tot hoelang doorrijden? + wie kwam ik tegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

tot hoelang doorrijden? + wie kwam ik tegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 19:13

fay is nu 5 maanden drachig
haar veulen komt in mei(half)

nou had ik een vraagje moet haar buik niet is dik worden? is het dus niet
en nou had ik nog een vraagje tot wanneer kun je rijden of stappen
graag alleen serieus reacties

tweede vraag:

wie kwam ik vandaag tegen in vroegop en sprak ik aan??ik vroeg of je ook op bokt kwam en toen zei je ja
je was een het kijken met iemand anders
en ik was samen met emy dreiklange

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:04

Weet je zeker dat ze drachtig is..? Je moet minstens 1 maand van te voren stoppen met rijden.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:06

ze is gescant en daar uit bleek dat ze drachtig is

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:17

Wanneer je moet stoppen met rijden hangt ook af van de merrie zelf. Je gaat het echt wel aan haar merken als ze moeite krijgt met het werk.
De laatste maanden moet je zowiezo erg rustig aan doen als je nog rijdt. Maar 1 maand voor het veulenen is geen vaste regel..

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:22

oke dus ik kan tot de dat fay er niet meer aan toe is ,e haar werken?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:23

Misschien moet je dat haar baasje laten beslissen. Naar wat ik ervan begrepen heb is ze toch je verzorgpony?

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:30

ja at klopt maar de eigenaar heeft er geen verstand van van paarden dank zij mij heeft ze al ijzers,deken, hoefsmid enzo voorts

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:34

Hoe oud is de eigenaar dan? Ik vind het eerlijk gezegd maar een beetje raar... Je koopt toch geen paard als je niet weet hoe je die moet verzorgen? Dat is hetzelfde als een auto kopen zonder rijbewijs.
Waar staat dat dier dan, in de achtertuin? Als het dier op een manege staat, weten ze daar vast wel hoe het allemaal werkt, en anders is de eigenaar een beetje "dom".

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-02 20:46

fay staat bij hun thuis in een "mooie "stal groot,groot stuk land een een bak,voldoende voer de eigenaar is al dik volwasse en heeft al 3 kids van rond de 18 jaar dus kwa leeftijd

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 20:55

Mijn ervaring is dat de merrie inderdaad zelf wel aangeeft hoeveel ze aankan. Mijn vorige verzorgpaard veulende zaterdag op zondag en ik had vrijdag nog op haar gereden (een buitenritje en alleen in stap). En die heeft daar echt niets aan overgehouden hoor...

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:20

In principe kan je tot 8 maanden alles doen, maar het paard zal het zelf ook wel aangeven wat ze nog aankan. Rijden kan je eigenlijk doen tot de laatste dag (als het paard op stal staat is het zelfs beter, dan heeft ze nog wat beweging), maar natuurlijk op een rustig tempo. Vanaf de 8ste maand zeker niet meer springen en best ook niet meer galoperen. Een rustig drafje en veel stappen kan geen kwaad. Dat je op de 5de maand nog niets ziet is perfect mogelijk. Ik heb mijn merrie vorig jaar op 7 maand laten tasten omdat ik nog altijd niets zag (ze had geen buik) ! Maar ze was wel drachtig en ze is zelfs heel zwaar geworden !

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:23

Volgens mij is het onzin dat je een maand van te voren moet stoppen met rijden. Ik heb een paard gehad, die er totaal geen moeite mee had, die heb ik tot een week voor de bevalling gewoon normaal doorgereden, en de dag voor de bevalling nog een rustig buitenritje gemaakt. Dat kon volgens de da ook geen kwaad. Misschien scheelde het wel dat het haar 10e veulen al was?

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 22:53

Owkey nu hier geen gezeur...als bij ons merries drachtig zijn en ze zijn onder het zadel..stop ik meestal een maand van te voren...met rijden...dan ga ik ze alleen nog longeren..drachtige merries die buiten staan met de winter gaan tussen 3 of 5 weken op stal...overdags gewoon buiten en snachts binnen...maar als ik jouw was zouw ik zekr een week van te voren stoppen..maarjah het is jullie eigen beslissen..ik heb liever een gezond veulen..dan 1 met deuken van het aansporen(als jullie dat snappen....het is niet letterlijk bedoeld)