wannneer ijzers nodig?? lees even!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

wannneer ijzers nodig?? lees even!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-02 14:52

Een welshcob bij ons op stal heeft echte platvoeten zoals dat hoort bij de welshcob! Haha!
Nou is het probleem dat hij in beide voorhoeven hele erge scheuren heeft!
het is een soort van hefboomwerking, omdat zijn hoeven nogal snel groeien en door die scheuren wordt het erg bsoluut niet beter op!
Nou is mijn vraag, zouden jullie zo'n paardje op ijzers zetten, ongeacht wat de hoefsmid zegt! Haar hoefsmid zegt namelijk dat het niet nodig is omdat hij die scheuren er zo ook wel uitkrijgt! Nou na een half jaar is het er nog niet uit! integendeel het is alleen mar erger geworden, en de hoefsmid vertikt het om hem op ijzers te zetten! Nou heb ik al weer verjalen gehoord over deze man, dat hij bij andere paarden met scheuren het ook zo oplost en dat werkt ook niet echt! Wat moet je tegen zo verschrikkelijke eigenwijze vent doen?? Graag tips hierover, want de eigenaresse weet ook niet zo goed wat ze hiermee aanmoet!!
O ja wat voor ijzer zou hieronder moeten, ik dacht zelf aan wat normaal gesproken als achterijzer wordt gebruik om die hefboomwerking niet meer te laten werken zeg maar!!
XoNo misschien een leuke vraag voor jou dit, omdat ik net lees dat je hoefsmid wil worden!! Knipoog

Groetjes marielle

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:02

Waarom vraag je het niet gewoon een keer aan een andere hoefsmid? Een second opinion!
Scheuren kunnen er best uitgroeien zonder ijzers, maar als het alleen maar verslechterd..
Maar persoonlijk zou ik ook denken dat ijzers zijn hoeven wel goed zouden doen! En idd. ijzers met 2 zijlippen. Kan trouwens best lang duren voordat zijn hoeven weer helemaal ok zijn hoor! Een vriendin heeft haar paard nu al 2 jaar en had ook scheuren in zn voorhoeven, ze zijn nu bijna helemaal weg, maar het is echt een kwestie van tijd.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-02 15:03

heb ik gedaan aan m'n eigen hoefsmid, die zei dat het heel hard nodig was, en ook heb ik het aan m'n instructrice gevraagd wat te doen, het probleem is dat als hij nog langer zonder ijzers blijft lopen, de bovenkant van z'n hoef los gaat zit en er af gaat vallen, en dan heeft ze een probleem dan is ie waarschijnlijk kreupel!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:43

Mijn paard heeft zo ongeveer hetzelfde probleem.
De hoefsmid besteedt erg veel tijd aan het bekappen, en onder de voorhoeven worden ijzers geplaatst die normaal onder de achterhoeven gedaan worden.
Het duurt overigens erg lang voordat de hoeven weer "goed" zijn, ook met ijzers eronder.
'k Zou er in jouw geval toch eens een andere hoefsmid naar laten kijken !

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 23:55

andere smid zoeken die wel fatsoenlijk bekapt EN beslaat wanneer jij wil.
idd een 2-lippen ijzer eronder laten zetten.
succes
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, SentiBot en 102 bezoekers