Mag je van voerschema veranderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Mag je van voerschema veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 20:08

Ze willen bij mij op stal in plaats van 2x biks 2x hooi op een dag nu opeens 3x biks en 1x hooi gaan voeren. Dit wil de staleigenaar. Is dit een stom idee?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:58

als je het geleidelijk aan doet zou het wel kunnen, maar waarom maar 1 keer hooi??

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 21:23

Ik zou het liever houden op 2x hooi. Maar als het geleidelijk aan gaat is de overgang niet zo'n probleem. Maar ik ben wel benieuwd naar de reden van deze verandering?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:43

Ja ik heb dan eigenlijk 3 keer per dag hooi, om de spijsvertering ook een beetje op gang te houden. Ik vind het idee wel een beetje raar eigenlijk, misschien een kleine toelichting???

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:46

Als de paarden dan verder de hele dag van hun dikke schone strobed kunnen knabbelen, is er niets mis met 1x per dag hooi. ANDERS WEL!

3x per dag brokjes, ipv 2x maakt weinig uit. Het gaat om de totaal-gift.
Van het vervangen van de 1x hooi door 1x extra brok (dus brok stijgt in kg, hooi daalt) kan je paard wel een stuk pittiger worden...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:51

3 x per dag brok ipv 2 x, is juist goed, hoe meer maaltijden over de dag verspreid hoe beter. (ik ga ervan uit dat de hoeveelheid hetzelfde blijft.) Een paard heeft een kleine maag, en als je dan meerdere keren per dag voer verstrekt is dat veel beter oa voor de spijsvertering.
Een keer per dag hooi vind ik echt een afrader. Dat is juist zo goed om de spijsvertering op gang te houden. Ik begrijp het ook niet, als er dan toch drie keer per dag biks gegeven wordt, kunnen ze toch netzo goed ook hooi geven?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:13

Ben het met Kyra eens: als ze de totale hoeveelheid bix over 3 maaltijden verdelen, ipv 2, is dat prima! Ik zou dan alleen ook graag 3 x per dag hooi willen!!
Door het hele gedoe met Beer, ben ik wat betreft de maaginhoud van een paard nu ook volledig op de hoogte; een paard heeft afhankelijk van z´n grootte, een maaginhoud tussen de 8 (shetti) en 18 (Shire) liter inhoud!
Zo vaak als mogelijk ruw-voer (hooi/stro) voeren, is altijd nog het beste!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 13:22

Ik begrijp dat het nog steeds 4 voermomenten blijven?
Meer voermomenten op een dag is beter dan minder voermomenten, zo is 6x per dag nog beter dan 4x per dag...
Wat je voert tijdens die individuele voermomenten maakt minder uit, het is de totaalsom per dag die uitmaakt.
Het is wel verstandig om de voedingswaarde weer evenredig te verdelen over de voermomenten, waarbij het handig kan zijn de meeste ruwvoer te geven om momenten waarop het echt RUST is op stal, en dat is vaak voor de nacht.
Krachtvoer geven doe je juist weer niet voor de nacht, worden ze immers energiek van, kan je dus beter geven overdag.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 14:08

trouwens, nu we het er toch over hebben: het is ook beter om ruwvoer te geven voordat het krachtvoer wordt gegeven. Dan wordt nl het krachtvoer veel beter opgenomen. Door eerst ruwvoer te geven worden de darmen goed gestimuleerd en omdat de passagesnelheid vrij hoog ligt bij een paard, kan het beter opgenomen worden.
Meestal wordt dit niet gedaan op stallen omdat het gewoonweg niet praktisch is...

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-03 14:52

De reden, dat doet er niet toe. Het is overigens nog geeneens zeker. Mijn paard staat overigens wel altijd op stro, veel staan er ook op zaagsel.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 20:10

Het liefste vaker hooi,maar als hij het zo wil dan moet het maar.
Maar dan zou ik wel EERST hooi voeren,vanwege de spijsvertering wat al gezegd is.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-03 12:33

Tsja, ik denk niet dat hij het 'langzaam' over kan laten gaan zeg maar. Er staan iets van 125 paarden.... Scheve mond