Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:04

Ik koop ze per pallet, volgens mij was het iets van €5,5 per zak. :)


Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:33

fokfanaat schreef:
3 euro de baal, denk dat veel mensen dat er graag voor doen. Ik hoor ook al verhalen van 5/6 euro voor een pakje stro

:') oude prijzen inderdaad, en direct zelf van het land gehaald.

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:35

groot voordeel van strokoorrel, amper opslagruimte nodig

rover_
Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:24

En een veel kleinere mesthoop. Ook gaat het uitmesten zoveel sneller.
Ik vind het ideaal hoor zeker als je er onbeperkt hooi bij voert.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:42

Maar goedkoper is het volgens mij niet

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:43

MartineC1711 schreef:
Hier per paard ook ongeveer 1 zak per week, dat is een zak van 14 kg en kost uit mijn hoofd gezegd € 6,50. Ik heb nog kleine strokorrels maar die zijn bijna op, ik ben aan het kijken om toch een keer een bestelling Equibedding te doen en kijken hoe dat bevalt.

Is er dan verschil in absorptie
Almiro is nl zo ontzettend nat

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:20

jessie84 schreef:
Maar goedkoper is het volgens mij niet


ligt eraan wat je voor stro betaald

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:41

fokfanaat schreef:
jessie84 schreef:
Maar goedkoper is het volgens mij niet


ligt eraan wat je voor stro betaald

Weet ik niet sta op een pensionstal

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:48

of het goedkoper is, hangt af van wat je betaald voor stro, en dat hangt ook weer af of je plek hebt om het op te slaan en de mogelijkheden (en koseten) voor afvoer van mest

rover_
Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:40

Voor mij zijn Equibedding strokorrels wel veel goedkoper dan stro.
Het vieze paard heeft 2 zakken per week. De schone 1,5 tot 2 zakken per 3 weken; daar gaat normaal veel stro in.

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:49

Kan iemand mij toevallig de afmetingen van een bigbag equibedding vertellen? Ik ben wel geïnteresseerd, maar zou er niet zo heel veel ruimte voor hebben.

tienus63

Berichten: 11960
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:55

kaylee schreef:
Kan iemand mij toevallig de afmetingen van een bigbag equibedding vertellen? Ik ben wel geïnteresseerd, maar zou er niet zo heel veel ruimte voor hebben.

Volgens mij staat big bag bij mij op een pallet van 1 x 1.20.
Dat is de afmeting van de pallet. Maar big bag buikt natuurlijk uit.
In zakken is het strak opgestapeld.

Even nagemeten, ruimte die big bag ongeveer incl pallet inneemt is 1.20 x 1.20 mtr. Vanwege uitbuiken heeft ie meer ruimte nodig dan pallet groot is.
De pallet zelf is idd 1 x 1.20 mtr.

#trotsoponzeboeren

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 18:37

Equibedding Bigbags vs zakgoed.
1.20 bij 1.20 ongeveer
Afbeelding
Pallet zakgoed is strakker en heeft iets minder ruimte nodig.
De oppervlakte van de pallet, 1 x 1.20.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:04

Sprintje schreef:
fokfanaat schreef:
3 euro de baal, denk dat veel mensen dat er graag voor doen. Ik hoor ook al verhalen van 5/6 euro voor een pakje stro

:') oude prijzen inderdaad, en direct zelf van het land gehaald.


En niet te vergeten de tijd die je er mee kwijt bent geweest, want dat is ook wel een ding die een heleboel mensen vergeten mee te tellen.
Ik zie stro zelf afhalen van het land net als een houtkachel, je hebt het 3 a 4 maal in de handen voordat je er daadwerkelijk iets aan hebt.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:46

Equibedding schreef:
Sprintje schreef:

:') oude prijzen inderdaad, en direct zelf van het land gehaald.


En niet te vergeten de tijd die je er mee kwijt bent geweest, want dat is ook wel een ding die een heleboel mensen vergeten mee te tellen.
Ik zie stro zelf afhalen van het land net als een houtkachel, je hebt het 3 a 4 maal in de handen voordat je er daadwerkelijk iets aan hebt.

Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor de strokorrels. Ze leggen zichzelf niet in de stal toch? :+ Daar moet je ook eerst ruimte voor maken en die moet je voor gebruik ook eerst van de opslagplaats zien te vervoeren naar de stal om ze daar open te maken, of je moet het eerst uit de bigbag lepelen (wat als hij vol is ook nog niet voor iedereen even gemakkelijk te doen is).
Je hebt hebt wellicht iets minder vaak in handen, maar je wordt er evengoed een paar keer warm van.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:32

jessie84 schreef:
MartineC1711 schreef:
Hier per paard ook ongeveer 1 zak per week, dat is een zak van 14 kg en kost uit mijn hoofd gezegd € 6,50. Ik heb nog kleine strokorrels maar die zijn bijna op, ik ben aan het kijken om toch een keer een bestelling Equibedding te doen en kijken hoe dat bevalt.

Is er dan verschil in absorptie
Almiro is nl zo ontzettend nat

Durf ik niet te zeggen, heb de Equibedding zelf nog niet geprobeerd. De korrels bevallen mij in ieder geval wel beter dan vlas. Behalve dat ze er gerust van durven eten, dat vind ik een nadeel..

Linde-Levana van 't Witteveen v. Alfred van Braakzicht *Z1+6

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:38

Ik heb even een vraagje en hoop dat iemand daar antwoord op kan geven,

Is er iemand die vochtdoorlatende rubberen matten heeft met daarover strokorrels.
Indien dit iemand heeft, en hoe bevalt dit en blijft de box dan ook langer droog.

Bvd voor uw reactie

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:47

Equibedding schreef:
Ik heb even een vraagje en hoop dat iemand daar antwoord op kan geven,

Is er iemand die vochtdoorlatende rubberen matten heeft met daarover strokorrels.
Indien dit iemand heeft, en hoe bevalt dit en blijft de box dan ook langer droog.

Bvd voor uw reactie


Ik heb dit jaren geleden gehad, toen de paarden nog in stallen op de grup stonden. Voordeel was dat het vocht écht weg kon, de grup in. Nadeel; door het fijne gruis uit de korrels slippen de matten vrij snel dicht en laten ze het vocht niet meer zo goed door. Regelmatig schoonspuiten is dan echt nodig. Uiteindelijk zijn de matten eruit gegaan en hebben wij de korrels zo in de stallen gedaan. Toen wel altijd heel droog, omdat het vocht meteen tussen de planken de grup in kon lopen.
Bij ons ging het paardenstrooisel vanuit de stallen door naar de ligboxen van de koeien. Strokorrels waren hiervoor perfect, omdat ze al snel een stevige koek vormden met een mooi stevig ligbed als gevolg.

cdetje

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-12-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:24

volgende week komen er 2 uit de opfok en heb ik er ook 2 op vochtdoorlatende matten staan. Ik zal het ook eens testen.

Nu doe ik sinds een paar weken zelf de stal onderhouden, en ik ben er wel achter; “less is more” hoe minder ik er aan doe hoe beter het is. Indien mogelijk, even de mest er dagelijks uithalen. Dit werkt overigens alleen bij paarden die het niet door heel de stal lopen, voor de rest zo weinig mogelijk doen behalve een beetje gelijkmaken en 1 keer per week bijstrooien. En indien mogelijk ivm tijd geen onbeperkt voordroog/hooi meer. Ze worden er slordig van en laten dan alles op de grond liggen, daar onstaan dan natte plekken in de bodem, nog meer dan op de plaatsen waar ze mesten.
Ik maak de korrel die ik bijstrooi niet meer nat, bij de paarden waar ik dagelijks de mest weghaal doe ik een klein laagje vlas, dan schep ik makkelijker de mest er vanaf. Maar de onderlaag van strokorrel neemt veel meer vocht op dan vlas, dus kortom inmiddels heel tevreden.

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:47

Ik geef onbeperkt hooi in netten met een kleine Maas, hebben ze altijd te eten en geen troep

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:03

De strovankorrels zijn helaas een euro per zak duurder geworden, meer dit al gemerkt?

leviria
Berichten: 197
Geregistreerd: 02-10-07
Woonplaats: midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:59

Hallo,
Per 1 mei krijg ik mijn paard en mini shet aan huis.
Bij mij in de buurt zit een leverancier die stro korrels heeft, maar ook koolzaadstro korrels.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met beide en mij de voordelen en nadelen van beide soorten kunnen vertellen?
Groetjes karin

Eastenboy: B+12:pr 207, L1+12:pr 204, L2+13:pr 206, M1+13:pr 207, M2+11:pr 198, Z1+17:pr 218, Z2+12:pr 217 ZZ-Licht. online hc 224,5 *Verkocht*
Lathino Levi OSK: B+12 pr 211,5 , L1+1 pr 184,5

tienus63

Berichten: 11960
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:21

Ik ken alleen (gehakseld) koolzaadstro.
In geval van nood werd het bij de koeien als strooisel gebruikt.
Als er geen tarwestro meer verkrijgbaar was.

Koolzaadstro is erg hard, de gehakselde variant veroorzaakt irritaties bij de koeien.
En koolzaadstro neemt slecht op.
Bij jongvee en nuchtere kalfjes wilden we dit absoluut niet gebruiken.
Voor die jonkies houden we tarwestro achter zodat ze diep in stro kunnen liggen.

Ik heb alleen ervaring bij de paarden met stro, vlas en Equibedding 16 mm tarwestrokorrels.

#trotsoponzeboeren

leviria
Berichten: 197
Geregistreerd: 02-10-07
Woonplaats: midwolda

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:59

Dankjewel voor je reactie.
Dan ga ik eerst maar de tarwe korrel proberen

Eastenboy: B+12:pr 207, L1+12:pr 204, L2+13:pr 206, M1+13:pr 207, M2+11:pr 198, Z1+17:pr 218, Z2+12:pr 217 ZZ-Licht. online hc 224,5 *Verkocht*
Lathino Levi OSK: B+12 pr 211,5 , L1+1 pr 184,5

sita12
Berichten: 577
Geregistreerd: 15-06-10
Woonplaats: rucphen

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:14

Ik heb ook een tijdje strokorrels gebruikt en dacht echt dat dit beter en goedkoper was dan gewoon stro.
Echter heb ik een heel smerig paard, dus kon ik elke dag heel de stal leg scheppen en opnieuw vullen met een aantal zakken strokorrels.
nu staat meneer weer op stro en moet ik nog wel elke dag mesten maar blijft er tenminste nog iets van schoon stro over en heb ik aan een halve kleine baal stro genoeg om bij te vullen.

Wij halen stro of zelf van het land a 3 euro per pak, of bij de boer a 3.50 per pak. Ligt eraan of we op tijd zijn hahaha.
Wij halen wel altijd voor een heel jaar stro te gelijk, dus wellicht dat dat ook nog iets met de prijs doet.

Nieuw Profiel :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Azmay, Celebi, chery, evita2, Galeobdolon, JudithGigi, Lau07, MirandaMalik, Ubermetrics en 120 bezoekers