gezelschapspony/shetje of toch een rijpony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

gezelschapspony/shetje of toch een rijpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 21:55

Ik heb altijd al graag een paard/pony erbij willen hebben aangezien mijn pony helemaal alleen staat. Alleen vond de eigenaar dat niet zo'n goed idee.

Hij heeft juist beesten weggedaan omdat het allemaal wat teveel werd (hij is al gepensioneerd namelijk). De pony heeft hij gehouden omdat die nu eenmaal voor mij is.
Nu heeft 1 van zijn kleinkinderen (jaar of vier) gezegd dat hij wel een kleine pony wilde.
De man bromde wat maar hem kennende komt die pony er wel als het kind blijft zeggen dat hij wel een pony zou willen.

Nu hebben we er al eens een shet bijgehad maar dit was niet ideaal met voeren e.d. aangezien die een stuk minder gras krijgen.
Dus ik zou dan eerder gaan voor een a- of b-pony.
Maar ja zo vaak zullen de kleinkinderen er niet op rijden. Dus misschien is het toch verstandig om een iets grotere pony te nemen zodat ik deze zelf af en toe eens kan afrijden of zal het wel meevallen als het beestje gewoon buiten staat?

Wie heeft er een kleine kindvriendelijke pony die niet regelmatig wordt bereden?
Gaat dit goed of moeten ze dan vantevoren eerst een keer gereden worden door een ervaren persoon voor je er zo'n hummeltje opzet?
Als het een iets grotere pony is zou ik er zelf ook nog wel opklimmen.
Ik ben zelf maar 1,60m. dus dat kan wel.

Eigenlijk zou ik er het liefst een wat grotere bij hebben maar aangezien dit natuurlijk meer kost dan een gezelschapsshetje is dat weer een probleem.
Ik wil zo'n beestje best zelf betalen maar ja dan zou ik het liefste toch een paard kopen natuurlijk.
Wat is nu aan te raden?
Voor zulke kleine blagen is het rijden toch niet serieus. Ze kunnen net blijven zitten maar thats it.
Op mijn pony kunnen ze absoluut niet zelfs niet als ik hem goed vasthoud (al een keer geprobeerd beest sloeg bijna op hol en draaide als een bezetene rondjes om mij heen)

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 14:42

Hoi,

Als jullie gezamelijk besluiten om er toch een pony bij te nemen, is een grote shetlander misschien een idee. (ik snap het stukje van "dit was niet ideaal met voeren ed")niet helemaal!
Een shet is over het algemeen een goedkopere pony in het onderhoud en leuk voor kleine kinderen, een shetlander kan ook makkelijk alleen af met een paar keer rijden en hoeft niet structureel gereden te worden.
Een grotere pony lijkt me voor een kind van 4 niet aan te raden.

suc6 met jullie beslissing
en alvast veel plezier met de nieuwe pony, als die er komt

groetjes cissie

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 15:48

Ik heb bij mijn paard van 1.74m een shetlander erbij gekocht, ook voor de gezelligheid. Ik dacht in eerste instantie ook dat ik heel erg op het voer moest letten, mijn paard staat namelijk van vroeg tot laat in een grote wei, maar de shetlander loopt er gewoon de hele dag bij en wordt gelukkig niet te dik (ik hou het wel goed in de gaten) Op mijn shetlander rijden 2 nichtjes en een buurmeisje dus hij wordt een paar keer in de week bereden (en dit is echt heel leuk om te zien en gaat prima) ook als hij niet bereden wordt is het verder geen probleem. Je moet je gewoon goed voorhouden dat een extra pony ook wat extra werk met zich mee brengt want net wat je zelf zegt is een kind van 4 nog niet seriues met alles bezig. Een shetlander heeft dan verder vrij weinig onderhoud en is ook niet zo heel duur in onderhoud. Ik ben in iedergeval erg blij met mijn shetlander er bij ze zijn echt de dikste maatjes!
Veel succes in iedergeval! X essie

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 16:50

Of een kleine pony (geen shet) ertegen kan om af en toe bereden te worden hangt natuurlijk heel erg van het karakter van die pony af. Dat is zo niet algemeen te zeggen. net zo als het ene paard er veel beter tegen kan dan het andere paard. Verder snap ook ik niet hoezo een shet niet bij een grote pony in de wei zou kunnen. En houd ook rekening mee dat niet elke shet geschikt isom maar even af en toe een klein kind er op te zetten. Ten slotte nog, er zijn best kleine kindere n(weet niet hoe oud deze is) die wel degelijk serieus willen (leren) rijden.
Succes!!!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-02 00:56

Nou over dat voeren wil ik me best nog wel nader verklaren.
Ten eerste hebben we er een shet bijgehad en die kon echt niet op hetzelfde stuk weiland want die at zich helemaal rond.
Dus de enige tijd dat de shet erbij kon was als het gras eigenlijk al weg was.
Verder loopt mijn pony altijd buiten en heeft een uitloopstal. Ik voer hem dus in de winter gewoon maar de shet kreeg niets of in ieder geval veel minder.
nu moest ik telkens de shet vasthouden omdat hij alleen wat ruwvoer e.d kreeg maar als hij dat ophad stond hij meteen bij mijn pony verder te eten.
Dat kleine ding kon dat dus echt niet hebben.
Dus ik moest altijd een sjaggie shet vasthouden tot mijn pony klaar was met eten. En aangezien mijn pony het heel belangrijk vind om heel heel langzaam te eten was ik daar zeker een half uur mee bezig.
Dus ik zou het gewoon makkelijker vinden om er een pony bij te hebben die ook wel wat brokken binnen mag krijgen.

En ja dat niet elke pony geschikt is om maar af en toe bereden te worden is natuurlijk logisch. Maar dat zien we wel wanneer we ook daadwerkelijk gaan kijken.
Ben nu toch wel aan het twijfelen...
We hebben de shet toen weggedaan omdat het niet samenging met weiden enzo, dus eigenlijk ben ik niet zo voor een shetje.
Misschien dan toch een kruising shet of zo.

Ach ik heb nog even de tijd want voorlopig zeurt het jochie nog niet hard genoeg om een pony dus misschien waait het wel weer over.
Kinderen......