Stro-korrels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:39

ik heb al een hele tijd, ( 1 jaar ongeveer denk ik.) de equibedding en heb nog nooit een stal helemaal leeggehaald.
ik haal iedere dag de mest eruit en ongeveer 1 keer in de 4-6 weken is het nodig om een natte laag eruit te halen. dan strooi ik 1 a 1,5 zakken erbij en dan kan ik weer een tijd vooruit.
ik heb het strooisel wel altijd dik liggen. vind ik fijner.
het blijft mooi los verder en ruikt gewoon fris. nooit naar amoniak of zo.
top strooisel.


tienus63

Berichten: 11959
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:20

Wauw!!!
Zolang red ik het niet. Maar ik heb binnenstal met beton vloer.
En drachtige merrie die niet netjes is op stal.
Haar dochter is veel netter op stal. Die piest op één plek, dus alleen die natte plek er af en toe uit halen en bij strooien. Poept keurig in hoek van de stal.

#trotsoponzeboeren

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 17:58

Hier hebben we een betonnen vloer met tussen de boxen in een afvoerputje. Paarden staan binnen van 18:00-08:00. Stallen zijn binnenstallen maar wel met een soort laag brede opening (0.50*3.00) achterin bovenin de stal. Beide paarden plassen op een plek maar paard 2 plast veel meer. Merk duidelijk verschil dat ik z'n hooinet zo ver mogelijk van de waterbak heb gehangen want anders was het hapje slokje en dan tussendoor het water uit je mond laten stromen op een ergens in een cirkel van een dikke meter om de waterbak heen, gevolg was dat een kwart van de stal doorweekt was.
Ik heb er gisteren een pak gehakseld stro bijgegooid.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 20:53

Ik wil ook graag vanaf vlas over op strokorrels.

Heeft er iemand misschien adres in Limburg? En wat kan ik qua kosten per pak verwachten?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:39

ik zie dat 50 zakken a 20kg strokorrels ( equibedding) 275 kosten incl. btw.
natuurlijk komen daar voor limburg nog bezorgkosten bij.
ik heb alweer de 2e pallet korrels half op en het bevalt prima.
woon ook in limburg en ze komen dan mee met een vrachtwagen en worden aan de stal gelost, mits verharde ondergrond.
bezorgkosten weet ik zo niet meer. je kunt daarvoor informeren bij de leverancier.

tienus63

Berichten: 11959
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:33

dingogirl schreef:
ik zie dat 50 zakken a 20kg strokorrels ( equibedding) 275 kosten incl. btw.
natuurlijk komen daar voor limburg nog bezorgkosten bij.
ik heb alweer de 2e pallet korrels half op en het bevalt prima.
woon ook in limburg en ze komen dan mee met een vrachtwagen en worden aan de stal gelost, mits verharde ondergrond.
bezorgkosten weet ik zo niet meer. je kunt daarvoor informeren bij de leverancier.

Volgens mij is prijs volle pallet inclusief bezorgkosten. Of lees ik dat verkeerd op de pagina.
Ik haal het op of het wordt bij mij gebracht.

#trotsoponzeboeren

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:00

Pallet strokorrels zakgoed €275,- of pallet strokorrels big bag €250,-
Is incl. Transport en Btw, door heel Nederland

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:03

Pallet strokorrels zakgoed €275,- of pallet strokorrels big bag €250,-
Is incl. Transport en Btw, door heel Nederland
tienus63 schreef:
dingogirl schreef:
ik zie dat 50 zakken a 20kg strokorrels ( equibedding) 275 kosten incl. btw.
natuurlijk komen daar voor limburg nog bezorgkosten bij.
ik heb alweer de 2e pallet korrels half op en het bevalt prima.
woon ook in limburg en ze komen dan mee met een vrachtwagen en worden aan de stal gelost, mits verharde ondergrond.
bezorgkosten weet ik zo niet meer. je kunt daarvoor informeren bij de leverancier.

Volgens mij is prijs volle pallet inclusief bezorgkosten. Of lees ik dat verkeerd op de pagina.
Ik haal het op of het wordt bij mij gebracht.


Pallet strokorrels zakgoed €275,- of Pallet strokorrels big bag €250,-
Is incl. Transport en Btw door heel Nederland

bickelbella
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:02

mijn pony is gevoelig voor stof staat nu op zaagsel daar zou ik om de dag een nieuwe baal in moeten doen om haar echt droog te laten staan ze heeft rubber dus licht wel zacht ,maar ik wil dus een drooge frisen stal ,ze graaft, (zo noem ik het maar even ) als ze op stro staat eetze dat wel op ,zou dat ook gebeuren met die stro korrels wand ik ben bang dat ze dan koliek krijgt of moet ik gedeelte sproeien ?citroen olie er over ?,ik heb al is azijn over stro gedaan dat eet ze dus wel op

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:22

Hier equibedding. Heb er sowieso 1 die het eerste week echt voluit at. Maar ze heeft er nooit wat van gekregen. Deed en doe het wel goed natmaken zodat het al goed uit elkaar valt. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Mizora

Berichten: 18084
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:23

Heb je het wel eens geprobeerd bickelbella om er om de dag een nieuwe baal zaagsel bij te doen (niet de oude baal helemaal verwijderen. Starten met een baal per 2m2 (10kg/m2), dus een stal van 9m2 (=3x3) heeft dan dik 4 balen nodig. Want het lijkt soms zo als je eigenlijk te weinig strooisel gebruikt, terwijl in werkelijkheid je vaak met een dikke bodem veel minder verbruikt dan met een dunne bodem. Mijn viespeuk gebruikte niet meer dan 1.5 baaltje zaagsel per week op die manier, maar ze hebben hem wel eens op dun vlas gehad en dan verbruikte hij 3 balen per week om hem schoon te houden (met zaagsel hadden we dat zelf in de hand).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

bickelbella
Berichten: 9
Geregistreerd: 24-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:59

mirjamalvaro schreef:
Hier equibedding. Heb er sowieso 1 die het eerste week echt voluit at. Maar ze heeft er nooit wat van gekregen. Deed en doe het wel goed natmaken zodat het al goed uit elkaar valt. :)

dat was neem ik aan dan na dat het nat gemaakt word dus dat niet op zwelt in de maag?

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:17

bickelbella schreef:
mirjamalvaro schreef:
Hier equibedding. Heb er sowieso 1 die het eerste week echt voluit at. Maar ze heeft er nooit wat van gekregen. Deed en doe het wel goed natmaken zodat het al goed uit elkaar valt. :)

dat was neem ik aan dan na dat het nat gemaakt word dus dat niet op zwelt in de maag?


Ja na het nat maken. :)

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:23

Zijn er die strokorrels gebruiken en dan mog los stro er overheen
Mijn paard staat op stro maar zijn stsl is altijd zo vies en nat
Ik zou beiden willen doen want dan heeft hij toch wat teknabbelen .

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:32

Ik heb dat in het begin gedaan maar vond dat nogal het gemak van de korrels teniet doen. :=

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

tienus63

Berichten: 11959
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:49

jessie84 schreef:
Zijn er die strokorrels gebruiken en dan mog los stro er overheen
Mijn paard staat op stro maar zijn stsl is altijd zo vies en nat
Ik zou beiden willen doen want dan heeft hij toch wat teknabbelen .

Ik doe dat weleens.
Maar dat heeft tot nu toe cosmetische/gemaks reden gehad.
Er is niets zo mooi als dik vers pak geel stro.
De Equibedding blijft bij erg lang droog, maar het wordt wel grauw en als het net vers in de stal ligt is het niet handig als paard gevlochten is.
Al die kleine stukjes stro uit de knotjes plukken

Momenteel hoogdrachtige merrie op stal, ze staat nu op dubbel portie stropellets, maar als hopelijk komend weekend veulen geboren wordt, gaat er vlak voor geboorte dik pak stro eroverheen.
Jonge dieren kruipen toch veel warmer weg in pak stro dan op pak stro.

Nuchtere kalveren liggen bij ons ook altijd in dik pak normaal stro, en niet in gehakseld stro of pellets.

Beide paarden staan op stropellets.
Afbeelding

#trotsoponzeboeren

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:57

bickelbella schreef:
mirjamalvaro schreef:
Hier equibedding. Heb er sowieso 1 die het eerste week echt voluit at. Maar ze heeft er nooit wat van gekregen. Deed en doe het wel goed natmaken zodat het al goed uit elkaar valt. :)

dat was neem ik aan dan na dat het nat gemaakt word dus dat niet op zwelt in de maag?



In praktijk zeggen wij;
Bij eerste keer instrooien (100 kg op 10 vierkante meter) tuinslang erbij met een sproeikop (douche) en dan licht nevelen net zolang totdat je de korrel ziet opzwellen. Het is iets meer werk maar dit is eenmalig, voor dagenlang plezier

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:23

Ik gooi bij mijn ruin (die heel schoon is) de stropellets op de plas plek en daarover een dikke laag stro, dan hoef ik maar 1 of 2x per week de natte plek uit de stal te halen. Hij gebruikt een halve zak strokorrels en 1 kleine baal stro in de week en staat tot zijn knieen in het stro. Zonder strokorrels moet ik om de dag de natte plek eruit halen omdat het anders gaat soppen.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:18

Tijn8 schreef:
Ik gooi bij mijn ruin (die heel schoon is) de stropellets op de plas plek en daarover een dikke laag stro, dan hoef ik maar 1 of 2x per week de natte plek uit de stal te halen. Hij gebruikt een halve zak strokorrels en 1 kleine baal stro in de week en staat tot zijn knieen in het stro. Zonder strokorrels moet ik om de dag de natte plek eruit halen omdat het anders gaat soppen.


Zo doe ik het ook. Ik deel 1 zak over 3 stallen, gooi in elke stal 1 baal stro. Elke dag drollen wippen en 1 keer per week trek ik de stal dan leeg.
Op dit moment, met het koude weer, zijn de stallen mooi droog. Als het blubberweer is, dan worden de stallen wel wat natter, omdat ze vrije inloopstallen hebben. Dan zijn we vaak halverwege de week de boel al aan het leegtrekken.

mirriejj

Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:11

Ik haal dit topic weer even omhoog.

Ik heb gisteren 10 zakken strovan opgehaald om te proberen, dan zit ik niet meteen met een hele pallet opgescheept als het niet bevalt. Kan ik de korrels hierna gewoon mengen met equibedding of is dat niet aan te raden?

Ik heb het vrij flink natgemaakt omdat de pony's er vrolijk van begonnen te snoepen, gelukkig was dat vanmorgen al een stuk minder.
Maar hoe houden jullie de stallen nu het beste schoon? Met vlas deed ik met de handschoentjes de stal handmatig drolvrij maken en eens in de 2 weken haalde ik met de riek de plasplek eruit.
Nu heb ik vanmorgen met de hand drollen geraapt en met een hark de laag tot op de bodem los geharkt. Maar is dit de goede manier om dit dagelijks te doen?

rover_
Berichten: 1356
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:44

Ik weet niet hoe de strovan is. De equibedding is van lange vezels. Ik haal altijd de mest eruit met de mestboy (hele hopen), de losse drolletjes met de vlas hark. Blijf van de bodem af en als er ergens een natte plek komt en de bovenkant soppig was dan haal ik die weg. Dat is bij meestal na 2 weken of langer. Wat nieuwe korrels op die plek en beetje oud erover heen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:44

Natte plek omscheppen en aan de lucht laten drogen werkt ook goed!!

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:46

Ik haal 2x per dag met de mestbouw de drollen er uit en 1 x per dag de natte plekken, ik hark met een gele hooihark de eventuele droge bovenlaag eraf en haal de natte plekken eronder weg. Ik vind dat frisser.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:55

Produkt is juist gemaakt om aan de lucht te kunnen drogen!.. zeker in de warmere maanden gaat dat megasnel!!

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:57

Maar dan hou je die ammoniak lucht.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers