Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:34

Vera schreef:
Ik heb even een sms gestuurd aan Equibedding. Ik heb nu dat de korrels niet uit elkaar vallen... Heb een korrel, als test, even in een beker water gedaan maar hij blijft gewoon hard. Hebben jullie dat ook wel eens?


Hallo Vera

Tot nu toe hebben we nog geen sms van u mogen ontvangen, lees verder dat er wat problemen zijn.
Graag zou ik willen weten wat er precies aan de hand is.
Ik neem morgen 8-10 even contact met u op.

Met vriendelijke groet
Equibedding


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:11

Equibedding schreef:
Hallo Vera

Tot nu toe hebben we nog geen sms van u mogen ontvangen, lees verder dat er wat problemen zijn.
Graag zou ik willen weten wat er precies aan de hand is.
Ik neem morgen 8-10 even contact met u op.

Met vriendelijke groet
Equibedding


Fijn! Ik wacht het af :)

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:52

Vandaag keurig gebeld door Equibedding. Nog wat tips gekregen om te kijken of ik het beter los kan krijgen, zo niet dan lossen ze het op!
Kom je ook niet vaak meer tegen, top service!!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

tienus63

Berichten: 11736
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:45

@horzel,

Staan er meer paarden op stal bij jou?
Ik heb onze 3 jr te koop staan, lang verhaal kort, ivm vrij springen staat ze nu sinds 3 dagen bij goede kennis van mij op stal die binnenbak heeft.

Ik verbeeld me dat viezerik nu beduidend minder op stal plast.
Ik weet dat onze paarden een duidelijke mening hebben.
En ook al dat we merries hebben, ze plassen soms duidelijk ter markering.

Merrie vindt het niet leuk dat ze alleen is, maar ze plast niet meer zodra ze op stal wordt gezet en ook niet wanneer ze ‘ sochtends naar buiten wordt gedaan.

Dat is normaal standaard ritueel.

Wie nog bloedmooie 3 jr merrie met uitstraling zoekt, ze staat op bokt markt.

#trotsoponzeboeren

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:45

Ja ik heb momenteel 2 paarden op stal.. Komen nog meer bij. Kan zijn dat dit het is, maar hij zal sowieso nooit alleen komen te staan. We hebben zijn waterbakje wel iets anders afgesteld zodat er minder water in 1 keer uitkomt, helpt vast wel iets.

Momenteel haal ik alleen de drollen uit de stallen, de natte plekken kom ik pas aan als ze naar boven komen. Het lijkt goed te gaan, even afwachten hoeveel ik er straks in moet gooien als ik de natte plekken eruit haal. Wel ruik ik ammoniak in de ochtend.

Ook ik ben gisteren gebeld door equibedding om een afspraak te maken om te komen kijken. Kan niks anders zeggen dan dat de service echt top is.

tienus63

Berichten: 11736
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:43

Het is wel de bedoeling dat er hier weer 1 op stal komt.
Vind het ook niks 1 paard op stal.
Maar om tijdelijk eentje erbij te zetten die misschien met een paar dagen weer weg gaat, is ook niks.

Misschien helpt van plek wisselen op stal ook wel.

#trotsoponzeboeren

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:16

pol1 schreef:
Wat ik mij afvraag: gebruik al jaren stro korrels, t enige nadeel vind ik dat het zo enorm plakt in de hoeven..en dan m.n bij de paarden met ijzers! Hebben jullie dit ook?



Pol1 het verschil zit hem in de dikte en de fijnheid van het product, als u door de poep heen loopt blijft het ook plakken, loopt u door grind dan niet om even grofweg een voorbeeld te noemen

tienus63

Berichten: 11736
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:23

horzel schreef:
Ja ik heb momenteel 2 paarden op stal.. Komen nog meer bij. Kan zijn dat dit het is, maar hij zal sowieso nooit alleen komen te staan. We hebben zijn waterbakje wel iets anders afgesteld zodat er minder water in 1 keer uitkomt, helpt vast wel iets.

Momenteel haal ik alleen de drollen uit de stallen, de natte plekken kom ik pas aan als ze naar boven komen. Het lijkt goed te gaan, even afwachten hoeveel ik er straks in moet gooien als ik de natte plekken eruit haal. Wel ruik ik ammoniak in de ochtend.

Ook ik ben gisteren gebeld door equibedding om een afspraak te maken om te komen kijken. Kan niks anders zeggen dan dat de service echt top is.

Hoe is de afscheiding bij jullie, open over volle lengte van de stal of dicht met een luikje waardoor paarden contact met elkaar kunnen hebben.
Waar leg je het voer neer, waar zitten de voerbakken?

Als merrie bij ons veulen krijgt, maakten we in het begin voor de rust van de drachtige merrie de tussenwand weer dicht. We bevestigden dan een plaat aan de tralies waarin wel een gat zat voor contact met buurpaard.

Toen vriendin van mij stallen ontwierp, heb ik tegen haar gezegd, zorg in ieder geval voor dichte afscheiding ter hoogte van de voerbak, zodat paarden geen voernijd krijgen.
Zij heeft 5 stallen naast elkaar en vanaf voorwand gerekend heeft zij een 80-100 cm dichte afscheiding naar achterzijde van de stal. En daardoor veel rust tussen de paarden.

:)* misschien moet ik dat zelf ook maar eens maken, stuk karton met tie wraps voldoet wel om te testen.

#trotsoponzeboeren

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:37

tienus63 schreef:
horzel schreef:
Ja ik heb momenteel 2 paarden op stal.. Komen nog meer bij. Kan zijn dat dit het is, maar hij zal sowieso nooit alleen komen te staan. We hebben zijn waterbakje wel iets anders afgesteld zodat er minder water in 1 keer uitkomt, helpt vast wel iets.

Momenteel haal ik alleen de drollen uit de stallen, de natte plekken kom ik pas aan als ze naar boven komen. Het lijkt goed te gaan, even afwachten hoeveel ik er straks in moet gooien als ik de natte plekken eruit haal. Wel ruik ik ammoniak in de ochtend.

Ook ik ben gisteren gebeld door equibedding om een afspraak te maken om te komen kijken. Kan niks anders zeggen dan dat de service echt top is.

Hoe is de afscheiding bij jullie, open over volle lengte van de stal of dicht met een luikje waardoor paarden contact met elkaar kunnen hebben.
Waar leg je het voer neer, waar zitten de voerbakken?

Als merrie bij ons veulen krijgt, maakten we in het begin voor de rust van de drachtige merrie de tussenwand weer dicht. We bevestigden dan een plaat aan de tralies waarin wel een gat zat voor contact met buurpaard.

Toen vriendin van mij stallen ontwierp, heb ik tegen haar gezegd, zorg in ieder geval voor dichte afscheiding ter hoogte van de voerbak, zodat paarden geen voernijd krijgen.
Zij heeft 5 stallen naast elkaar en vanaf voorwand gerekend heeft zij een 80-100 cm dichte afscheiding naar achterzijde van de stal. En daardoor veel rust tussen de paarden.

:)* misschien moet ik dat zelf ook maar eens maken, stuk karton met tie wraps voldoet wel om te testen.


Allemaal niet relevant, geen sprake van voernijd oid.

tienus63

Berichten: 11736
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:18

Bij ons is er ook geen sprake van zichtbare voernijd. Maar het ik zie op de camera en merk aan de stal dat paard in de week dat ze alleen stond veel rustiger is op stal. Ze heeft die dagen aanzienlijk minder territorium drift gehad, ze plaste plots veel minder, normaal plaste altijd meteen bij het binnen zetten. Die dagen niet.
Vond het wel frappant om op te merken.
Ze liggen altijd 's nachts, alleen of met z'n tweeën.

#trotsoponzeboeren


A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 10:00

Houden jullie er een beetje rekening mee dat het gesprek niet te veel off topic gaat :)

Toby2005
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 13:50

Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van strokorrels van zowel 16mm (equibedding) en 8 mm (strovan)? Ik gebruik sinds kort de strokorrels van equibedding. Bevalt op zich goed in de zin dat het een mooi droog, dik en fris ruikend bed is maar mijn pre is een viespeuk. Poept waar ze staat en baggert het vervolgens door de hele stal. Ik kan dus geen mesthopen terugvinden maar alleen losse mestballen verspreid door de hele stal wat het uitmesten een langdurig karweitje maakt. Ik heb gelezen dat de strokorrels van 8 mm uiteenvallen in stromot dus veel fijner dan het gehakseld stro van de 16 mm korrel. Is daar de mest makkelijker in terug te vinden? Heb in het verleden ook al eens vlas gebruikt maar dat vond ik ook niet makkelijk uitmesten juist door die dikke laag bodembedekking en een baggerpaard.

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 09:48

Ik ben helaas toch niet helemaal tevreden over strokorrels. Hoe mesten jullie het uit?

Ik ben begonnen met 6 pakken op een 4X2,5 stal. In het begin deed ik dan meerdere keren per dag de drollen eruit en als een plek begon te soppen, die eruit. Dit werkte niet fijn, je rook de stal veel te goed.
Daarnaast opnieuw 6 pakken in de stal, iedere dag de drollen en natte plekken eruit en de stal loshalen. Ook dit werkte niet lekker.
Nu heb ik geprobeerd om iedere dag de drollen en 2 keer per week de natte plekken eruit te halen.

Als ik er wat uithaal, strooi ik natuurlijk ook nieuw bij. Het nieuwe moet ik wel nat maken, omdat ze het anders eten.

tienus63

Berichten: 11736
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:44

Ik haal de stal niet los.
Pas als ik er grote natte plek uithaal, hussel ik de boel door elkaar en vul ik aan. Dwz wat aan de kant ligt haal ik los en gooi naar binnen.

Kleine natte plekken die vast liggen haal ik er telkens uit en dan vul ik bij.
Ik heb Equibedding in big bag staan. Gooi er dan 10 liter emmer bij.

Als ik stal echt bij vul, schep ik grote kruiwagen bijna vol en verdeel dat. Ik maak niks meer nat.

En alleen maar merries erop.
We hebben geen ruinen.

De stallen van de merries die heel netjes zijn en op vaste plek poepen en pissen, schud ik soms wel wat op. Maar zeker niet dagelijks.
Bij deze is het dagelijks mestballen eruit en 1x in de week a 10 dagen of zo natte plek eruit halen.

#trotsoponzeboeren

horzel
Berichten: 160
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:01

Ik had hetzelfde probleem een beetje Mirriej, maar dan met een paard die veel plast. Daardoor gebruikte ik heel veel van de strokorrels om de stal maar droog te houden. Als je de stal niet losschud, gaat het schommelen of ontstaan er dikke plakken. Dit ruikt niet zo fris en vraag me af of het nog opneemt.

Behalve bovenstaande had ik veel last van een ammoniakgeur. Nu het vieste paard weer over op vlas en alle problemen die ik had op strokorrel zijn weg.. De anderen gaan ook op vlas zodra de korrels op zijn, hun stallen zijn nu natter dan mijn viespeuk op vlas. Dus mocht iemand nog wat over willen nemen...

Dus hier ook mindere ervaringen met het product, echter wel goede ervaringen met de nette service die equibedding biedt als het niet gaat zoals verwacht.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:58

Hier ervaring met zowel de grovere strokkorrel (16 mm) en kleine strokorrel (8mm?). De grotere strokorrel geeft een dikker luchtiger ligbed, maar geeft bij onze stallen/paarden veel meer ammonia lucht. De kleinere strokorrel valt inderdaad tot mot uiteen. Bij deze strokorrel absoluut geen ammonia lucht, dit vind ik persoonlijk echt een grote pre.

Op dit moment is het verbruik wel minder zuinig vergeleken vorig jaar. Ik weet niet waar dat in zit. Ik haal normaal gesproken iedere dag de hele bodem los na het verwijderen van poep en natte plakken. Zit er nu aan te denken om de onderlaag misschien met rust te laten. Maar ben een beetje bang dat er dan wel weer ammonia luchten ontstaan. Iemand ervaring hiermee bij de kleine strokorrels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:13

Ik ben tevreden gebruiker van strokorrels. Vooral in de stal van de shetlander vind ik het ideaal, heel weinig uitmestwerk en ze heeft een heerlijk zacht bed. Ze staan nu een maand of 2 op strokorrels en bij haar heb ik nog nooit bij hoeven strooien. Echt zuinig in gebruik, weinig afval en het stinkt gelukkig ook helemaal niet. Ook bij mijn merrie gaat het prima, die mest netjes op één plek, dat mest ik uit, dan hark ik de hele bodem netjes en is het weer schoon. Bij mijn ruin is het helaas anders, hij is nogal een smeerpoets op stal. Heeft hiervoor ook nooit op stal gestaan dus 'kent' het ook niet echt. Hij poept en plast midden in zijn stal en loopt dit vervolgens door de hele stal heen. Enorm veel uitmestwerk dus en er gaan ook wel redelijk veel zakken door. Iemand het geniale idee hoe ik dit paard enigzins 'zindelijk' kan krijgen?

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:42

horzel schreef:
Ik had hetzelfde probleem een beetje Mirriej, maar dan met een paard die veel plast. Daardoor gebruikte ik heel veel van de strokorrels om de stal maar droog te houden. Als je de stal niet losschud, gaat het schommelen of ontstaan er dikke plakken. Dit ruikt niet zo fris en vraag me af of het nog opneemt.

Behalve bovenstaande had ik veel last van een ammoniakgeur. Nu het vieste paard weer over op vlas en alle problemen die ik had op strokorrel zijn weg.. De anderen gaan ook op vlas zodra de korrels op zijn, hun stallen zijn nu natter dan mijn viespeuk op vlas. Dus mocht iemand nog wat over willen nemen...

Dus hier ook mindere ervaringen met het product, echter wel goede ervaringen met de nette service die equibedding biedt als het niet gaat zoals verwacht.


We vinden het jammer dat het voor jullie niet hetgeen bracht wat er van verwacht werd,(zoals bij jullie in de stal zo erg had ik het ook nog nooit gezien) daar waar je met de 1ne stal wel het voordeel had moest je dan helaas bij de andere stal weer extra bijstrooien.

Toch willen we je bedanken voor het vertrouwen dat je ons gegeven hebt door destijds een big bag af te nemen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 16:57

als gebruiker van deze strokorrels al jaren tevreden. alleen is het "maken" van de strokorrels in deze tijd en in de winter wat lastiger als 's zomers. vallen minder snel uit elkaar. nu heb ik al een tijd een zeiltje waar ik ze op doe en dan water erover. met een ander zeiltje erop werkt nog sneller. maar nu had ik ze nat gemaakt met warm water. dat werkt echt super fijn. een grote 150 liter kruiwagen is in 20 min. uit elkaar en helemaal los. tussen 2 zeiltjes dus. top voor de winter.

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:07

Ik heb nu sinds 2 weken stro-korrels in de stallen liggen. Bij de merrie blijft het een mooi los lekker dik bed. Bij de ruin ontstaat er al heel snel een dikke koek-laag. Ik twijfel nu of ik die koek-laag helemaal los moet halen met de riek of deze gewoon zo moet laten.

Wat zouden jullie doen?

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:05

Elke dag loshalen, alleen de plasplek met rust laten.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

tine10

Berichten: 5073
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:05

mirjamalvaro schreef:
Elke dag loshalen, alleen de plasplek met rust laten.


Ik haal ook de echt natte plasplekken eruit.

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1

mirriejj

Berichten: 3599
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:06

Hier bij de ruin nu wel tevreden. Ik haal daar meerdere malen per dag de mest eruit en hark de bovenste laag een beetje recht. Als ik een sopplek heb, haal ik deze eruit.
Bij de merrie doe ik het net zo, maar dat is gewoon een smeerlap.

Dit is de stal van de ruin
Afbeelding

En deze van de merrie. Zij eet ook de korrels, dus ik laat de bovenste laag altijd iets viezer, dan gaat het tot nu toe redelijk.
Afbeelding

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:07

Ik haal alleen de natte plekken eruit als ze beginnen te soppen, zeg maar.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Bear95

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:41

Over iets meer dan een week komen de paarden aan huis te staan, nu wil ik ze op strokorrels gaan zetten. Het zal vast al eerder besproken zijn, maar nu zie ik alleen dat er een verschillende stro korrels zijn van (crushed) tarwe en koolzaad. Kan er iemand mij uitleggen wat het verschil is en misschien ook ervaringen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz, MarjanB, Saranghea en 32 bezoekers