verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-01 16:33

Een vraagje aan de mensen die al eens een paard verkeersmak hebben gemaakt!!!

Wij hebben nu dus Vigo van 1 jaar oud en nu willen we dus rustig aan gaan beginnen om hem verkeersmak te gaan maken.....hij is dus echt nog heel weinig gewent.
Hoe pakken we dat het beste aan?
Kijk ik ben dus bang dat als we een stukje met hem buiten gaat lopen, en hij schrikt dat hij mij meesleurt, hoe hebben jullie dat gedaan?

Alle raad is heel erg welkom Lachen


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 16:40

Mijn paardje was gelukkig al verkeersmak maar de pony van mijn vriendin heeft vanaf dat ie een jaar was naast een spoorlijn gestaan (sloot ertussen) en dat hielp voortreffelijk. Hij heeft nooit ergens een probleem van gemaakt. of een weitje langs de weg (als dat kan). Ik weet dat een vriendin van mij het voor elkaar gereken heeft door haar pony gewoon te longeren langs de weg (wel op een breedt stuk uiteraard). Maar ik heb het hier wel over shetlanders...

Renee

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 17:29

Neem een ander paard mee dat voorop loopt.
En hopud met zijn tweeen de jaarling vast. Niet helemaal an het halster iets lijn houden zodat hij zijn omgeving kan bekijken.
Is iets engs , gelijk ermee confronteren en er naar toe gaan(tenzij het natuurlijk rijd).
Ff laten snuffen totdat zijn aandacht naar wat anders gaat, belonen en verder lopen.
Ik ben met mijn fjord al vanaf 4 maanden gegaan dus kon ik het zonder ander paard af, maar voor de rest deed ik het zo.
Lekker de tijd er voor nemen en lekker praten tegen het dier om hem op zijn gemak te stellen.
Neem geen snoepjes als beloning daar worden ze alleen maar lastig van. Gewoon een klopje op de hals en ff Braaf zeggen doet al veel.
Succes ermee. ps is het een fjordje?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-01 17:35

Ja het is een fjord, en hij is nu al heel erg sterk.....hij heeft mijn vriend al een keer helemaal door het land geleurt toen hij iets eng vond......vandaar mijn vraag hihihi

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 18:22

Wij moesten ons veulentje van jongs af elke dag verplaatsen van en naar de wei en dat was over de weg. Het beestje konden we niet loslaten omdat dat een beetje gevaarlijk zou zijn met de auto's. Dus hebben we het paardje vastgemaakt aan het tuig (van de koets) van Mira. De eerste keren liep het in het honderd, te snel te traag, kortom een hel.

Maar na een paar dagen heeft ze leren braaf meelopen met haar moeder. Natuurlijk heeft ze na een tijdje leren meelopen met een echte begeleider en ook die overgang is moeiteloos gegaan.

Nu is ze 3 jaar en ze heeft bijna nooit meer schrik. Natuurlijk bevoorbeeld als ze onder onder een brug wandelt en er komt dan een vrachtwagen voorbij, dan zijn weinig paarden op hun gemak. Ik denk dat je het best een 'leermeester' meeneemt. Dat paard geeft signalen door aan de andere en stelt het gerust. Wij gebruiken ook een 'leermeester' voor de kar. Zo heeft ons jonge paardje leren meelopen met het koetsje.

Dat is dus de beste manier, volgens mij. En voor de rest... rustig blijven, want jij bent eigenlijk ook een 'leermeester'.
Femke

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 18:51

Je kunt voor de zekerheid het halstertouw een slag over zijn neus doen en dan onder het halster weer door. Zo heb je een soort aansnoerdingetje.
Heb je in ieder geval minder kans dat ie je meesleurt. Je kan misschien ook eerst nog goed oefenen met aan de hand lopen en dat ie goed luisterd naar je.
Misschien kan je hem eerst aan wat dingen in de wei laten wennen. Gekke dingen doen. Met je fiets door de wei karren, met zakjes wapperen of misschien een eng parcoursje bouwen. Dan went ie daar alvast aan en ja, dan zit er nog maar 1 ding op. De stoute schoenen aantrekken en er op los gaan! Gewoon eerst een rustig stukje opzoeken, waar je weinig verkeer tegen komt en dan langzamerhand wat langer wegblijven/ drukkere stukken lopen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 20:00

ik heb veel gewandeld en veel gefietst aan de hand.je kunt hem bijv.ook eerst laten wennen aan een hoofdstel en bit,en dan als je gaat wandelen het halstertouw door de beide bitringen halen en aan de buitenste vastklikken.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-01 20:11

Dus dat kan geen kwaad Sanderijn, als ik hem vast aan het bit wen.......heb dan inderdaad het idee dat je toch wat meer te vertellen hebt!!! Lachen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 20:53

ik heb tink met 1 jaar oud ook al aan het bit laten wennen.misschien nog een handigere tip dat je hem niet direct in de mond kan 'trekken'.doe eerst het touw door de linkerbitring,dan langs het hoofd naar boven achter de oren langs aan de andere kant van het hoofd weer naar beneden en dan aan de rechterbitring vastklikken,zo kun je hem minder snel 'pijn'doen in de mond en werkt evt. druk ook achter de oren

soms is het beter om te zwijgen

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-01 20:56

Oke thanx allemaal en die tips gaan we zeker doen......nou jullie horen het wel als het zover is Verward

Ga hem nu dus eerst aan het bit laten wennen...bedankt Sanderijn!!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 21:19

enne lat je ff weten hoe het ermee verloopt??eerst een paar keer bitje in,suikerklontje geven en dan na 5 minuutjes uit.hij moet eerst aan bit wennen zonder druk op het bit.

soms is het beter om te zwijgen

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 22:20

Je kunt ook een hengstenketting gebruiken.

Als mijn vriendin en ik gingen wandelen met Shadow deden we een hengstenketting om en aan de andere kant van zijn halster had een van ons hem ook nog met een 'gewoon' halstertouw vast. Ieder aan 1 kant dus...en dan maar wandelen. Zo hebben we het gedaan vanaf dat ie 10 maanden was. (en nog henst was) We gingen langs trams, auto's, vrachtwagens, gillende kinderen, water met eenden en nouja alles wat kan bedenken! Hij is nu 4 en echt superverkeersmak, echt nergens bang voor! Heeft soms nog wel last van aanstelleritus, maarja daar hebben ze allemaal weleens last van! *LOL*

Succes ermee!

_________________
Als de wapens spreken...vervloeken ze de vrede (uit Spits)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-06-25 22:21 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 07:56

Ik zou en een bit indoen en een verkeersmak paard mee nemen. Aan een hengstenketting hou je hem toch niet. En eerst een rustig stukje en vrij snek weer terug gaan. Dat rustig uitbouwen en gewoon alles heel geleidelijk aan doen, dat het heel gewoon wordt voor hem om langs de weg te gaan lopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers