Twijfel over evt. eigen paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Twijfel over evt. eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 14:41

Ik zit er aan te denken om een paard te kopen. Ik heb de beschikking over een landje van +/- 20 bij 50 meter, met een afsluitbare stal waar een fries in heeft gestaan. (jaar of 4 geleden) Als ik een paard zou kopen zou ik een IJslander nemen. Nou vraag ik me af, kan zo'n paardje weleens een nachtje buiten staan? Dus alleen met heel beroerd weer, regen sneeuw kou enzo naar binnen maar in principe buiten? Ik twijfel een beetje overal over, maar het lijkt me wel heel gaaf. Als er iemand tips heeft, ik hoor ze graag!!!


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:44

tuurlijk. mijn welsh staat altijd buiten en zonder beschutting dan kan een gezonde ijslander dat ook wel aan hoor. het weer waar ze opgebouwd zijn zo word het hier nooit.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:45

Hoi,
Een ijslander kan je het hele jaar buiten houden hoor, ook dag en nacht als hij in principe de beschikking heeft over een plek om te schuilen is dat geen enkel probleem. Liever juist buiten dan teveel binnen met zo'n paardje!

If it's not an icelandic, it's just a horse

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:47

Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar als je je zoiets afvraagd bij het aanschaffen van een ijslander dan zou ik me er nog maar eens flink in gaan verdiepen. Begin eens met het lezen van een boek met paardenrassen. Dan ben je al een stuk wijzer.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:49

Ik begrijp hieruit ook adt je dat dier helemaal zelf gaat onderhouden en dat ze niet aan huis staat. Hou je er rekening mee dat ze zeker 3x per dag gevoerd moet worden? Kun je dat combineren met je dagelijkse bezigheden en verplichtingen?
Overigens, ijslanders behoren tot de hardste ponies en kunnen inderdaad tegen weinig beschutting. Daar tegenover staat dat het felle donders zijn, en ze zijn ook niet zo goedkoop.

De hond is de betere mens

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-02 14:51

ik begrijp dat het een beetje knullig overkwam, maar ik las zo die berichten hier en het lijkt wel of iedereen hier in de weer is met dekens. het enige wat ik me afvroeg was of dat ook nodig is bij ijslanders

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:52

Een ijslander hoeft echt niet 3x per dag gevoerd te worden! stel je voor,dan heb je binnen de korste keren een tonnetje! Wel altijd voor voldoende hooi zorgen, zeker als er weinig gras is (in jouw geval dus)
Heb je verder geen weidegangmogelijkheden? want 20x50 meter is niet echt heel erg veel natuurlijk.

If it's not an icelandic, it's just a horse

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:55

wat ik nou niet snap hier op bokt....als iemand iets vraagt, er meteen totaal ander commentaar gegeven wordt. "ijslanders zijn duur, besef je je dat wel...kan je het wel combineren met wat je in je dagelijks leven doet? enz enz enz) Sorry hoor, ik vind het gewoon heel erg bemoeiziek overkomen. Als zij een ijslander wilt, zal zij zich daar ongetwijfeld in gaan verdiepen en niet zomaar de eerste beste pony kopen die ze tegenkomt, geef gewoon antwoord op haar vraag en kom niet met al die betweterige onzin.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:57

dems75 schreef:
Een ijslander hoeft echt niet 3x per dag gevoerd te worden! stel je voor,dan heb je binnen de korste keren een tonnetje! .

je kunt 3x een beetje voeren he, dat is toch beter. Een ijslander is en blijft een paard. Die kunnen beter meerdere keren per dag kleine hoeveelheden voedsel verwerken.

De hond is de betere mens

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 14:58

Een Ijslander HOORT juist buiten!! Haha! Die krijgt zo'n dikke vacht, hij hoeft dan niet eens een deken op! Het zijn immers paardjes die uit een land komen waar het ( volgens mij ) altijd koud is..

Verder moet je een IJslander erg schraal houden.. Vaak is een flinke plak hooi al genoeg. Uiteraard hebben ze in de winter wel iets extra's nodig om warm te blijven, maar vaak voldoet een hand bix al.

Maar, IJslanders zijn geweldig.. Haha! Ik wou dat ik de keuze had..!

Offtopic:
Heey Manon, hoe is het met Mundil en gekke Harold?? Haha! *LOL*

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:00

dit was allemaal vriendelijk bedoeld. jammer dat het niet zo kan blijven.
mits genoeg hooi kan het best. zorg gewoon dat je 's ochtens en berg hooi in zijn semi stalletje legt en voldoende water dan red hij het wel tot de avond dan doe weer het zelfde en dan natuurlijk 's ochtens en's avond wat voer.

o' ja leg zo'n grote lik it in de stal dan krijgt hij voldoende mineralen binnen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:01

Ik ben het helemaal met je eens, beter gewoon genoeg hooi en geen of nauwelijks krachtvoer, dan teveel krachtvoer. Anders heb je straks een stuiterend tonnetje (teveel energie!)

heee tallie! Alles gaat hartstikke goed met Mundil, heeft al een heerlijk berevachtje! Staat nu lekker op het land met zijn vriendje Harold de Haf Haha! En in december ga ik een intensief töltweekend doen bij de Besmannickhoeve en neem ik Mundil mee *LOL*

If it's not an icelandic, it's just a horse

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:04

Gaaf zo'n weekeind..

Misschien is het voor Maudy ook wel intressant om een weekje op ruiterkamp te gaan naar een IJslanderstal. Daar leer je een hoop hoor.. Lachen

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:06

Ja hoor een ijslander kan gewoon buitenblijven, een plek om te schuilen is wel heel fijn. Zolang er voldoende gras is hoef je niet veel bij te voeren. 's Winters hooi, en brok naar arbeid.

Hoewel je weinig ruimte tot je beschikking hebt wil ik je wel aanraden er een ander paard of pony bij te zetten. Een paard alleen en helemaal een ijslander is zielig.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:07

...eventueel een geitje kan ook Lachen

If it's not an icelandic, it's just a horse

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:16

geitjes kunnen net als ezels dragers zijn van longworm. Dat is voor deze dieren niet funest maar voor paarden wel. Dus zou ik gewoon een simpel shetje erbij kopen. Die beestjes zijn vaak al te vinden tussen de 40 en de 100 euro.

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18901
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:29

Ik zou het gewoon nog niet doen.
Wat moet zo'n dier nou op slechts 20x50 in zijn eentje. Winterdags kan je op zo'n perceeltje niet gaan rijden. Het is al klein voor 1 pony, laat staan een tweede.

Bovendien, kwa kennis schort het een en ander nog wel, dat is de indruk die ook ik van dit onderwerp krijg. zou maar eens goed gaan nadenken waar ik aan begon, als ik Maudy was...en een boek gaan lezen over algehele paardenverzorging (dus niet alleen over poetsen en rijden, maar ook over ziektes, huisvesting, voeding) En dan nog eens nadenken of je 20bij50 groot genoeg vind...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:54

whoooo ik vind dat jullie wel af en toe nogal kattige reacties geven hoor.
de vraag is kan ze hem buiten zetten. met een ijslander is dat geen probleem ga maar na hoe ze in ijsland zelf gestald staan.
je moet iemand die een eerste pony neemt niet gelijk aanvallen over het feit dat ze misschien sommige dingen niet helemaal weet. daar leer je van ..
daarnaast zijn er zat paarden en pony's die op een ruimte van 20 bij 50 staan en dan gewoon zand. daar is niets mis mee mits je hem genoeg hooi geeft en afleiding.
dan het feit dat ze misschien nog niet alles weet over ziektes. tuurlijk is het slim om een boek daarover te lezen maar absoluut niet verplicht en ik denk ook dat je haar niet hierover moet aanvallen
rijden hoeft ze misschien wel niet persee op dat stukje land . je kunt ook lekker buitenrijden. niet iedereen houd van rijden in een afgezette suk land.
dan kan er heus nog wel een minishet bij of een schaap of dergelijke .als je dan maar genoeg hooi bijvoert en als het nodig is krachtvoer...
ik zeg niet dat ik vind dat de 1 gelijk heeft en de ander ongelijk maar ik vind wel dat je iemand niet gelijkmoet aanvallen...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 15:57

Antwoord op je vraag, ja ijslander kunnen gewoon buiten blijven.
Onze ijslanders staan dag en nacht buiten, hebben alleen wel een loopstal, zodat als ze willen ze ook naar binnen kunnen. Er is alleen 1 maar een ijslander kan heel slecht tegen alleen zijn....

Mocht je meer informatie willen hebben over het ras kan je altijd mailen:

frabakari@hotmail.com

www.geocities.com/fra_bakari

Groetjes Marcia

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:00

Ik denk dat dat het hier de bedoeling is om iemand aan te vallen, maar wel om iemand de consequenties van het hebben van een eigen paard onder ogen te zien.

Het is niet zo simpel als het lijkt en degene moet een eigen paard zullen dat moeten weten.
Het is, naar mijn mening, alleen maar goed bedoelt advies.

Succes met je beslissing!!!

Op zoek naar de zon!!!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:04

Wat denkt je dat IJslanders doen in het land waar ze vandaan komen? Haha! Daar hebben ze ook echt geen binnenstalletje hoor, maar lopen ze lekker op een enorme vlakte! Heerlijk die beessies... zucht...

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 16:38

Amaai, zoveel commentaar op een landje van 20x50 ... wel, mijn landje is precies zo groot, en er stond vorigjaar een pony met 'r veulen op, nooit zonder gras gezeten, en nu staan er twee veulens op een vreetbak van een tinker en een ponyveulen, en nog steeds is alles groen bij mij ... veel hangt af van je paardjes zelf, en 20x50 is al veel beter dan de vele paardjes die dag in dag uit jaar in jaar uit slijten in een box ...
(en ja - ik voer hooi bij, en ja ze staan op stal met uitloop met een aantal uren weidegang per dag, in de zomer meer natuurlijk, en ja, ze lopen ook soms in m'n tuin om te Vork (=ingezaaid met weidegras zelfde als de wei) ... die dingen kan je regelen, ik ga zelfs "uit eten" met m'n paardjes als het nodig moest zijn, maar tot nu toe is het nog niet nodig geweest ... - mits regeling en wat geduld =eten aan de lijn waarbij je heel veel leert over je paardje ook nog 's)

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 18:57

Een ijslander kan makkelijk buiten staan op een landje van 20 x 50. Waar je wel rekening mee moet houden is of je ergens kan rijden. Is er een manege of ponyclub ofzo in de buurt met een bak waar je kan rijden? Die kunnen je dan ook helpen als je vragen hebt over dingen enzo. Want geloof me, die komen er.
Ik heb sinds 3 maanden ook een eigen paard, en ik weet best wel veel van paarden maar lang niet alles. Zeker over dingen als ziektes enzo had ik in het begin veel vragen aan de manege eigenaar. Nou ben ik ook best wel overbezorgd over mijn paardje, als er ook maar iets niet oke is wil ik meteen weten of het kwaad kan Haha!
Maar wat ik wil zeggen is dat begeleiding wel handig is bij een eerste eigen paard, niemand weet alles en er komen altijd wel vragen, dan is het gewoon handig om mensen te hebben om het aan te vragen.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 19:05

over de grote van het landje niets mis mee. de meeste paarden staan swinters op 9 vierkante meter, waarom zou je dan moeilijk doen over dit. ik zou voor zomers kijken of je iets kunt vinden zodat jou weide weer kan herstellen voor de winter that's ik verder is het groter dan menig paard durft te dromen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ComscoreBot, Fleuribelle en 87 bezoekers