De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, Nicole288, Pistasche, Dyonne, Apple, C_arola

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:58

Petrichor schreef:
He nee ik ben gewoon nog steeds Petrichor! :D

Had jullie verwisseld, haha. Anders had ik mijn boktnaam veranderd in petrichor. Velen weten niet wat het betekent. Daarom leuk.

Ik heb trouwens mijn eerste westernlaarzen gekocht. Gewoon simpele van Kramer hoor. Maar eens kijken of dat bevalt. Echter, ik vind het zonde om er mee op het paard te stappen. :Y)

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 21:35

germie schreef:
Petrichor schreef:
He nee ik ben gewoon nog steeds Petrichor! :D

Had jullie verwisseld, haha. Anders had ik mijn boktnaam veranderd in petrichor. Velen weten niet wat het betekent. Daarom leuk.

Ik heb trouwens mijn eerste westernlaarzen gekocht. Gewoon simpele van Kramer hoor. Maar eens kijken of dat bevalt. Echter, ik vind het zonde om er mee op het paard te stappen. :Y)

Haha ja best leuke naam toch! Welke heb je besteld? Wil je mij laten weten hoe ze bevallen? Zit er ook aan te denken ze van Kramer te bestellen.

The smell of earth after rain!

Nala

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:31

Tip: de goedkope nepleren laarzen van kramer verkleuren snel en hadden niet zo'n geweldige pasvorm. De leren versie, of beter nog (tweedehands) ariat of sendra, zijn echt hun geld waard.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 07:35

Nala schreef:
Tip: de goedkope nepleren laarzen van kramer verkleuren snel en hadden niet zo'n geweldige pasvorm. De leren versie, of beter nog (tweedehands) ariat of sendra, zijn echt hun geld waard.

Ik heb wel een leren versie hoor. Ik wil geen plastic. Ze schrijven er alleen niet bij dat de voering van stof is i.p.v. leer, dat vind ik jammer, want zo goedkoop waren ze nu ook weer niet. Maar zelfs Ariat heeft niet eens altijd een leren voering en zodra ik boven de 80 euro ga uitgeven is dat wel een echte must vind ik.

Ik heb de 'Calico'.
Ik heb gewacht op een aanbieding en toen er 1 paar beschikbaar kwam in mijn maat besteld. Ik weet immers niet of het fijn zit of niet en om dan meteen 100 euro te investeren vind ik wat veel. Het is dan en andere teugels, en een zadel, en laarzen en een hoed, extra hoofdstelletje, misschien nog ander bit, enz. Ik heb een jeans rijbroek nog niet op de planning staan.

Een paard zonder ruiter is nog steeds een paard, maar een ruiter zonder paard is gewoon een mens.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:24

Jeans rijbroek is ook helemaal niet nodig joh, gewoon oude gewone jeans aantrekken. Al mijn oude jeans krijgen een 2e leven als rijbroek :D

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:38

Ik stap met elke lange broek op mijn paard die ik op dat moment aan heb. Bij Lidl-shop hebben ze hele leuke jeans voor €10/14 euro :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:07

DubbelFun schreef:
Ik stap met elke lange broek op mijn paard die ik op dat moment aan heb. Bij Lidl-shop hebben ze hele leuke jeans voor €10/14 euro :)

Helaas, ik heb geen enkele jeans waar ik nu mee op een paard kan stappen. Ik heb wat spijkerbroeken zonder stretch, maar ik kan niets kopen zonder te passen, ook niet bij gewone rijbroeken overigens. Dus ik wacht dan wel gewoon. Ik heb nog rijbroeken zat (stuk of 10 ofzo, heb laatst 5 nieuwe gekocht in een aanbieding), dus ik kan qua sport zeker nog voor uit.
Ik heb een hoed opgedaan voor een paar euro, moet ik nog even ophalen. Dat is gewoon voor de fun. Weet ook niet of die past, maar vond hem wel grappig, anders wel voor foto's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:13

Je kunt bestellen wat je wilt, op je gemak thuis passen en evt. terug sturen wat niet bevalt. Dan krijg je binnen redelijke termijn je geld terug gestort.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:30

DubbelFun schreef:
Je kunt bestellen wat je wilt, op je gemak thuis passen en evt. terug sturen wat niet bevalt. Dan krijg je binnen redelijke termijn je geld terug gestort.

Ik zie zo niet eens iets in mijn maat er bij (lengtemaat 36). Dan houdt het al op. Verder mis ik info of ze hoogsluitend om de taille zijn of dat het van die lage dingen zijn die onder de heupbotten komen (dat zit niet fijn). Daarom koop ik dus nooit broeken online. Bij rijbroeken is het de ene keer een 42 waar je in past en een andere keer past een 46 nog niet eens. En bij de heren soms een 52 niet, of ze zijn te kort, of te laag op de heupen, niet de juiste zakken, enz. Broeken zijn erg lastig online. Ik heb dat nog nooit aangedurfd.

Een zadel kopen is eigenlijk zelfs gemakkelijker, haha. Maar ook daar zal een online bestelling waarschijnlijk niet passen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:32

ik volg even mee.

na jaren niet rijden, staat hier nu een nieuw rijpaardje... braaf, ouder dier, maar hij kreeg dus ook zijn western-zadel mee....
altijd boomloos gereden vroeger, dus zal wel wat aanpassen zijn.

nu kreeg ik ook een pad of 5 mee en als ik de vorige eigenaresse mocht geloven, legde zij 3 verschillende pads over elkaar onder het zadel. Leek me enorm onhandig?

wat leggen jullie onder je westernzadel?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:44

cissy schreef:
Laat je goed adviseren door een ervaren western zadel verkoper. Wij kunnen zonder je paard en jouzelf gezien te hebben niet weten wat voor zadel je moet gaan aanschaffen.
Wat voor paard heb je? Wat wil je gaan doen met dat paard? Reining, pleasure, trail, barrelrace? Allemaal verschillende types zadels. Budget voor zadel?
Dus advies geven wordt wat lastig zo.

Als de TS voornamelijk buitenritten maakt van 4 uur dan had ik persoonlijk bijv niet voor een reining zadel gekozen.
Reiners lopen (worden getraind) met hun hoofd en hals laag en de rug dus bol. Daar zijn bomen in reining zadels naar gemaakt kwa vorming. Reining zadels zijn ook vaak vlakker en wat langer.

Een paard wat op buitenrit loopt die hebben een hollere rug/houding en daar zou je het beste voor zulke lange ritten bijv een Wade model voor nemen. Daar zit je zelf ook lekkerder in omdat je rechter op zit plus ze korter en lichter zijn en veel schoft en schouder vrijheid bieden. Wat voor het paard dus weer comfortabeler is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:56

tengeltje11 schreef:
ik volg even mee.

na jaren niet rijden, staat hier nu een nieuw rijpaardje... braaf, ouder dier, maar hij kreeg dus ook zijn western-zadel mee....

nu kreeg ik ook een pad of 5 mee en als ik de vorige eigenaresse mocht geloven, legde zij 3 verschillende pads over elkaar onder het zadel. Leek me enorm onhandig?

Ik heb 2 pads bij mijn zadel en nog een dunnere fleece. Ik leg gewoon 1 pad onder het zadel en niet meer. Soms kan er een liner onder zodat de pad schoon blijft, daar zit ik nog wel aan te denken.

Verder, ik heb geen idee wat voor model mijn zadel heeft. Velen zijn 'reiners' is me opgevallen als je de tweedehandsmarkt bekijkt. Een vlak zadel is op zich juist fijn, niet opgesloten. Daarnaast, wade zadels zijn onbetaalbaar, en gebruikt vind je ze haast niet. Mijn model lijkt wel wat op een endurancezadel, maar dan met een knop. Dus kennelijk valt het best mee met het oncomfortabele. Dressuren engelse style gaat gewoon zonder issues. Met een springzadel kan ik ook gewoon z-oefeningen doen. Ook een endurance paard moet de rug goed gebruiken. Een holle rug is nooit gewenst. Een recreatiepaard zal de rug ontspannen en gewoon een natuurlijke hoofd-hals houding zoeken, dan is de rug niet hol. Het enige wat kan bij sommige reiningzadels is me opgevallen is dat de beugels net als bij barrelracers meer naar voren zitten. Dan zit je misschien minder fijn. Maar dat lijken ze ook niet allen te hebben. Dus mag je dan de conclusie trekken dat reiners goede allround zadels zijn? Lijkt mij wel.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:30

Zijn het echt 5 pads of blankets? Pads zijn meestal wel een stuk dikker en daar zou ik er niet meer dan 1 van onder een zadel doen. Sommige doen er een extra blanket onder voor de show of om de pad schoon te houden, maar dat kan snel gaan schuiven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:46

Wil straks wel eens foto’s nemen, want eerlijk, ik weet het verschil niet tussen al die dingen :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:24

Afbeelding
Dit is een blanket denk ik? Zit bovenaan en onder het zadel? Maar dan:

Afbeelding
Haf pad, ruggengraat sparend

Afbeelding
Ook deze lijkt ruggengraat sparend met het uitzicht van een blanket?

Afbeelding
Maar ook dit lijkt ruggengraat sparend?

Afbeelding

En deze dan?

Die vrouw legde 2 van die dikkere op elkaar en dan het blanket er nog eens op(maar ik ben vergeten welke)

Dit is het zadel:

Afbeelding

(Alles wordt nog gewassen hoor)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:28

@Tengeltje: Oeh dat is eigenlijk niet zo goed. Vaak wordt dit gedaan als het zadel niet past. Zo hopen ze dan het zadel toch soort van passend te krijgen (en dat gaat natuurlijk niet, net als met te dikke sokken in verkeerde schoenen stappen..) . Wat mij betreft een rode vlag! Mijn advies is vooral om er direct een zadelpasser bij te halen om de pasvorm te controleren. Ik vrees dat het slecht ligt..

Overigens ziet het zadel er wel prima uit. Op het oog keurig onderhouden en van prima kwaliteit.

fotoshoot van mijn knappe ventje !!

[ITP] hop hop hop quarter in galop, dankzij emdr!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:32

dat denk ik eerlijk gezegd niet. zadel was speciaal voor dat paard gemaakt in een franse zadelmakerij... is niet het type vrouw die zou rijden met slecht passend zadel. osteo ed kwamen ook heel regelmatig op het erf. ze was mee het type vrouw die veel te bang was dat zijn ruggengraat te zwaar belast zou worden.....

nu,zadelpasser zal sowieso voorbij komen binnen hier en dat ik er de eerste keer op ga, maar ik ben behoorlijk zeker dat het zadel hem goed ligt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:16

Dat lijken mij gewone pads, dus 1 zou genoeg moeten zijn.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:46

Als de eerste geen vulling onderop heeft, dan is dat inderdaad een blanket. De rest zijn pads en zou 1 genoeg moeten zijn, als het zadel past.
Met meerdere pads zorg er eigenlijk voor dat het zadel waarschijnlijk niet meer past (te veel opvulling) of het paste al niet en daarom werden er meerdere onder gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:53

De 2e https://boktimg.nl/img/m/jOTJCD.jpg is te dun een fatsoenlijke ruggenvrijheid te én ligt hie verkeerd om (onderkant boven)
De 3e https://boktimg.nl/img/m/51rH5j.jpg zou een goede pad kunnen zijn als hij dik genoeg is.
De 4e is zeker geen pad voor onder boomloos
De 5e zou kunnen werken mits de gleuf niet te ver uitzakt en op de spieren naast de ruggengraat terechtkomt, want dan heb je écht een probleem.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 14:55

@dubbelfun, het is geen boomloos zadel, is een gewoon westernzadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 15:02

Ah dat scheelt :)
In dat geval moet je kijken hoe je paard reageert op de verschillende materiaal, wat het beste zweet opneemt of afvoert en met welke dikte het zadel het beste ligt.
Ik denk dat 4 e 5 de betere pads zijn met mijn eerdere opmerking bij pad nr 5.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:32

germie schreef:
tengeltje11 schreef:
ik volg even mee.

Ik heb 2 pads bij mijn zadel en nog een dunnere fleece. Ik leg gewoon 1 pad onder het zadel en niet meer. Soms kan er een liner onder zodat de pad schoon blijft, daar zit ik nog wel aan te denken.

Verder, ik heb geen idee wat voor model mijn zadel heeft. Velen zijn 'reiners' is me opgevallen als je de tweedehandsmarkt bekijkt. Een vlak zadel is op zich juist fijn, niet opgesloten. Daarnaast, wade zadels zijn onbetaalbaar, en gebruikt vind je ze haast niet. Mijn model lijkt wel wat op een endurancezadel, maar dan met een knop. Dus kennelijk valt het best mee met het oncomfortabele. Dressuren engelse style gaat gewoon zonder issues. Met een springzadel kan ik ook gewoon z-oefeningen doen. Ook een endurance paard moet de rug goed gebruiken. Een holle rug is nooit gewenst. Een recreatiepaard zal de rug ontspannen en gewoon een natuurlijke hoofd-hals houding zoeken, dan is de rug niet hol. Het enige wat kan bij sommige reiningzadels is me opgevallen is dat de beugels net als bij barrelracers meer naar voren zitten. Dan zit je misschien minder fijn. Maar dat lijken ze ook niet allen te hebben. Dus mag je dan de conclusie trekken dat reiners goede allround zadels zijn? Lijkt mij wel.
nee dat is pertinent niet waar maar doe lekker wat je wilt en klaag dan ook niet als ze schuurplekken achter op hun lenden krijgen..
Het gaat er nog altijd om of het voor je paard comfortabel is. Niet of hoe jij het lekkerst zit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 07:48

Popstra schreef:
germie schreef:

nee dat is pertinent niet waar maar doe lekker wat je wilt en klaag dan ook niet als ze schuurplekken achter op hun lenden krijgen..
Het gaat er nog altijd om of het voor je paard comfortabel is. Niet of hoe jij het lekkerst zit.

Bij een passend zadel krijg je geen schuurplekken.

Waarom worden er dan zo veel reiningzadels verkocht als allround zadels i.p.v. een wade model? Het enige goedkope/betaalbare wade model wat ik kan vinden moet ik uit India laten komen. Dan heb ik toch liever een goede merkreiner of merk allrounder. Ja, veel merken maken geen wade, maar dat is niet omdat een ander model niet goed is. Je hebt van Circle Y ook endurance zadels, zet er een vork op en voila je hebt een reiner. Als met die zadels 160km gereden kan worden, dan is de pasvorm doorslaggevend, niet het model an sich.

Een jaar of 20 geleden herinner ik me nog dat een goed westernzadel een roundskirt moest hebben. Want alle goedkope hadden een square skirt. Dat was natuurlijk waar m.b.t. tot de square skirt bij goedkope zadels, maar die roundskirt was ook mode toen.
Het lange stuk achter de zit draagt als het goed is niet. Indien wel, dan past je zadel gewoon niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 08:14

germie schreef:
Bij een passend zadel krijg je geen schuurplekken.

Waarom worden er dan zo veel reiningzadels verkocht als allround zadels i.p.v. een wade model? Het enige goedkope/betaalbare wade model wat ik kan vinden moet ik uit India laten komen. Dan heb ik toch liever een goede merkreiner of merk allrounder. Ja, veel merken maken geen wade, maar dat is niet omdat een ander model niet goed is. Je hebt van Circle Y ook endurance zadels, zet er een vork op en voila je hebt een reiner. Als met die zadels 160km gereden kan worden, dan is de pasvorm doorslaggevend, niet het model an sich.

Heb je die zadels gezien? Heb je de boom gezien die er in zit? Heb je de opbouw van die zadels gezien?
Wie zegt dat dit dezelfde zadels zijn?
Het is echt niet zo dat als je een endurancezadel hebt en je zet er een knop (en geen vork) op, dat je dan ineens een westernzadel hebt. Die zadels zijn in de opbouw gemaakt voor lange afstanden. Reiningzadels zijn in de opbouw gemaakt voor reiners. Trailzadels voor trail, enz. Je hebt niet voor niets zadels voor verschillende disciplines.

Een dressuurzadel heeft ook een andere opbouw dan een springzadel. En dat zijn niet alleen de zweetbladen, zitting of wrongen. Dat werkt bij western niet anders.

En wat anders, de Wrangler Texas jeans sluit hoog in de taille en zijn er in lengtematen, ook 36. Prima jeans om mee te rijden of zo te dragen.

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')