hoofdstel probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JessieVD
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-11-05

hoofdstel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 20:49

Het is vorige zondag gebeurd, toen ik Santana haar hoofdstel aandeed. Ze stond vastgemaakt aan haar staldeur, met een halster om en er stond nog een ander paard naast mij ook. Toen ik haar hoofdstel aan het omdoen was, begon dat ander paard naar ons te trappen. (Z'n hoef heeft mij op 10 cm net niet in mijn borst geraakt. ) Ik heb mij weggetrokken, maar daardoor zaten Santana haar oortjes klem onder hoet hoofdstel. Sinds dat moment slaat ze in paniek als ik haar hoofdstel wil omdoen. haar bit neemt ze gewoon aan, maar als ik langs haar oren gaat, staal ze haar hoofd omhoog en wordt ze bang... Vandaag had ze haar hoofdstel al half aan toen ze panikeerde, en heeft ze het hele ding door haar mond gekrege. nu heeft ze er nog een wonde in haar mond bij ook... (maar gelukkig niet op de plaats waar het bit normaal komt)
Toen ik haar pas had had ze ook problemen bij het uitdoen van haar hoofdstel, (het bit niet willen lossen en panikeren) ook dat probleem is nu teruggekomen, alleen in ergere mate.
Het is geen kwestie van vertrouwen, dat is er in overvloed aanwezig.
Wat kan ik het best doen om haar duidelijk te maken dat het hoofdstel haar geen pijn doet?
alvast bedankt,
een bezorgde Jessie

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:01

heel rustig blijven benaderen. Langzaam met je hand naar de oren toe en bij ieder stukje belonen met een klontje of iets dergelijks. dit veel oefenen, heel veel oefenen en dan langzaam weer met het hoofdstel proberen. Blijven belonen!

Zeebries

Berichten: 2394
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 21:10

Jeetje, wat ambetant.
Mijn vzpony is door onbekende reden echt extreem kopschuw.
En extreem is ook extreem.
Ik kan al bij in de buurt van z'n oren komen, maar m'n vriendin bv nog minder .
Mss helpt het als je het bit uit het hoofdstel haalt, en heel op je gemakt het hoofdstel rond haar oren doet enzo en dan het bit pas erin.
En deze stappen herhalen tot ze er geen problemen meer mee heeft.
En bij iedere vordering uitbundig belonen natuurlijk.

Animal_ABC

Berichten: 1343
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Zoersel (BE)

Re: hoofdstel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:50

Begin zonder hoofdstel, met eerst gewoon zijn oren aan te raken, en plat te duwen. Eerst je hand op zijn hoofd of achter zijn oren leggen, één vinger even (één tel om te beginnen) op het oor leggen, paard blijft kalm, vinger weghalen, dan iets langer, twee vingers, etc. Zo kan het vrij snel gaan, juist door zulke kleine stapjes te nemen. Tot je met je hele hand over het oor kunt, en het zelfs kunt plat duwen. Als dat goed gaat, terug met hoofdstel, en dan misschien eerst zonder bit.
Het belangrijkste is om de stapjes klein genoeg te maken, zodat je paard niet de neiging heeft om weg te trekken. De beloning is het weghalen van de vinger of hand van zijn oor. Dus als je paard kan ervaren dat ie dat zelf kan doen door zijn hoofd weg te trekken, zal hij dat blijven doen. Laat je paard (in de mate van het mogelijke) dus niet ervaren dat ie kan wegtrekken en dan "het gevaar" dan geweken is.

succes!

Nicky

JessieVD
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-11-05

Re: hoofdstel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 23:46

bedankt voor de reacties, ik zal morgen al eens rustig proberen!
Het is eigenlijk best wel raar, want voordien kon ik der oortjes zelfs masseren...