mensen altijd een reden. Ik vind het opvallend dat mensen wel een hengst en bloedlijn de schuld geven, maar nooit bepaalde trainers. Er zitten echt slopers tussen, maar dat mag ook niet gezegd worden. En als een paard het niet trekt, ligt het 9 van de 10x aan het paard.

Een gezond paard hoeft geen 70+ te lopen. En de een zal het eruit krijgen en de ander niet. Maar er verdwijnen ook heel veel paarden door onkunde. Een aanpak werkt niet, eigenaar wordt omgepraat om een ander/beter paard te kopen en het eerdere paard, met bloedlijn X krijgt de schuld. Ze passen hun methode niet aan, maar zeggen doodleuk; Paarden uit X doen het niet, zijn allemaal moeilijk, lastig, te pittig etc.
En dan zijn er enkele horsemanship trainers die met paarden werken en vaak paarden uit die kringen zien.

Heel veel mensen die al even fokken, kiezen voor zaad van presterende hengsten. Mensen volgen elkaar als makke schapen en als de 1 te duur is, nemen ze een half broer of zoon. Maar ze willen wel die naam kunnen noemen waar ze mee gedekt hebben en erbij horen.
Maar ook daar gaan lang niet alle nakomelingen het doen. Dat iemand een dekking kan kopen, wil niet zeggen dat ze kunnen rijden.

Er zijn meer redenen om een hengst niet tot hoge leeftijd uit te brengen. Ze worden kapot gereden. Ze hebben zich al bewezen en men investeert in de nakomelingen. Maar dan moeten die alsnog bij de juiste mensen terecht komen. Heel veel hebben ene goed paard staan en gaan het er nooit uit rijden. En dat is prima, maar zegt dus voor de cijfers niks.

Zeker als je naar de gewone in Nederland gehouden hengsten gaat kijken, zie je niet alles terug aan prestaties en nakomelingen.

Mijn ruin had een redelijk bekende vader. Toch stonden ze ook een beetje bekend als; niet de makkelijkste. Ook niet gek als je naar manier van trainen gaat kijken.
Hengst is redelijk oud geworden. Mijn ruin uit hem van 22 is tm 15jr in de ring geweest en heeft wel wat dingetjes, maar echt door de mens aangedaan.

En buiten dat zijn voor mij een paar hengsten houders afgevallen die hun hengst in mijn ogen niet waardig houden. Teveel op stal, getraind op bepaalde manier, door bepaalde personen, vallen ze af. Daar breng ik mn geld niet heen en wil ik niet stimuleren. Nu zal onze niet gekochte dekking geen zoden aan de dijk zetten, maar je kiest wat bij je past.

Als ik morgen de allerbeste hengst koop, op alles getest en ik ga alleen in de bak werken en het bos in, zal er toch een groep mensen interesse hebben die voor karakter gaan. En die is bij presterende hengsten echt lastiger te beoordelen.
Ik lees de beschrijvingen wel, maar daar valt niks over te zeggen. Ja, als een trainer een beetje flink rijdt, is alles wel braaf. En alleen de hengsten die de manier van trainen aan kunnen, redden het onder zo iemand.

Qua nakomelingen is het ook lastig. Niet alle gaan het doen, dat kan ook niet. Mensen willen ook niet allemaal hetzelfde.
De hengsten die zich al bewezen hebben, al een goede naam hebben en veel dekkingen verkopen, hoeven nu niet meer te testen, want ze hebben toch al hun naam en verkoop.

Dat paarden het goed doen op een pssm2 dieet snap ik wel. Maar ook omdat heel veel paarden heel erg verkeerd gevoerd worden. Een positieve verandering als je beter en bewuster gaat voeren kan altijd.

Het zal allemaal tijd kosten en veranderingen komen altijd, maar we leven nu en moeten het doen met wat we nu weten en kunnen. De mensen die nu anti testen zijn, zullen over x aantal jaren het testen gewoon vinden. Maar de mensen die nu pro testen zijn, zullen dan alweer op volgende ontwikkelingen zitten of inmiddels gestopt zijn na teleurstellingen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 14:01

Fotsy schreef:
Jep vooral je eigen gezond verstand gebruiken en kijken met je eigen ogen.
En idd aan ieder paard zal wel iets mankeren das bij mensen ook zo. Perfectie bestaat niet en moeten we nu ook niet echt willen.

Zag onlangs op fb ook iemand klagen dat die bedrogen was met een zware hoefkatroller. Tja als je papier zag en paard en dan de prijs dan moet je je toch geen vragen meer stellen eigenlijk. Dat zijn dingen die je dan als koper toch echt wel kan weten. Niettegenstaande het niet netjes is van de verkoper, en al zeker niet op facebook.

En idd uit de nakomelingen kan je veel uithalen.

Vind ook karakter en werk wil net zo belangrijk.


Ik heb dat ook gevolgd dat verhaal, en zo bijzonder vind ik dat papier nu niet. Eerlijk gezegd vond ik dat ze er nog veel voor betaald heeft, zelfs voor een gezonde. Uiteraard jammer voor dat meisje, maar je hebt als koper ook bepaalde verantwoordelijkheden he! Iemand niet geloven op zijn mooie ogen is er één van.
Ik heb ook al paarden gekocht zonder keuring, zelfs voor een bedrag van meer dan het dubbele van wat zij betaald had. Maar dat is dan een paard wat ik al ken, en wat ik al dikwijls onder zadel zag. Als dat paard dan achteraf toch iets blijkt te mankeren moet ik ook niet gaan bleiten bij de verkoper.

@superpony : een gezond paard heeft geen baat bij een pssm2 dieet. Die doen het gewoon goed op elk voer. Wij voeren gewone Aveve basismengeling aan al onze paarden. Die zien er allemaal super uit. Rond en gezond en blinkend in hun vel. We hebben één PSSM2-er die dat absoluut niet mag krijgen. Die krijgt een aangepast dieet. Paardje is nu naar een ander huisje gegaan, omdat ze perfect nog kan dienen als recreatiepaard (niet verkocht, maar weggegeven, mensen weten het!!!) en ook daar verwittigd dat ze haar absoluut op PSSM2 dieet moeten houden.
Ben het wel met je eens over de fanatiekeberichtenstuurders. Leven en laten leven. Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken wat hij wil zien en wil hebben in een hengst. En wat hij belangrijk vindt en wat niet. Alle info is te vinden, dus zoek het zelf maar uit zeg ik dan. De paardenwereld is al klein genoeg om met iedereen ruzie te gaan maken :D

De positieve hengst waarover ik het eerder had is nog niet in dit topic genoemd, ik weet niet of hij op dit moment nog dekt, en of hij überhaupt nog leeft, dus gissen is niet nodig ;)

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:08

Sunny schreef:
Tip voor Superpony (en ieder ander die wil checken): bij bridgeequine.com kun je voor 15 dollar een 15 day membership kopen om pedigrees te checken. Zeer verhelderend voor maar 15 dollar!!



Ja blijkbaar enkel als je braaf met de kudde meeloopt :')

Ik ben jaren lid geweest en lidgeld betaald, ik dacht ahja ik zal nog eens inloggen en een kijkje nemen of er inmiddels veel extra getest is:

Afbeelding


Ben ik daar blijkbaar ook geblokkeerd, zo’n zielig clubje mensen :') :') :') maar voor lidgeld aan te nemen ben ik dan wel goed.

Ik kreeg trouwens nog berichten aan van mensen die geblokkeerd werden omdat ze commentaar of tegenspraak durfden leveren. En dat er al stevig geroddeld werd, nu ben ik uiteraard helemaal de boeman. :')


Achja, zo’n zielige mensen liever kwijt als rijk :) :evaw:

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 15:36

Tinniie: ben je niet gewoon geblockt omdat je geen lid meer bent?

Stevig roddelen zit er wel in ja, zowel van de pro als de contra zijde. Helaas allemaal via pb. Bepaalde hengstenhouders zijn ook niet vies van een dreigementje.

Laten we voor ogen houden dat we allemaal een gezond ras willen, en discussie hierover is prima toch?

Ik zal in ieder geval doorgaan met mensen bewust te maken over PSSM2, net zoals Tinniie dat destijds met PSSM1 gedaan heeft.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:14

Amen. _/-\o_
Ik lachte het ook weg vroeger. Tot ik in mijn zeer nabije omgeving ermee geconfronteerd werd en zag hoeveel ellende het kan aanrichten. En dan bleek zelfs één van mijn eigen merries positief, waardoor er voor haar ook een heleboel puzzelstukjes op zijn plaats vielen. Beestje staat nu op speciaal dieet en mensen hebben een contract getekend waar ze nu is dat ze er niet mee mogen fokken. Gelukkig doet ze het erg goed nu en geniet van de bosritjes.
Tinnie denk niet dat je geblockt bent om commentaar, maar omdat je je lidgeld niet betaald hebt. ;) Bij de NRHA en de AQHA is dat namelijk ook zo.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:27

Lidgeld loopt al jaren via domiciliering :? Bij AQHA en APHA krijg je dan een melding dat er geen current membership is en of je wil renewen, blocked vind ik toch iets heel anders.. Ik heb nu stopgezet ja. En ondertussen m’n buik er dus nog meer van vol :r

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 03:26

@sevke, ik noem ook nooit namen, Vind ik ook niet nodig of aan mij. Als er echt wat is, komen mensen soms zelf wel naar buiten met hun slechte ervaringen.

Dat paarden het op elk voer goed doen is helaas niet waar. Wij hebben in de voeding gezeten en de verschillen kunnen echt groot zijn.
Als je ze flink in het werk hebt is het echt wel anders. Maar heel veel mensen voeren vrij standaard en quarters zijn toch weer anders dan bijv een fjord of gelderse etc.
Maar je wil niet weten hoeveel mensen bergen voeren en met het 1 het ander compenseren en dan weer supplementen toevoegen voor de problemen.

@Tinnie, wat raar. Dan onderzoeken ze dus helemaal wat je zegt en vindt en blocken je dan? Zal toch haast wel een fout moeten zijn in hun administratie?

Qua roddels vind ik het soms ook vreemd. Op facebook kan je natuurlijk zelf wel beslissen zo ongeveer wie wat kan lezen bij je, op wie je reageert etc.
Op Bokt zitten gewoon een berg mensen die alleen meelezen, maar nooit reageren of zich niet bekend maken.
Heel soms krijg je dan opeens een vreemd berichtje van iemand waarvan je de gebruikersnaam niet weet, of je kletst op bf op messenger en merkt aan antwoorden dat ze op Bokt hebben zitten lezen.
maakt mij niet uit, ik heb echt niks te verbergen, maar vind het super schijnheilig.

Heb om de reacties over hengsten in 2 of 3 topics al prive berichten ontvangen, want als je je mening geeft, dan maak je wat los blijkbaar.
En ondanks dat het niet in mn aard zit, ben ik wel voorzichtig tegenwoordig met het geschreven woord. Je kan mensen niet vertrouwen, dus als je wat tegen Pietje zegt/typt, weet Jantje het daarna ook.
Ik heb zelf weleens screenshots ontvangen, dus het gaat echt te ver.

En of je nou voor of tegen testen bent; feit is dat heel veel paarden die leuk meelopen, in het bos of op de DRHA, niet getest zijn en het wel goed doen. En dat mensen ook al een flinke tijd met allerlei soorten en maten paarden fokken die alleen 5 panel getest zijn.

Zolang de test niet gevalideerd is, ga ik er niks over zeggen verder. Maar het is dan een eigen keus om te testen en het naar buiten te brengen. Als je van paarden houdt, ben je eerlijk. Gaat het om geld, hou je wijs je mond.
Maar op vermoedens hengsten en of merries beschuldigen dat ze positief zijn vind ik wel erg lastig. En gebasseerd op wat?

Niet alle quarters hebben super gangen. Dan zijn ze niet gelijk positief. Aan de spieren beoordelen en al helemaal via foto's of film kan niet.

En ik snap ook dat een kleine hengsten eigenaar niet veel investeerd in naar trainers brengen en laten uitbrengen. En wat als de hengst niet voldoende scoort? Dan is het ook weer niet goed.
Dan kan je beter een minder talentvolle hengst die verder voldoet thuis houden, anders promoten zoals op karakter en braaf onder de "gewone" ruiter.

Op nakomelingen zoeken is maar net waar je zoekt. Ga ik naar een DRHA show, zie ik veel zelfde namen en bloedlijnen, want anders hoor je er niet bij........Maar als je die of die naam hebt en het presteert, maakt de rest niet meer uit. En er zijn echt wel hengsten die eerst wel presteerde en toch positief bleken op enig moment.
Van karakter zie je onder bepaalde trainers en ruiters nog erg weinig van terug. Blijkt ook niet zo belangrijk, als ze maar werken en lopen.

Op kleur fokken vind ik wel echt een ding. Meerdere hengsten die amper onder het zadel zijn en ook nooit geshowd, maar alleen en enkel worden gepromoot met kleuren. Als ze braaf en gezond zijn, prima, maar er wordt gefokt op kleur en de rest is dan vaak bijzaak.

En het is ook de schuld van de "klanten" want die kopen het. Die willen een naam, bij een select groepje horen en presteren of zijn weg van een kleur. Ken dat, wilde ik ook lang, heel lang geleden ook en heb alleen zwart, bruin en vos. Maar mooier vind je ze niet, dus ik zie het niet eens.

Omdat Tinnie zelf in het topic reageert; Arany als voorbeeld; Daar hebben mensen vast en zeker een oordeel over. Ik heb ook een keer een kritische vraag gesteld en daar antwoord op gekregen.
Maar als ik kijk naar de mensen met nakomelingen, hoor je alleen maar dat ze zo braaf zijn. Niemand hoor je over presteren, de kleur of wat anders. Ze vinden hun nakomeling vooral braaf. En ook al denken mensen dat het om zijn kleur kan gaan, is dat toch echt de reden dat ik ook van een paar mensen hoor om ervoor te kiezen. Helemaal als je merrie wat pittig is.
Mensen zoeken een gebruikspaardje.

Niet alles draait om shows en als ik naar ons zelf en meer mensen kijk en luister, is het voor veel mensen ook al een tijdje ergens opgehouden.

En als ik eerlijk ben, wil ik ook kijken hoe mensen hun hengst houdn en trainen. Ik wil mn geld niet brengen naar iemand die traint op een manier die me volkomen tegen staat. Of hengsten die amper buiten mogen staan.
Dan zou ik echt nog eerder voor een brave hengst gaan die ook het bos in gaat en qua bouw net ietsje minder matcht. Fokken is toch gokken en je moet maar afwachten wat een match doet. Zelfs 2x dezelfde combi, kan 2 heel verschillende veulens geven.

Maar goed, iedereen moet het zelf weten. Het beste paard kan een been breken.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:31

Wel daar ben ik het volledig met je eens.
Wij hebben op fb een Arany club en iedereen vindt van zijn Aranytje de beste, de mooiste, de braafste :') gelijk welk kleur of geslacht of afstamming
En ze weten het niet maar ik heb de nr 1 arany hahaha
Nee wil gewoon zeggen dat zo een mensen je veel kunnen vertellen over een hengst.
Zelfs met hetere merrie geeft die zo makkelijke veulens.
Je kan die ook gewoon bezoeken en zien lopen.

Dat vind ik dus echt een nadeel aan die grote goeie hengsten. Hoe is hun karakter, er is geen enkele die gaat zeggen tja de mijne is wel stout zelle of hoe geven ze het door.

Als je ziet naar de vele arany veulens en de immens grote gelijkenissen, wil dit toch zeggen dat hengsten ook wel grote impact hebben op hun veulens en echt stempels drukken. Dus aan de nakomelingen zie je veel.

En de mijne was bijna show klaar hoor maar toen kwam Corona.

Ik zit ook met een dilemma. Zou men andere merrie graag mee fokken maar welke hengst pfff ik kan er best een budget tegenaan gooien maar ze is nogal aan de hete kant dus durf ik er dan wel een bepaalde hengst opzetten want ik ken die niet. Lastige keuzes zeker en vast wel. En ik moet toegeven ik wil de kans op een vos veulen altijd met een minimum beperken want stel dat veulen valt echt tegen (ooit al eens gehad) dan wil ik die wel makkelijker kunnen verkopen naar goed huisje.

Dus de vraag waag je een gok of speel je op safe.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 18:12

De kids hier wilden liever voor Mo gaan ivm de kleur en de stipjes :D
Maar heb echt voor mezelf gekozen voor Arany, voor het karakter vooral. Veulen blijft, ook als hengst is, dus voor ons maakt de kleur dan niet uit. Al zou valk.leuk zijn natuurlijk..... _O-
En Arany heeft hele sterke benen en hoeven, ook iets wat ik heel belangrijk vind.

En de pssm2 test, ja... Wat ik het ergste vind is dat je een negatief bericht kunt hebben maar dan kan paard het toch krijgen. Andersom vind ik minder erg, dan gaat het over de aanleg ervoor, wat Tinnie ook noemde bij imm. En dan kan het meevallen, mazzel.
Maar als ook een negatieve test toch tot ziekte kan leiden heeft het voor mij geen zin.
Zelf nog nooit een pssm2 paard gezien. Kan me voorstellen dat als je dat wel hebt of eigen hebt, dat je er dan feller op bent.
Zo begin ik niet aan zomer exceem als ik het van tevoren weet.
Of gevoelig voor koliek. Dat had mij eerste Friese. Wat een drama, vaak gehad koliek, ondanks porties voeren, bewegen lijnzaad, wat we wel.niet geprobeerd hebben.
En toen de dag dat ze toch weer had en het ging niet over, opereren maar dat heeft ze niet gehaald.
Kun je niet op genetisch testen maar het zat heel duidelijk in haar familie. Erfelijke dus.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:31

Wel ik duim mee voor je buckskin veulen dan. Verliefd word je toch :j

Al nieuws of ze drachtig is?

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 21:12

Nee nog geen nieuws, eind mei scannen.
Ik heb echt geen idee zelf. Ze is precies als anders. Dat zou geen goed nieuws betekenen...
Maar misschien voel ik het gewoon niet goed aan dat kan natuurlijk!

Als het wel raak is dan is ze op haar eigen verjaardag uitgerekend die heel toevallig ook de mijne en van mijn oudste is..... _O- _O- _O-

Ja buckskin vind ik het mooiste maar inmiddels vind ik vos ook heel mooi. En daar ook verschillende tinten in. Onze merrie heeft een hele mooie diepe voskleur.
En ik denk dat je groot gelijk hebt dat we toch wel verliefd worden en hem of haar dan de allermooiste vinden!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 02:27

Fotsy schreef:
Wel daar ben ik het volledig met je eens.
Wij hebben op fb een Arany club en iedereen vindt van zijn Aranytje de beste, de mooiste, de braafste :') gelijk welk kleur of geslacht of afstamming
En ze weten het niet maar ik heb de nr 1 arany hahaha
Nee wil gewoon zeggen dat zo een mensen je veel kunnen vertellen over een hengst.
Zelfs met hetere merrie geeft die zo makkelijke veulens.
Je kan die ook gewoon bezoeken en zien lopen.

Dat vind ik dus echt een nadeel aan die grote goeie hengsten. Hoe is hun karakter, er is geen enkele die gaat zeggen tja de mijne is wel stout zelle of hoe geven ze het door.

Als je ziet naar de vele arany veulens en de immens grote gelijkenissen, wil dit toch zeggen dat hengsten ook wel grote impact hebben op hun veulens en echt stempels drukken. Dus aan de nakomelingen zie je veel.

En de mijne was bijna show klaar hoor maar toen kwam Corona.

Ik zit ook met een dilemma. Zou men andere merrie graag mee fokken maar welke hengst pfff ik kan er best een budget tegenaan gooien maar ze is nogal aan de hete kant dus durf ik er dan wel een bepaalde hengst opzetten want ik ken die niet. Lastige keuzes zeker en vast wel. En ik moet toegeven ik wil de kans op een vos veulen altijd met een minimum beperken want stel dat veulen valt echt tegen (ooit al eens gehad) dan wil ik die wel makkelijker kunnen verkopen naar goed huisje.

Dus de vraag waag je een gok of speel je op safe.


Daar ben ik lid van.

Waarom dek je die andere merrie dan niet ook met Arany?

En als je echt voor een bekende sport naam gaat en veulen is goed, maakt de kleur echt niks uit. Voor de sport gaan mensen echt voor kwaliteit. Waar dat natuurlijk ook een gok is en als je heel realistisch bent, kan elk gezond paard netjes in de sport mee.
De hogere prestaties vragen wat meer, maar moet je dan ook maar willen. En het is voor weingen weggelegd.

Ik zou echt altijd als eerste kijken wat bij je merrie past.

En verder van niemand wat aan trekken. Mensen hebben sws een mening. Als je je merrie wil dekken, roept de 1 wat leuk en de ander vind de merrie dan niks.
Kies je een hengst, exact hetzelfde. En wat me het meest stoort is dat werelden altijd tegenover elkaar gaan staan. De sport en recreatie bedoel ik dan. En dat is met alles; welk paard je koopt, welke spullen, hoe je je paarden houdt, voert en traint.
En mensen zitten zo vast in hun eigen wereld.....

Ik ben altijd wel een einzelganger geweest, hoor nergens bij en doe mn ding. Heb contacten in de sport en de recreatie mensen met dure paarden, zogenaamd luxe paarden en al die andere geweldig leuke dieren.

TS, spannende tijd. Die van ons was vorig jaar vrij snel na dekken hengstig. Dan is er altijd wel een optie, maar ik wist het wel. Toen zo gelaten, was ook laat.
Dit voorjaar twijfels gehad, dat wel.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 10:45

Superpony, ja heel spannend. Ik kijk de arme merrie steeds aan, zie ik iets anders, kijkt ze anders.... En gisteren bij rijden, voelt ze trager of anders. Maar nog niks gemerkt!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 13:10

Symke schreef:
Superpony, ja heel spannend. Ik kijk de arme merrie steeds aan, zie ik iets anders, kijkt ze anders.... En gisteren bij rijden, voelt ze trager of anders. Maar nog niks gemerkt!


Die van ons was leeg gescand en hengstig, maar zeiden mensen ook tregen me; dat zegt niks hoor.

In Voorjaar kwam ze aan en ze had zucht, dus begon te twijfelen. Op een gegeven moment kan je wat zien of voelen, dus heb 100x aan dr buik gevoeld. Nou, daar is ze nu dus iig goed aan gewend zullen we maar zeggen :+ }>

Gewoon afwachten. Het is nog vroeg, dus komt wel goed.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:36

Het is idd vroeg, dat is lekker. Juni vind ik zelfs prima hoor v veulen. Maar de stress v kijken of hengstig is, snel erheen v scannen, sperma regelen etc dat hoeft v mij niet perse nog heel vaak ....
Had nu vakantie maar straks niet meer. Dan kan ik niet zomaar even gaan scannen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:30

Scan je aan huis of op een kliniek? Hier thuis en vorig jaar kwam diegene ook gewoon 's avonds. Maar ik vind dat ook het ergste hoor; het timen.

En wie weet zit het gewoon al er in, dus niet teveel zorgen maken nu. Je hebt het toch niet in de hand.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:45

Fotsy bij een sportgefokt paard maakt het kleur nix uit. Enkele hele goede verervers zijn gewoon vos, en ik merk niet dat ik een vos slechter verkoop dan bv een buckskin.
Smart Spook, Magnum Chic Dream, Electric Code, allemaal simpele vossen en super goede hengsten.
Ik kijk totaal niet naar kleur. Bij een recreatiepaard is een kleurtje altijd commercieler. Dan kijk je er best wel naar voor de verkoop.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 20:07

sevke schreef:
Fotsy bij een sportgefokt paard maakt het kleur nix uit. Enkele hele goede verervers zijn gewoon vos, en ik merk niet dat ik een vos slechter verkoop dan bv een buckskin.
Smart Spook, Magnum Chic Dream, Electric Code, allemaal simpele vossen en super goede hengsten.
Ik kijk totaal niet naar kleur. Bij een recreatiepaard is een kleurtje altijd commercieler. Dan kijk je er best wel naar voor de verkoop.


Ja maar das het probleem hè mensen gaan geen paard met super papier kopen bij mij dat kopen ze dan wel bij gekende fokkers. Is allemaal een wereldje op zich.
Ik ken er met echt super gefokte paarden die ze nog niet aan de prijs wegkregen en das jammer. Moet eerlijk toegeven dat ik ook niet zomaar eentje zou kopen bij iemand die niemand kent. Snap je hem.
En toch hoor ik van trainers dat kleur beter verkoopt en je meer geld voor krijgt. Das toch ook zo bij die wit koppen. Dus je kan er dan maar rekening mee houden. Hengsten zijn er genoeg ook met leuk kleur en prestatie en papier.
Goh ik denk dat ik nog maar wat verder tobber :j :')



Spannend symke ben zeer benieuwd

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 20:44

Ben naar de kliniek geweest. De gewone dierenarts scant wel maar elke keer voorrijkosten en scan kosten, geen pakket mogelijk. En voor insemineren moest ik al naar kliniek. En dan daar ook weer scannen natuurlijk.
Bij kliniek wel pakket, mag dit fok seizoen zo vaak scannen als nodig is, prijs vast.
Daar insemineren ze eventueel wel thuis maar willen eerst zeker weten hoe ze zijn en merrietje was wat zenuwachtig met scannen.....
Denk zelf thuis wel rustiger is maar ze wilden het geloof ik niet. Heb niet aangedrongen. Ik moest het weekend werken, manlief was thuis maar er geen verstand van, dus heb haar daar het weekend gelaten op kliniek.
Daarom hoop ik heel erg dat gelukt is!
Vond het maar niks mijn meiske daar....
Maar moet zeggen dat ik het gevoel nog niet helemaal heb.

Ja Fotsy kleur verkoopt beter, dat denk ik ook.
Niet voor niets staat er bij hengsten ook wel bij " vosfactor vrij dus gegarandeerd geen vos"
Toen ik dat zag dacht ik eerst dat er iets met vossen was.... _O-
Maar gaat echt om de kleur
En ken zat die wel kleur zoeken
Dus ja ik denk wel dat beter verkoopt.
Maar gelukkig maar dat vos minder verkoopt anders had ik merrie denk ik niet kunnen kopen :D

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 21:27

Goh, dat ondervind ik dus niet. Heb er zelf ook nooit naar gekeken. En ik ken best wat gerenommeerde fokkers (Golden Paint, Nathalie Derua, Baeck, Fonck,...) en die kijken er ook totaal niet naar. Kleur maakt niet uit, als t peerd maar goed is.
De top van de reiningpaarden zijn ook 80% gewone vossen he :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 01:11

Symke, je loopt bij 2 klinieken?

Ik wil haar per se thuis houden dit jaar, dus geen diepvries en scannen en insemineren aan huis. Ze is wel wat gespannen en knijpt heel erg, dus scannen duurt even, maar ze blijft wel braaf.
Het is verder een merrie die wantrouwen heeft naar mensen en daar heeft zij echt alle recht op. Die zet ik niet als nummer bij een kliniek en hoeft ze ook niet uit haar kudde. Scheelt haar en de anderen, want ze zijn hier hecht.

Ik had 1 of 2 hengsten die alleen bevroren aanbieden, maar er is genoeg met vers/gekoeld.

Kleur doet me ook echt niks. Heb het al eerder verteld; wilde als jonge penny vrouw ook een palomino of buckskin, dus ging naar wat paarden kijken en kwam thuis met een bay/bruine. En ik had toen al een bruine en daarvoor ook al een bruine gehad.
Ze is 28 en vind haar nog steeds de mooiste. En buiten dat om is ze nog ontzettend sterk en beweegt nog goed.

Haar dochter van 14 is iets lichter en ik heb haar uit emotie gekocht, maar ik vind haar echt elke dag mooier en knapper.
De broer is 22 en vos, mijn eerste eigen veulen uit die oude merrie en ik vind hem echt geweldig. Misschien teveel gepusht voor de sport, maar kan alles.

En hoeveel mensen kunnen nou echt beter rijden dan hun paard? Echt bijna niemand. Wel komen veel mensen skills tekort om het uit hun paard te halen.
En als ik echt naar de top top top sport ga kijken, zou ik niet willen ruilen. Dat staat voor mij zo ver van de paarden sport af.

Kleur zegt niks over de kwaliteit, maar wordt er wel in gefokt ooit ergens. Als steeds de vossen scoren, zal je niet zo snel bijzondere andere kleuren krijgen.

Wit koppies zelfde. Eerst vonden mensen het niks en afschuwelijk. Nu vinden ze het allemaal geweldig. Of ze dan echt de kleur en dat witte koppie zo geweldig vinden of dat het als "merk"gebruikt wordt???

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:00

Vos komt gewoon het meeste voor, 60% van alle quarters is vos, dus er blijft maar 40% voor alle andere kleuren over.. en dat zijn er veel!

Logisch dus ook dat veel goeie paarden vos zijn. Maar langs de andere kant zijn ook de meeste ‘slechte’ paarden vos, ze zijn gewoon zo veel voorkomend dat ze altijd de hoogst vertegenwoordigde groep zijn.

Minst voorkomend is zwart en alles op zwart basis (grullo, smoky black, blue roan, classic champagne,... ) dit omdat er ook nog is heel veel Quarters homozygoot agouti zijn, zowel op bruin als rood basis (en deze dus geen zwarte nakomelingen kunnen krijgen)

Dat jij dat niet ondervindt Sevke, is omdat jij net in die 20% zit die voor de sport fokt en vanuit een sport-bril kijkt. En ook dat cliënteel zal aantrekken.
Bij de overige 80% speelt het vaak wel ergens mee in de voorkeuren.

En ieder heeft zo z’n favorieten, ik probeer solid vos ook altijd te vermijden, maar we hebben regelmatig ook iemand die zegt ‘ooh ik hoop net dat het een vosje wordt’

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 08:50

Nee niet twee klinieken hoor. De gewone dierenarts voor enten en ontwormd enzo en dus nu voor het insemineren bij een hengsten houder bedrijf.
Ik wilde geen diepvries want dan moeten ze zo vaak scannen enzo
Mijn merrie heeft wel even getrapt bij het eerste keer scannen. Ik was er wel bij, hield haar zelf vast, geprobeerd af te leiden er brokjes maar lukte niet helemaal
Toen heeft ze wel even praam op gehad en toen ging het prima.
Ja ze zijn daar wel echt een nummer idd
Dat spreekt me niet aan
Maar hoop dat het eenmalig is!
Sowieso komt er als gelukt is de eerste jaren niet weer veulen. Kan niet alles aan houden en wil ook weer rijden!
Dan heel.misschien later weer als de nakomeling goed onder het zadel is bijvoorbeeld

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:33

@Tinnie: ja, das waar. Bij recreanten is het blijkbaar wel een dingetje, dat kleur.
Zijn ook dikwijls rages hoor. De witkoppen bv. Iedereen moest een witkop hebben. Maar nu zijn er al heel wat die geen schop onder hun kl* waard zijn, en de hype zakt alweer.
Ben nu de Europese Futurity aant volgen en ook daar weer zelfde patroon. Bijna allemaal vossen in de top, met hier en daar een bay. En dan die Paleface van Fonck, wat volgens mij een dunalino is (ik vind het in elk geval een afschuwelijke kleur :)) )
Maar ik heb nog nooit een paard gekocht of niet gekocht voor het kleur. En mijn klanten maken er ook niks van. Heb eens een jaar allemaal buckskins gefokt, geheel per toeval. Die verkochten net hetzelfde als mijn vosjes of witkoppen. Wel meestal naar buitenland, maar dat maakt niet zoveel uit denk ik qua mentaliteit.En bij de nakomelingen van CJ Whiz vonden de mensen het juist chique dat het solid vossen waren zonder aftekeningen. Om één of andere reden heeft bijna geen enkele CJ witte aftekeningen. Zelfs niet uit witkop merries.