alleen staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-02 21:26

mijn merrie heeft een groot probleem met alleen zijn.
Logisch natuurlijk, want paarden zijn kuddedieren.
Toch moet ze ieder dag ong een uur (soms langer soms korter) alleen op stal staan, en dat is dus een drama. Weven, rondjes draaien en hartverscheurend hinneken.
Voerger kon ik niet eens alleen met haar gaan rijden, maar daar is ze inmiddels helemaal overheen.
Heeft iemand nog ideeen om haar hier overheen te helpen. Ze staat in een schone stal, de radio staat aan en ze heeft wat kuil, ik hoop dat iemand nog wat handige tips of ideeen heeft.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:00

misschien helpt een speeltje. Een bal in een hooinet ophangen of zo'n bal waar voer inzit.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 23:21

Als het inderdaad zo kort is moet daar iets aan te doen zijn. Heb je een deur of raam open? Laat haar van te voren even hongeren en geef hooi of kuil als ze even alleen moet blijven. Het is misschien ook een kwestie van gewenning. Als je terugkomt goed belonen. Ik kan me goed voorstellen dat paarden die veel alleen staan knettergek worden van de muren om hen heen en verder niets. Een radio is natuurlijk ook geen gezelschap. Kun je haar niet buiten zetten?

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-02 20:22

Ze heeft daarvoor al buiten gestaan.
Ze komt dus net uit de paddock het lijkt me dat ze dan wel honger heeft.
Ze heeft dus totaal geen interesse voor eten.

Gekkemeid
Berichten: 289
Geregistreerd: 06-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:24

misschien een idee om zo'n speelbal in de box te hangen? kheb ik ook gedaan met mijn pony en dat vond ie erg leuk en hij speelde er ook erguh veel mee

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:31

GEIT???????????????? kan helpen maaruh als je wil leren vloeken moet je geiten gaan houden, komen overal uit, vreten alles op (ja ook borstels ed). Maar vaak zijn het wel goede stalgenoten voor paarden..

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 22:06

Een geit is een goed idee maar je moet er wel ruimte voor hebben en het beest ook aandacht geven hè. Als de paarden bij ons op stal komen zijn ze allemaal uitgehongerd en vallen aan op hun hooi of kuil. Als je ruimte hebt voor een geit zou je ook een shetje kunnen nemen, die kan mee het land of paddock in en kan een echt maatje worden.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:18

He Wennie Haha! Jammer dat Joker er zoveel moeite mee heeft om even dat uurtje alleen te staan, is er helemaal geen mogelijkheid dat er dan ook een ander paard op stal gezet wordt Verward is toch iets beter voor haar dan alleen maar rondjes rennen. Joker kennende is ze ook niet tot iets anders over te halen..........alleen is maar alleen en dat wil ze gewoon niet!

Is verder alles goed met jullie Verward

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 09:27

Soxje, wennie heeft al 2 shetjes bij haar thuis en om daar nog een geit bij te nemen zit ze denk ik niet op te wachten.

Kan er idd even geen ander paardje bij? dit is ook niks dat joker zich zo opfokt!
Succes iig

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 10:36

ik heb het zelfde probleem met mijn pony hij gaat niet weven maar wel rond rennen door zijn stal en tegen de deur aanduwen. hij had van mijn zo'n speelbal gekregen een ding voor 50 piek, want denk je kom ik de volgende dag op stal is die hele bal helemaal kapot getrokken. dus die krijgt hij niet meer.

Alleen in het land kan hij ook niet, hij heeft al een keer bewezen dat hij over een hek van 1,40m springt (en op de weg belande) dus dat doe ik ook niet meer.

ik vind het zelf ook een moeilijk probleem maar een echte oplossing heb ik er niet echt voor, dus ben benieuwd of andere mensen nog suggeties hebben!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 21:56

Het is gewoon en kwestie van verveling volgens mij. Als een paard genoeg beweging en aandacht krijgt doet ie dit niet. Niet teveel krachtvoer geven; een paard met te weinig beweging zou ik alleen hooi of desnoods kuil geven. En wat winterwortelen. Het beste is toch beweging! Een paard is van origine een steppedier dat gewend is een etmaal te lopen en te grazen met af en toe een beetje rust om te dutten. Te veel op stal is slecht voor onze "lievelingen"!!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:34

Misschien mist Joker Nicootje wel gewoon Lovers Knipoog

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 23:39

Onze merrie Petrouschka doet precies hetzelfde.Is beslist geen verveling maar gewoon het karakter van het paard.Afleiden helpt niet.Het beste is gewoon proberen geen aandacht te schenken aan haar gedrag.Ik weet het dat is heel erg moeilijk, maar je er druk om maken heeft ook geen zin.Een geit zou ik zeker niet aan beginnen ,ook dat helpt niet.En als dan de geit een keer alleen is zit je weer met dat probleem..... Haha!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:30

Niets van aantrekken. Als je er geen ander paard ofzo bij kunt zetten dan moet ze er maar gewoon aan wennen en je hebt kans dat ze er uiteindelijk gewoon mee ophoudt. Zolang ze zichzelf en/of de stal niet sloopt kan het weinig kwaad.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 22:47

ivar schreef:
Niets van aantrekken. Als je er geen ander paard ofzo bij kunt zetten dan moet ze er maar gewoon aan wennen en je hebt kans dat ze er uiteindelijk gewoon mee ophoudt. Zolang ze zichzelf en/of de stal niet sloopt kan het weinig kwaad.


Dit gaat denk ik niet voor Joker op.........die went hier nooit aan!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 23:11

ivar schreef:
Niets van aantrekken. Als je er geen ander paard ofzo bij kunt zetten dan moet ze er maar gewoon aan wennen en je hebt kans dat ze er uiteindelijk gewoon mee ophoudt. Zolang ze zichzelf en/of de stal niet sloopt kan het weinig kwaad.

Psychologie van het paard!!!! Wat een onzin een paard is een kuddedier. Hun bescherming is hun snelheid en hun saamhorigheid. Er zijn paarden die zich er niets van aan trekken als ze alleen zijn, maar de meesten raken over hun toeren. Die moet je gewoon niet alleen laten zijn. Dus een oplossing zoeken en niet in menselijke termen denken van daar went ie wel aan. Het is geen fiets. Als je geen mogelijkheid hebt om dat op te lossen moet je maar geen paarden houden.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 15:04

ik kende een paard die sotnd naarst mijn knollie en die werd gek als ik ging rijden en ze alleen in de wei moets die sprong ook over het hek als ze de kans kreeg
maar dir kwam dat opaardje had altijd op een manege gestaan en dus gewend dat ze om de 2 minuten wel eimand/ paard zag die haar even een klopje gaf of een paard wat naar haar hinnekte
die werd dus ook hel;emaal gek en dit ging niet over
alleen laten i nde wei kon niet want dan sprong ze over het hek
en de stal werd ze helemaal gek en brak je alles af
en ik moets nog extra uitkijken want dit paard had een scheve rug (is na 3 maanden daarom ook afgmekaat ze had te veel pijn)
dus ik denk dat je er niet zoveel aan kunt doen behalve gezelschap

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 18:59

Soxje schreef:
Het is gewoon en kwestie van verveling volgens mij. Als een paard genoeg beweging en aandacht krijgt doet ie dit niet. Niet teveel krachtvoer geven; een paard met te weinig beweging zou ik alleen hooi of desnoods kuil geven. En wat winterwortelen. Het beste is toch beweging! Een paard is van origine een steppedier dat gewend is een etmaal te lopen en te grazen met af en toe een beetje rust om te dutten. Te veel op stal is slecht voor onze "lievelingen"!!



dit slaat nergens op weinig beweging, mystery staat ongeveer 2 uur per dag in de bak en krijgt daarnaast nog beweging van mij, elke dag. en aandacht krijgt hij ook in overvloeid.

hij krijgt een halve kilo bix per dag en daarnaast 1,5 kilo wortels, en 3 kraten kuil gras per dag.

dus daar zou het niet aan liggen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 21:30

Ook ik heb dit probleem. Rijd nu een paar keer per week een jonge tuiger. Die staat samen met een ander paard aan huis (van die man). Als we tegelijk gaan rijden (die ander kan niet eerder beginnen, want dat is niet zo veilig voor mij omdat ze dan al doordraait), stop ik vaak eerder (beestje is net een paar weken onder het zadel). Zodra ik haar dan op stal heb staan wordt ze helemaal gek omdatze opeens alleen staat. Ze steiger tegen de deur op en gaat rondjes draven en stukjes heen en weer galopperen in haar stal (voor zover dat gaat dan). Ze heeft dan kuil en is net gereden, bovendien is ze op dat moment niet echt af te leiden.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 19:41

Joker krijgt ong 2 handjes biks op een uur tot anderhalf uur beweging.
Ze staat van half 9 tot ong 2 uur binnen. Dan ga ik naar het bos en mag het paard dat naast haar staat even naar buiten. Die staat dus nog niet altijd binnen als ik terug ben.

Een geitje is denk ik geen goed idee, ik ben bang dat ze er overheen walst Frusty . Als het paard naast haar terug is wordt ze weer rustig.
Ze maakt gelukkig niets kapot, maar ik weet niet wat het effect van weven op de voorbenen is.

Napoleon: We hebben het voor de rest super naar ons zin. Iedere dag lekker naar het bos of de hei Party!! . Hoest met Nap?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 22:11

wennie schreef:
Napoleon: We hebben het voor de rest super naar ons zin. Iedere dag lekker naar het bos of de hei Party!! . Hoest met Nap?


Fijn he, elke dag het bos in en goed zo dat je het in ieder geval naar je zin hebt:D Ik heb het ook onwijs naar mijn zin, en ga bijna elke dag met Nappes het bos in! Met Nap gaat het dus geweldig............... gisteren voor het eerst weer een half uur met hem gesprongen en een bosrit van 1,5 uur houdt hij nu ook met gemak vol. Hij is niet meer kreupel en heeft geen warme of dikke benen meer en staat heerlijk overdag in de paddock met een vriendje! . Oja, het luchtzuigen is vrijwel over, hij staat dus al die tijd al zonder luchtzuigband *trots* Je moet gauw een keer komen kijken

Even on-topic Bloos Joker deed dat bij de vorige stal toch ook Verward Kan je niet zorgen dat dat andere paard tegelijkertijd op stal staat met haar? Weven is namelijk niet echt goed voor haar benen, gelukkig dat ze het dus niet de hele dag door doet!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-02 13:45

Aan het eind van de week zijn de nieuwe paddocks klaar en dan kunnen alle paarden tegelijk de hele dag buiten staan. Waarschijnlijk staat ze dan noit meer alleen. Lachen
Ze heeft het eigenlijk altijd gedaan, het ligt een beetje aan haar karakter: rusteloos en snel opgefokt.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 02:58

ivar schreef:
Niets van aantrekken. Als je er geen ander paard ofzo bij kunt zetten dan moet ze er maar gewoon aan wennen en je hebt kans dat ze er uiteindelijk gewoon mee ophoudt. Zolang ze zichzelf en/of de stal niet sloopt kan het weinig kwaad.


Dit snap ik daarom ook niet hoor!
Je kan een paard natuurlijk altijd breken als je dat wilt en er plezier in ziet.
Hallo zeg!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:42


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 10:46

En een geurbolletje met paarden odeur en een cassette met gehinnikt, net echt he. Misselijk Doe toch normaal en zet er een ander paard bij en neem zelf een plastic pop in bed.