hoefzool/straal diep uitsnijden , goed of niet ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

hoefzool/straal diep uitsnijden , goed of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 20:51

Rena is gisteren voor het eerst sinds haar verhuizing (begin december) weer rondom bekapt.
Dat is gedaan door een hoefsmid die ze nog niet eerder had gehad , deze smid doet de andere paarden altijd dus om het simpel te houden bekapte hij Rena nu ook.

Maar het valt me wel erg op dat hij weer heel ander werk aflevert dan haar vorige hoefsmeden , hij snijdt de hoef rondom de straal , en de straal zelf ook , erg diep uit....Scheve mond

Je ziet nog geen bloed eronder ofzo , maar de hoef is echt een diep kommetje.

Is dit juist goed , dat uithollen van dat gebied rondom die straal , of niet Verward


Olgaatje

Berichten: 158
Geregistreerd: 27-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:01

Ik zit ff te denken, ... hoe was het ook weer.., ik heb een tijdje terug een praktijkweek in oenkerk gevolgd en daar hebben we ook hoeven bekapt. Volgens mij is het niet erg dat de straal en de hoef uitgesneden worden, maar dit mag niet te diep gebeuren, maar ook niet te ondiep, want anders gaat het paard op zn straal lopen. De afstand "tussen" de kroonrand en de straal (in van opzij gezien) mag ongeveer een hand zijn. Hiermee bedoel ik dat je je hand op de hoef legt. Hopelijk is het een beetje duidelijk en anders hoor ik het wel, okay?
Succes!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 11:16

De steunsels diep uitsnijden is goed, want daar moet het paard niet op lopen, maar de straal moet wel contact blijven maken met de grond. Dat zorgt dat de hoef goed blijft groeien.

De hoef aan de voorkant uithollen, voor de punt van de straal dus is niet aan te raden. Dan wordt de zool al snel te dun en kan hij gevoelig gaan lopen op steentjes

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, YandexBot en 105 bezoekers