Sperma invriezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Sperma invriezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 15:26

Kun je van elke willekeurige hengst het sperma in laten vriezen? Kan hij dan bijv. daarna gecastreerd worden en dat het later gebruikt wordt? En als dit mogelijk is, weet iemand dan ook misschien wat het kost en wie dat kan doen?

It never eats, it never sleeps, it never stops...


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 15:30

Dat zou ik nu ook 's willen weten - onder die condities zou ik mijn hengstje ook wel willen laten helpen ... kan dan alsnog 's z'n "kwaliteiten" doorfokken! Ik denk dat zoiets best gevraagd is bij een dierenhospitaal gelijk merelbeke of zo ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:07

Als je een hengst castreerd, is dat omdat hij niet voor de fokkerij is. Gebruik van sperma van zo-n hengst voegt dus ook niets toe aan de fokkerij. En daarnaast, diepvries sperma is ook beperkt houdbaar. Het drachtigheids percentage van diepvries sperma is lager.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:15

Onzin joch!!!!!! Natuurlijk kan een hengst kwaliteiten hebben en kan het toch zijn dat castratie noodzakelijk is - in mijn geval heb ik een hengste en een merrie veulen ... als ik die samen wil houden moet ik wel ingrijpen tenzij ik m'n merrie op voorbegoedsmiddel zet. Als ik wist dat z'n "sapje" kan bewaard worden zou ik voor castratie kiezen!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 16:52

sonjabelgium schreef:
Onzin joch!!!!!! Natuurlijk kan een hengst kwaliteiten hebben en kan het toch zijn dat castratie noodzakelijk is - in mijn geval heb ik een hengste en een merrie veulen ... als ik die samen wil houden moet ik wel ingrijpen tenzij ik m'n merrie op voorbegoedsmiddel zet. Als ik wist dat z'n "sapje" kan bewaard worden zou ik voor castratie kiezen!


Maar je hengst moest sowieso vruchtbaar zijn voordat je het in kan vriezen, dus dan heeft het bij jou toch geen nut..
Misschien als je naar een hengstenhouder gaat (die met diepvries sperma werkt en het ook zelf verwerkt) dat hij het voor je wil verwerken.
Maar dit zal een duur grapje worden..
En idd. de meeste hengsten worden gecastreerd omdat ze niet goed genoeg zijn voor de fok, anders is het natuurlijk zonde om zo'n hengst te castreren. En diepvries sperma is idd niet eeuwig houdbaar en een minder grote kans op bevruchting. Een goede DA begeleiding is zeker noodzakelijk.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:09

Er zijn hengsten die er in slagen met 9 maand een succesvolle bevruchting tot stand te brengen, die jonge kerels zijn tot meer in staat dan je vermoed, alleen is de gierende hormonenhuishouding nog niet helemaal wakker dan ...
Ik ben niet van plan om meteen tot castratie over te gaan, zal zo lang mogelijk het boeltje aanzien en kijken hoe alles loopt, zolang Meneer zijn "jongeheer" niet ontdekt heeft is er niets aan de hand, en bij sommige hengsten is dat wel na het 2de verjaardag ...
En betreft DA-hulp, natuurlijk moet dat, als het maar zo eenvoudig zou zijn als het "ijsblokje" bij de merrie binnen te schuiven ... Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-02 17:28

Ja, zo'n pretkwakje kan bewaart worden. Gaat je wel wat geld kosten Haha!

Btw, wijze woorden van Romy.

Verder je kan een merrie best injecties geven zodat ze niet hengstig word maar hier is dan weer de kans op het onvruchtbaar worden aanwezig.

Tja, wat moet je nou he; gewoon met een ggk hengst dekken. Lovers

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-02 20:21

Jullie weten niet toevallig wat dat kost? Lachen

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, MvdBroek1 en 44 bezoekers