gezelschapsgeit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

gezelschapsgeit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-02 14:18

Wie heeft er als vriendje voor zijn/haar paard een geit gekocht?
en hoe reageerde het paard erop, waren ze meteen maatjes?
wat voor soort geit gaat het beste met paarden?
maakt het nog uit of je een merrie/hengst met een mannetjes/vroutjes geit samenzet?
staat de geit ook bij het paard in de stal of ernaast?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 14:33

ik ken een paar mensen die een geit gekocht hebben. je kan dan het beste een dwerggeit nemen en een vrouwtje, omdat de mannetjes erg gaan stinken. Maar vraag eerst of het bij jou op stal toegestaan is. Als er MKZ uitbreekt, zit je met het probleem dat je een evenhoevig dier op stal hebt en daar gelden dan strenge regels voor oftewel dan mag niemand meer naar zijn paard. Bij ons op stal zijn er 2 die een minishetlander in de box hebben; dit gaat goed en is misschien voor jou ook een idee? Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een grote stal hebt en dat je paard er goed mee overweg kan.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 14:38

een geit en een paard gaat lang niet altijd goed.
mijn geitje stond eerst bij een mini shet, die shet zat er soms achteraan en had m ook een geen opgepakt met z'n tanden Frusty
nog een andere die ging er naar schoppen en nóg een andere die rent erachter om ermee te spelen.

ik denk dat niet erg aan de geit ligt die je erbij zet, maar meer wat voor soort paard het is.
waarom koop je geen mini shetje voor erbij?
ook geiten moeten naar de 'hoefsmid', wormenkuur en eten, veel verschil in de kosten zal het niet zijn.
en een geit bij het paard in de stal..
het paard zal maar ff schrikken of gaan liggen en die geit wordt meteen geplet Haha!

ik denk dat het niet zo'n goed idee is.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 16:45

Bezint eer ge begint Knipoog

Een clubgenootje van mij heeft eens een geit aangeschaft omdat haar paard zo moeilijk alleen kon zijn.
Daar hebben ze me toch een gezeik mee gehad !
Het paard en de geit waren binnen korte tijd onafscheidelijk.
Dat hield in dat de geit werkelijk overal mee naar toe moest, ook naar de rijvereniging en naar de wedstrijden, anders ging het paard volledig uit z'n dak en de geit brak thuis de tent af.
Ook heeft de geit de staart van het paard aangevreten, dat zag er niet best uit.
Kortom: zowel het paard als de geit waren "solo" super lief, alleen als combinatie werkelijk super irritant.

Door haar ervaringen zou ik er zelf nooit aan beginnen, maar misschien is dit gewoon een incident en kan het ook anders.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 17:46

Onzre paarden kunnen het prima vinden met onze geit. Als je een geit wilt en kunt houden dan is het leuk. Maar als je een geit gaat kopen als gezelschap voor je paard, doe het dan niet. Dan kun je veel beter een pretshet kopen ofzo.
Een geit en een paard zijn andere dieren, hebben andere lichamen, andere speelgewoontes. Het kan heel goed gaan hoor, maar als het alleen om het gezelschap is....

Daarbij kunt je er donder op zeggen dat staarten, manen en voorplukjes aangevreten gaan worden. Ik had een kaal veulen en een merrie zonder voorpluk *LOL*

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 19:29

geiten eten werkelijk alles wat ze tegenkomen en zijn zeer goed in uitbreken........een gezelsschapshet ebviel me beter....

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 20:17

ik zou in ieder geval niet zo'n beest met hoorns kopen, die willen nog wel eens het draad optillen en eronderdoor gaan. Dat deden die op de vorige manege van me tenminste wel. En dan liepen ze weer los.
Een kennis van me heeft het ook gehad dat geit en pony niet meer alleen konden, de pony in ieder geval niet. In de trailer moest de geit ook altijd mee en ook naar wedstrijden. En dat vonden andere pony's ook niet altijd leuk, zo'n geit, op het wedstrijdterein.

Deetje
Berichten: 246
Geregistreerd: 10-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 21:40

Ik vraag me af of geiten niet je manen, staart en dekens kapot vreten?
nou ja die van je paard dan Knipoog

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-02 22:06

De eigenaar van me verzorgpaarden heeft een minishet en daar staat ook een geit bij. Dat gaat super, eigenlijk al vanaf het begin. Ook op stal staan ze gewoon samen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 01:56

Om m´n "wijze" vader maar eens aan te halen:
Als je wilt leren vloeken moet je een geit nemen Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 02:28

Ilindra schreef:
Om m´n "wijze" vader maar eens aan te halen:
Als je wilt leren vloeken moet je een geit nemen Haha!


Precies, het zijn echt enorme k.u.t.beesten!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 07:46

Ik had er een tijdje geleden ook vier. Bestleuk, hoor. Maar zorg dat je een heel goede omheining hebt, want ze breken werkelijk overal doorheen.
Voor het gezelschap zou ik het niet doen. Mijn paard vond er helemaal niks aan. Bovendien vreten ze alles op wat ze tussen hun kaken krijgen, dus ook manen, staarten en dekens...

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 08:29

Wij hadden er ook 3 geiten bij onde shet. Maar de shet ging er steeds achteraan rennen en ze bijten enzo