Vraag over steigeren!!!Dominant gedrag!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-01 17:48

VRAAGJE VRAAGJE!!Waarom steigert een(ry)paard,(protest)???
als er geen aanleiding voor is...
Frusty Frusty Frusty Frusty Waarom?
Kan je steigeren/weigeren eruit trainen?
Hoe?
Of kan t bij paard zo zijn dat t "type" paard
gewoon niet leuk vind om met een ruiter te rijden...ook al is t paard wel geschikt
onder t zadel...
Heb je zelf zo'n steigeraar??
Hoe ga je daar mee om....


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 17:52

edit
Laatst bijgewerkt door Lievemeid op 12-02-02 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 18:00

Probeer eens een touw mee te nemen als je gaat rijden. Als je paard steigert, sla dan met het touw tegen zijn buik (klinkt moeilijk als je erop zit, maar het is te doen). Hoeft helemaal niet hard hoor, gewoon zo dat hij plotseling 'iets' tegen zijn buik voelt komen.
Doordat in de natuur de buik van het paard de zwakke plek is als ze aangevallen worden zullen sommige paarden het steigeren voortaan uit hun hoofd laten.
Bij een verzorgpaard van me hielp het in ieder geval goed. Na het touw gebruikt te hebben heeft hij nooit meer gesteigerd bij mij.
Verder heb ik wel eens iets gehoord van een ei op zijn hoofd kapotslaan, voelt voor een paard alsof zijn hoofd bloedt (schijnt het) dus durft hij de volgende keer niet meer zo omhoog te gaan.
Succes!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 18:57

Ja, dat van dat ei op z'n hoofd kapot slaan heb ik ook gehoord! Ik weet ook niet of het helpt. Mijn paard steigert nooit. Ze bokt alleen van plezier in de galop en dan alleen als ik heeeeeeeeeel lang niet meer gegaloppeerd heb, dus eigenlijk bijna nooit!
Veel succes ermee, Angelique

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 19:08

Steigeren kan een aantal oorzaken hebben. Allereerst moet je weten dat het puur verzet is, en niet uit lichamelijk ongemak.
De handigste methode in mijn ogen is door een korte springzweep omgekeerd in je hand te nemen en als ie omhoog komt geef je een tik aan de bovenkant van z'n hals. Je hoeft hem echt niet "naar beneden te slaan", gewoon een flinke tik is meestal voldoende. Wat er dan gebeurt is dat hij z'n hoofd naar beneden doet (en dus heel snel weer op 4 benen staat) en meestal een beetje onder je uit begint te rennen. Dat is geen probleem, want dat kun je wel weer rustig opvangen. (Niet als een idioot op de rem zetten, want dan weet je paard helemaal niet meer wat je wilt) Na een paar keer merk je vaak dat hij vaak rennerig wordt ipv omhoog komt, en dat is precies wat je wilt. Dat is wel weer te corrigeren namelijk, en een stuk minder gevaarlijk. Als je niet goed blijft zitten knoop dan een oude beugelriem of halstertouw om z'n hals.

Probeer te voorkomen dat hij omhoog komt door hem goed voorwaarts te houden. Hij moet zo met jou bezig zijn dat ie helemaal geen tijd heeft om aan steigeren te denken!

Dat van dat touw, dat ei, etc... ik heb daar nogal m'n bedenkingen bij. Erg omslachtig allemaal. Dat van die buik zal wel kloppen als je dat zegt, ik vind dat zo'n typisch zweverige NH verklaring. Ben zelf niet zo opgevoed, sorry. Je moet bovendien scheef gaan hangen om dat te doen, en je kunt dan niet goed zelf onmiddellijk voorwaarts rijden als hij weer op de grond staat. Ik vind het een beetje gevaarlijk eigenlijk. Die eiren en zakjes water zijn van die ponyclubtechnieken.

Angelique, als ik het zo lees allemaal denk ik dat je het beste zo snel mogelijk proffessionele begeleiding kunt zoeken. Veel succes!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 19:53

Mijn vorige verzorgpony kon niet anders dan stijgeren. Altijd als ik h'm uit z'n stal haalde: stijgeren, stijgeren en nog een stijgeren. Het was dan ook een hengst.

Je kunt het halstertouw om zijn oren heen doen, dus gewoon vast klikken aan de rechterkant van het halster, achter zijn oren langs en het touw aan de linkerkant door gat halen. Zo heb je meer kracht.

Of een hengstenketting kopen.

Onder het rijden was hij wel altijd erg braaf. Maar als je paard onder het rijden stijgert kun je hem het best (zachtjes!!!! dus niet in 1 ruk!!!!!) omtrekken (naar links of rechts). Dit kan trouwens ook als ie aan de hand stijgert.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 19:56

Citaat:
Op 2001-06-01 19:08, schreef Zep:
Dat van dat touw, dat ei, etc... ik heb daar nogal m'n bedenkingen bij. Erg omslachtig allemaal. Dat van die buik zal wel kloppen als je dat zegt, ik vind dat zo'n typisch zweverige NH verklaring. Ben zelf niet zo opgevoed, sorry. Je moet bovendien scheef gaan hangen om dat te doen, en je kunt dan niet goed zelf onmiddellijk voorwaarts rijden als hij weer op de grond staat. Ik vind het een beetje gevaarlijk eigenlijk.

Klopt Zep, ik vond het ook een raar verhaal. Maar ik reed dus op een paard die je behoorlijk ging uittesten en heel graag de lucht inging om je eraf te krijgen.
Het voorwaarts drijven hielp niet, het opzij sturen tijdens het steigeren zodat hij zijn evenwicht niet kon houden hielp ook niet, blablabla, vanalles geprobeerd, dus op een gegeven moment dit met het touw maar eens uitgeprobeerd, je moet toch wat. Ben zelf ook niet zo'n 'zweverig' type, behalve dan als ik op dat paard zat Haha! Maar goed, toch geprobeerd, je hoeft niet eens echt scheef te gaan hangen, het is juist de bedoeling dat je het touw tussen de voorbenen door tegen de buik slaat. Dat ging in 1 keer goed en sindsdien heeft hij bij mij niet meer gesteigerd dus ook rare manieren zijn het proberen waard, denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 21:06

Een paard dat steigert heeft hier echt altijd een reden voor. Een paard steigert niet zomaar zonder aanleiding. Zoek dus eerst heel goed uit waarom een paard steigert.

Indien het paard goed gezond is en dit alleen doet om onder het werk uit te komen kan ik me goed vinden in eht verhaal van Zep

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 21:42

Een paard heeft er <b> altijd </b> een reden voor.
Of het heeft pijn of het is verzet en verzet heeft ook altijd een oorzaak.
Dat ei en een zak water tegen zijn hoofd heb ik nog nooit geprobeerd.
Ik schop ze ze hard mogelijk vooruit desnoods met zweep en spoor. Ik heb een x recht overeind gestaan dat ik bijna achterover gegaan nu <b> nooit </b> meer!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 21:55

De mijne deed het heel veel toen ie nog haken op de kiezen had; dus een lichamelijke oorzaak.
Ook steigert ie als ie van de groep wegmoet; dat is puur verzet. Wel lastig met rijden; maar nadat je duidelijk laat zien dat je niet onder de indruk bent en dat jij de baas bent, dan is het zo weer goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 21:58

De mijne doet het ALTIJD twee dagen voor ze hengstig wordt, tot en met de eerste dag van de hengstigheid.
Dan is ze niet te harden (aan de hand) en ze komt voor alles wat haar niet aanstaat omhoog. Ook met rijden wil ze dan bv absoluut niet achterwaarts en weigert ze bv met springen. Als ik haar dan Whoa zet, komt ze ook acuut omhoog.
Ik heb alles al geprobeerd, maar het helpt allemaal niet.... Dus helaas pindakaas, misschien gaat het ooit nog wel over...

Sonja

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 22:37

Ik heb ook een steigeraar. Hij doet het alleen in bepaalde periodes als hij onder het werk probeert uit te komen. Dus vooral met oefeningen die hij moeilijk vindt, zoals travers.

Als oplossing heb ik gekozen voor de Thiedemann, dit werkt bij mijn paard perfect, zodra hij merkt dat die erom hangt komt hij echt de lucht niet meer in.
Maar ook daarover hoor je verschillende berichten, tenslotte is ieder paard anders en vraagt ieder paard om een andere benadering.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 00:10

Mijn hengst steigerde altijd op stal, maar nooit tijdens het rijden!
Hij heeft zijn hele pees naar gort geslagen toen hij zijn voorbeen OVER de muur heen legde. Het is gelukkig helemaal goed gekomen, zijn pees is alleen nog eens zo dik ivm bindweefselvorming.
Waarom ie het deed zullen we nooit weten, op mijn vorige stal, waar hij altijd heeft gestaan, hebben ze een stellage boven zijn hoofd gehangen, en toen steigerde hij niet meer. Maar als zijn box werd uitgemest en hij voor een kwartiertje werd verplaatst begon ie meteen weer, vandaar dat er altijd iemand met 'm moest stappen tot zijn stalletje weer in orde was!
Sinds kort staat ie op een nieuwe stal, in een box die lager is als de vorige en bovendien de zijwanden met tralies zijn...hij ziet dus de ruinen in de boxen naast hem en kan er ook aan ruiken etc. We dachten dat het niet goed zou gaan, maar hij doet dus helemaal niets meer! Geen stellage meer boven zijn hoofd, niks, maar hij is nog nooit zo rustig geweest op stal!??!?!?

Groetjes Suzanne

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 16:09

even voor de duidelijkheid....
t is t paard van mijn vriendin met die
steigerproblemen.....
absoluut geen lichamelijke gebreken....
is nu al 2 maanden in proffesionele handen...
maar"mevrouw"blijft steigeren!!!
Niet altijd....maar wel heel lastig/onveilig als ze zo'n bui heeft!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle en 86 bezoekers