SJimmy, hou je wel het verschil tussen nageeflijk en in de krul in de gaten?
In de B is het nog niet belangrijk dat een paard echt netjes aan de teugel loopt, maar als een paard "in de krul" loopt, ziet een jury dat. Ik vermoed (is moeilijk te zien natuurlijk, door een computer heen ) dat de jury hem te veel "in de krul" vindt lopen, en te weinig nageeflijk. Dus is het niet zozeer dat stukje omhoog komen, wat de jury stoort, maar het totale beeld.
Of wat ook kan, is dat het geheel er heel netjes uitziet, maar dat het op de jury als "protest" overkomt, als het paard z'n hoofd ineens omhoog doet. Daarmee onttrekt hij zich aan het werk.
Moraal van het verhaal: In de B kun je beter een ontspannen paard tonen dat "gewoon" loopt (niet met z'n koppie max omhoog natuurlijk) dan een paard dat een wisselend beeld geeft. Ze hebben liever een constant lopend paard. Dat geeft ook een betere basis voor hogere klassen dan een sterk wisselend paard. Bovendien wijst een sterk wisselend beeld toch vaak op een paard dat "in de krul" loopt ipv aan de teugel.
Succes,
Sonja