pony van 2.6 jaar, op zitten en mee stappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 20:24

Ik ga helemaal met kawa mee!
koop geen paard van nog geen 3 als je wilt rijden! Ik heb toen ik op zoek ging ook voor mezelf gezegt dat ik er een wilde die minstens 2,5 was, zodat ik niet langer als een half jaar hoefde te wachten voor ik met hem kon beginnen. Mist wat 3 toen we hem gingen inrijden, en nu, een half jaar later, ga ik pas echt rijden, en wil ik wat meer van hem, zoals nageeflijk lopen enzo. Ik ga nogsteeds heel vaak de bossen in, want dat vind hij geweldig! Die van mij heeft er nog heel veel plezier in, en dat wil ik graag zo houden. Ook heeft hij tot zijn derde met leeftijdsgenoten op de wei gestaan, en zo hoort het ook naar mijn mening!


Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:02

runningkawa schreef:
[VMR] Rijden op een haflinger van 2 jaar?

Daarom zeggen de meeste dit.
van stappen komt draven en ook galoperen. Boos!
Als het goed gaat kan bijna niemand het houden met 5 min. stappen, wat ook al te veel is voor een weke paardenrug.

Grr, kan me er enorm kwaad om maken, die rotmensen Boos! Boos! Boos! Frusty Verdrietig
Alles voor eigen plezier
maar denken aan het dier
hoo,maar


Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik kan me hier WOEST om maken Boos!:(

Het leven is een gebakje!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:09

Mijn merrie was 4 toen ik haar vanuit het land kocht, niets gewend!! En daar ben ik erg blij om geweest. Ze heeft nu de tijd gehad om te groeien, en dan vooral geestelijk!!
Dus met 4 eerst rustig geleerd in stal te staan, borstelen, verzorgen, vaststaan, hoeven verzorgen etc. Toen rustigaan aan de longe en ik denk juist doordat ze al 4 was, dat ze het heel snel oppikte, binnen een week liep ze aan de longe alsof ze nooit anders had gedaan. Omdat ze mij toen al helemaal vertrouwde (en nooit in die 4 jaar daarvoor een slechte ervaring met mensen heeft gehad!!) was longeren met zadel en hoofdstel ook geen probleem.
Na twee weken kon ze tempowisselingen (niet alleen draf, stap en galop, maar ook middendraf, uitgestrektedraf, middenstap, etc) op stemcommando!! en ben ik er voor het eerst opgegaan.
Ze heeft in de twee jaar dat ik haar nu heb, nog geen pas verkeerd gezet!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:16

Laat het paard nog lekker jong zijn man, en idd van stap komt draven en steeds langer, als je zo graag wil rijden ga dan naar een manege het paard beleren komt vanzelf wel!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 11:21

Ik ben denk ik een goed voorbeeld van iemand die niet kon wachten..
wjerdo was 1.5 jaar en ik wilde het liefste meteen der op, ik wist donders goed dat dat niet kon, en god zij dank, heb ik toen Youri gekregen.
Youri is een jaar lang ziek misselijk en onder weg geweest, dus heb 1 jaar niet gereden ( ja op andere pony's ) Toen was wjerdo 2.5, ik wilde toch zo dol graag op hem rijden... Ben toen begonnen met Youri, ( 4jaar onder tussen ) Een jaar later ben ik met Wjerdo begonnen en hij was 3,.5 ik kan je eerlijk zeggen dat hij alleen maar sterker en beter is geworden. Ook een stuk volwassener dan toen youri 3 was ! dus wacht lekker !!.

nu we het toch over de leeftijd hebben, waarom denken jullie dat ijslanders rond hun 4de of 5 de worden ingereden ? niet omdat ze tot hun 5de zwak en misselijk zijn.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 13:37

Toen ik nog pony's zadelmak maakte was ik nog niet zo heel erg handig dus dat deed ik vaak toen ze goed 2.5 waren en dat heb ik ook langere tijd gedaan. Nu ben ik wat handiger, en maakt et me eigenlijk weinig uit hoe oud ze zijn, en dan nog, ik heb weinig te zeggen over wanneer hij zadelmak gemaakt moet worden, wat zadelmak gemaakt moet worden moet zadelmak gemaakt worden. Ik heb van de week een tuiger van zo'n 180 zadelmak gemaakt, en die was 4 en tis nog echt een slungel! MOet je nagaan als je daar met 2.5 op gaat zitten.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 14:00

Ik wil nog even toevoegen dat je als je ECHT wilt rijden eigenlijk ook geen paard van 3 jaar moet kopen.
Zo'n dier moet alles tenslotte nog leren en als die 3x in de week gereden wordt is het al genoeg.

Wil je echt rijden koop dan een paard dan lekker doorgereden is en waar je zo mee weg kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 14:04

Ook helemaal mee eens.
Voor een ruiter die nog nooit jonge paarden gereden heeft is het zowiso al niks.
En idd voor een 3 jarige is 20 min per dag al meer dan genoeg als je al 5 dagen of zo gaat rijden.
En daar kun je dus ook geen les van een uur mee gaan rijden.

Maar geduld is een schone zaak en in onze materialistische wereld is denken aan een dier ook wel moeilijk Boos!

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 20:39

ik ga mijn poaard niet voor zn 3e berijden, maar mn broerte/zusje van 6 ga ik er met 2.5 wel aan laten wennen. Gewoon ff 1 minuutje, en ik laat hem ook wel voor z 3e aan het zadel wennen, maar er niet op rijden, volgensmij is dat sneu, met wedstrijdparden doen ze t wel, met 2 inrijden dan nog een jaar op wei, en dan kunnen ze fit weer verder, ach laat iedereen doen wat ie zelf wil...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:11

quote machie "ach laat iedereen doen wat ie zelf wil ..."
maar als ze om meningen vragen kunnen ze die krijgen inclusief de feiten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 08:02

Ik ben geen voorstander van een paard op die leeftijd al te berijden.
3 is echt het minimum, maar ik ga een paard nooit voor zijn 4 opleren.

Wel voor de kar, dat kunnen ze al veel vroeger doen, als het in 2-span is en het gewicht op de 'leermeester' komt.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 2 bezoekers