Kan het eten van zaagsel kwaad? *spoed*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Kan het eten van zaagsel kwaad? *spoed*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 21:31

Omdat * de laatste tijd al zijn stro op at hebben we hem vandaag op zaagsel gezet. Toen we hem er even aan lieten snuffelen nam hij metteen een hap en begon ervan te eten alsof hij nooit anders had gedaan. Hij stopte pas toen * hem wegtrok.
Toen we hem later op stal zetten nam hij weer een hapje zaagsel, daarna begon hij gewoon van zijn hooi te eten, maar ik ben bang dat hij daarna toch wat zaagsel zal eten.
Kan het kwaad als hij dit doet?
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 18-02-22 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:46

Als hij dit veel doet, dan kan dat zeker kwaad. Zaagsel neemt vocht op, waardoor het uitzet in zijn maag.
Maar misschien moest hij even een hapje "proeven"? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een paard het lekker vindt.

* To Belg, or not to Belg *

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:21

Ik kan me ook niet voorstellen dat een paard lekker vind,zelfs Rinkja eet het niet!(en die eet wel sponzen en haarklipjes.)
Maar als hij het wel eet,moet je er meteen mee ophouden,
zoals Linda zei.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131997
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:29

Zaagsel eten is niet goed voor een paard.
Het zaagsel zet uit in de maag vanwege het vocht in de maag, en daardoor kunnen klonters ontstaan en evt. koliek.

Toch zou ik me niet al te veel zorgen maken, ik denk nl. dat je paard gewoon even uitgeprobeerd heeft of het zaagsel eetbaar is Vork
Even in de gaten houden dus, maar waarschijnlijk was het gewoon een proefhapje van voorbijgaande aard.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:35

idd kan het kwaad, een verstopping kan het gevolg zijn.
Nappie van mij doet ook het zaagsel eten behalve als ik het heel goed meng met wat ouder gebruikt zaagsel dan eet ie het niet. Dus als ik jouw was zal ik niet helemaal zijn stal leeghalen met uitmesten maar alleen echt de viezeplekken en dan het nieuwe zaagsel heel goed mengen met het oude. Daarnaast flink veel ruwvoer aanbieden en eventueel voor het knabbelen een klein laagje stro over het zaagsel heen, werkt gegarandeerd Knipoog kan ie toch knabbelen en eet ie het zaagsel niet op!

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:43

Mijn Tinkertje Rhona heeft ook altijd op stro gestaan. Toen ik haar kocht kwam ze op een stal te staan waar alleen maar zaagsel is.
Ze begon met een paar happen zaagsel, maar ze had al snel door dat dat niet de bedoeling was en ook helemaal niet lekker Misselijk
Daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:36

mijn paardje stond eerst ook op stro maar alles wat die nie onder pieste at ie wel op en kon ik er iedere dag een nieuwe pak ingooien hij staat daarom nu ook op krullen en neemt af entoe ook wel eens een hapje als ie er wat hooi tussen uitplukt en de brokjes en musli die hij laat vallen onder het eten.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 13:41

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ben net even geweest om ze op de wei te zetten.
Volgens mij heeft hij (bijna) niets ervan gegeten. Er lag nog ongeveer evenveel zaagsel als gisteren in z'n stal. Ik hoop maar dat hij alleen even heeft geproeft en het niet lekker vindt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jazzejam, RenateHidden, S_Figo en 82 bezoekers