dikte van bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, Belgiƫ

dikte van bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 22:06

Hallo,
ik ben aan het kijken naar een mooi zacht bitje om mijn 3 jarige merrie mee in te rijden. Mijn oog is gevallen op een KK ultra dubbelgebroken bit in aurigan of een happy mouth (ook dubbelgebroken). Nu is mijn vraag: hoe weet je hoe dik zo'n bit moet zijn. Ik weet wel, hoe dikker, hoe zachter de inwerking. Maar als je te dik gaat kan het paard zijn mond niet meer sluiten. Hoe vind ik de juiste maat?
Ze heeft al een rubberen ongebroken trans ingehad om te wennen aan het gevoel en die was toch tamelijk dik (misschien 21mm?), hier leek ze geen problemen mee te hebben. Zou dit een mooie dikte zijn?

alvast bedankt

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:10

over de dikte kan ik je niet helpen ( denk niet dat er echt zoiets bestaat al een te dik bit)

MAAR.... ff over het rubbere bitje weet je dat dat helemaal niet lief is ? rubber wordt warm en gaat schuren en dus scherper wordt

dit wilde ik ff kwijt.
ooh ja die bitjes waar jij aan denkt zo ik zelf ook kiezen

Minne

Berichten: 512
Geregistreerd: 02-11-01
Woonplaats: Gent, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 22:16

van dat rubberen bitje, daar was ik van op de hoogte, maar toch bedankt voor je bezorgdheid Knipoog
Ze heeft het dan ook maar korte tijd ingehad, en ze heeft er niet mee moeten werken. Ik denk er niet over om dat rubberen bit te gebruiken voor het 'echte werk', het was maar een voorlopige oplossing. Toen ik haar voor het eerst een bit heb ingedaan, vroor het juist en ik dacht dat ze een rubberen bit wel aangenamer in haar mond zou vinden dan een ijskoud metalen.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:34

ffff euw
gelukkig veel mensen denken namelijk dat dat zacht is.

zou een happy mouth ( engels niet zo best schrijf ik het zo goed??
bitje lijkt me ook wel wat

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 22:43

Wat dingetjes uit 'het paard, het bit en de ruiter' over de dikte van bitten.

De meest geschikte dikte van een bit hangt af van de bouw van de mond en de voorkeur van het paard. De uitspraak 'hoe dikker hoe beter' gaat dan ook niet altijd op. Het paard moet zijn mond goed kunnen sluiten en het bit moet in verhouding zijn met zijn hoofd. Een paard met een grof hoofd en voldoende ruimte in zijn mond heeft plaats voor een dikker bit dan een paard met een klein fijn mondje.

Een bit hoeft niet dik te zijn om zacht in te werken. Het gaat erom dat de druk over een zo groot mogelijk oppervlak verdeeld wordt. Een bit dat plat is in verhouding tot zijn dikte is niet alleen 'zacht' maar ligt ook aangenaam in de mond. Een voordeel is ook dat ongewilde bewegingen van de ruiterhand niet zo hard aankomen.

Toch is vlak en 'zacht' niet identiek met 'het beste bruikbaar' of 'altijd het meest geschikt'. Een bit dat over een groot oppervlak inwerkt kan vaag en onduidelijk zijn in zijn werking. Een bit dat inwerkt op een klein vlak is duidelijker en maakt een grote differentiatie in teugelvoering mogelijk. Hoe sterker een bit in kan werken, hoe meer variatie de ruiter aan kan brengen in zijn teugelvoering. (ik denk dat dit voor een jong paard nog niet echt van toepassing is) Dat de ruiter dan ook over 'goede handen' moet beschikken spreekt natuurlijk vanzelf.

Ten slotte speelt bij de keuze voor de vorm en dikte van het bit ook de individuele voorkeur van het paard een rol. Het ene paard reageert beter op een dun, het andere op een dik bit terwijl het best kan zijn dat ze allebei dezelfde bouw hebben. De enige manier om daar achter te komen is het uitproberen van bitten in verschillende diktes.