Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tijn8
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 15:57

En? hoe bevallen de Duitse korrels?


pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 03:59

Tijn8 schreef:
En? hoe bevallen de Duitse korrels?


De kwaliteit lijkt een fractie minder maar zeker zeer acceptabel voor dit geld! Je strooit ook wat makkelijker bij voor dit geld!
Wat ik sowieso een nadeel vindt van elke korrel is dat het zo plakt in de voeten en dan m.n in voeten met hoefijzers..iemand daar een tip voor?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:52

Ik heb nu 3 weken de equibedding strokorrels in gebruik en ben zeer tevreden.
doordat de korrels een perfect dikke laag vormen heb je een mooi goudgeel bed voor je paard.
Ik haal iedere dag de mest uit de stal en heb in die 3 weken nog geen natte plek kunnen ontdekken.
En ze zijn heel zuinig in gebruik zo te zien. Hoef zeker nog niks bij te strooien.
kortom , ik ben super tevreden over de equibedding.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:03

Zijn er hier die ervaring hebben met stropulver? Eigenlijk de pellets maar dan al uit elkaar gevallen?

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:29

Ja, maar deze zijn over het algemeen duurder. Ze absorberen net zo goed als de korrel.
Maar ik gebruik het liever voor de konijnenhokken dan voor de paarden.
Dit vanwege de prijs en ik niet de meerwaarde zie van de gecrushte korrel. Als de paarden een avond in de box staan met strokorrel is het bijna net zo verpulverd als de crushed.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:45

Zou voor miniatuurpaardjes zijn, heb geen ervaring ermee maar bang dat het zo korrels blijven en ze niet uit elkaar vallen. Ze zijn ook niet zo zwaar (120kg maximum).

tine10

Berichten: 5074
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:23

Ik gebruik de korrels ook in de kattenbak. De katten wegen nog veel minder dus wat water erover dan valt het mooi uit elkasr

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

mirim

Berichten: 4387
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:59

Lori , dan is de crushed korrel voor jou wel een aanrader denk ik.

De crushed kan ook in de kattenbak. Dat hebben vrienden van ons ook.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:42

excuus dat ik dit topic omhoog schop maar als er een topic is met zoveel posts, een nieuw openen, lijkt me minder logisch op één of andere manier.

Ik zou graag stro pellets/pulver willen gebruiken, maar ik vind in België eigenlijk maar één verdeler. Ze leveren vrijwel allemaal maar ik zou eerst een 5tal zakken van 20kg willen kopen ipv meteen een hele pallet zeg maar.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

miranda_147

Berichten: 50
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:47

Ik weet niet of je dicht in de buurt van sluiskil zit? Daar zit andy's dierensuper je kunt daar zelf strokorrels halen of via de webshop bestellen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:05

Ik geloof dat ik tegen de andere kant van Nederland grens... Wij zitten tegen stein/maastricht aan. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

miranda_147

Berichten: 50
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:57

De strokorrels zelf komen uit vroomshoop.
Maar dat is inderdaad de andere kant. Sluiskil ligt in de buurt v antwerpen.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:33

Ayasha schreef:
Ik geloof dat ik tegen de andere kant van Nederland grens... Wij zitten tegen stein/maastricht aan. :)

Hey,

Dan zit je niet zo super ver van mij weg. Ik Heb ooit enkele zakken strokorrels afgehaald in Tessenderlo. En daarna een pallet thuis laten leveren.
Momenteel gebruik ik houtkorrels. Mijn pony's aten de strokorrels op. De houtkorrels worden ook aan huis geleverd. Eventueel kan je om uit te testen wel enkele zakken van mij overnemen. Pb maar voor meer info.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:03

Ayasha schreef:
Ik geloof dat ik tegen de andere kant van Nederland grens... Wij zitten tegen stein/maastricht aan. :)


Uit die regio kom ik ook :D. Ik heb laatst een paar zakken strokorrels bij de Aveve in Beek gekocht.
Ik heb stro in de stallen, maar het stro is zo geel en glimmend, alsof er een waslaagje op zit. Het neemt bijna niks op aan vocht en dus loopt me de urine naar het laagste punt van de stal en dat is helaas de voorkant, bij de staldeuren. Nu strooi ik dus voor in de stal een rand strokorrels en die zuigen bhet geweldig op. Voorheen gooiden we er zaagsel op, maar dat werd zo'n pratsch. De korrels vallen mooi uit elkaar en dat schep/veeg je zo weg.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:22

Thx! Het is hier super chaotisch maar vond uiteindelijk vlakbij toch korrels! Dus we zijn het aan het testen nu! :D

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 20:00

b485 schreef:
Ayasha schreef:
Ik geloof dat ik tegen de andere kant van Nederland grens... Wij zitten tegen stein/maastricht aan. :)

Hey,

Dan zit je niet zo super ver van mij weg. Ik Heb ooit enkele zakken strokorrels afgehaald in Tessenderlo. En daarna een pallet thuis laten leveren.
Momenteel gebruik ik houtkorrels. Mijn pony's aten de strokorrels op. De houtkorrels worden ook aan huis geleverd. Eventueel kan je om uit te testen wel enkele zakken van mij overnemen. Pb maar voor meer info.


Van welk merk heb jij de houtkorrels?

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:01

Hoi! Een leek hier in stalstrooisel en dergelijke. Ik wil dit uittesten omdat mijn paard echt een puinhoop maakt van zijn houtkrollen. Zijn drollen liggen verspreid in de stal, alles is nat, zijn hooi ligt ook overal in het natte en de strontjes, ja hij maakt er echt een zooitje van.
Nu is hij erg gevoelig aan zijn voorhoeven en ik lees (enkele pagina's terug) dat de stro-korrel bodem toch wel meer druk zet op de zolen en dat het in de hoeven blijft plakken. Iemand ervaringen of meningen hierover?
Ook vraag ik me af wat het prijskaartje is ongeveer per maand.. in de prijs van mijn stalgeld zitten ook houtkrullen maar nu wilt de eigenaar dat ik meer betaal omdat mijn paard echt een viespeuk is, maar als ik meer zou moeten betalen denk ik dat het misschien verstandiger is om zelf een betere strooisel te zoeken. Geen probleem, alles voor mijn knolletje, maar het moet wel te doen blijven. Stalling, voeding, weide, en andere basisbehoeften voor mijn paard probeer ik maandelijks onder de €200 (max €250) te houden. Nu zit ik maandelijks aan de €160 dus ik heb nog wat speling maar ik wil me ook niet bont betalen aan de strooisel aangezien ik aan het sparen ben voor een eigen huis.

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:49

Mijn stalhouder is erg gesteld op netheid en heb haar nog niets horen zeggen dat het in haar hoeven plakt (en gezien ze weet dat het een test is en ze het zelf ook wil gaan testen volgt ze alle pro's en cons mee op. :D
Dus in de hoeven plakken doet het hier eigenlijk niet..

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 05:28

Hier wel.. plakt absoluut in de voeten met hoefijzers zeker al t spul iets vochtiger wordt! Vormt soms dus wat hakjes onder de voet! Mijn paard met ijzers staat dan ook met een dun laagje korrels en daar overheen zaagsel! Zonder ijzers is er niks aan de hand!

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 07:51

Plakt inderdaad goed onder de voeten, vooral met ijzers. :j

Ik heb ze van de stro korrels afgehaald.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:07

Ah, de dame hier heeft geen ijzers. :) Maar is wel iets om in overweging te nemen voor mijn ruin die voor op ijzers staat.
Gehakseld tarwestro schijnt ook fijn te werken en op een gelijkaardige manier uit te mesten. Wellicht is dat dan iets? (vrienden van mij gebruiken dat.)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:22

Voor mij ook reden om een paard met ijzers niet op de korrels te zetten! Dat vind ik echt t grote nadeel ervan! Er is nl geen strooisel wat zoveel vocht opneemt!!

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:49

Was voor mij overigens niet de reden om ze er vanaf te halen (goede reden om voor ze naar buiten te gaan even de voeten uit te krabben :)) ), maar vond het niet prettig en de paarden ook niet. Werd snel een harde vaste plaat, ondanks elke dag los maken, elke dag uitmesten en 's avonds nog eens mest eruit scheppen en elke dag natte plekken eruit (ook uitgeprobeerd om maar een keer in de week of twee keer in de week de plekken eruit te scheppen). Paarden graven ook in de stal met de korrels.

Maar de paarden lagen ook nauwelijks nog op stal te slapen, zelfs de jongste die altijd ligt te slapen ging steeds minder liggen en heel snel een sterke ammoniak lucht ondanks stalosan... heb ze nu gewoon weer op krullen staan, geen ammoniak lucht meer, blijft lekker los en zacht, paarden liggen weer elke nacht languit te slapen en het kijkt ook gewoon echt veel fijner. Daarnaast is het onder aan de streep toch ook echt een stuk goedkoper en zuiniger dan de korrels! Scheelt veel zelfs. En ik ben nu ook een stuk sneller klaar met mesten.

Ook moest ik de korrels wel nat maken, omdat het anders erg droog en zelfs tegen stoffig werd en er een week lang gewoon echt korrels in de stal lagen. Dat werkt niet als het hier dadelijk weer -25/-30/-35 is. Het vriest nu alweer flink, zelfs overdag, dan wil ik niet de korrels met water nat moeten gaan maken...

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:08

Dat is mijn ervaring helemaal niet: juist geen amoniaklucht, heel stuk voordeliger ( heb er ook 2 op zaagsel staan), gigantische vochtopname, soms kunnen er hardere plekken ontstaan idd! Ik neem wel de big bags af dit is stukken voordeliger dan de losse zakken!

QuirJarig

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 17:16

Big bags heb ik hier niet kunnen vinden, maar betaalde voor 15kg zak 45 (excl btw, maar bedrijf dus geen btw) en voor zaagsel per 25 kg pak 60. In een lege stal heb ik 6 zakken korrels nodig (270 per stal) en elke week 2 zakken erbij (+90). Zaagsel maar drie pakken in een lege stal (180) en nog geen pak per week (60). Dus echt aanzienlijk goedkoper, terwijl ze nu echt een dikker bed hebben (korrels ca 15/20 cm, nu ruim 30 cm). Bedragen in kronen, dus even voor t gemak komma 1 plekje naar links.

Ammoniak zit hier ook echt in t beton, denk dat de vorige die erin zaten niet zo netjes de stallen deden... maar hebben een meter gehaald en die gaf met stro korrels echt een flink hogere waarden aan dan nu met krullen. Dus wel vrij objectief, overigens wel beide ruim binnen veilige waarden. Wellicht dat de dikte van het bed ook mee telt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel en 38 bezoekers