Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rover_
Berichten: 1352
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 07:24

Kennis doet dat, omdat de stal anders zo enorm nat wordt. Scheelt veel begreep ik.
Normaal gesproken mag het op de mesthoop, want het is gewoon puur stro (alleen fijn gemaakt).


Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 08:59

realmagic schreef:
Zijn hier ook mensen die de strokorrels gebruiken onder een laagje gewoon stro?

En mag het gewoon op de mesthoop (amco leegt hier)


Mijn ervaring met strokorrels, is dat het zich helemaal volzuigt met urine.

Ik geloof niet dat Amco blij is met de mest van strokorrels. Het gaat namelijk naar de champignonteelt en ze halen de mest op, omdat het hun om het stro gaat, en alleen nieuw stro van het land gebruiken is veel duurder. De mest mag ook maar max. een paar weken oud zijn, omdat het anders teveel aangetast is en ze er niks meer mee kunnen (eigenlijk dus zoals volgezogen strokorrels, daar kunnen ze dan ook niet veel meer mee).

Ze willen graag stro waar de paarden max. 1 week op hebben gestaan, zodat de stengels al wat kapotgetrapt zijn. Dat halen ze op, dat gaat tunnels in waar o.a. de urine/amoniak eruit "gezweet" wordt. Dus...aan strokorrels vol urine hebben ze echt niks.

Hoe ik dit allemaal weet? Mijn schoonvader en man hadden een champignonkwekerij.

Strokorrel onder stro? Dat heb ik ook een tijdje gedaan. Nu niet meer, omdat ik geen strokorrel meer heb :P . De Aveve, waar ik altijd een paar zakken haalde, is gesloten |( . Ik haalde er elke keer een zak of 3-4 en daar deed ik dan een 3-4 weken mee met 3 paardesntallen. Het stro en stal bleef dan droger. Eens per week schepte ik dan de hele stal weer leeg (wel elke dag de poep uit de stallen scheppen).
Ik hoefde dan ook weinig tot geen stro bij te vullen gedurende de week. Dat doe ik nu wel, al weet ik niet zeker of dat komt of de paarden het ook overdag opeten, omdat er nu minder gras op de wei staat (open stallen aan de wei).
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 19-09-18 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:04

Denk dat er weinig particulieren zijn die hun mest wekelijks op laten halen. :wow: Dat is bij een kostenpotje dan.

Hier werd het gewoon opgehaald door de boer, korrels zijn stro en juist sneller verteerbaar. Ligt bij ons juist veel meer mest dan bodembedekking (dus geen bergen volgezogen korrels) op de mesthoop omdat we nu niet steeds "schoon" stro mee weggooien.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:12

[quote="mirjamalvaro"]Denk dat er weinig particulieren zijn die hun mest wekelijks op laten halen. :wow: Dat is bij een kostenpotje dan.

Hier werd het gewoon opgehaald door de boer, korrels zijn stro en juist sneller verteerbaar. Ligt bij ons juist veel meer mest dan bodembedekking (dus geen bergen volgezogen korrels) op de mesthoop omdat we nu niet steeds "schoon" stro mee weggooien.[/quote]

Was dat als reactie op mijn post?
Dan is mijn reactie: Dat is ook niet nodig. Maar de mest mag wel maar max. 1 week in stal liggen, omdat het anders te zeer kapot getrapt is. En max. ca. 3 weken oud, dus 3 weken op mesthoop, omdat het anders al te zeer weggerot/aangetast is.
Ik bracht vroeger met een aanhanger de mest altijd naar een manege. Ik moest er dus voor zorgen dat ik ongeveer om de week de mest wegbracht (dan was de aanhanger ook wel vol), zodat het in totaal bij de manege niet te lang op de mesthoop lag en al te ver was weggeteerd.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 20:07

Isabonny schreef:
[quote="mirjamalvaro"]Denk dat er weinig particulieren zijn die hun mest wekelijks op laten halen. :wow: Dat is bij een kostenpotje dan.

Hier werd het gewoon opgehaald door de boer, korrels zijn stro en juist sneller verteerbaar. Ligt bij ons juist veel meer mest dan bodembedekking (dus geen bergen volgezogen korrels) op de mesthoop omdat we nu niet steeds "schoon" stro mee weggooien.


Was dat als reactie op mijn post?
Dan is mijn reactie: Dat is ook niet nodig. Maar de mest mag wel maar max. 1 week in stal liggen, omdat het anders te zeer kapot getrapt is. En max. ca. 3 weken oud, dus 3 weken op mesthoop, omdat het anders al te zeer weggerot/aangetast is.
Ik bracht vroeger met een aanhanger de mest altijd naar een manege. Ik moest er dus voor zorgen dat ik ongeveer om de week de mest wegbracht (dan was de aanhanger ook wel vol), zodat het in totaal bij de manege niet te lang op de mesthoop lag en al te ver was weggeteerd.[/quote]

Wat ik mij wel eens afvraag is het volgende, ik weet dat de regels voor het afvoeren van de mest wat dan weer bestemd is voor de champignonteelt best wel "streng" zijn.
Maar voor wie koop je dan eigenlijk stro, voor jezelf of voor de bedrijven die de mest afhalen om zo gebruikt te worden voor de champignonteelt.

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 12:24

Ik denk dat voor mensen die afhankelijk zijn vast mest afvoer, het degelijk uitmaakt hoe gemakkelijk zij van de mest af kunnen komen belangrijker is dan de kostprijs en gemak van een bodembedekker.

Geen idee of je een amco moet betalen voor bet mest ophalen.
In veeboeren regio kom je altijd wel van je mest af. Ook al zou je het niet op je eigen land kwijt kunnen.
Boeren willen het hier graag hebben is het niet op de akker of weide als mest, dan wel als vulling voor de ligboxen van de koeien.

Loonwerker hier kijkt weleens jaloers naar ons kleine mestbult Equibedding.
Hij zou het maar wat graag onder de koeien hebben.
Andere boer haalt het in het voorjaar op, gaat onder de mais.

#trotsoponzeboeren

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:53

Ik heb nu sinds kort ook Equibedding, ben van Hennep afgestapt omdat ik dat heel snel vond gaan stinken.
Ben tot nu toe echt heel tevreden! Veeeel zuiniger in gebruik dan hennep en geen urinelucht meer.

Ik haal om de dag de natte plekken een beetje weg en hark het "vuilere" dan in het gat van de natte plek. Paarden eten er in het begin een beetje van maar dat valt me eigenlijk heel erg mee. Vooral als je het oudere een beetje door het schone heen harkt.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:17

Wij gebruiken het inmiddels een maand. Met het paard wat heel nat is op stal moet ik de natte plek er elke dag uithalen en er ook elke dag een emmer korrels bij in gooien. Dan hou ik het netjes. Twijfel wel over de amoniaklucht, ruik dit wel sterk bij het uitmesten. Bij het paard wat minder nat is strooi ik toch ook wel om de dag een emmer korrels. Het valt me toch iets tegen wat betreft hoeveel er dagelijks uit moet.. als ik de natte plekken laat liggen sopt de stal de volgende dag.

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 17:45

horzel schreef:
Wij gebruiken het inmiddels een maand. Met het paard wat heel nat is op stal moet ik de natte plek er elke dag uithalen en er ook elke dag een emmer korrels bij in gooien. Dan hou ik het netjes. Twijfel wel over de amoniaklucht, ruik dit wel sterk bij het uitmesten. Bij het paard wat minder nat is strooi ik toch ook wel om de dag een emmer korrels. Het valt me toch iets tegen wat betreft hoeveel er dagelijks uit moet.. als ik de natte plekken laat liggen sopt de stal de volgende dag.

Ik heb hier ook een zeikerd en een zindelijk paard.
De natte plek haal ik er niet iedere dag uit, strooi er wat gebruikte korrel over heen. 1 x per week of zo haal ik de natte plek eruit. Indien nodig gooi ik er wel 10 liter emmer Equibedding bij op de plek. Maar dat is zeker niet dagelijks.
De natte plekken ruik ik niet als ik niets met de bodem doe, maar inderdaad als ik zo'n natte plek ga spitten, dan ruik ik het wel.
Maar ja, mevrouw zeikt ook behoorlijk veel.
Dus ik maak de stal niet meer nat, doet ze zelf maar.

#trotsoponzeboeren

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 07:16

Mijn stal gaat direct soppen als ik de natte plek niet weghaal. Ik ruik ook een sterke amoniaklucht als ik in de ochtend zijn stal in loop. Ga hem vandaag over zetten op houtkrullen..
bij het andere paard gaat het overigens heel goed op strokorrel.

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 08:13

Hoeveel korrels strooide jij dan in? :)
Ik heb echt kurkdroge stallen. Het is hier zelfs dat de korrels de "omgeving" van de stal ook droog houd. :=

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 09:43

Heel veel, 3 kruiwagens geloof ik. In ieder geval ligt er in mijn stal meer dan in andere stallen die strokorrel gebruiken en is de grond ook nooit zichtbaar. Het is ook niet iets waar ik op zou bezuinigen. Echt een dik bed, denk wel 20 cm hoog. Ondanks dat en dagelijks bijstrooien ook een zeiknatte, stinkende stalbodem onder het strooisel

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 10:45

Dat is apart.. Ik ben vrij zuinig in gebruik, stinkt wel af en toe maar op het moment dat ik de natte plek er uit schep en bijstrooi met nieuwe korrels dan is de geur ook grotendeels weg.

Ik blijf er alleen tegenaanlopen dat mijn paard er van blijft eten -O-

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 16:59

horzel schreef:
Heel veel, 3 kruiwagens geloof ik. In ieder geval ligt er in mijn stal meer dan in andere stallen die strokorrel gebruiken en is de grond ook nooit zichtbaar. Het is ook niet iets waar ik op zou bezuinigen. Echt een dik bed, denk wel 20 cm hoog. Ondanks dat en dagelijks bijstrooien ook een zeiknatte, stinkende stalbodem onder het strooisel

Alsof paard plas ophoudt om op stal te plassen.
Heb je een ruin?
Ruinen vinden het soms vervelend als het tegen de buik spettert.
MartineC1711 schreef:
Dat is apart.. Ik ben vrij zuinig in gebruik, stinkt wel af en toe maar op het moment dat ik de natte plek er uit schep en bijstrooi met nieuwe korrels dan is de geur ook grotendeels weg.

Ik blijf er alleen tegenaanlopen dat mijn paard er van blijft eten -O-

Blijft ie dan ook door eten of is het telkens als ie op stal komt, een paar happen en daarna peuzelt ie wel aan zijn hooi.

Anti bijt spray er over heen is ook nog een mogelijkheid.
Maar ja, dan stinkt de stal als een bunzing en je moet natuurlijk goed rekening houden waar eet plek van het paard is.

#trotsoponzeboeren

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:22

Ja ik denk dat hij dat ook doet.. Plast zodra hij op stal staat. Erg jammer wel, vind het zo'n mooi systeem. Mijn vriend en moeder roken de sterke geur niet overigens, ik probeer het dus nog even door te zetten op strokorrel. Bestel wel vast ander strooisel als ik toch wil wisselen. Vind het ook zonde omdat ik er voor 2 stallen elke dag wel 1,5 kruiwagen uit schep.. Of doen meer mensen dit? Staan ook nog van 7 tot 18-20 buiten elke dag. Na 1 maand gebruik is mijn bigbag al voor ruim 1/3 op denk ik.

Tegen het eten heb ik er water met azijn op gesproeid met de gieter, werkte hier heel goed! Verder geef ik ze op aanraden van een vriendin hun hooi in slowfeeders zodat ze altijd eten hebben wat ze lekkerder vinden dan de korrels, werkt hier ook erg fijn.

rover_
Berichten: 1352
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 19:36

Heel apart horzel. Die van mij staan korter buiten en ik haal de natte plek er maar 1x per 2 weken uit. Dan wat nieuw eronder (dun enkel laagje) en de rest eroverheen. Als je er niet aan zit stinkt het niet.
De korrel kan heel veel opnemen, ook al als het in eerste instantie verzadigd lijkt. Heb met een big bang met 2 paarden ruim 9 maanden gedaan.

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:04

hij plast wel heeeeeel veel. Ook al houdt ie alles op.
Een drachtige merrie piest veel.
Dus die stal is bij mij ook sneller vies. En voordat ik haar buiten zet, piest ze altijd nog snel in de stal en zodra ze weer binnen staan, ook meteen weer.
Gisteren natte plekken uit de stal gehaal en halve grote kruiwagen er bij in gegooid.
Vandaag alleen mestballen, niks geen natte plekken.

Is er geen medische oorzaak bij je paard? Misschien tochmaar eens bloed laten testen.

#trotsoponzeboeren

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:21

Medische oorzaak is uitgesloten.
Bij het andere paard haal ik de natte plekken er ook wel om de dag uit. Zo lang als jullie met een laag kunnen dat gaat hier echt niet.. Ik haal de bodem ook iedere dag helemaal los, dan komt er altijd iets van een natte plek tevoorschijn. Toch vreemd..

tienus63

Berichten: 11747
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:35

horzel schreef:
Medische oorzaak is uitgesloten.
Bij het andere paard haal ik de natte plekken er ook wel om de dag uit. Zo lang als jullie met een laag kunnen dat gaat hier echt niet.. Ik haal de bodem ook iedere dag helemaal los, dan komt er altijd iets van een natte plek tevoorschijn. Toch vreemd..

Bij de viespeuk, de drachtige merrie dus, laat ik eigenlijk alles op de plek liggen.
Haal keutels weg, en trek wat van de kant over de plek heen.

Misschien dat je teveel roert.
Als paard op 1 plek piest, die plek laten verzadigen, alleen beetje toe denken met droge pellets die al in de stal liggen.

Ik heb niet echt vaste routine met hoe ik het gebruik.
Bij viespeuk als bodem niet meer vlak gehouden kan worden, schuif ik droge bovenlaag aan de kant, haal natte onderlaag weg.
Hark het oude op vrij gekomen plek en vul aan met nieuwe pellets.

Mijn stelregel, paard moet makkelijk en droog kunnen liggen.

Bij paard wat schoon is op stal, schud ik het wel luchtig op.
De viespeuk krijgt ook wel iets meer in haard stal.

#trotsoponzeboeren

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:17

Ik gooi op de meest natte plekken telkens wat handen droge korrels en laat dat zo. Het gedeelte waar ze mesten schep ik om. Zo hebben we fijne droge stallen

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 05:29

Wat ik mij afvraag: gebruik al jaren stro korrels, t enige nadeel vind ik dat het zo enorm plakt in de hoeven..en dan m.n bij de paarden met ijzers! Hebben jullie dit ook?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 17:13

Ik heb even een sms gestuurd aan Equibedding. Ik heb nu dat de korrels niet uit elkaar vallen... Heb een korrel, als test, even in een beker water gedaan maar hij blijft gewoon hard. Hebben jullie dat ook wel eens?

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

mirjamalvaro

Berichten: 14616
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:19

Heb je er een hele hand ingedaan of echt 1 korrel? Soms heb je een korrel die wat strakker geperst is, die zijn vrij hard en donker. Duurt dan wat langer tot het uitzet. Maar dat zouden maar paar korrels per partij moeten zijn. Hier iig nog niet aan de hand gehad

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

pimmetje222
Berichten: 334
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:53

Wij hebben sinds vorige week onze ruin - een echte viezerik - op Equibedding staan. En nog geen zompige plek. Wel zien we dat direct onder de toplaag het stro echt nat is. Ik denk dat we geen drie dagen moeten wachten voor we het eerste echte nat eruit gaan halen. Het begint ook te ruiken als je het losmaakt.
De korrels zijn allemaal uit elkaar gevallen, ik vind als ik het omschep geen hele korrels meer terug.
Heb je de korrels wel goed natgemaakt toen je de eerste laag aanbracht? Toen wij dat gedaan hadden zag je de korrels al uit elkaar vallen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 08:45

IK leg de korrels eerst apart en maak ze dan een paar keer echt goed nat, daarna gooi ik het pas over het oude strooisel heen. Maar zelfs na een Antal keren nat spuiten, blijven ze in takt.
Deze zakken hebben bijna alleen maar donkere korrels. De eerste zak had nog wat gelig stro maar nu is alles steeds donker.
De korrel heeft nog 1,5 a 2 uur in dat water gelegen.

Afbeelding Afbeelding

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 27 bezoekers