Wat ik ff niet snap..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-01 09:57

Gisteren had ik dus wedstrijd.
In de les rij ik Sjors redelijk constant aan de teugel. In mijn proefje dus ook.
er is nog een meisje dat een startkaart op hem heeft. (Ze is heel aardig en ik kan goed met haar opschieten.)
Zij rijdt 'm niet aan de teugel.
Nu ging het gister niet zo erg denderend, maar wat ik niet snap is dat als ik 'm aan de teugel rij. en hij maar heel ff omhoog komt heb ik een 5 ipv een 6 of een 6 ipv een 7 en dan staat er bij "nageeflijk houden"
Dat andere meisje rijdt 'm niet aan de teugel en die had geen enkele opmerking over nageeflijkheid oid en 150 en 154 punten.
Kan ik Sjors beter niet aan de teugel rijden?!?!?!?
Ik heb zoiets van "elk stukje is meegenomen" maar de jury blijkbaar niet.
Hoe denken jullie hierover?
(dit is dus in de B....)
Groetjes Petra

:evaw:


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 10:07

In de B is echt aan de teugel voor veel jury's niet zo belangrijk. Ze zien liever een paard dat ontspannen loopt dan een paard wat wisselend wel en niet aan de teugel loopt. Zolang hij niet aan het sterrenkijken is natuurlijk.
Waarom probeer je de volgende keer het iet eens uit om de heel proef dezelfde aanleuning te houden maar dan aan een iets langere teugel. Dus dat hij niet met zijn neus in de lucht loopt en ook niet aan een lange teugel maar gewoon op een ontspannen contactteugel.
Maar ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het er bij jullie uit ziet maar ik heb wel heel veel geschreven bij diverse jury's. het is ook nogal verschillend per jury trouwens. Je hebt er ook tussen zitten die het juist geweldig vinden als een paard maar in de krul loopt.
Succes ermee!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-01 10:11

Dat met die "contactteugel" heb ik vorig jaar het hele jaar gedaan (op iets van 7 uitwedstrijden) omdat ik toen constant tussen de 150 en 154 punten reed werd ik er een beetje crazy van, vandaar dat ik 'm nu nageeflijk probeer te houden...Toch vindt ik het erg vaag.
Toch jammer dat de dressuursport zo afhankelijk is van wat de jury's (willen) zien...
Maar het blijft toch leuk! Knipoog

:evaw:

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 13:14

Sja, die jury he. Misschien als je de volgende keer een jury hebt die het weer anders ziet, daar zit zoveel verschil in.
Jaren geleden ( *LOL* ) reed ik ook eens een proefje. Isolda liep netjes stil met haar hoofd, maar zeker niet aande teugel. Ze was 4 of 5 ofzo. Een ander meisje had haar paard keurig lopen.
Had ik toch hogere punten. Ik navraag gedaan bij die beste man. Hij zag liever een paard dat vrolijk haar proefje loopt en vlot en actief is en dan zonder de "hoofdhouding", als een paard dat wel "aan de teugel" loopt, maar suf is. Kan ie nog zo netjes lopen zei die man, maar in de B is dat niet belangrijk. Ikke blij! Want nageeflijk rijden was zeker niet ons sterke punt! (nog steeds niet, maar ik rijd geen wedstrijdjes meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 14:33

SJimmy, hou je wel het verschil tussen nageeflijk en in de krul in de gaten?
In de B is het nog niet belangrijk dat een paard echt netjes aan de teugel loopt, maar als een paard "in de krul" loopt, ziet een jury dat. Ik vermoed (is moeilijk te zien natuurlijk, door een computer heen *LOL* ) dat de jury hem te veel "in de krul" vindt lopen, en te weinig nageeflijk. Dus is het niet zozeer dat stukje omhoog komen, wat de jury stoort, maar het totale beeld.

Of wat ook kan, is dat het geheel er heel netjes uitziet, maar dat het op de jury als "protest" overkomt, als het paard z'n hoofd ineens omhoog doet. Daarmee onttrekt hij zich aan het werk.

Moraal van het verhaal: In de B kun je beter een ontspannen paard tonen dat "gewoon" loopt (niet met z'n koppie max omhoog natuurlijk) dan een paard dat een wisselend beeld geeft. Ze hebben liever een constant lopend paard. Dat geeft ook een betere basis voor hogere klassen dan een sterk wisselend paard. Bovendien wijst een sterk wisselend beeld toch vaak op een paard dat "in de krul" loopt ipv aan de teugel.

Succes,
Sonja

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-01 15:01

tnx voor jullie antwoord.
Ik baal een beetje dat hij in de les wel constant en netjes EN VOORWAARTS Knipoog naar beneden loopt.
Waarschijnlijk zit ik in mijn proefje op veel te veel dingen tegelijk te letten en vergeet te drijven. Bloos En ja dan zou het kloppen want als ik mijn poten er niet aan hou dan komt hij in protest (dan wil 'ie ook niet met zijn koppie "in de krul") en dan heeft 'ie groot gelijk natuurlijk.
Party!! (slimmie) Volgende keer ga ik een proefje zo rijden als julle beschrijven en de ander eens kijken of ik 'm constant naar beneden kan laten lopen en nog voorwaarts ook.
maar bedankt voor het meedenken.
Groetjes Petra

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dolce_pony, Mizsz_Kitty, Patriesje, YandexBot en 106 bezoekers