pony van 2.6 jaar, op zitten en mee stappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 09:52

het kan waarschijnlijk geen kwaad als je eraf en toe even op zit om an je gewicht te wennen maar ik zou geen stukken gaan stappen laat ze nog even jong zijn ze kunnen hun hele leven nog werken . ik zou het dus niet doen


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:01

kan best hoor.
alleen stappen en nog niet langer als een half uur
en um niet te veel vragen alleen links rechts en niet gelijk op of aan de teugel rijden.

ik snap btw best dat ze dit wil.
als jij zo lang wacht tot je paardje eindelijk klaar is om bijna te gaan rijden.
kan je niet wachten.
en ik vind het best reeel,want als ie die basis al kent stappen en iemand op de rug.
kan ze er strakjes gelijk op en stappen en iets meer vragen .

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:05

Dan had ze een ouder paard moeten kopen als je niet kunt wachten, heel simpel.
ik heb ook geen jaarling gekocht omdat ik wist dat ik graag wilde rijden.
Moet het paard de dupe worden voor ons plezier?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:17

Precies kawa!
Wat een onzin zeg, wat is het nut om er nu al om te zitten? En daarbij kunnen mensen wel zo leuk zeggen dat het totaal geen kwaad kan, maar ik zou graag willen weten waar mensen dat op baseren. 3 Jaar is niet voor niets de minimale leeftijd waarop een paard lichte arbeid kan gaan verrichten. En dan kan het een kwartiertje stappen zijn, bel maar eens een goede fysio en vraag eens in hoeverre dat een appèl doet op een paardenrug. Zul je nog van staan te kijken.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:19

runningkawa schreef:
Moet het paard de dupe worden voor ons plezier?


IDD, laat dit paardj nog lekker een half jaartje jong wezen, lekker spelen in de wei...
daarna heb je tijd zat om hem interijden!
Ben het ook volkomen eens met wat Sonja zegt!

Wat Natasha zegt over 2 jaar inrijden... waarom niet als veulen al? ben je lekker sterker... Frusty

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:42

vroeger, toen ik nog jong was.........(nu 30+), werden de paarden op de stal waar ik reed, zadelmak gemaakt met 2.5 jaar in een tijdsbestek van 3 a 4 maand, zeer rustig en langzaam opbouwend. Daarna gingen ze een maand of 6 tot 12 de weide op, om het allemaal te verwerken.......
Na de weide periode, werd er min of meer opnieuw begonnen, dus weer minofmeer zadelmak maken en dan door naar het rijden.

Veel van die paarden op latere leeftijd weer gezien en met hun was niets mis mee. Niet geestelijk in de knoop en geen doorgezakte rug ed.

En de renpaarden dan, op welke leeftijd worden die ingereden, zadelmak gemaakt.........

Ik had een 2 jarige welsh, waar mijn zoontje (=lichtgewicht) op gezet werd om manen te borstelen enz, ook achterste voren (voor de achterkant).

Het gevaar bij het er af en toe opzitten en stappen schuilt hem hierin dat het uitgebreid wordt, och stappen lukt, dan lukt draven ook. De laatste paar keer 5 minuten erop gezeten dan kan het nu wel 10 minuten.

Er echt af en toe een keer op gaan zitten, kan in mijn ogen geen kwaad en denk zelfs dat de vertrouwensband tussen paard en ruiter groter word.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 10:44

Citaat:
En de renpaarden dan, op welke leeftijd worden die ingereden, zadelmak gemaakt.........

En hou oud word een gemiddeld renpaard?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:07

Die hebben ook veel meer te verduren dan onze paarden/pony's
als je het over de gemiddelde leeftijd hebt.

Het lijkt me toch stug dat wanneer ze weten dat hun paarden een langere en betere carriere hebben als je op hun vierde pas zouden worden ingezet in die tak van sport, dat ze dat dan niet zouden doen (ook wat betreft de dierenwelszijnswet)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:14

joycje"]
[quote="Sonja schreef:
Nee.
En nou niet gaat mekkeren dat het paard er aan toe is en dat hij voorloopt op leeftijdgenoten, want een kleuter die al kan tellen en eenvoudige woordjes kan lezen laat je ook niet je belastingaangifte invullen of de schuur opruimen.


knap van je dat jij door de comp heen kan zien of haar paard er wel of niet klaar voor is. Gaaaap
[/quote]

Ja goed he! En behalve dat ik dat zomaar door een computer kan beoordelen, heb ik ook nog eens een eigen mening. Waar is de jouwe???

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:21

Ik snap niet dat iemand dit zich elke keer weer afvraagt. Er zijn al zoveel topics over geweest of je al met een 2/2,5 jarige langzaam kunt beginnen.
Als je niet kunt wachten, moet je GEEN jong paard kopen. Laat dat paard nog lekker volgroeien en met zijn vriendjes in de wei lopen, je kan er straks nog lang genoeg op rijden!!!

Het leven is een gebakje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 12:30

Alane schreef:
Die hebben ook veel meer te verduren dan onze paarden/pony's
als je het over de gemiddelde leeftijd hebt.

Het lijkt me toch stug dat wanneer ze weten dat hun paarden een langere en betere carriere hebben als je op hun vierde pas zouden worden ingezet in die tak van sport, dat ze dat dan niet zouden doen (ook wat betreft de dierenwelszijnswet)

Geld, alleen maar geld.
Die denken niet aan welzijn maar aan hoe kan ik met zo min mogelijk voerkosten geld verdienen.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:48

vind ik een onzinnige opmerking, 1 jaar langer voeren eten opzichte van een een carriere met winst die zegmaar 2 jaar langer duurt........

Als dat zo zou zijn zouden ze dat toch ook in de nadere takken van de sport toepassen............

En als het inderdaad ten koste zou zijn van de welzijn van de renpaarden, zou de huidige wet en regelgeving er wel op worden aangepast.

Let wel: ben er zelf geen voorstander van........ Maar met de kanttekening dat het af en toe dragen van een persoon op 2.5 jarige leeftijd niet schadelijk zal zijn voor het paard (uitgaande van een persoon , niet zijnde iemand die te klein is voor zijn/haar gewicht en af en toe een keer erop zitten)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:53

Natasha schreef:
Met oudere paarden wordt het gewoon veel moeilijker.
En zoveel lef hebben wij Nederlandse ruiters niet allemaal.......... *LOL*


IJslanders worden altijd met 4 of 5 jaar ingereden. Waarom gaat dat dan wel prima..?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:58

Word alles wat zielig is aangepast dan?
Kan nog wel wat zielige dingen opnoemen Lachen
Verder gaat het in de ren sport niet om 1 jaar maar om 2 jaar.
Ze gaan er daar al opzitten met de 1 jaar.

En in andere takken van sport doen ze het niet omdat ze weten dat een paard langer meegaat als er niet te vroeg mee begonnen word.
Voordat een paard goed dresuurt of springt op hoog nivo is hij meestal al 10 geweest, iets wat een ren paard nooit haald.

En zoals Sonja al zei gaan ze er idd niet dood van, maar waarom moet het toch zo nodig?

En van het 1 komt het ander, er zal snel genoeg een drafje gepakt worden enz.

Er word niet voor niets gezegt dat er een min. leeftijd van 3 is.
niet max. Lachen
Als dat volgens echte paardenkenners niet nodig zou zijn werd dat wel aangepast.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 14:03

parouscha schreef:
kan best hoor.
alleen stappen en nog niet langer als een half uur
en um niet te veel vragen alleen links rechts en niet gelijk op of aan de teugel rijden.

ik snap btw best dat ze dit wil.
als jij zo lang wacht tot je paardje eindelijk klaar is om bijna te gaan rijden.
kan je niet wachten.
en ik vind het best reeel,want als ie die basis al kent stappen en iemand op de rug.
kan ze er strakjes gelijk op en stappen en iets meer vragen .



niet langer dan een half uur?? weet je hoelang een half uur is..
5 minuten stappen is al meer dan genoeg de allereerste keer.
en link rechts...? ben benieuwd of die mond van het paardje na een tijd nog niet half dood is..

en idd wat Kawa al zei; gewoon geen jong paard kopen als je niet kunt wachten Lachen

verder vind ik dat ff erop zitten niet kwaad kan met die leeftijd, als je er maar zeker van bent dat je het niet te vaak(hoogstens nog 2x) of gaat uitbreiden.
doodzonde van het paard!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 14:16

zielig zijn/vinden en welzijn van dieren zijn 2 verschillende dingen.

Dat er bijv. in de springsport ook middelen worden gebruikt om een paard beter te laten springen en dat die middelen van uit het welzijn van de paarden zijn verboden dan wel bij wet of regels van de bonden, staat geheel los van zielig of niet zielig.

Wanneer het welzijn van, in dit geval de renpaarden dusdanig negatief beïnvloed zou worden door het vroege inrijden, dan wel of niet in combinatie met de zware belasting van/tijdens de coursen die ze moeten lopen, ik er van uitga dat de wetgeving cq regelgeving van de bond(en) aangepast zouden worden.

Ik ben nog steeds geen voorstander van berijden voor het 3e levensjaar en liefst later of inrijden en een paar maand rust om "bij" te komen van alle nieuwe ervaringen.

Maar de vraag hier is of het schadelijk is zou/kunnen zijn, ik denk van niet.

Ik heb ook paarden gezien, nooit bereden alleen gebruikt voor de koets met een doorgezakte rug. Fokmerries die tot op de draad versleten waren zonder ooit zelfs iets of iemand te hebben gedragen etc.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 14:35

Fokmerries is de volgende discussie Lachen
Met de 2 al laten dekken of ook langer wachten.
En idd sommige zijn tot op de draad versleten, maar hoe oud zijn ze dan ondertussen en veel kans elk jaar een veulen gehad.

En dat er mensen zijn die weet ik wat gebruiken om b.v paarden te laten springen is ook nooit goed te praten, waaom zou het anders ook verboden zijn Lachen
Maar van die ... mensen zullen altijd blijven en die zou je ook wel wat aan willen doen.

Maar dat is geen rede om te zeggen hier doen ze dit, daar doen ze dat, dus mag ik wel vroeg gaan inrijden.
Beter bij jezelf goed beginnen misschien dat meer mensen dat dan gaan volgen Lachen
En worden dingen als ren sport wat bijgespijkerd.
Naar mijn idee geen slecht idee.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 15:08

Absoluut niet. Helaas zijn er altijd mensen zonder geduld, en gaan er zo heel wat dieren naar de slacht. Jammer hoor... dat soort mensen verdienen naar mijn mening geen paard.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:28

runningkawa"]
[quote="Natasha schreef:
Liefst als de paarden 2 of 2,5 jaar zijn!!!!
Op die leeftijd nemen ze nog graag nieuwe ervaringen op.
Ik bedoel niet dat je een half uur intensief moet rijden, maar gewoon de begrippen opsteigen- voorwaarts en als laatste het teugelwijs maken.
Rijd het paard liever in met 2 jaar, en gooi hem daarna nog een jaar de wei in om uit te groeien.
Na dat jaar kun je er toch weer gelijk op, als de basis goed is gelegd.
Ik spreek uit ervaring.Met oudere paarden wordt het gewoon veel moeilijker.
En zoveel lef hebben wij Nederlandse ruiters niet allemaal.......... *LOL*

Wat raar dat dat met 3 en 4 jarige ook zo kan?
En lef, waarvoor nodig?
Ik heb er nooit niks moeilijks aan gemerkt hoor
Als het moeilijk is ligt dat aan de gene die zadelmak maakt en nergens anders aan, dus ga je rijtechnische kant nog maar wat bijspijkeren.
of als je denkt dat heel Nl geen lef heeft, misschien ben jij heel Nl?
En geef je je angst door en zijn ze daarom bij jou niet makkelijk.
Dus beter maar geen paarden meer zadelmak maken Lachen

Dus mijn antwoord is: lekker laten staan nog, je paard kan zijn hele leven nog werken en als je er niet te vroeg mee begint kan hij dat veel kans ook nog.
[/quote]

idd, ik heb een 6 jarige nog ingereden, nou niks aan de hand hoor.
Verder ben ik het mer RK eens

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:56

k zou em lekker staan laten,t is nooit beter voor het paard als je er al op gaat.Je weet het nooit,straks heb je spijt dat je die laatste maandjes niet ff gewacht hebt!

Irnesto
Berichten: 26
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:09

Wacht maar lekker tot je pony minstens 3 jaar is.
Het is heel slecht voor hem om de rug nu al zo te belasten aangezien de rug daar nog niet sterk genoeg voor is. Wil je dadelijk zo'n pony die al vroeg een doorgezakte rug heeft en versleten is?
OK, je mag met 2.5 jaar gerust een zadeltje opleggen zodat hij aan het zadel went en zo maar er op gaan zitten is echt niet goed voor de rug.
En als je niet kan wachten met rijden vraag dan aan iemand of je haar/zijn paard een keer mag berijden.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 18:25

Gaaaap Waarom kopen mensen jonge paarden als ze willen rijden

Als je niet kan wachten moet je geen jong paard nemen, of even het paardenboek gaan doorspitten. Zie eigelijk het nut er niet van in om zo vroeg te beginnen.Waarom? Omdat je dan sterker bent dan het paard, dan gemakkelijker z'n wil kan breken? Pfff Lips are sealed Wacht gewoon totdat hij drie is.En of hij nou al volwassen eruit ziet of niet (zie Sonja's reactie)... Er staat niet voor niets in een paardenboek dat je paarden vanaf hun 3e moet beleren.

Waarom reageert Lydia niet?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:01

Ik zou nog even wachten. In ieder geval tot hij ruim 3 jaar is. Bedenk wel dat hij nog een aantal jaartjes "meemoet". Waarom nu iets overhaast doen en daar dan later misschien de problemen van hebben, dan gewoon even wachten.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:19

wat is nou een half jaartje wachten op wel 25 jaar rijplezier.

Ik ben p[as gaan rijden toen Danno 3,5 was, toen kreeg hij ook voor het eerst een zadel op en een bit in.
En ik heb nog geen moment problemen met hem gehad, hij wil erg graag lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:57

[VMR] Rijden op een haflinger van 2 jaar?

Daarom zeggen de meeste dit.
van stappen komt draven en ook galoperen. Boos!
Als het goed gaat kan bijna niemand het houden met 5 min. stappen, wat ook al te veel is voor een weke paardenrug.

Grr, kan me er enorm kwaad om maken, die rotmensen Boos! Boos! Boos! Frusty Verdrietig
Alles voor eigen plezier
maar denken aan het dier
hoo,maar


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloodymary, meniekske, OleJon, springzeker, Thrive en 110 bezoekers