Problemen met luchtzuigband

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Problemen met luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-02 17:36

Zoals jullie weten is mn pony pas geopereerd omdat hij koliek had. Hij heeft nu dus weer een luchtzuigband om, een leren, met een neopreen band eromheen. Hier kreeg hij een ontsteking van op zijn kaak.
Toen heb ik zo'n oude metalen band omgedaan, ook een neoprene band om dat metaal heen. Nu ligt ie helemaal open aan de onderkant van zn hals en ook bovenop net achter zn oren zeg maar.

Ik weet niet zo goed wat ik aan moet met hem, omdat ie nu gewoon echt pijn heeft, mag er niet in de buurt komen, wordt ie helemaal gek, en hij kan ook niet meer zonder ban dlijven staan.

Wie heeft een oplossing?


Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 17:54

Tja. het is al vaker gezegd hier op bokt, luchtzuigen heeft een oorzaak en de enige remedie is zijn leefomstandigheden drastisch veranderen. Dus : naar buiten, samen met ander(e) paard(en) en genoeg ruwvoer zodat ze ook iets te knabbelen hebben. Zolang je paard op stal staat zal hij blijven luchtzuigen !

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 18:09

Af die band, Nappie had precies hetzelfde en als je niet die band aflaat kan dat littekens voor het leven betekenen. Er gaat zich namelijk littekenweefsel vormen en dat gaat nooit meer weg, evenals dat als ie daar kaal wordt op dat stuk je ook daar bijna geen haar meer op terug krijgt! Het ergste is nog dat als ie nu zulke wonden krijgt van die band dat dat uiteindelijk ertoe kan lijden dat hij zijn luchtpijp gaat beschadigen en dan ben je verder van huis! Dus laat die band nou gewoon af, koliek wordt namelijk niet veroorzaakt door het luchtzuigen, het luchtzuigen is vaak een teken dat ze pijn in hun buik hebben of bijvoorbeeld koliek gaan krijgen (of 1 van de andere oorzaken die al in eerdere topics aan de orde zijn geweest). Probeer het maar een tijdje zonder band, dat kan echt geen kwaad.

Zorg dat je je paard idd veel afleiding geeft, voldoende ruwvoer van goede kwaliteit aanbieden zodat hij de hele dag kan eten als hij dat wil eventueel in een hooiruif waardoor hij meer moeite moet doen om het te pakken, veel stappen aan de hand (want na een koliek operatie mag ie niet rennen en vliegen de aankomende weken) en veel aandacht geven is het enige wat je op dit moment kan doen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 19:04

luchtzuigen blijven ze doen hoor Tinkie!
mijn paard staat in een buitenbos met nog 3 paarden, alle 3 heben een aparte box, bobendeurtjes staan altijd open, krijgen de hele dag door wat te eten, en staan iedere dag zeker 5-8 uur op de wei(ligt beetje aan t weer en aan hoe laat ik thuis ben) ook in de wei hebben ze hooi om te eten als er geen gras is, hij heeft genoeg afwisseling in zijn omgeving maar ook genoeg afwisseling bij het rijden

en toch is hij gaan luchtzuigen!
werd veroorzaakt door pijn ivm kreupelheid, dat is allang over, maar luchtzuigen is gebleven....
sinds hij het doet heeft hij wel vaker last van een licht koliek aanval!
kan toeval zijn, maar kan ook van luchtzuigen zijn, kan niemand met zekerheid zeggen.

zon miracle band met 2 riemen, 1 achter en 1 voor de oren, zij superduur wil die niet uitproberen
ken een paard dat zo'n leren band het met aluminium/ijzer onderaan bij zn keel, daarbij hielp die band goed, had alleen een kaal plukje onder die band bij zn manen.

o ja t gekke is, mn paard doet t op het hek van de wei&bak, en in stal alleen op zn voerbak, smeer ik cribbox op zn voerbak, dan doet ie t niet meer, doet t niet p de tralies/rand van de deur ofzo

vreemd paard maar ja!

ga denk ik toch in de wei die band maar omdoen, sinds hij aan t luchtzuigen is zit ie duidelijk minder lekker in zn vel, ligt heel veel in de wei(toch buikpijn?)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 22:42

Ik zou er van die schapenvachtjes of nepbontjes over de riemen trekken. die van mij kreeg ook een paar kale plekjes, nu de bontjes erom heen zitten zijn de plekken weg en heeft hij nergens last van. de banden kunnen nu ook niet meer snijden.

En ik zou die band gewoon omhouden. dat ze er niets van kunnen krijgen is allemaal gelul.
die van mij ging luchtzuigen omdat hij een ontsteking in z'n mond had. toen dit weg was, heb ik hem zonder band bij de andere paarden in de wei gezet. de hele zomer. had afleiding genoeg. gewoon verslaafd. was er helemaal high van en sloom. en hij kreeg er in de buurt van z'n flanken, een dikke opgezette buik van. de band omgedaan en binnen 1.5 dag was z'n buik weer normaal en liep hij weer te grazen. na een week was hij weer bij z'n positieven. zodra ik de band weer afdeed, stond hij weer te zuigen en had hij weer een opgezette buik en high.
ik moest hem dus van m'n eigen dierenarts en bij de UIthof waar hij nog even gestaan heeft, omhouden. hij zoog wel degelijk lucht in z'n maag. hierdoor werd z'n voer ook niet goed opgenomen en verteerd. (hij kreeg toen 3 kg bix en hooi erbij in een volle wei). de band bleef om en dit was niet meer nodig.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:40

idd, die van mij kreeg ook kale plekken achter z'n oren van die band, toen heb ik er zo'n bontje om heen gedaan, dat hielp erg goed.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:27

Doe asjeblieft die band af. De wonden zijn nu nog uitwendig, ze kunnen inwendig worden. Zorg dat je paard naar buiten kan...zoveel hooi krijgt als ie maar wil...het middel is hier erger dan de kwaal!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-02 17:16

Ik ben mn paard bijna kwijt geweest door die koliek aanval en het komt zeker weten door het luchtzuigen. Verder komt ie 3x per dag zn stal uit en kan niet de hele dag buiten staan, is niet mogelijk bij ons. Hij is ook erg gevoelig op zn spieren, dus hij kan zo wie zo niet buiten staan in de winter ( zei mn veearts, en naar mijn mening heeft ie ook gelijk). Het gaat er dus echt om wat ik aan die luchtzuigband kan doen zodat ie geen wondjes krijgt.

Hij is het gaan doen door zn vorige eigenaar. Die deed gewoon weken lang zn staldeur op slot, gaf hem geen eten en hij kon dus ook zn stal niet uit. Paard is een ,maand zo blijven staan omdat die eigenaar op vakantie ging, toen is ie dus uit vrevling gaan zuigen en dat is niet meer af te leren.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:16

oke jullie zullen het wel niet met mij eens zijn maar ik had een fjord die zo erg verslaaft was dat niets meer werkte. Heb er een artiekel over geschreven in het paarden blad bit, ik heb zo onderhand van alles gedaan en met fabriekanten naar een oplossing gezocht. Er is wat aan te doen maar dat zal ik jullie bokkers maar niet zeggen. ( deze methode is in nederland verboden) Heb je wel eens een muilkorf geprobeerd werkt super, je paard kan echt de gekste dingen met zo'n ding uithalen. Mijn fjord zette zijn tanden in alles wat hij maar te pakken kon krijgen, dit tot ergenis van mijn stalgenoten. Als je paard het nog niet door heb dat hij zijn tong dubbel kan vouwen en zo ook kan lucht zuigen zou ik zeggen probeer het eens uit. En het is niet zielig, zieliger is het dat jij straks je paard kwijt ben.

Zoek je nog een leuke en leerzamen paarden stage op een erkend stage/leer bedrijf in GL. Marianne's Zorgboerderij, lekker knus en gezellig.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:51

oh ja, dit is de methode waar een paard niet meer eten kan, niet meer drinken kan...Whats next: stroom? Daar zul je dan wel aan refereren. Helaas zelfs die methode werkt niet. De inderdaad in Nederland verboden band is uit de handel gehaald door de fabrikant zelf. Omdat het niet werkte, aldus de fabrikant zelf...

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:30

ik heb ook een luchtzuiger heb muilkorf geprobeerd voor pequena was het een straf ze kon niet goed drinken en eten duurde langer en kon niet met de appel spelen. kortom geen succes. een band met 2 riemen 1 voor de oren en een achter de oren . ze kreeg overal wondjes en bontjes hielpen niet dat ding moest ik behoorlijk strak doen aangezien ze ontzettend sterk is en onderhals heeft ( had ze al voor het luchtzuigen) dat ze bijna de hele tijd met het hoofd naar beneden moest staan omdat ze anders weinig lucht kreeg. daarna een band geprobeerd met zo`n ijzeren stuk naja zelfde verhaal als met die andere band ze staat nu zonder band en is gelukkig en heeft veel afwisseling en ze doet het heel erg weinig maar over gaan zal het nooit doen.
Maar elk paard is verschillend sommige paarden reageren goed op een band en een ander niet zoals die van mij

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 21:43

Die Miracle schijnt het beste te werken, heb er zelf gelukkig geen ervaringen mee, als hij er heel gevoelig op reageert kun je hem evt met bontjes inpakken.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 22:14

Anya schreef:
oh ja, dit is de methode waar een paard niet meer eten kan, niet meer drinken kan...Whats next: stroom? Daar zul je dan wel aan refereren. Helaas zelfs die methode werkt niet. De inderdaad in Nederland verboden band is uit de handel gehaald door de fabrikant zelf. Omdat het niet werkte, aldus de fabrikant zelf...


Met een muilkorf kunnen ze wel eten en drinken hoor!

Wij hadden ook een luchtzuiger op stal, eens maar nooit weer! Wat een ellende zeg!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 22:45

Anya schreef:
Doe asjeblieft die band af. De wonden zijn nu nog uitwendig, ze kunnen inwendig worden. Zorg dat je paard naar buiten kan...zoveel hooi krijgt als ie maar wil...het middel is hier erger dan de kwaal!


mijn paard staat de hele dag buiten, heeft andere paarden erbij. als hij op stal moet staan genoeg afleiding. andere paarden, radio, stro over z'n vlas, genoeg hooi, eetbal en andere speeltjes. en nog zuigt hij als hij z'n band niet om heeft. nu de ontsteking weg is, is het wel minder geworden, maar hij blijft het doen en hij wordt er echt ziek van als ik hem aflaat. dus daarom houdt ik hem om. nu loopt hij weer lekker te grazen en te spelen met de andere. heeft weer intresse in z'n omgeving. zodra ik hem af doe, gaat hij zuigen en wordt hij zo high dat hij er 2 dagen als junkie bij staat. hij is sloom en heeft een vette, opgezette pens. niet alle paarden zijn hetzelfde, dus er zullen ook paarden zijn die er ziek van worden. ook al zijn er allerlei onderzoeken gedaan dat ze er niets van kunnen krijgen. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat hun paarden er wel degelijk ziek worden, dus zolang deze "aparte gevallen" er zijn, slaan die onderzoeken dus helemaal nergens op. je heb gewoon paarden die er niet ziek van worden en die paarden die er goed ziek van worden. zoals die van mij dus.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:03

Pril schreef:
Met een muilkorf kunnen ze wel eten en drinken hoor!

Wij hadden ook een luchtzuiger op stal, eens maar nooit weer! Wat een ellende zeg!


Je maakt het zelf zo ellendig als je zelf wilt, verder ga ik maar niet meer reageren want ik zit me hopeloos te irriteren aan een heleboel dingen die ik inmiddels over luchtzuigers heb gelezen en de methodes die worden genoemd om je paard nog ellendiger te laten voelen dan ie al is........... De psychische druk die er op een paard komt te staan als er een stroomband, een band met pinnen of een muilkorf wordt omgedaan is zo ontzettend groot daar denken veel mensen niet over na, zolang zij hun paard maar niet horen luchtzuigen is alles goed

Een ding ben ik achter gekomen, mijn luchtzuiger is een stuk opgeknapt sinds hij zijn band niet meer om heeft (en jawel hij heeft een enorme onderhals van het luchtzuigen, hij vindt het namelijk heerlijk om het randje van zijn bak vast te pakken!) en gelukkig heb ik de schade aan zijn luchtpijp weten te voorkomen om tijdig met al die "hulp"middelen te stoppen anders kan ik hem straks wegbrengen omdat ie niet meer normaal kan ademen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 00:24

Napoleon,
De gigantische onderhals kun je voorkomen door de voerbak veel lager te hangen. Hij traint dan met het geluchtzuig een andere spier...

Zie de foto van Lanna in mijn profiel..Het helpt die onderhals oplossen Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 10:01

En voor de mensen die denken dat gaskoliek of koliek onstaat of een groter risico met zich meebrengt voor luchtzuigers....Neem eens een kijkje bij de uitslag van deze Poll. Ik zie geen verschil tussen de luchtzuigers en de niet-luchtzuigers...

[MD] heeft jouw paard wel eens koliek gehad?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 18:06

Anya schreef:
Napoleon,
De gigantische onderhals kun je voorkomen door de voerbak veel lager te hangen. Hij traint dan met het geluchtzuig een andere spier...

Zie de foto van Lanna in mijn profiel..Het helpt die onderhals oplossen Knipoog


Thanx, dat ga ik dus ff proberen , misschien trekt ie hem dan ook niet elke keer van de muur Frusty ze worden er eem beetje gek van om steeds z'n voorbak op te moeten hangen Bloos

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 23:28

Citaat:
luchtzuigen blijven ze doen hoor Tinkie!


Inderdaad, eenmaal aangeleerd krijg je het er vrijwel nooit meer uit. Maar je kunt het wel enorm verminderen door de oorzaak (stress, verkeerde voeding) weg te nemen. Dus naar buiten met gezelschap en voldoende ruwvoer. Je voldoet dan in één klap aan alledrie de basisbehoeften van je paard : bewegingsvrijheid in de buitenlucht, contact met soortgenoten en de behoefte (noodzaak) om gedurende de dag steeds kleine beetjes te kunnen eten.
Deze die dingen samen zorgen pas voor een paardwaardig bestaan.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:49

mijn paarden krijgen de hele dag door te eten(brok, muesli, pulp, bieten en hooi afgewisseld)staan van 10-4 in de wei met zn 3-en en als er geen gras in de wei staat krijgen ze hooi&bieten in de wei, en toch is het eerste wat mn paard doet, luchtzuigen op de rand van het hek!en op stal doet ie t op zn voerbak, maar die smeer ik in met cribox dus dat doet ie dan niet

dus weet niet wat ik nog meer voor hem kan doen?denk toch maar een luchtzuigband om!want vandaag lag ie weer de halve middag in de natte bak op de grond!denk toch dat ie last heeft van t luchtzuigen, want voor hij ging luchtzuigen lag hij nooit in de wei!!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:54

gewoon uitpoberen, bij de meeste paarden helpt een (goede) band wel.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:24

helpt alleen die miracle band?die zo superduur is?of zo'n simpele band met dat ijzer/metaal wat op zn keel drukt ook?

als ik zeker weet dat die dure helpt maakt me dat nix uit, maar ja zo'n ding kopen en als t dan niet helpt...das wat minder!

en dan hoor ik hier van die enge verhalen over inwendige&uitwendige schade door zo'n band....

twijfel nog n beetje!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:36

eh, die goedkope werken niet! risico van schade is ook veel groter. De miracleband werk wel, als de paarden ook daadwerkelijk ophouden met luchtzuigen. Alleen dan. B'elanna zoog dwars door de band heen en heeft zichzelf daarmee een uitwendige en inwendige beschadiging aangedaan. Conclusie van de veearts was: middel is veel erger dan de kwaal. Ik mocht nooit meer een band om doen, en moest haar maar lekker laten luchtzuigen. Advies van de veearts aan mij was: zoveel mogelijk naar buiten, zoveel hooi als ze wil en je er verder niet druk over maken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:50

hmm ja die van mij ligt nu dus steeds, als ie in de wei heeft staan luchtzuigen, gaat ie daarna op de natte bodem liggen?!

komt dat door t luchtzuigen?

zie ook mn topic over liggen in de wei en luchtzuigen hier bij VMR

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 00:05

als je paard alleen maar ligt lijkt me niks aan de hand...mijn paard en de andere paarden liggen ook regelmatig in de wei. Toont je paard koliekverschijnselen? (nog los van dat ik niet geloof dat ze koliek krijgen van luchtzuigen) of ligt ie gewoon? Laat er anders je veearts eens naar kijken of het er koliekig uitziet...

je kunt ook nog de weideplaaltjes insmeren met cribox, of voor de weidepalen met van die plastic steekplaatjes en draad erdoor een soort tweede afscheiding maken, zodat je paard niet meer bij de palen kan komen...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_vD, Tess1 en 42 bezoekers