Rugtasje bij het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-05 14:08

Een aantal keer per jaar komt het voor dat ik wat spulletjes mee wil nemen te paard die niet in mn jas passen. Bijvoorbeeld te paard naar wedstrijd, dan wil ik toch wel een halster mee, proevenboekje en papieren, stiften en toebehoren.

Nu heb ik dat tnt opgelost door een gewoon rugzakje mee te nemen. Nadeel: een klein rugzakje zit niet lekker in draf en galop (bonkt in je rug, daardoor zit je zelf niet goed, paard heeft er daardoor last van etc. etc.).

Grotere rugtassen (25 liter en groter) hebben vaak een heupband voor de stabiliteit en soms ook nog een kliksysteem om de schouderbanden bij elkaar te houden.

Weet er iemand of er ook kleinere rugzakken bestaan met in elk geval een heupband? Wellicht ook met zo'n kliksysteem?

Ik dacht wellicht dat ze te krijgen zouden zijn in wandelsport winkels, maar wat ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn allemaal gewone rugtasjes en pas vanaf 25 liter komen ze met heupband (en dat is weer te groot om mee te paard te zitten).

Heeft er iemand een tip? Of zal ik zelf wat gaan knutselen aan een rugzakje?


Eilandje

Berichten: 2823
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:02

Rugzakken zijn gewoon niet handig te paard. Heuptasjes zijn handiger, maarja, een halster enz past daar natuurlijk niet in. Of een zadeltas, ik zou gewoon een simpele zadeltas aanschaffen in jouw geval...

Mijn rugzak van 25l heeft een heupband, kleinere rugzakken ga je volgens mij niet gemakkelijk vinden met heupband. Zit de keten AS Adventure ook ik NL? Dan zou ik daar eens gaan kijken.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:33

Apple schreef:
Een aantal keer per jaar komt het voor dat ik wat spulletjes mee wil nemen te paard die niet in mn jas passen. Bijvoorbeeld te paard naar wedstrijd, dan wil ik toch wel een halster mee, proevenboekje en papieren, stiften en toebehoren.

Nu heb ik dat tnt opgelost door een gewoon rugzakje mee te nemen. Nadeel: een klein rugzakje zit niet lekker in draf en galop (bonkt in je rug, daardoor zit je zelf niet goed, paard heeft er daardoor last van etc. etc.).

Grotere rugtassen (25 liter en groter) hebben vaak een heupband voor de stabiliteit en soms ook nog een kliksysteem om de schouderbanden bij elkaar te houden.

Weet er iemand of er ook kleinere rugzakken bestaan met in elk geval een heupband? Wellicht ook met zo'n kliksysteem?

Ik dacht wellicht dat ze te krijgen zouden zijn in wandelsport winkels, maar wat ik tot nu toe ben tegen gekomen zijn allemaal gewone rugtasjes en pas vanaf 25 liter komen ze met heupband (en dat is weer te groot om mee te paard te zitten).

Heeft er iemand een tip? Of zal ik zelf wat gaan knutselen aan een rugzakje?


Ik heb een klein dagrugzakje van Deuter (is er bv in 15 liter) met een simpele heupband en een flinke heuptas van een onbekend merk met een echte heupband.

Op www.bever.nl kun je de catalogus downloaden, staan heel wat opties in. Hier staan alle draagopties http://www.bever.nl/images/interactief/ ... Dragen.pdf

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:33

Als je een beetje handig bent, kan je wellicht aan jouw kleine rugtasje onderaan zelf zo'n band bevestigen en ben je geholpen. Echt lekker rijdt het nooit, maar het is te doen als het geen megaafstanden zijn.

Kyona is een lieve JRT. Met als hobby's: lange wandelingen maken, met de bal spelen, muizen/fazanten jagen, kluiven op schoot en naar REX kijken

albonny
Berichten: 132
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: sprundel

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:32

ik zou gewoon kijken voor goedkopen zadeltassen bij een rutiersport zaak. altijd makkelijk. en jij hbet geen last van je rug en het is beter voor het paard.

Mijn super hafjes:P

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-05 17:43

Ik heb een schattig rugzakje van Deuter gevonden OK dan!, slechts 10 liter, maar met heupband en kliksysteem.

Ik kwam in de stad langs Bever Zwerfsport dus ben daar maar eens gaan kijken.

Afbeelding

Zadeltassen zijn inderdaad de meest logische keuze, maar aangezien het in mijn geval voornamelijk zal gaan om te paard naar wedstrijd lijken zadeltassen me niet praktisch (dan moet ik op het wedstrijdterrein het paard herzadelen en zadeltassen verwijderen, en daarbij hopen dat mn shabrak nog wit is).

albonny
Berichten: 132
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: sprundel

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:48

ik heb ook zadel tassen en je kunt je zadel laten liggen. als je die onder het zagel legt krijg je ook druk plekken dus ze liggen er achter. en ze worden vast gezet met riempjes. mischien dat je toch even meot gaan informeren bij een ruitersport zaak bij jou in de buurt. over verschillende modellen en ik geloof dat die van mij ook maar 30 euro waren en ze zijn van stof dus kunnen gewoon net als je dekje in de was. echt ideaal.
succes groetjes eva

Mijn super hafjes:P

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:22

je hebt van die kleinere zadeltasjes die je zo vooraan je zadel kan klikken, vraag Arabesk even, die heeft de mijne overgenomen.....

Ik heb ooit 1 keer met een klein rugzakje gereden, nooit weer, de banden sneden in m'n schouders en het hopste en botste op m'n rug

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:41

ik heb met een buitenrit altijd een rugzakje om; foon portemonnaie etc gaan bij mij altijd mee naar buiten, nergens last van.
zadeltassen lijken mij ook ideaal.

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:07

Koop een simpel heuptasje , draag hem op je rug en je bent klaar!

Heb ik 250 kilometer volgehouden.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:33

Ik heb een rugtas in die maat, ook met heupband en ik vind het enorm verrot rijden. Het bonkt niet, maar de achterkant komt op de lepel van m'n zadel met lichtrijden en dat is echt niet fijn
Kun je 'm wel hoger ophijsen, maar zo'n tas half in je nek is ook weer niet fijn. En dan heb ik nog niet eens een zadel met een hele hoge lepel.

Nulla tenaci invia est via

Shadow0

Berichten: 43453
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:12

Misschien zijn fietsrugzakjes ook een idee, die liggen hoger op de rug vziw. (Maar op de fiets zit je wel meestal voorover gebogen. Dat wordt dus de hele rit in verlichte zit...)

Wranglerbutt

Berichten: 10369
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:42

Ik heb een a-symmetrisch rugzakje met heupband, die echt perfect blijft zitten, zelfs in draf en galop.
Dit is de enige foto die ik heb waar -ie een beetje duidelijk op staat:
Afbeelding
Het is dus een driehoekig tasje, groot genoeg om een halster, telefoon, fototoestel etc. in mee te nemen.
Geen idee waar ik hem heb gekocht, volgens mij was het ooit een Kruidvat- of Trekpleister aanbieding... [7.50 euro ofzo]
Ik heb iets dergelijks, maar dan wat groter, ook wel eens in een ruitersportzaak gezien, volgens mij van het merk Mountain Horse.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 07:33

Als ik spullen meeneem doe ik dat in een kipling rugtas. Een slappe versie maar wel met heupband, voor mij ideaal. Heb er 2 jaar terug de vierdaagse ook meegereden, zonder irritatie.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:03

Ik heb ook zo'n driekoekige tas. Die van mij zat bij mijn orange abbonement en er zit ook zo'n band op.

Maar ik heb laatst toch besloten om een zadeltas te kopen. Ik vind een rugzak nooit handig. Die ik heb kun je over de zadelknop hangen, maar ik dacht dat je voor engelse zadels ook iets had wat je ervoor kunt bevestigen.

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 09:05

motowinkel

mijn broer heeft zo'n tasje voor op de moto, ook zo'n driehoekig met heupband.
ik heb zo'n zadeldoek met 2 tasjes op, daar kan nog veel in, jammergenoeg is mijn paard niet zo geschikt voor buitenritten.

www.paardeninfo.tk
een site met crea bea, aandoeningen en takken van de paardensport
iem. ideetjes voor op mijn site, pb met maar!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Rugtasje bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-05 09:17

Margreet schreef:
Ik heb een rugtas in die maat, ook met heupband en ik vind het enorm verrot rijden. Het bonkt niet, maar de achterkant komt op de lepel van m'n zadel met lichtrijden en dat is echt niet fijn
Kun je 'm wel hoger ophijsen, maar zo'n tas half in je nek is ook weer niet fijn. En dan heb ik nog niet eens een zadel met een hele hoge lepel.


Dat is inderdaad ook een beetje mijn vrees, of zo'n tasje niet op de lepel van het zadel komt met rijden Scheve mond. Zo'n driekhoekige of asymetrische ziet er ook goed uit OK dan!. Op de foto van Wranglerbutt komt het tasje in elk geval niet in de buurt van de lepel Lachen.

Ik ga mij eens wat breder orienteren Lachen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Big_Appie, lovelance, Taartje en 31 bezoekers