paardencrematorium, vraag naar???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

paardencrematorium, wel of niet?

ja, doen!!
30 (62%)
nee, niet nodig
14 (29%)
weet niet
4 (8%)

Totaal aantal stemmen: 48


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 07:50

stef schreef:
maar mensen, we doen hier allemaal zo moeilijk ovber het wegslepen van de dode pony, maar als je pony thuis in de wei of op stal overlijdt, hou wou je hem bij het crematorium krijgen dan? Dan moet ie nog steeds op een of andere manier een trailer in worden gesjord


Ja maar dan heb je dus geen keus. T gaat er hier om als je wel die keus hebt.

Mijn vorige paard hebben we ook op op stal in moeten laten slapen omdat het beestje niet meer kon lopen (hersenbloeding). Anders hadden we het zeker in de wei gedaan. Crematorium bestond toen nog niet.
Ze moest na 20 jaar trouwe dienst (ze was bijna 29) uit de stal gesleept worden en heeft daarna nog een halve week op het erf gelegen omdat de rendac net de dag ervoor geweest was.
Nee bedankt, t was dat we geen keus hadden.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:41

Vippie schreef:
Tsja allemaal wat voor te zeggen, maar heb teveel paarden weggesleept en opgetakelt zien worden door de rendac, en als ik een keus heb.... inspelen op emotie of niet, denk dat dat wel meevalt, want als ik de keus heb tussen in laten slapen op stal en op laten halen of naar de slachter, dan wordt het toch antwoord B denk ik.
Gewoon het aanzicht van je beestje wat in zo'n grote grijper gaat en openbarst enz enz, nee bedankt te onwaardig na tig jaar trouwe dienst.
Je oma gooi je ook niet in de GFT bak (ook winstbejag van begraafplaatsen en crematoria?).
Gelukkig mag iedereen over zjn eigen beestje beslissen wattie daar tzt mee doet. En mijnes is nog erg jong dus hoop dat die beslissing voorlopig nog niet genomen hoeft te worden.
Viv


Als-ie wordt opgetakeld is-ie al dood! Daar voelt hij niks meer van. Hij is ingeslapen en heeft dus een "vredige" dood gehad. Ik heb er voor gekozen om er NIET bij te zijn toen Rendac Missouri op kwam halen. Verschrikkelijk gezicht, maar ze was al dood.
Naar de slager, dat is leuk voor je paardje! Zijn laatste gedachten zijn angst, paniek. Hij ruikt het echt wel hoor, als-ie op het slachthuis aankomt! Niets zo erg voor een dier als de geur van de dood. Hij wil vechten voor zijn leven, hij snapt er niets van. Wil je dat dat zijn laatste emoties zijn??
Nee bedankt, mijn beestje verdiende beter. Na 10 jaar trouwe dienst Lovers

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:58

Ik geef dat geld liever aan een nieuw paard uit. Hij merkt er niets van of hij nu naar de honden of in een potje gaat, wat ik belangrijk vind is dat hij op een waardige manier mag gaan. En ja, ik heb daar al uitgebreid over gedacht, we hebben een paard van 25 dat al vanaf zijn 3e bij ons is. Hij is nu met pensioen, wordt niet meer gereden en maakt het nog prima. Ik hoop dat we hem een keer dood in de wei vinden, dan regelen we dat hij wordt opgehaald en vragen de staleigenaar om daar bij te zijn, want dat hoef ik dus idd niet te zien.

Dus voor mij is een paardencrematorium echt onzin, maar ieder zijn keuze.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:11

Missouri schreef:
Als-ie wordt opgetakeld is-ie al dood! Daar voelt hij niks meer van. Hij is ingeslapen en heeft dus een "vredige" dood gehad. Ik heb er voor gekozen om er NIET bij te zijn toen Rendac Missouri op kwam halen. Verschrikkelijk gezicht, maar ze was al dood.
Naar de slager, dat is leuk voor je paardje! Zijn laatste gedachten zijn angst, paniek. Hij ruikt het echt wel hoor, als-ie op het slachthuis aankomt! Niets zo erg voor een dier als de geur van de dood. Hij wil vechten voor zijn leven, hij snapt er niets van. Wil je dat dat zijn laatste emoties zijn??
Nee bedankt, mijn beestje verdiende beter. Na 10 jaar trouwe dienst Lovers


Tis maar goed dat jij dan niet hebt gezien hoe mijn beestje heeft geleden toen ze werd afgespoten, liever 1 kogel/staaf in de kop dan 15!!!! spuiten om dr dood te krijgen, en telkens die adem die weer op gang komt en het hart wat maar niet wil stoppen met kloppen. Dat was nl ook vechten. Een half uur lang!
Een goed slachthuis hoeft geen nachtmerrie te zijn voor je paard.
Snap best dat mensen affectie hebben tegen een slachthuis. Paarden die daar afgemaakt worden komen niet per definitie in hondenvoer oid, ligt er helemaal aan of ze nog medicijnen in het lijf hebben.
Vaak kun je toestemming geven om delen van het paard te laten gebruiken voor bv hoefsmidopleidingen oid.
Liever dat dan op de grote hoop via een grijper.

Leuke vergelijking ivm jouw opmerking over toch al vredig ingeslapen: kijk maar naar mensen, die zijn ook al vredig ingeslapen en toch worden ze nog begraven of gecremeerd, die gaat toch ook niet GFTbak in, whats the difference Verward
Blijft beide een wezen wat ooit in leven was en nu dood is. Wat is een mens meer dan een dier?

Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening en gedachtengang over deze dingen hebben. Voor iedere manier van doodgaan en opruimen is iets te zeggen, en iedereen bepaald voor zijn/haar situatie de op dat moment meest geschikte methode/manier waar hij/zij verder mee kan leven.
Deze manier kan in ogen van anderen de verkeerde manier zijn. Maar vergeet niet een verkeerde manier bestaat niet in de ogen van de betrokkenen op dat moment, je eigen manier is nooit de verkeerde manier. Simpelweg omdat ze zelf die keus maakt.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:18

Donja"]
....De prijs waar nu naar gekeken wordt voor het cremeren, zou dan op rond de 500 euro komen.
[/quote]

Dat vind ik op zich wel een acceptabel bedrag!
Ik zou het op zich nog niet eens zo erg vinden als mijn paard met andere paarden/huisdieren verbrand zou worden. Ook zou ik geen potje met (een deel van de) as mee willen nemen , dus in dat opzicht maakt het me niet uit!
Ik vind het echt alleen een kl*te idee, als ik weet dat ze bij iemand op het bord komen te liggen, bij m´n honden in voer zouden zitten, of ik gezellig m´n handen met ze sta te wassen (in de vorm van een zeepje Knipoog )
Alleen dat van die aula lijkt me wat overdreven Scheve mond . Wat is daar de bedoeling van, dat je voordat ze de oven ingaan, een soort "rouwdienst kan houden Verward . Sorry, maar dat gaat mij nu net te ver!!!

[quote="Vippie schreef:
Gelukkig mag iedereen zijn eigen mening en gedachtengang over deze dingen hebben. Voor iedere manier van doodgaan en opruimen is iets te zeggen, en iedereen bepaald voor zijn/haar situatie de op dat moment meest geschikte methode/manier waar hij/zij verder mee kan leven.
Deze manier kan in ogen van anderen de verkeerde manier zijn. Maar vergeet niet een verkeerde manier bestaat niet in de ogen van de betrokkenen op dat moment, je eigen manier is nooit de verkeerde manier. Simpelweg omdat ze zelf die keus maakt.


Vippie, dat heb je goed gezegd, hier ben ik het helemaal mee eens Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:32

Vippie schreef:
Tis maar goed dat jij dan niet hebt gezien hoe mijn beestje heeft geleden toen ze werd afgespoten, liever 1 kogel/staaf in de kop dan 15!!!! spuiten om dr dood te krijgen, en telkens die adem die weer op gang komt en het hart wat maar niet wil stoppen met kloppen. Dat was nl ook vechten. Een half uur lang!


Zo ging het bij de mijne dus niet. Die kreeg eerst een dikke verdoving om suf te worden, spierverslappers zodat ze niet neer zou vallen. Ze lag eigenlijk al te slapen, en heeft maar 2 spuiten nodig gehad. Ze heeft idd nog 1 seconde gevochten, maar het natrekken duurde langer als het doodgaan zelf.
Natuurlijk is 1 snelle kogel beter als hoe jij het hebt meegemaakt. Maar het ging mij meer om de emoties van het beestje al die angst en onzekerheid op zijn laatste reis.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:33

Mijn paard gaat niet naar de slager!! Ik wil hem laten cremeren en wil waardig afscheid van hem nemen. Ik moet er niet aan denken dat hij door zo'n grijpding in een vrachtauto wordt gegooid. Ik heb inmiddels wel begrepen dat het cremeren wat tot nu toe mogelijk is in Nederland nep is en dat je paard gewoon als dierenvoer ofzo zal eindigen en dat echt cremeren niet bestaat in Nederland. Ik hoef hem heus niet op de schoorsteen ofzo maar wil gewoon dat hij netjes gecremeerd wordt en dat ik zeker weet dat hij niet als biefstukje zal eindigen. Gelukkig is hij nu pas 8 jaar oud en ik hoop dat hij heel oud zal worden en dat er tegen die tijd wel de mogelijkheid is om je paard echt te laten cremeren in Nederland.

Ik vind het dus een heel goed idee een paardencrematorium. Je hond enzo kun je wel laten begraven en cremeren dus waarom ook niet je paard als je daar behoefte aan hebt.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:55

Lielle schreef:
Hij merkt er niets van of hij nu naar de honden of in een potje gaat, wat ik belangrijk vind is dat hij op een waardige manier mag gaan.

Dus voor mij is een paardencrematorium echt onzin, maar ieder zijn keuze.


Hoe zou jij het vinden als je als hondenvoer zou eindigen.... jij eindigt ook in een potje of in een graf op een waardige manier... naar de slager vind ik persoonlijk niet zo waardig... na al die jaren trouwe dienst. Als mens eindig je toch ook niet als biefstukje of als hondenvoer. Ik persoonlijk vind niet dat een paard het verdiend om als biefstukje te eindigen en ik hoef ook geen geld voor hem te hebben. Ik geef liever 500 Euro ofzo uit zodat hij een waardig afscheid zal krijgen en hij uitgestrooid kan worden over een weide ofzo dat vind ik een waardiger afscheid.

Maar inderdaad... ieder zijn eigen keuze....

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:16

Ik wil erg erg graag mijn paard laten cremeren, als ze overlijdt. Voor mij een absolute ja dus.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:56

Ieder zijn eigen mening en ieder zijn eigen vorm van verdrietverwerking.
Voor mij hoeft het in ieder geval niet. Ik wil mijn beestjes 100% zeker thuis laten inslapen, ik wil niet met een ziek dier in de trailer naar de slacht (ALS dat al kan, in verband met medicijngebruik). Nou heb ik makkelijk praten want mijn beestjes staan bij een dierenarts aan huis. Hoe dan ook moeten mijn dieren dus dood aan huis worden opgehaald. Omdat ik er heilig van overtuigd ben dat een dood dier niets meer voelt of merkt, hoeven ze echt niet met een brancard te worden opgehaald. Tuurlijk ik vind het niet leuk om te zien dat mijn dieren met een grijper worden opgepakt en in een vrachtwagen worden gestort, maar ja, het is nou eenmaal de (in mijn ogen) beste manier. Vooral ook omdat er zo'n hoog prijskaartje aan vast zit, dat geef ik dan liever aan iets anders uit, (bijv. Brooke animal hospital..) Dus geen crematorium voor mij. Ik zou het wel heel fijn vinden als er een goede mogelijkheid tot cremeren van paarden komt, omdat ik weet dat het voor veel mensen bijdraagt tot een goede verdrietsverwerking...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:03

AnneOmie schreef:
Hoe zou jij het vinden als je als hondenvoer zou eindigen.... jij eindigt ook in een potje of in een graf op een waardige manier


Zou het niet weten, merk ik namelijk niks van. Als ik doodga mag mijn familie doen met me waar hun zich goed bij voelen, het kan mij niet boeien eigenlijk.

Er bekruipt me alleen een eng gevoel hier, namelijk dat de mensen die niet voor crematie o.i.d. kiezen, en bijv voor de slager kiezen, gelijk maar boemannen zijn, die niet om hun paard geven. Zo wordt het niet gezegd, maar dat bespeur ik hier wel bij sommige.
Als iemand zijn paard wil laten cremeren, prima, als iemand zijn paard wil begraven, prima, als iemand zijn paard naar de slager brengt, prima.
Laat elkaar nou eens in elkaars waarde!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:44

AnneOmie schreef:
Ik persoonlijk vind niet dat een paard het verdiend om als biefstukje te eindigen en ik hoef ook geen geld voor hem te hebben.
Maar inderdaad... ieder zijn eigen keuze....


Wie zegt dat ik het voor het geld doe? Ze mogen mij ook aan de wetenschap ter beschikking stellen oid. En ik vind de slager wel een waardig afscheid. Daar zal ik dan bij zeggen dat ik als voorwaarde heb dat het 's ochtends vroeg kan, dus voordat er al andere dieren zijn zodat er wel rust is. En ik wil dus ook zeker weten dat het netjes gedaan is, dus niet op de vrachtwagen naar Italie oid. Dat ben ik tegenover mijn paard verplicht. Een spuitje kan je paard veel meer van streek maken, zie maar wat verhalen hierboven. Ik vind dus een waardig einde heel belangrijk, wat er daarna mee gebeurt minder. Bij Rendac wordt hij ook gecremeerd, maar op een andere manier. De herinneringen die ik aan Trammelant heb, houd ik toch wel; daar heb ik geen potje voor nodig.

Trouwens, ik begrijp niet wat er mis is met hondenvoer. Die beesten moeten toch ook gevoerd worden? Nee, ik zal niet vragen of ik een paar kilo mag hebben voor onze honden (die ik niet heb trouwens), of voor mezelf. Maar er gaan honderden dieren in hondenvoer.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:06

Jurga schreef:
Ik wil erg erg graag mijn paard laten cremeren, als ze overlijdt. Voor mij een absolute ja dus.


Voor mij ook. En ik begrijp nog steeds één ding niet helemaal, het is de normaalste zaak van de wereld dat mensen worden begraven of gecremeerd, maar als het om dieren gaat is het ineens commercieel en inspelen op de emoties. Dan krijg je argumenten van: 'ze zijn toch al dood, dus ze merken niet wat er met ze gebeurt'. Maar dat geldt voor mensen toch ook? Ik kan ook wel zeggen: 'het maakt mij niet uit wat er met mij gebeurt' maar het gaat er om dat de nabestaanden op een goede manier afscheid kunnen nemen? En dat is bij dieren precies hetzelfde vind ik. Als je daar behoefte aan hebt is daar niets mis mee. En zeker niet als het betaalbaar is.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:30

Jur(g)a, daar is ook niets mis mee voor mij. Maar zo is er ook niets mis met mijn keuze.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 13:33

Ik denk gewoon dat de kosten te hoog zijn voor de meeste paardenhouders. En dat geld besteed ik ook nog eens liever aan een paard dat nog leeft (brooke hospital) dan aan een paard dat dood is. Afstand nemen en draag het paard verder in je hart. DAt is het mooiste wat je voor hem kunt doen als hij dood is. In de laatste Bit stond er een heel interessant artikel hierover.

De hond is de betere mens

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:21

Dat artikel heb ik inderdaad gelezen en ik ben het er op zich wel mee eens, maar ik kan ook goed begrijpen dat je zoiets op een mooie manier wil afsluiten. Hopelijk wordt het in de toekomst betaalbaar.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Dees

Berichten: 18872
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 14:22

Mensen begraven is onderhand ook big business geworden, dat is echt ook een en al commerce. Alleen heb je in Nederland dus ook niet de mogelijkheid om je eigen stoffelijk overschot te laten vernietigen door een destructiebedrijf. Dus moet je corpus mee in de malle molen die vooral draait vanwege de euro's....

Ik zou het fijn vinden om in ieder geval de keus te hebben om mijn paard te laten cremeren. Dat wil helemaal niet zeggen dat ik dat dan ook uiteindelijk zal doen, maar toch, de keus is er nu niet.
En nee, een potje as voor boven de schoorsteenmantel hoef ik niet. Doe mij maar een mooie foto aan de muur.

Het allerliefst bepaal ik wanneeer het einde van mijn paard nabij is. Dan gaan we een stukje lopen in de bak, en dan laat ik het door een vriendelijke dierenarts toch afspuiten, en een kwartier later komt er iemand om het kadaver op te halen.
O jee als ik het nog uit de stal moeten laten slepen, of een dag of twee op de oprit moet laten liggen. Bah, moet er niet aan denken. Dan toch liever de slager...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:57

Lielle"]
[quote="AnneOmie schreef:
Ik persoonlijk vind niet dat een paard het verdiend om als biefstukje te eindigen en ik hoef ook geen geld voor hem te hebben.
Maar inderdaad... ieder zijn eigen keuze....


Wie zegt dat ik het voor het geld doe? Ze mogen mij ook aan de wetenschap ter beschikking stellen oid. En ik vind de slager wel een waardig afscheid. Daar zal ik dan bij zeggen dat ik als voorwaarde heb dat het 's ochtends vroeg kan, dus voordat er al andere dieren zijn zodat er wel rust is. En ik wil dus ook zeker weten dat het netjes gedaan is, dus niet op de vrachtwagen naar Italie oid. Dat ben ik tegenover mijn paard verplicht. Een spuitje kan je paard veel meer van streek maken, zie maar wat verhalen hierboven. Ik vind dus een waardig einde heel belangrijk, wat er daarna mee gebeurt minder. Bij Rendac wordt hij ook gecremeerd, maar op een andere manier. De herinneringen die ik aan Trammelant heb, houd ik toch wel; daar heb ik geen potje voor nodig.

Trouwens, ik begrijp niet wat er mis is met hondenvoer. Die beesten moeten toch ook gevoerd worden? Nee, ik zal niet vragen of ik een paar kilo mag hebben voor onze honden (die ik niet heb trouwens), of voor mezelf. Maar er gaan honderden dieren in hondenvoer.
[/quote]

Ik heb ook niet gezegd dat ik denk dat jij het voor het geld doet... ik zei dat IK geen geld voor mijn paard wil van de slager. Ik persoonlijk wil dat hij op een voor mij waardige manier gecremeerd wordt en of dat nou alleen is of met andere paarden dat maakt mij niet uit. Ik wil hem ook niet een een potje, daar gaat het niet om, en de herinnering blijft en de foto's.

Ik veroordeel niemand die zijn paard wel naar de slager brengt en ik vind dat ieder voor zichzelf mag weten wat voor hem/haar een waardige manier is om afscheid van zijn paard te nemen.

Ik weet verder nog niet wat ik zal doen als die dag ooit komt dat ik zo'n verschrikkelijke beslissing moet nemen maar 1 ding weet ik zeker: mijn paard gaat niet naar de slager. Kogel, spuit of wat dan ook daar ben ik niet over uit en wil ik eigenlijk nu ook nog niet te veel over nadenken. Ik wil niet dat hij onnodig veel pijn moet lijden en dat is voor mij het belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:47

Donja schreef:
Ook denkt hij erover om een aantal luxe boxen te plaatsen op het land, zodat mensen de mogelijkheid hebben om hun paard daar heen te brengen, een aantal dagen te laten staan om mooi en goed afscheid te kunnen nemen en dan daar in te laten slapen.


Zo iets kan nu ook al.
Een vriendin van mijn moest haar paard ook laten inslapen, we hebben hem met de trailer naar Bokhorst gebracht waar hij een spuitje heeft gehad.
Bokhorst heeft de verder afvoer enzo geregeld, dus daar zie je dan zelf niets van.
Je kan gewoon afscheid van je paard nemen en er bij zijn als hij inslaapt maar de nare kant hoef je niet te zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:29

Ik vind dat mensen altijd zo kortzichtig doen over je paard naar de slager brengen. Ik heb zelf een jong paard naar de slager gebracht destijds. Ik had een hoop geld op gemaakt aan veterinaire kosten om hem toch maar beter te krijgen, maar dat is niet gelukt. Ik zag dat geld van de slager op dat moment ook wel als bloedgeld hoor, dat kan ik niet ontkennen. Maar mijn paard was daar de eerste die dag (tenminste, zo leek het) die geslacht werd. Hij heeft geen stress gevoeld, het ging allemaal zo rustig en zo snel. Zachtjes werd hij naar voren geduwd, er werd niet gemopperd en geen woord gezegd. Ze gingen heel correct met hem om. Toen het schietmasker (daar was ik zelf niet bij) en met een schot was hij meteen weg, zonder dat het met een strijd gepaard ging. Dat verhaal wat Vippie vertelde over het inslapen van haar paard, dat heb ik meer gehoord. Zo'n strijd lijkt mijn hartverscheurend. Maar ja, de dood van een paard blijft toch hartverscheurend, hoe je het ook wendt of keert. wat mijn eigen dood betreft: ik weet niet of ik nu zoveel waarde hecht aan een nagedachtenis in de vorm van een graf of een urn. Omdat mijn eigen geliefde dieren die ik al verloren heb toch wel in nagedachtenis blijven, ik zal ze nooit vergeten, en ik hou nog steeds van ze. Daar kan een crematorium of zo echt geen waarde aan toevoegen.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brittneyx, cherrypower, Idske D, masyo en 32 bezoekers