Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:17

Oh korrels hebben trouwens wel echt één groot voordeel, opslag ruimte. Dat scheelt echt enorm. :=


Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 19:23

Quir schreef:
Big bags heb ik hier niet kunnen vinden, maar betaalde voor 15kg zak 45 (excl btw, maar bedrijf dus geen btw) en voor zaagsel per 25 kg pak 60. In een lege stal heb ik 6 zakken korrels nodig (270 per stal) en elke week 2 zakken erbij (+90). Zaagsel maar drie pakken in een lege stal (180) en nog geen pak per week (60). Dus echt aanzienlijk goedkoper, terwijl ze nu echt een dikker bed hebben (korrels ca 15/20 cm, nu ruim 30 cm). Bedragen in kronen, dus even voor t gemak komma 1 plekje naar links.

Ammoniak zit hier ook echt in t beton, denk dat de vorige die erin zaten niet zo netjes de stallen deden... maar hebben een meter gehaald en die gaf met stro korrels echt een flink hogere waarden aan dan nu met krullen. Dus wel vrij objectief, overigens wel beide ruim binnen veilige waarden. Wellicht dat de dikte van het bed ook mee telt.

Jeetje, lekker dure strokorrel! Maar jouw weersomstandigheden zijn ook best extreem daar in Zweden, ik begrijp wel dat je dan niet zo'n dikke plak wilt in de stal. :j

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:01

Denk dat de prijs van de stro korrel op zich wel mee valt toch? € 4,65 per 15 kg (excl 25% BTW, maar goed BTW betaal ik dan niet vanwege bedrijf). Ik weet eigenlijk niet wat ze in Nederland kosten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:13

Ik heb mega deal gesloten..betaal voor 1100 kg korrels 180 euro! Deal op de beurs gesloten..Dit is niet de normale prijs!

miranda_147

Berichten: 50
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 20:47

Das echt goedkoop ja hier 263 euro 1100 kg thuisbezorgd

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:12

Ik zit normaal op 240 voor 1100 kg..

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:29

Incl of excl BTW?

Zijn wel wat andere prijzen, haha. Maar ik heb hier ook nog geen big bags gevonden, dat scheelt waarschijnlijk ook wel veel.

Als je hier per pall (ik weet even Nederlandse woord niet. := ) besteld, dat zijn 60 zakken van 14 kg, kost het 1980 per pall incl thuis brengen, maar met minimum van 2 pallar.
Dus dat is 120*14 = 1680 kg
1980*2= 3960 kr = ca 410 €

Is 0,25 € per kg, excl moms dus.

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:30

Moms is dus BTW, stom Zweeds. :+

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 05:36

Uit onderhandelen kan hoop centjes schelen!

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 08:21

Ik ga hier even mij strokorrel probleem aankaarten.
Mijn merrie maakt er echt een boeltje van. Ze plast heel veel en loopt ook veel rond in haar stal en loopt dus ook haar mest rond. Momenteel kan ik niet anders dan 2x per week een groot deel van de stal leeg te halen en 2 of 3 zakken bij te vullen. Zou haar stal langer proper blijven moest ik er onmiddellijk 5 zakken ofzo bijdoen? Ik probeer zo regelmatig mogelijk de mest eruit te halen. Ze staat eigenlijk alleen 's nachts binnen.
Om te vermijden dat de strokorrels te hard worden doe ik altijd een pak koolzaadstro bij de strokorrels. Zo blijft de ondergrond losser.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:23

Ik wil dit topic ook graag volgen, sinds een week of 6 ben ik met 1 stal ook over op strokorrels en op zich ben ik er wel tevreden over omdat het minder stinkt (ammoniak) dan met vlas en het blijft ook beter op z'n plek liggen in de stal maar ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik het nu het beste kan onderhouden..

mijn merrie plast dus heel veel en vaak is het dan na 1 nacht al een zompig bed. Ik weet dus niet goed of ik dat er nou iedere dag uit moet halen? Of over de stal moet uitharken? of een deel van een nieuwe zak er doorheen mengen?

Hoe doen jullie dat?

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:32

Natte plek omhoog halen en uitspreiden over de stal..produkt droogt aan de lucht!!

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:38

dat vind ik smerig, natte plekken schep ik eruit

rover_
Berichten: 1352
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:14

Bij mijn paard haal ik 1x in de 3 weken de natte plekken eruit. Zij staat veel buiten. Maar als het eerder een sappige plek is schep ik dat weg.
Pol als je dat verdeelt gaat het dan niet stinken? Lijkt mij vies.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:52

Nele80 schreef:
Ik ga hier even mij strokorrel probleem aankaarten.
Mijn merrie maakt er echt een boeltje van. Ze plast heel veel en loopt ook veel rond in haar stal en loopt dus ook haar mest rond. Momenteel kan ik niet anders dan 2x per week een groot deel van de stal leeg te halen en 2 of 3 zakken bij te vullen. Zou haar stal langer proper blijven moest ik er onmiddellijk 5 zakken ofzo bijdoen? Ik probeer zo regelmatig mogelijk de mest eruit te halen. Ze staat eigenlijk alleen 's nachts binnen.
Om te vermijden dat de strokorrels te hard worden doe ik altijd een pak koolzaadstro bij de strokorrels. Zo blijft de ondergrond losser.


Dit probleem heb ik ook met mijn viezerik. Ik heb geprobeerd vaak een zak erbij, maar dat was de volgende dag al meteen vies. Ineens 5 zakken erbij ging wat langer goed maar ook maar een week.
Die van mij is denk ik te vies en staat teveel op stal op strokorrels te gebruiken.

Ik ga het wellicht wel als onderlaag onder normaal stro gebruiken.

Omdat die van mij zo vies is, heb ik ook wel eens geprobeerd de wat nattere plekken te laten drogen. Was niet vies, maar bij mij deed dat ook maar een dag rekken.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:58

fokfanaat schreef:
dat vind ik smerig, natte plekken schep ik eruit


Verzadigde plekken gaan er bij mij ook uit..maar zeker de eerste 4/5 dagen is dat bij mij niet t geval..

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:04

Iemand ervaring over strokorrels icm vlas? Kan dat samen?

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:05

Mix van vlas en strokorrels werkt prima. Ook koolzaadstro en strokorrels is een fijne mix.

mirim

Berichten: 4390
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:08

Strokorrel mixen kan prima.
Je zou misschien alleen wel even na moeten gaan of de mestboer hiermee accoord gaat.
Strokorrelmest is geen enkel probleem om af te voeren , maar over andere producten als stro of strokorrel wordt nogal eens moeilijk gedaan.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 18:42

Als je strokorrelbodembedekking zwart begint te worden, is het dan in de stal aan het composteren? Paarden staan sinds eind oktober op korrel, ik haal iedere dag mest eruit, hark het iedere dag glad, iedere week de natte plek of eerder als het begint te soppen en ik keer (en maak los) de bodem iedere week. Daarna hark ik het weer glad en gooi er een zak nieuw bij. Hoe doe je nu dat losmaken van de koek het makkelijkst? Of kun je er gewoon beter dagelijks met een verticuteerhark doorheen?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

tienus63

Berichten: 11750
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:42

Dat is al behoorlijke tijd!
Wat zwart wordt, composteert inderdaad.

Zelf haal ik de natte plekken eruit. En strooi ik die bij, maar op gegeven moment, worden de plekken zo snel weer nat, dat ik teveel bij moet strooien. Of als ik de stal begin te ruiken, dan wordt het ook tijd om stal leeg te trekken.
Alle natte spul eruit en het vieze maar wat droog is, wordt ondergrond voor nieuwe bed van strokorrels/Equibedding.

#trotsoponzeboeren

Ayasha
Blogger

Berichten: 57832
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 00:55

Hoe moet ik me soppende korrels voorstellen? := hier wordt het droge koek maar dat haal ik er ook zoveel mogelijk uit eigenlijk. := als het niet meer los komt is het gewoon niet meer 'bruikbaar' lijkt me..

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:41

Ik begrijp van mijn klanten dat ze de stal leeg halen als de bodem te nat blijft.
In de praktijk is dat afhankelijk van hoe veel paard plast, hoelang staat ie op stal staat, wat voor vloer er in de stal ligt, binnen of buitenstal, weersafhankelijk; tussen de 6 en 10 weken.

Ik weet niet hoe dik de laag bodembedekking in de stal is, als het te dik is en volgelopen met urine, is de laag verzadigd en zal het gaan soppen.
Alles wat je dan op de natte laag strooit wordt van twee kanten nat, van de oude mest/strooisel eronder en van de mest en urine van het paard zelf.

rover_
Berichten: 1352
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:33

Ik heb sinds maart equi bedding strokorrels in 2 stallen. Een paard is heel schoon, daar haal ik 1x per 2 weken de plasplekken uit. Andere stukken schep ik dan wat om om te kijken of er geen vuil onder zit. Doe dan onderop een paar emmers nieuwe korrels en dan de oude laag verdelen. Die oude laag ruikt nog fris en oogt schoon dus nog nooit eruit hoeven halen. Andere paard is smeriger en daar gaat wat meer uit en meer als onderlaag in.Verdeel het oude er wel overheen omdat ze er anders van eet. Als ze op 1 plek plast en het wordt donker van kleur en de korrels zijn verzadigd dan schep ik dat er tussentijds uit.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 16:56

rover_ schreef:
Ik heb sinds maart equi bedding strokorrels in 2 stallen. Een paard is heel schoon, daar haal ik 1x per 2 weken de plasplekken uit. Andere stukken schep ik dan wat om om te kijken of er geen vuil onder zit. Doe dan onderop een paar emmers nieuwe korrels en dan de oude laag verdelen. Die oude laag ruikt nog fris en oogt schoon dus nog nooit eruit hoeven halen. Andere paard is smeriger en daar gaat wat meer uit en meer als onderlaag in.Verdeel het oude er wel overheen omdat ze er anders van eet. Als ze op 1 plek plast en het wordt donker van kleur en de korrels zijn verzadigd dan schep ik dat er tussentijds uit.

Leuk om je ervaring te lezen +:)+ En heel fijn om te lezen dat je erg tevreden bent!

Gr Ronald


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers