Rijden jullie in donker langs de weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Rijden jullie in donker langs de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-02 14:34

Ik ben zo'n "ongelukkige" die full-time werkt en geen buitenbak of een trailer heeft. Rond half 5 ben ik bij de paarden. Eerst snel de stallen uitmesten en met wat haast en vliegwerk kan ik 5 over 5 op mijn knollie zitten. Een uurtje rijden is niets. Maar dan is het wel pikkedonker. natuurlijk rijd ik met reflecteren spullen. maar ik wordt dus wel door iedereen voor gek verklaard dat ik met mijn (weleenswaar koele) 4-jarige langs de weg ga rijden (buitenrit). maar ja ik moet toch wat???
Ze is braaf, dus dat is het probleem niet. maar het blijft een jong paard
Maar ja, om nu alleen in het weekend te rijden.....

Hoe doen jullie (ongelukkige) dat dan??


germie

Berichten: 25886
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 14:48

Ja, 700 meter heen naar de bak en 700 meter terug. Een paard ziet in het donker veel beter dan een mens, dus dat is het probleem niet. Ik rij echter geen buitenritten in het donker, doe ik zowieso niet veel.
Maar anderne zien jou niet is mijn probleem. Ik heb been verlichting, reflecterende bandjes om de benen van het paard, hesje, en nog rijden ze je zo ongeveer omver.
Ik weet niet waar je rijdt, maar dat anderen je niet zien (of willen zien) vind ik het grootste probleem.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 15:12

Ik rij met mijn 4 jarige merrie overal naar toe in het donker met hele
goede verlichting natuurlijk. Met mijn andere merrie zou ik het niet zo snel doen af en toe een klein rondje op een plek wwar bijna geen verkeer komt en altijd met het andere paard erbij. Maar met de andere geen probleem ik doe het al vanaf de eerste winter nadat ik haar ingereden heb toen ze drie was dus dit is de 2de winter.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 15:26

Ik rijd ook elke keer in het donker. Dan moet ik een kwartier over de weg minus een klein stukje over een zandpad.
Ik heb wel super goede verlichting- ze noemen mij de kerstboom haha.
Wat heb ik allemaal?
: *een uitrijdeken met reflectors (ook super fijn omdat ik het dus over mijn eigen been kan slaan= warm),
*reflectors om, alle 4 de benen vh paard,
*reflectors onder mijn stijgbeugels,
*twee rode lichtjes die ik op het deken geklipt heb achter bij der staart (op het touw dat je onder de staart moet doen)
* wit lampje die ik vd fietsenzaak heb gehaald bevestigd op mij linker stijgbeugel- hiermee word de weg zo'n 30meter verlicht (vergelijkbaar met een doodsimpele voorlicht van het fiets) wil ik ook eentje halen voor mijn rechter stijbeugel. het heet een 'cat-eye' super fijn ding.
* reflector om mijn paard der hals in de buurt vh zadel.
* combi reflector- licht (heeft een serie LEDs erin) boven aan het hals.
* zelf een reflecterende hesje aan.
volgens mij was dat het.
Ze kunnen dus niet zeggen dat ze mij niet zien. En gelukkig woon ik in een buurt waar ze, ondanks dat ze knoerhard rijden, langzamer gaan rijden als ze mij zien. Maar vooral de Cat-eye kan ik aanraden. was niet echt super duur: 26 euro en ik heb er nu oplaadbare batterijen in.

O ja. die van mij is drie en een half en de ander is 4 en een half.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:17

Ik heb ook ontzettend vaak in het donker buitengereden, op verschillende paarden wel.
Reflecterende bandages om, reflecterend bandje om de staart en om mijn arm. Eventueel nog een fietslampje op mijn rug en dan ben je wel goed zichtbaar hoor.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:25

Ik rij ook vaak buiten in schemering of donker. Wel zorg ik dat ik goed zichtbaar ben dmv:
- Reflecterende peesbeschermers
- Knipperende lampjes om mijn arm, been en Yorghos aan staart en borsttuig.
- Een reflecterend hesje.
En natuurlijk: Cap op!!

Toen ik nog in Breda woonde en op een manege werkte, nam ik regelmatig mijn paard mee. Dat was een half uurtje, 3 kwartier stappen. Ging er 's middags naartoe, maar moest 's avonds om 11 uur als ik afgewerkt was weer terug.
Nooit problemen mee gehad. Mijn tinker is superbraaf. Ik reed wel op goed verlichte wegen, dus niet in stikdonker...

Ik kan me trouwens wel iets voorstellen bij mensen die het niet zo'n goed idee vinden, hoor.

* To Belg, or not to Belg *

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 16:43

Ik rij ook gewoon langs de weg hoor. Chica staat op een industrieterrein en daar rij ik meestal ook buiten.
Het handige daarvan is dat er veel lantaarnpalen zijn, maar dat er na 6 uur/ half 7 bijna geen auto's meer rijden. Lekker rustig dus!

Wel zorg ik er voor dat ik iig reflecterende beenbeschermers om Chica's benen heb gedaan.
Bas, mijn 'stalgenoot', rijdt erg vaak 's avonds buiten, maar dan zonder verlichting. De oen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 19:13

Ik ben ook van plan om meer in het donker te gaan rijden. Ik ben net als jij pas laat thuis van mijn werk en heb verder geen mogelijkheden.
Alleen in het weekend rijden ben ik zat, aangezien ik dan geen steek verder kom, omdat ik altijd eerst Isolda moet zien rustig te krijgen.

Ik zoek de meest rustige wegen op en blijf goed op het harde. Ik rijd nooit in de berm, omdat ik bang ben dat daar iets inligt (glas, draad) wat ik niet kan zien.

Bobo

Berichten: 1786
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 19:39

Ik rij met Bobo in het donker met iemand er naast. Natuurlijk wel met verlichting. Alleen mag ik niet. Maar als je geen anderen mogelijkheden hebt is dat het enige wat je kan doen maar je moet natuurlijk altijd goed verlicht en voorbereid zijn. En zeker met zo'n jong paard.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:03

Ik moet helaas met mijn verzorgpony een stukkie door het donker vaak. Ik doen eerst Taran en dat lukt. Maar mijn verzorgruin moet ik ook trainen en dat doe ik bij mij in de bak. Ik rijd dus alleen in de schemer, want ik heb nog geen lantaarnpalen bij de bak. Helaas heb ik nog geen verlichting, maar bij mij gaat het om ik denk 100-200 meter. En als het echt donker gaat worden wordt ik opgehaald door iemand die met fiets (met licht natuurlijk) ernaast fietst.
Buitenrijden doe ik niet in het donker, maar als je echt goed verlicht bent moet het wel kunnen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:19

ik rij 1 keer in de week naar paardrijles met nog een andere iemand
die heeft een paard van 15 en daar rijd ze al jaren mee obver straat als het donker is
ik rij nu met haar mee
Al een week of 5 a 6 en het gaat goed
lasagna 17 is nog nooit geschrokken obnderweg opf terug komend
we rijden om half 7 weg en komen om 9 uur ongveer terug
We moeten ongeveer 4 km heen en 4 km terug rijden naar de bak toe
Iona die andeer vrouw heeft :
- reflecterende uitrijdeken
-een reflecternd hesje
-en 4 reflecterende banden om de benen vh paard
en om haar eigen been en arm nog een
Ik zelf :
-een reflecterend hesje
- 4 refl;ecterende beenbeschemers
-een lapje om mijn been (5 euro)
- en dan twas het maar met zen 2en over een verlichte weg dan zien mensen ons wel goed

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-02 20:38

Nee, als het donker is gaat ik niet over de weg met Sher. Ik heb (nog Knipoog ) geen reflecterende banden, dus auto's zien ons helemaal niet. Aangezien ze nog wel eens in een bui is dat ze overal van "schrikt" lijkt me dat niet zo handig Lips are sealed Maar als ik wel reflecterende beenbeschermers heb (sinterklaas Haha!) ben ik wel van plan om met haar buiten te gaan lopen, waarom niet? Als je maar zorgt dat je goed te zien bent.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 31 bezoekers