platvoeten (bij paard)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

platvoeten (bij paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 01:01

De hoefsmid zei dat Cheyenne voor een arabier best wel platvoeten heeft. Weten jullie wat daar slecht aan is? Hij gaat het nu wel corrigeren met bekappen, maar ik ben wel benieuwd naar de nadelen (voor benen/ houding) van platvoeten. Verward

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:07

Lage verzenen?
Oppassen met grof grind, puin e.d. sneller kans op beschadiging.
Zie je niet zoveel bij Arabieren wel bij Groningers en geldersen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:09

Minder hoefmechanisme.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:13

Mijn hoefsmid noemt Yorghos zijn voeten ook platvoeten. Hij heeft erg brede hoeven, maar of het echt platvoeten zijn? De smid geeft hem iig geen speciale behandeling, dus het zal in zijn geval meer een wijze van spreken zijn, denk ik.

Ik kan helaas geen duidelijke foto vinden van zijn hoeven. Kunnen jullie misschien een voorbeeld laten zien van platvoeten?

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:22

ik heb een haflinnger met platvoeten
de hoefsmid is nu bezig met het corrigeren ervan
en als ze bekapt is zie je dat haar hoefjesw heel netjes zijn en naar een paar weken krijgt ze weer platvoeten
ze heeft hele erge scheurhoeven dus heeft ze ook hoefijzers met 2 lipjes aan haar voohoeven
ik heb ook geen foto van haar hoeve

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 11:58

Voor de Endurance zijn platvoeten zeer ongewilt, wegens een slecht afrol-systeem, wat juist wél gewilt is. Eggbars kunnen een uitkomst bieden, deze zorgen voor een beter afrol-systeem (vandaar dat deze ook gebruikt worden bij hoefkatrolontsteking).

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 13:00

Als een paard platvoeten heeft staan ze met de zool haast op de grond en dus niet alleen met de draagrand.
Dit kan genetische aanleg zijn (bij bepaalde rassen komt het meer voor dan bij andere), maar het kan ook op een hoefbevangenheid duiden.

Je kan de zool iets dieper laten 'uithollen', maar hierdoor wordt de zool alleen maar gevoeliger (dunner).
Paarden die een platte zool hebben lopen meestal erg gevoelig op ongelijke (harde) ondergrond. De meeste mensen zetten er dus een ijzer onder.
Wat mij betreft is dat onzin want het zal echt niet uitmaken of een steen van 3 cm dik nu direkt onder de zool komt of dat een hoef 0,5 cm hoger staat omdat er een ijzer onder zit.
Het paard lijkt er minder last van te hebben, omdat de hoef gevoellozer wordt (minder doorbloeding) door het ijzer.

En wat het slecht afrollen betreft: ook een platte zool kun je goed laten afrollen als je er de zgn 'Mustang-roll' tijdens het bekappen op los laat.
Afbeelding
Kijk voor de komplete barefoot-bekapmethode hier:
http://www.barefoothorse.com
Loopt je paard toch gevoelig en je wilt liever geen ijzers dan is dit dé oplossing:
http://www.oldmacs.com
Ik gebruik ze zelf en ze werken écht Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 14:08

je kan kijken bij www.hoofcare.nl
daar staat er misschien wel iets over.
er staan ook veel foto`s op.