Dominantie probleem ??UPDATE flinke ruzie met Guin

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Dominantie probleem ??UPDATE flinke ruzie met Guin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-02 15:10

Ik wordt echt een beetje moedeloos van Guinness op het moment, ze is zo chagerijnig, zodra ik haar een aai wil geven draait ze zich van me af, steeds de oren in de nek, waar is mijn lieve knuffelpaardje gebleven ? Huilen

Woensdag komt de dierenarts haar nakijken, omdat ik zeker wil weten dat er niet lichamelijk iets met haar aan de hand is. Maar ja, wat als ze inderdaad gezond is en het dus een gedrags probleem is, hoe moet ik haar dan aanpakken ? Ik kan haar toch moeilijk een tik geven of boos worden als ze zich wegdraait, dan zal ze zich alleen maar verder van me distantieren. Ik kan verder alles met haar, ze laat zich braaf het zadel en hoofdstel omdoen, ik kan rustig met haar buitenrijden, al is ze wel soms wat lui. Ik ben nu wel begonnen met wat dominantie oefeningetjes, die doet ze redelijk (leiden aan doorhangend touw, zonder dat ze mij omver walst, voor mij stoppen op gepaste afstand). In de paddock staat ze maar steeds in een bepaalde hoek en komt alleen van haar plek als er wat te eten valt. Terwijl ze, tot voor een maand, onmiddelijk aan kwam lopen voor een knuffel of gewoon uit nieuwsgierigheid. We hebben besloten om er in elk geval op korte termijn een paardje (zal ws shetlander worden ivm kosten) bij te nemen om Guinness wat afleiding en gezelschap te geven. Misschien is het toch puur verveling ?

Wie heeft tips om mijn dominantie op een vriendelijke manier op haar over te brengen ??
Laatst bijgewerkt door Siggy op 17-11-02 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 18:41

in ieder geval even wachten op de uitslag van de dierenarts. Bij merries zijn het vaak de hormonen die voor gedragsveranderingen zorgen.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 19:14

Nieuwe ontwikkelingen in haar gedrag en nu weet ik dus echt zeker dat het aan haar gedrag ligt:
zaterdag wilde ik haar longeren, linksom ging redelijk, al bokte ze wel af en toe uit protest naar de zweep (die ik overigens nauwelijks gebruik), rechtsom werd een drama, ik heb alle hoeken van de paddock gezien geloof ik. Zodra ze haar kans schoon zag, draaide ze blisemsnel om ( met de kont naar me toe, dus het longeertouw zit dan meteen aan de verkeerde kant van haar hals en je kunt dus dan helemaal niets meer Boos! ), en dan met een rotgang naar het andere eind van de paddock scheuren, en daar liet ze zich meteen weer pakken, dit is dus minstens 10x gebeurd, toen had ik het dus echt gehad. Ik heb mijn vriend erbij geroepen en samen zijn we aan de slag gegaan. Even voor de duidelijkheid: ik ben absoluut niet iemand die snel naar de zweep grijp, heb Guinness tot nu toe zoveel mogelijk geleerd op de vriendelijke manier ! Maar dit weekend dus niet. Mijn vriend is in het midden gaan staan met de longe en de zweep, ik ben rondjes met haar mee gaan lopen, haar vasthoudend bij het halster en zodra ze een poging deed om uit te breken, trok ik zo hard mogelijk haar hoofd naar binnen en kreeg ze bovendien een flinke knal met de zweep. Op het laatst lukte het om ca. 5 rondes rechtsom te draven, terwijl ik haar alleen longeerde, toen zijn we meteen gestopt, hebben haar beloond en op stal gezet (voor het eerst met zweetdekentje op, want ze was intussen kletsnat. En wij ook...het leek wel of ik een modderbad had genomen Tong uitsteken )
Gisteravond liet ze zich zowaar weer aaien op stal Lips are sealed

Vandaag nog een poging gedaan om te longeren en weer piepte ze er een aantal keren tussen uit, dus nog een keer samen met mijn vriend geoefend, dit keer gaf ze zich wat sneller over, na 5 goede rondes weer gestopt en beloond.

Hopelijk duurt dit gevecht niet al te lang, zowel mijn vriend als ik vinden het vreselijk om haar te moeten slaan, maar het lijkt op dit moment wel het enige goede te zijn, anders banjert ze straks echt over mij heen. Is dit nou puberen bij paarden?

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:19

ik heb het idee dat ze je in de tang heeft, heb je het boek van morty roberts wel eens gelezen? doe dat eens!
(je jaagt het paard dan van je af, -uit de groep- en hij mag pas weer naar je toe als hij respect voor je toont.....)

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 19:34

Ik heb monty roberts geprobeerd maar ze laat zich simpelweg niet wegjagen Extreme duivel , terwijl ik echt zeker weet dat ik in de goeie postitie sta en dergelijke, ze doet een paar slome rondjes, als ik dan stop en me omdraai komt ze als een modelpaardje achter me staan en volgt ze me als een hondje, echter het echte "oor naar binnen, hoofd omlaag, smakken" heb ik nog nooit bereikt.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 19:40

en wees niet te bang om een keer boos te worden, als je bij mensen altijd vriendelijk blijft is leuk, maar de meesten nemen dan ook een loopje met je.....wordt maar eens een keer boos op haar!!!Dan maar een paar flinke meppen als je er genoeg van krijgt, dan weet ze ook waar ze aan toe is....

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 20:16

Hoi Siggy
Ik heb op het moment net hetzelfde probleem met mijn Tinker. Ze was een echte knuffelbeer maar de laatste paar maanden heeft ze me gewoon niet meer graag Verdrietig . Als ik op de wei kom zonder lekkers gaat ze weg kom ik met borstels loopt ze weg en als ik met het zadel kom al helemaal. Ze is 4 jaar dus ik steek het ook op puberen en net als bij jouw op een dominantieprobleem. Ze ziet mij gewoon niet meer als baas. Toen ik haar 2 jaar geleden kocht was ze extreem dominant dus ben ik op zijn monthy roberts aan het werk gegaan met verbluffende rezultaten ik was toen de leider dat was geweldig. Nu doet ze de laaste maanden dus zo naar tegen mij ik vind het ech erg Huilen . Ze is ook braaf met rijden bokt nooit ofzo. maar toch merk ik verschil ze wil niet echt meer luisteren. En weet je wat het toppunt is. Eergisteren probeerde ik nog eens een join up met haar zoals 2 jaar geleden. Toen was de klus geklaard in 30min. nu dus niet. na lang volhouden ging ze eindelijk likken en koppie naar beneden. Dus ik draai mij weg. Maar ze weigert pertinent te komen; Heb het3 keer opnieuw gedaan. Het lukt telkens tot het likken en hoofd naar beneden maar geen join up. ze wil me gewoon niet meer volgen. 2 jaar geleden dus wel dus voor mij staat er ook een hoop werk voor de deur. We zullen wel zien he. Veel succes met jouw deugniet.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-02 20:43

Ben blij te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem en het doet me ook goed om te horen dat het echt niet zo vreselijk is om eens een flinke mep uit te delen, ik moet eerlijk zeggen dat ik me behoorlijk rot en schuldig voel over dat slaan, vooral omdat Guinness verder eigelijk een heel braaf paard is.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 21:29

Same here... ook al van alles met Gammon beleefd en dit gaat nog wel ff duren ben ik bang voor.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:38

Tjeee...wat is dat toch met die Tinkers, dit is niet het eerste verhaal van een dominantieprobleem met een Tinker op Bokt. Heeft het misschien met het verleden van het paard te maken dat ze mensen kennelijk niet snel vertrouwen en/of als leider zien? Komen jullie Tinkers uit Ierland of zijn ze in NL/B gefokt en opgegroeid? Je hoort namelijk wel eens dat Tinkers die uit Ierland geimporteerd zijn, vaker moeilijkheden geven doordat ze niet zo jofel zijn behandeld of doordat ze getraumatiseerd zijn door het transport. Grondwerk in de vorm van verdrijven, wijken voor druk, join-up e.d. (aanbevelenswaardig boekje: 'Het paard als partner' van Elma Middel en Marieke Coverdale, over diverse methoden van Natural Horsemanship, isbn 90-246-05-13X) is denk ik toch de juiste weg om de verhoudingen weer te herstellen. Gewoon consequent zijn en volhouden. En Siggy, misschien is het handig als je daarvoor een speciaal paddockje maakt; een vierkante ruimte van ca 12 bij 12 m, bijvoorbeeld met strobalen, hindernismateriaal of tonnen. Het mooist is natuurlijk een vaste paddock met een stevige en voldoende hoge omheining. Wij hebben er ook zo een, en het werkt uitstekend voor vrijlopen, verdrijven, join-up en longeren. Het paard heeft minder uitwijkmogelijkheden en zal zich sneller op jou gaan richten. En wees inderdaad niet bang om echt duidelijk te zijn als dat nodig is! Als hij niet reageert, of 'over je heen dreigt te lopen', is een flinke tik echt wel op zijn plaats! Als je maar onmiddellijk vriendelijk bent als hij wel luistert. Dat snapt een paard beter dan een halfzachte behandeling. Succes ermee!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:46

Mijn Tinker komt uit Engeland. Maar ze heeft volgens mij geen slechte ervaringen gehad met mensen. Ze leefde tot haar 2jaar in het wild en toen is de koper haar gewoon uit die weide gaan halen en is ze op een fatsoenlijk transport naar hier gekomen. Ze vertrouwt me wel maar leider speelt ze liever zelf. Weet je wanneer de problemen met haar zijn begonnen?? Toen ik er een jaarling bij zette op de wei. Sweety was toen 3.5 jaar. Bij haar vorige weigenootjes stond zij altijd helemaal onderaan in rang. Maar toen die allemaal verkocht zijn en ik er een jarling bijzette begonnen de problemen. Ze heft nu een smaakje gehad van het leiderschap en nu probeert ze het ook bij mij. Verder is ze heel lief ze bijt, stampt, bokt of steigert nooit. Alleen dat dominantieprobleempje nu. Ik weet dat ze me wel vertrouwt omdat ze bijna alles aandurft als ik op haar rug zit. Ze zou zo tegen een boom aanrijden als ik ze eropaf zou sturen (doe ik natuurlijk niet) Dus vertrouwen is er wel vreemd he. Misschien zijn ze zo omdat ze weten dat ze zo sterk zijn?

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 12:53

Ik had met mijn pony ook een dominantieprobleem, alleen niet zo erg als jij... ik heb zelf les gehad in de methode van Pat Parelli... ik heb daar veel baat bij gehad... (en nog steeds).... je kan eens kijken op www.naturalhorses.com

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 18:26

Even voordat de tinkertjes een slechte naam krijgen; Guinness is een kruizing, mogelijk is de vader een tinker, maar daar zal ik nooit achter komen. Wat Quinzy schrijft is heel herkenbaar, Guinness is verder ook zo superbraaf.

Goed nieuws trouwens, ook op stal begint Guinness zich nu weer vriendelijker te gedragen, ik mag haar weer gewoon aaien en ze komt uit eigen vrije wil bij me staan, ze heeft alleen nog een wat chagerijnige houding/blik. Maar ik herken mijn lieve paardje in elk geval weer !!! In de wei is zo lief en braaf als een paard maar kan zijn. Op het moment ben ik wel heel strikt en zo duidelijk mogelijk met haar bezig: nee is nee en ik geef geen centimeter toe, dus bv stilstaan is stilstaan en meelopen is meelopen (zonder bij elk grassprietje naar beneden te duiken). Het gaat echt de goede kant op en ik heb in elk geval geleerd dat ik niet TE verdraagzaam en makkelijk moet zijn in de omgang met Guinness. (Wat kan je je toch vergissen als een paard zo meegaand is)

Bedankt voor alle tips en ik hoop dat ook de anderen snel wat vooruitgang boeken met dit vervelende probleem.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 bezoekers