Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-08 19:28

Ik was vandaag bij mijn buren en die hebben de stallen nu gevuld met stro-korrels. Het ziet er uit als brokjes en het zou hetzelfde moeten werken als vlas. Het paard moet de brokjes plattrappen, waardoor er stro tevoorschijn komt. De eerste zes weken alleen drollen scheppen en daarna natte plekken er uit.. hetzelfde als bij vlas..

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben, is of iemand hiermee bekend is of het werkt..


Moderatoropmerking:
Hieronder even een lijst toegevoegd. TS heeft deze lijst dus niet gemaakt, gelieve dus geen pb's naar de TS te sturen over deze lijst ;)

Citaat:
Voor de geïnteresseerden een PRIJSLIJST van de verschillende KORRELS en info over de samenstelling daarvan en info over de leveranciers:

AGRIFIRM/ Royal stro pallet 36 zakken a 20 kg.
prijs zelf op te halen € 6,10= € 0,305 p/kg
losse zak prijs varieert per vestiging -> € 6,95 - € 7,95


AGRODIEREN.BE - 100 % natuurlijke Tarwe stropellets
! EIGEN MERKPRODUCT ! - altijd garantie op topkwaliteit !!
verkoopt ook alle andere stalbodembedekkingen & dierenvoeders

Website: http://www.agrodieren.be
-> contact/product/gebruik info op terug te vinden
-> Gezocht: bijkomende dealers in NL & BE

1 zak = 20kg -> 1 pallet = 45 zakken = 900kg

NL - € 6 kg incl. BTW & transport inbegrepen (volledig Nederland)
bij afname van 1 pallet
bij volle vracht (10ton) = speciale voorwaarden !!

BE - € 5,91 kg incl. BTW & transport inbegrepen (volledig Belgie)
bij afname van 1 pallet
bij volle vracht (10ton) = speciale voorwaarden !!

STROVAN: pallet 36 zakken a 20 kg. = € 0,325 p/kg.
100 % tarwestro
losse zak € 6,50
Transport mogelijk door heel Nederland.

FOKKENS Dier en Ruitersport Warffum (GR): 1 zak a 15 kg.= € 6,15 € 0,41 p/kg.
100% Koolzaad of 100% Tarwe korrels (Ecobodem)
LEVERT UITSLUITEND IN DE PROVINCIE GRONINGEN.
(note: voor 3 zakjes wordt niet de hele provincie doorgereden) http://www.fokkens-ruitersport.nl/
Prijs daalt bij afname van meerdere zakken.

ECOBODEM: pallet 50 zakken a 15 kg. a € 5,83 = € 0,388 p/kg.
100% Koolzaadstro of 100% Tarwestro (wisselt)
losse zak € 6,15
Levert door heel Nederland.

DHP pallet 60 zakken a 15 kg. Palletprijs € 360 = € 0,40 p/kg.
Dierenhealthplan 100% Tarwestro. (losse zak € 7)
geeft een soort garantie: als de korrels niet bevallen kun je de ongebruikte zakken weer inleveren. Ook geven zij uitvoerig uitleg over het gebruik ervan en de samenstelling.

GHP pallet 60 zakken a 14 kg. € 419,76= € 0,499 p/kg.
German Horse Pellets Houtvezel

Haardhout; compri stropellets
Korrels bestaan uit 100% tarwestro.
Verkopen ook lange stro korrelspallet op
pallet 60 zakken a 15 kg. €316,72 = € 0,351 p/kg

Groeinatuurlijk:
Tarwe en Gerste stro
pallet 40 zakken a 20 kg. € 250 = € 0,312 p/kg

ZEOLITE Products
100% zuivere lange Tarwe stro korrels. 100% natuurlijk, zonder bindmiddelen. pallet 60 zakken a 15kg. € 259,70 per pallet (zakprijs € 4,33 = € 0,289 p /kg ) prijs berekend op volle vracht
Levert door heel Nederland.

Zeopellet
combinatie 85% tarwe stro en 15% zeoliet in 1 zak gemengd.

En er is een nieuwe strokorrel aanbieder in Zeeuws Vlaanderen:
afhalen 235 per 910 kg
www.strokorrel.info



ALGEMENE NOTE:
Alle prijzen zijn incl. BTW en soms ook incl. bezorgkosten !!



***Indien iemand aanvullingen/(prijs)wijzigingen heeft graag per PB naar een moderator van VMR***
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-09-11 21:49, in het totaal 14 keer bewerkt
Reden: Productenlijst weer aangepast


Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:26

hmm, zeer intressant. nog nooit van gehoord.
Ga dit topic in de gaten houden.
Ik ken wel de hooi korrels, maar geen stro korrels.

Slotty

Berichten: 1914
Geregistreerd: 05-07-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:30

nog nooit van gehoord, intressant! Ja

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 08:38

Ik heb er geen ervaring mee, kwam ze inderdaad laatst tegen toen ik op zoek was naar stro. Het lijkt mij niet echt fijn, omdat de paarden in het begin op korrels staan en dat sowieso niet lekker zal staan/ liggen. Dan denk ik dat het behoorlijk prijzig is....iemand enig idee?

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

moos24

Berichten: 623
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Ergens in Noord Brabant

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:07

Mijn voerleverancier probeert dat soort nieuwe dingen uit, vandaar dat ik het bij hem ben tegengekomen. De resultaten weet ik niet, maar ik vind het nou niet bepaalt voordelig. 8.5€ de 25 kg.

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:53

van gehoord, ben het met aerderhout eens, t.a.v het gaan liggen op die korrels.
Zijn dezelfde korrels als die je ook hebt voor de kattenbak, zelfde principe.
In aanraking met vocht gaan ze uiteenvallen en wordt het volume vele malen groter.
Dolsma in Wijster verkoopt het ook, bij mijn weten heeft hij er ook al paarden op staan, dan zou je daar eens kunnen gaan kijken................
Er schijnt maar weinig in een tal te hoeven, omdat het volume tot wel 6 x toeneemt, daardoor in gebruik wel zuinig.
Maar in het begin lijkt het mij niets om je paard daar op te zetten en te laten liggen.

http://www.bokt.nl/markt/ad/302386/hors ... -liners-ed
http://www.bokt.nl/markt/ad/302378/hors ... ns-lite-0g
L1 pr 214 / L2 pr 208 / M1 pr 201 / M2 pr 197 / Z1 pr 212 / Z2 pr 218 / ZZL pr 224,5 / ZZZ startgerechtigd.

daffodil

Berichten: 10429
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:03

Ik zou wel willen weten of je dit dan ook mag mengen met stro zonder dat de mestophaalboer gaat stuiteren? Dan kun je het in plaats van in één keer je hele stal vol korrels, mixen en dan is het wel aantrekkelijk denk ik, dan kweek je een onderlaag hiervan en los stro om te knagen erboven

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 15:23

Weet je zeker dat het stro is en geen houtkrullen worden ??
Van stro-korrel zouden ze kunnen gaan eten en als dat dan 6x gaat zwellen wordt je daar niet vrolijk van.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:20

DubbelDun schreef:
Weet je zeker dat het stro is en geen houtkrullen worden ??
Van stro-korrel zouden ze kunnen gaan eten en als dat dan 6x gaat zwellen wordt je daar niet vrolijk van.

Ik ken het idd als geperste zaagsel korrels uit de tijd dat ik in de USA zat.
Daar sneden we de zakken open, een halve emmer water erop zodat het vast wat uitzet en daarna door de stal verspreiden.
Daar werd trouwens gewoon iedere dag uitgemest, vaste mest en de natte plek. Anders werd het echt een bende...
Ik vond het geen fijn spul, niet voor de paarden en niet om mee te werken Nagelbijten / Gniffelen
Daar was het wel de goedkoopste manier van stalbedekking maar ik zie mijn paarden liever op stro of op een dikke laag vlas...

SJANNE_DARK
Berichten: 940
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:34

het lijkt me ten eerste niet fijn voor de paarden wand het zijn net brokken waar de paarden dan op liggen, en als ze plassen word het net zand. zo dun. We gebruiken het voor de kat en het is het zelfde spul. voor katten makkelijker dan grit maar lijkt me niet fijn voor de paarden. Doe mij ook maar krullen of vlas

Laat de lente en zomer maar komen!!
in veel topic kunnen veel spelfouten staan van mij. Mijn exusses daarvoor
maar ik heb dislectie. Hoop dat jullie daar rekening mee kunnen houden.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:26

In de praktijk werkt dit niet. Overigens wil de 'mestophaalboer' dit ook niet en zal zeker gaan 'stuiteren'..... Dit spul is nl niet geschikt om er 'champost' van te maken.

*****

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:12

@MarijeR : even of-topic omdat ik las dat je in de USA op stallen bent geweet.
Ken je daar ook de Rice-hulls die wel gebruikt worden bij vocht-doorlatende rubber vloeren??
Dat lijkt me dus wel erg fijn spul, maar hier totaal onbekend.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-08 18:23

Oke... vooralsnog geen positieve ervaringen dus...

Ze schijnen er niet van te eten, maar dat is nog afwachten natuurlijk. Mijn buren hebben het nu voor hun Haf in stal liggen en gaan het dus uitproberen.. ik zal hun evaringen doorgeven hier..

Wat ik van hen begreep kost het iets van 5,80 de zak... en heb je in het begin ongeveer 5 zakken nodig voor de stalbedekking.. Het zijn inderdaad korrels en het lijkt me ook niet zo lekker liggen, maar het ligt er denk ik ook aan hoe snel je het platgetrapt krijgt en een echt bodem krijgt..

Maar goed, ik houd jullie op de hoogte.. (al gaat daar dan wel een week of zes overheen voor het eerste resultaat hoor.. )

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:39

DubbelDun schreef:
Weet je zeker dat het stro is en geen houtkrullen worden ??
Van stro-korrel zouden ze kunnen gaan eten en als dat dan 6x gaat zwellen wordt je daar niet vrolijk van.


Daar zeg je wat!! Daar had ik nog niet eens over nagedacht...krijg je het idee van pulp inderdaad.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:42

Vriendin van mij uit Engeland is momenteel bezig met papier als onderlaag. Ik weet dat dat in Nederland ook ooit is geprobeerd, maar nooit echt van de grond is gekomen.
Nu mag je in Engeland het papier met de mest op eigen terrein verbranden, dus weinig tot geen afval. Zou voor Nederland een mestprobleem oplossen zou je denken.

wie zijn buisje lapt met leugens
vind, al lapt hij dag en nacht
toch altijd weer nieuwe gaatjes
daar waar hij niet had verwacht

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:58

DubbelDun schreef:
@MarijeR : even of-topic omdat ik las dat je in de USA op stallen bent geweet.
Ken je daar ook de Rice-hulls die wel gebruikt worden bij vocht-doorlatende rubber vloeren??
Dat lijkt me dus wel erg fijn spul, maar hier totaal onbekend.

Nee dat ken ik niet.
Wel weet ik dat een stal waar ik ben geweest (waar ze toen gewoon stro en houtvezel gebruikten), een tijd kokosvezel hebben getest. Ook in combinatie met rubber matten maar die waren niet doorlatend.
Maar het laatste wat ik hoorde is dat ze toch weer over is op stro, vooral ook omdat ze daar veel merries en veulens hebben.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:03

ik heb ook ergens iets gelezen over dit spul.
en idd moet de bovenste laag eerst vochtig gemaakt worden waardoor het uitzet en er een fijne laag gevormd word.

ik zal een kijken of ik het nog kan vinden Knipoog

deze heb ik gelezen Haha!
http://link.marktplaats.nl/189699890

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Nope
Berichten: 949
Geregistreerd: 29-08-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:26

Tijdens mijn stage bij de bereden brigade 8 jaar geleden werd dit ook al in de stallen gebruikt. Echter is het niet zo dat de paarden de "brokjes" kapot moeten trappen,je moet er ongeveer een gieter water overheen gooien dan worden de bovenste "brokjes" al los stro en dan heb je een zachte ondergrond de overige brokjes gaan vanzelf los door plas enz.
Daar stonden de paarden er allemaal netjes bij en was het uitmesten weinig werk.

Tja onderschrift loos...

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:45

Het is geperst stro in brokvorm, dus géén houtkrullen gepserst in brokvorm
Ze schijnen er neit van te eten.
Over het van te voren nat maken is niets gezegt, staat ook niets over in de advertentie op marktplaats.
Het werkt alleen als je de stallen regelmatig bij houdt (dagelijks poep er uit) en niet alleen maar opstrooid.

http://www.bokt.nl/markt/ad/302386/hors ... -liners-ed
http://www.bokt.nl/markt/ad/302378/hors ... ns-lite-0g
L1 pr 214 / L2 pr 208 / M1 pr 201 / M2 pr 197 / Z1 pr 212 / Z2 pr 218 / ZZL pr 224,5 / ZZZ startgerechtigd.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 06:43

aerdenhout1 schreef:
Zou voor Nederland een mestprobleem oplossen zou je denken.

Is er een mestprobleem dan?

*****

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 08:03

voor veel mensen die niet weten waar ze met hun mest heen moeten wel Tong uitsteken
Als jij nog plekken weet in het noorden waar je het (bijna) gratis heen kan brengen wanneer je zelf te weinig (milieu-goedgekeurde) opslagruimte hebt om het te laten liggen tot het compost is... Dan houd ik me aanbevolen!

Ik heb overigens land genoeg, maar geen opslagruimte genoeg. De tijd dat ik mocht uitrijden is voorbij, maar ik had het gras nog op het land staan, dus de plaat ligt nu al vol en dan moet ik de hele winter nog... Probeer het nu overal te slijten aan mensen met grote tuinen Tong uitsteken

Ik heb de info over de strobrokken ook gelezen in Horsimo (maandblad) met een hele uitleg erbij.
Inderdaad bovenste laag bevochtigen met gieter en als het nat wordt valt het uit elkaar en het schijnt niet zoals pulp gevaarlijk op te zwellen.
Maar goed, ik vond het te prijzig. 8,50 per pak en je gebruikt meer dan 1 a 1,5 pak per week als je hun berekening/plan volgt. En dat is nog de prijs per volle pallet. Als je duur stro hebt (van meer dan 3euro per klein pakje) of een paard met stofallergie, dan lijkt het me wel een mooi alternatief. En het lijkt me makkelijker te verspreiden over je land en snellerte verdwijnen omdat het al zo fijngehakseld is.

Wij gebruikten afgelopen winter hennepstrooisel en dat is nog steeds goedkoper en bevalt ons erg goed. Dus deze winter kies ik daar opnieuw voor.

Die zaagselkorrels ken ik ook vanuit de knaagdieren. Voor cavia's vond ik ze niet fijn omdat die harde brokken niet fijn voelen voor die kleine pootjes. Bij paarden heb je daar minder last van omdat die veel groter zijn. Daarnaast was het schoonmaken van het hok lastiger dan met houtkrullen (daar kon ik makkelijk alleen de natte en vieze plekjes weghalen) En bij paarden gaat dat ook eenvoudiger omdat de korrels dan tussen de mestvork doorvallen en de drollen blijven liggen omdat die groter zijn. Heb ze echter nooit in grootverpakking voor paarden gezien Tong uitsteken Voor knaagdieren vond ik ze al erg prijzig.

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-08 10:47

Wij hebben ook geen mestplaat thuis.. En mogen de mest gelukkig naar onze neef brengen.. (boerderij).. (dus gratiiiiis.. maar ik weet.. ben een van de weinige die deze mazzel heeft)

Maar als dit werkt en we gaan hierop over, dan ga ik zelf vergunning voor een mestplaat aanvragen, dan 1x per jaar de stallen leeg en dan een jaar laten liggen en vervolgens uitrijden.. Dan kan je het wel zo plannen dat je stallen leegtrekken precies in de uitrijperiode is..

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:52

Op de advertentie lijkt het wat op de German Horse Pellets
www.german-horse-pellets.de

Soort van nieuwe rage...
Op stal zijn ze er al mee begonnen met paarden daarop over te schakelen, ik kan niet wachten tot mijn merrie erop staat!!

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 11:39

joyce B schreef:
Als jij nog plekken weet in het noorden waar je het (bijna) gratis heen kan brengen wanneer je zelf te weinig (milieu-goedgekeurde) opslagruimte hebt om het te laten liggen tot het compost is... Dan houd ik me aanbevolen!

Wordt aan gewerkt.

*****

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:57

Ik wil dit oudere topic weer even omhoog halen omdat ik benieuwd ben naar ervaringen van andere die hun paard op stro-korrels hebben staan.

Mijn paarden staan er nu sinds twee weken op en vooralsnog ben ik zeker niet ontevreden. Wel heb ik er een baal vlas overheen gegooid bij het opstarten met deze bodembedekking omdat de korrels me erg ongemakkelijk leken voor de paarden. Maar de stal is droger als met enkel vlas en de korrels vielen snel uit elkaar om een fijne bodem te vormen.
Wat ik me enkel afvraag is of deze bodem nadelige gevolgen voor de hoeven heeft omdat het zo sterk absorbeert en daardoor misschien vocht aan de hoeven onttrekt?
Ook ben ik benieuwd of iemand zijn paard er al een langere tijd op heeft staan en of het dan nog steeds zo'n droge en schone bodem is?

Te koop: AVS ruin [EA-TK-PP] AVS ruin

Goed plekje gezocht voor geblesseerde merrie [EA-GZ] goed plekje voor geblesseerde merrie gezocht


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, ComscoreBot, furious, herous, ogidni en 49 bezoekers