IJslander droog krijgen na rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

IJslander droog krijgen na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 12:04

Bjarni begint al aardig dik in zijn vachtje te zitten het wordt alweer een echte ijsbeer, aangezien hij normaal al vrij snel zweet wordt dat nu natuurlijk nog wat verergerd! Met een half uurtje normaal rijden is hij al flink nat, met een uur flink werken druppelt het toch aardig tussen zijn voorbeentjes!
Aangezien het een IJslander is (schijnt andere vacht/ haarsamenstelling te hebben) hebben we hem niet onder een deken staan, het hoort ook wel weer echt bij IJslanders lekker dik in de vacht zitten!
Maar nu het probleem, hij kan aardig wat hebben maar wat kennen jullie nou voor manieren om hem toch redelijk droog te krijgen na het rijden? Op het moment drogen we hem goed af met stro, laten hem nog even rollen op het zand (als dit niet nat is) en zetten hem dan lekker op stal. Als het kouder/ natter wordt willen we een dekbedovertrek gevuld met stro gaan gebruiken als vochtopname.
Iemand nog andere ideeën, eventueel ook uitgeprobeerd op IJslanders of andere paarden die echt flink in het haar zitten?
Laatst bijgewerkt door Bjarni op 14-10-02 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt


dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:16

Hoi,
Ik heb precies hetzelfde probleem, ook Mundilfari zit al behoorlijk in zijn vacht. Ik heb nu een zweetdeken besteld, die gaat er dan na het uitstappen iniedergeval nog een uurtje op. Daarna haal ik de deken er gewoon weer af. Een goede, vochtopnemende deken moet het iniedergeval wel zijn.

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:18

Wat je kunt doen als je paard lang nat blijft en in een buitenstal staat, is een winterdeken kopen en daar een laag stro onder gooien. Dan blijven ze namelijk wel warm, maar dan drogen ze wel op eeen goede manier op..

Geloof mij, het helpt! Mocht je er nou geen winterdeken op willen gooien, dan raad ik je aan om een zomerdeken te nemen en het zelfde trucje toe te passen.. Lachen

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:22

Ik gebruik na het rijden een 100% wollen deken.
Deze neemt het zweet op en na een tijdje zie je de damp gewoon op de deken liggen. Je kunt natuurlijk ook gewoon de deken op laten tot de volgende ochtend. Mijn pony heeft wel dik haar maar is nog geen echte "ijsbeer". Hij word wel altijd mooi droog met de wollen deken.

Je kunt natuurlijk ook -proberen- je paarjde droog te wrijven met een oude handdoek of een bosje stro. Tijdrovend klusje en je hebt ook nog kans dat je het zweet in de vacht en op de huid wrijft...
Succes

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 12:27

op stage gooiden we er of een zweetdekentje op (half uurtje)en dan even lekker in de bak rollen
of na het uitstappen lekker even late rollen en dan lekker het land op , zelfs de paarden die zeiknat werden gereden was dit altijd wel genoeg

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 13:19

Mijn tinker heeft ook altijd zo'n berenvacht. Ik leg hem een dikke wollen zweetdeken op, en dan is hij in een half uurtje meestal goed droog.

* To Belg, or not to Belg *

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 13:33

Ik ken het probleem Haha!

Bij ons staan ze of op het land of in de paddock. Meestal stap ik goed uit, daarna zweetdeken erop en een half uur in de kapschuur/stal. Daarna eventueel rollen en terug de paddock op. Maar... ik ben hier niet helemaal tevreden mee, persoonlijk. Als iemand nog tips heeft.

Ik zal iig de bovenstaande tips eens gaan uitproberen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:13

Ik doe ook altijd een zweet dekentje op, na een uurtje eraf halen en dan het winterdek op, of nog even narossen met wat stro. Dat van dat oude dekbed lijkt me ook wel een goed idee!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-02 16:26

Ik ga in ieder geval het 1 en ander proberen! Iemand ook ervaring met fleece dekens?? Ik heb eigenlijk van 1 iemand gehoord dat ze het echt nooit zou doen, verder niet echt ervaring mee.
mmm. is inderdaad het gevaar met droogwrijven dat je het zweet op de huid wrijft, aan de andere kant werkt het voor Bjarn (op dit moment) nog goed.
Zijn jullie paarden dan ook echt kurkdroog na een half uurtje met een dekentje of is de huid vooral droog?

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 01:15

Afbeeldingzoals iedereen al zegt ja: zweetdeken. Gammon was vandaag ook kleddernat. Hup deken erover en het trekt zó snel weg!Afbeelding

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ykja
Berichten: 603
Geregistreerd: 07-06-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-02 12:46

weet iemand waar je goedkoop een zweetdeken kan kopen Maat: ijslander

ijslanders zijn niet zo klein als ze er van buiten uitzien..!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Flowerhorse7, MiekeFS en 88 bezoekers