Ruiterbewijs: hoe opstijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Ruiterbewijs: hoe opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 12:24

Volgens het meisje dat ons les heeft gegeven voor het ruiterbewijs komt het erg precies hoe je opstapt. Sowieso natuurlijk met het paard aan de hand de bak in. Daar de teugels over de hals en de beugels naar beneden (dat doe ik altijd zo hoor Schijnheilig ). Singel controleren. Dan de zweep en de teugels in de linkerhand, maar de zweep moet wel over de hals aan de rechterkant hangen Verward . Hoe moet je dat in hemelsnaam voor elkaar krijgen? Mij lkukt het niet. Als ik dan opstap, dan verdraai ik mijn pols helemaal. Ik heb de singeldus ook altijd in de linkerhand, maar aan de linkerkant van het paard, naast de hals. Bij het opstappen moet je dan eerst met de rug naar het hoofd van je paard gaan staan, en in 3 hupjes omhoog.(Lekker met die tenen in de buik prikken, hoezo vreemd dat ie niet stil wil staan ). En natuurlijk zachtjes in het zadel landen.
Hoe precies komt dit? Het is toch het belangrijkste dat het veilig en paardvriendelijk gebeurt?


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 12:53

Ja, dat vind ik nu eens ook.

Ik ben nog niet voor mijn ruiterbewijs gegaan, maar ik ben wel van plan dat ooit nog eens te doen.
Als het van mij afhangt, doe ik het op het examen gewoon zoals het voorgeschreven wordt en anders op mijn manier.

Ik ben er namelijk van overtuigd dat het verkeerd is met je rug naar het hoofd van je paard te staan bij het opstijgen. Neen, ik wil mijn paard zien terwijl ik opstap, dan zie ik ook meteen aan zijn hoofd of ik hem pijn doe. En dan riskeer ik niet met mijn voet te prikken tijdens de draaibeweging, want uiteindelijk moet je toch omgekeerd in je zadel zitten.

En inderdaad, 3 X huppen. Nee, in een vlotte rustige beweging en dan zachtjes landen.

Ik ben het wel vaker niet eens met de voorgeschreven normen en als ik denk dat ik mijn paard er een plezier mee kan doen, door het anders te doen, dan doe ik dat ook. Wel altijd goed nadenken of het voorgeschrevene toch niet beter is. Maar in dit geval denk ik van niet.

Als het aan mij zou liggen, en ik was jury, dan zou ik iedereen die op een veilige manier, zonder het paard te storen kan opstijgen erdoor laten. Zweepje links of rechts, maakt mij niet uit *LOL* Knipoog .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 13:18

Als ik ga opstijgen dan sta ik met mijn rug naar het hoofd van het paard. Daan hups ik een paar keer op de plek tot ik mijn voet goed in de beugel heb en mijn teen een beetje naar beneden wijst, hem hem/haar dus niet in de buik prik. Dan draai ik tijdens het opstijgen een halve draai, dan kijk ik dus in dezelfde richting als mijn paard. Dan ga ik zitten.
Mijn zweepje heb ik in mijn linkerhand en zit ook aan de linkerkant van het paard.
Doe ik het zo goed? Lips are sealed Schijnheilig

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 14:51

Tja ik vrees dat ik nooit het ruiterbewijs zal halen dan........ik kan alleen maar rechts opstappen!!!

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 14:55

hoe bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:36

Dan haal ik het ook niet Lachen
Ik stap ook verkeerd op.
Als ik met de rug naar het paard sta, dan ga ik ook hupsen en onder dat hupsen sta ik uiteindelijk ook met mijn gezicht naar voren.

ik stap dus altijd met mijn gezicht naar voren op en kan er makkelijk in 1 zwaai op.
Ik steek dan nergens met mijn voeten in de buik wat ik anders wel zou doen.

Ik heb dit opstappen ook geleerd omdat ik altijd met jonge paarden bezig was en ik dus ook graag de oogjes en oortjes kon zien om te kijken of ze het wel prettig vonden.

Daar gaat mijn ruiterrijbewijs *LOL*

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:56

Vanwege een kapotte linkerknie Tiffany.......van een paard gevallen 4 jaar geleden...........

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 15:57

ach en als je niet zo opstapt bij je examen zoals beschreven staat zoals t moet leg je gewoon uit waarom je het anders doet (mocht erom gevraagd worden). Zoals dat zweepje, wie doet die nou aan de rechterkant van zn paard?? Als er naar gevraagd wordt waarom je dat niet doet gewoon zo'n antwoord geven in de trant van "dit is beter voor mijn veiligheid, hij kan er van schrikken als ik mn zweep over hem heen doe". lekker blabla verhaal van maken, vooral zeggen dat t om je eigen veiligheid gaat en dan is t al snel goed Haha!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 16:01

Hihi Maaike ik hoef helemaal geen ruiterbewijs hoor............

Sassje
Berichten: 717
Geregistreerd: 27-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 20:33

zo staat het in mijn boek van het ruiterbewijs.

ga aan de linkerkant van je paard staan, neem de teugels op maat.bij een wegloperig paard de rechterteugel iets strakker aannemen. sla het uiteinde van de teugel aan de rechterzijde van de hals zodat er niet met de voet in kan worden gestapt. het zweepje word wel in de linkerhand gehouden maar wordt aan de rechterzijde van de hals van het paard gehouden.
ga met je rug naar het paardenhoofd staan. pak naast de teugels ook een pluk manen of de kamer in de linkerhand. zet de linkervoet in de beugel en zorg dat de knie hier recht boven wordt gebracht. hierdoor wordt maximale scharnierwerking van het been bereikt, het geen het opstijgen aanzienlijk vergemakkelijkt. maak met het rechterbeen enkele kleine 'huppjes', stijg op, zorg dat het rechterbeen het paard niet raakt en ga zachtjes in het zadel zitten.


hadden we dit de hele week geoefend bij ons op de manege.
en op het eind van het examen vroegen iemand of we ook nog op moesten stijgen zegt die vent:'nou nee, ik neem aan dat jullie dat wel kunnen'

maar doe maar wat er word gezegd want straks heb je een heel streng iemand die het volgens de regels doet en dan ben je mooi gezakt.

ik had het overgens wel gehaald, en met nul fouten in de theorie*trots*

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:41

Toch vraag ik me nog iets af Haha!
Tijdens het opstijgen mag je je paard niet raken met de punt van de voet.
Je begint met je rug naar het hoofd van het paard Verward
Als je dan eenmaal zit, en je hebt het paard niet met de punt van je schoen geraakt, dan zit je voet inmiddels gedraaid aan je onderbeen Verward Want de punt van je voet wijst nog steeds naar achteren.........
Hoe willen ze in vredesnaam dat je je voet dan draait zonder het paard te raken????????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 21:47

Doordat je je voet net achter het paardenbeen houd, daar loopt zijn buik nog niet bol en is er plek Lachen

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-02 22:04

tenzij je paard dus vrij hoog is, en een ronde buik heeft en je voet er dus niet onder uit komt!

Heb vandaag nog met een stel anderen overlegd, en ik stap dus op zoals ik dat altijd doe! Niet correct volgens het boekje, maar wel veilig en paardvriendelijk!
Jullie horen volgende week wel of gezakt ben....

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 22:17

ik moet hem dit jaar ook gaan halen (en mijn menbewijs ook), nou echt heel irritant. Ga wel met 1 van mijn eigen paardjes, de oudste die is het fijnst met rijden.....ze kan alleen niet springen (artrose) en als ze een makkelijke dressuurproef mag rijden gaat alles best Haha! buitenrijden kan ze als de beste(we rijden alleen buiten, we hebben geen bak)Maar ja trekpaardjes zijn vrij rustig!
bij het 60 cm springen mag ik op een leenpaardje...dat is wel beter
vind het alleen jammer dat ik met zadel moet, dat vind ik niet lief Knipoog maar ja dat ga ik ook wel overleven denk ik. Ik heb vroeger altijd wel dressuur gereden, maar toen mijn knie het begaf en ik niet meer intensief mocht trainen, ben ik langzamer hand overgegaan naar trekpaarden en dat bevalt me super....ze kunnen ook dressuur, maar komen niet zo heel erg hoog Scheve mond Wat moet je trouwens allemaal kunnen om je ruiterbewijs te halen, heb ik eigenlijk niet bij stil gedaan! ik rijd al sinds ik 6 jaar ben buiten met de paarden, dus ervaring heb ik zat, maar waar moet ik nou op letten? Verward

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Cleo
Berichten: 436
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 22:19

Mij is bij stal Het Realer geleerd met je linkerhand de manenkam vast te pakken en -zeker- niet de boom van je zadel vast te houden om je daaraan op te trekken. Zweepje maakte niets uit, had 'm in mijn linkerhand. De examinatrice lette wel degelijk op op het opstijgen. Teugel rechts iets verder aannemen.
Succes!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-02 15:33

Brechje: een van de meisjes die bij ons meedoet mocht niet op een ander paardje springen. ook haar paardje mag vanwege gezondheidsredenen niet springen. Zij heeft persoonlijk SRR opgebeld, of ze dan met springen het paard van een ander mocht nemen, en zij mocht dat niet!
Ik zou het dus nog even goed navragen, zodat je straks niet op het laatste moment zonder paard zit. Zij kwam er 1 week voor het examen achter. Komende week is vakantie, dus kan ze bijna elke dag even op het andere paard rijden, om hem ook wat aan te voelen.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:24

Je moet met je rug naar het hoofd staan omdat als je met je rug naar de kont staat het paard je heel gemakkelijk kan slaan met zijn achterbenen.
Ik stijg meestal wel op via het boekje *LOL* maar soms ook niet hoor Haha!

Bij ons examen werd daar heel erg opgelet, moesten omstebeurt opstijgen echt heel vaag!

en dat zweepje in mijn rechterhand doe ik wel altijd, weet niet waarom dat is aangeleerd denk ik

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:36

Riëtte schreef:
Brechje: een van de meisjes die bij ons meedoet mocht niet op een ander paardje springen. ook haar paardje mag vanwege gezondheidsredenen niet springen. Zij heeft persoonlijk SRR opgebeld, of ze dan met springen het paard van een ander mocht nemen, en zij mocht dat niet!
Ik zou het dus nog even goed navragen, zodat je straks niet op het laatste moment zonder paard zit. Zij kwam er 1 week voor het examen achter. Komende week is vakantie, dus kan ze bijna elke dag even op het andere paard rijden, om hem ook wat aan te voelen.


omdat ik nederlandse trekpaarden heb die gewoon sommige dingen niet kunnen,nou ja ze kunnen het wel, ze vertikken het gewoon Tong uitsteken
ik had dat voorgelegd bij de ruitervereniging waar ik mijn ruiterbewijs ga doen...en mocht een aantal onderdeeltjes op een ander paard rijden. ze zeiden dat dat geen probleem was, maar of het echt legaal gaat weet ik niet

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 07:02

er staan meerdee dingen verkeerd in het theorieboek. Gewoon verkeerd leren, 1 keer verkeerd uitvoeren en dan weer vergeten.
Nog een leuk voorbeeld waar ook een vraag over kan komen:
Bij de verlichte zit is de voet VERDER in de beugel ????????

Bij ons steeg iedereen tegelijk op, ik had een voor mij vreemd paard waar ik nooit eerder op gereden had (dit omdat de examinator liever van 3 groepen 2 groepen maakte, en toen bleef ik zonder paard over, dus dan maar op het overgebleven manegepaard dat ALTIJD WEIGERDE)
Geen problemen gehad, zelfs gewoon gesprongen zonder weigeirngen. Eh op de praktijk was iedereen bij ons geslaagd.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Bjarni
Berichten: 2218
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 10:14

Toen ik lang geleden mijn ruiterbewijs haalde werd er ook op het opstijgen gelet! Allemaal omstebeurt en de examinator stond erbij. Ik reed een paard wat normaal altijd vastgehouden moest worden met opstijgen (trapte en beet) dus toen ik de meneer vertelde dat hij bij mij niet hoefde vast te houden was hij heel verwonderd, toen ik er ook nog zonder problemen netjes opkwam heeft hij volgens mij niet eens op het feit gelet dat ik niet met mijn rug naar het hoofd van het paard stond!

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruiterbewijs: hoe opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 13:09

Riëtte schreef:
(Lekker met die tenen in de buik prikken, hoezo vreemd dat ie niet stil wil staan ).


Als je je knie in het zadel drukt heb je daar geen last van.

Don't hate me cause you ain't me!

JoT

Berichten: 4005
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:41

Deze manier van opstijgen valt wat mij betreft onder de noemer 'alleen voor het ruiterbewijsexamen en daarna snel weer vergeten'. Ik vond het echt superonhandig, ik kom er gewoon niet op op die manier. Ik stijg altijd met m'n gezicht naar het hoofd van het paard toe op. Dat gaat snel, ik val het paard zo min mogelijk lastig en mocht het paard toch gaan lopen, dan hang ik er tenminste niet achterstevoren naast. Waarom de stichting Recreatieruiter het dan per se op hun manier wil, snap ik niet helemaal. Jammer genoeg mag ik het nog niet vergeten want ik ben gezakt voor m'n praktijk. Zeker voor deze manier van opstijgen moet ik mijn stijgbeugels een paar gaatjes langer maken. Onze examinatrice liet echter weten daar niet zo van gediend te zijn. Ze was vrij streng, dus probeerde ik het toch maar met de beugels op maat. Dat ging dus helemaal niet, waardoor ik gigantisch in de stress schoot en de rest van het examen ook verknalde. Mijn advies is dus, stijg netjes op, maar maak het jezelf niet te moeilijk.

7 augustus 2012: Rust zacht lieve Macho. Je hebt me zoveel gegeven, ik zal je nooit vergeten.

elske_

Berichten: 597
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Utrecht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:21

bij het ruiterbewijs had ik een matig voor op en afstijgen Party!!
als het allemaal volgens het boekje moet lukt het mij niet echt, op m'n eigen manier(zonder het paard te storen) lukt het wel Haha! . mijn manier is voet in de beugel, zweepje in 1 hand(maakt niet uit welke) en 3x hupsen op de grond voordat je echt afzet.

iedereen heeft zijn eigen manier, maar bij het ruiterbewijs zou ik het wel volgens het boekje doen Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:26

Maar hoe moet je dan afstijgen volgen het ruiter rijbewijs?

Ik doe alle 2 mijn beugels uit en stijg dan af.
Dan kan ik er nooit in blijven hangen.
Imo de veiligste manier

Maar hoe moet het volgens hen?

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 18:35

ik heb me ruiterbewijs al ruim 4 jaar, en ik had geluk:) ik had een examinator, daar hoefde we nie op/af te stijgen:)

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers