Verharen? Deken te dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Verharen? Deken te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 18:12

Jamaica is geschoren in dekenmodel en staat in een binnenstal onder een 250 grams deken. Nu verhaart ze als de ziekte, zowel het ongeschoren als geschoren haar vliegt er in bakken af. Ik krijg het gewoon niet aangepoetst, en zelfs met zo'n slicksblock ben ik uren bezig wil er minder haar af komen.
En dat terwijl het buiten gewoon vriest!!
Is deze deken misschien te dik?
Ik heb nog een 150 grams liggen, kan ik die misschien beter op doen? Hoewel me dat weer zo koud lijkt, maar waarom verhaart ze anders???

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 18:46

Durf ik zo niet te zeggen, ik heb t ook wel eens andersom gehoord.
Dat als je paard ging verharen in de winter dat t een sein is om een extra dek er op te gooien wil je hem kort in de vacht houden.
Of dit waar is weet ik ook niet zeker.

Een pony bij ons op stal die verhaart ook als de ziekte, die niet geschoren is, een aardige vacht heeft en een behoorlijke winterdeken draagt.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:11

Ja ik heb bij mijn Fjord hetzelfde! Pjelk is in het strengenmodel geschoren en staat onder een 300 grams dek. Ook hij verhaart nu erg. Echt heel vreemd vind ik ofwel ik weet ook niet waarom

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 19:50

In deze periode beginnen al veel paarden met verharen.
Gewoon je warme deken erop laten liggen, anders wordt de nieuwe vacht weer een teddyvachtje!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 20:21

Bjarni heeft de hele winter nog geen deken op gehad (staat groot deel van de tijd op stal) Toen het na de eerste keer flink vriezen weer zo snel warmer werd begon hij te verharen en dat doet hij nu met deze vrieskou dus nog steeds. Bij bossen komt het eraf. Heb dus geen idee of dat nou een teken is dat hij nu juist weer dikker in zijn vacht zou gaan zitten? Ik heb het idee dat zijn vacht op het moment juist weer dunner wordt dus maar even afwachten hoe het loopt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:07

Isolda en Berber staan zonder deken, zijn niet geschoren en zijn dus dik in het haar. Zij staan overdag buiten, 's nachts binnen en ook zij verharen al flink.
Maar ook al verharen ze flink, ze hebben het warm genoeg!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:24

mijne is niet geschoren maar staat onder 2 dikke dekens en verhaart ook al! ik laat hem voorlopig toch maar zo staan!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 11:13

die van mij is niet geschoren(hij is ook nog maar 1 1/2 jr oud) en begon vorige week opeens flink te verharen. Ik stond er echt van te kijken. Misschien hebben ze van boven Schijnheilig doorgekregen dat de winter snel voorbij is Haha!

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 13:06

De fjord/haflinger bij ons op stal is ook aardig aan het verharen.. Bij mijn paard heb ik er nog niet zo gek veel last van.. Heeft ook bijna geen wintervacht.
Het is denk ik toch de tijd van het jaar al.