Zoveel geld voor papieren bij paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Zoveel geld voor papieren bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-02 16:08

Pfoeh hee ben even aan het kijken naar paarden te koop (altijd leuk op een zondagmiddag Knipoog ) Kom ik langs een advertentie voor een paard van 20.000 EURO.... dus ik denk, mén dat moet wat zijn... het volgende staat erbij:
TE KOOP: 100 PROCENT TRAKEHNER !!!!!!!!!!
BESLIST EEN PAARD OM DE TOP MEE TE KUNNEN BEREIKEN, WEL EEN KARAKTER PAARD!!
4 JAAR , SIXTUS UIT EEN SUPER STAATSPREMIEMOEDERLIJN , DE BEKENDE RHEINLIJN UIT DUITSLAND VAN ITAXERXES. PAARD KAN SUPERBEWEGEN, MOOI ELEGANT GEBOUWD. DRACHTIG VAN TOPVERERVER GRIBALDI!!!! . CHOCOLADEBRUIN ,1.64 . NETJES AANGEREDEN. SOCIAAL IN DE OMGANG IN DE OMGANG MET ANDERE PAARDEN, AANHANKELIJK KARAKTER. EURO 20.000

Dus wat prijs betreft, lijkt het me dat deze volledig is gebaseerd op de papieren en het feit dat de merrie drachtig is...? Want 'netjes aangereden' daar kom je op zich niet zo ver mee. Ik ben een beetje een leek in de handel, dus ik vraag me af... wanneer een aard dus goede papieren heeft en dragend is van een goede hengst kan je er het dubbele voor vragen? (jammer dat Waldo een ruin is Extreme duivel )

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 16:12

Toen ik die advertentie las, dacht ik precies hetzelfde dus ben benieuwd wat de 'kenners' ervan zeggen Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 16:52

Ook de afstammeling heeft ie mee, zo te lezen.
Maar dat heb je toch ook als je de bedragen bekijkt van veulenveilingen: "de gemiddelde prijs lag op 7000 euro (ik noem maar iets), de toppers gingen voor ca 15000 euro van de hand ('t Is nog steeds een voorbeeld).

Dan heb ik ook zo iets van: man! een veulen! Wat kun je daar nou mee, 3 jaar ergens in het land pleuren en hopen dat ie tot iets leuks uitgroeit??? Lijkt me erg zonde van het geld... Heb ik liever een goedkoop paardje waar ik nu direct iets mee kan.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:04

tjah,papier is alles tegenwoordig...je kan nog zo'n ezel aanbieden,voor een ferro,krack gribaldi kun je zo al 15000 euro vragen,en je krijgt het ook nog!maar voore een super goede halve tuiger,krijg je van een goede gek tot misschien 7000 euro...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:25

Goed papier kan heel interesant zijn om mee te fokken. Wat je voor een paard betaalt is de toekomst die hij kan hebben. Voor een paard met veel toekomst betaal je gewoon, je betaalt zowiezo altijd voor kwaliteit? Met een bakfiets kom je toch ook nergens?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:30

wie maakt bnouo uit wat kwaliteit is?ik durf te zeggen dat ik een kwalitatief zeer goed paard heb!maar hij heeft een redelijk onbekende vader(Impuls)maal gelders...ik heb er weinig voor betaald.
waar ik werk lopen Krack afstammelingen,die ik,en met mij nog vele anderen,niet voor mijn Impuls zoon zouden willen ruilen!hoewel voor de Krack's waarschijnlijk 1 of maybe zelfs 2 nulletjes achter de prijs komen!
en ja,wie maakt nou uit wat kwaliteit is of niet?het publiek,de goed presterende hengsten?de namen die met deze hengsten rijden soms?of de vriendjes politiek?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:36

Als ik eerlijk ben heb ik hier op bokt altijd mijn twijfels als ik verhalen hoor over hele goedkope paarden die toch zo super lopen zo mooi zijn. Je zult soms best geluk hebben en een erg leuk paard tegekomen voor een schappelijke prijs maar een absolute topper (want die heb jij als ik jouw zo moet geloven ) heb je niet voor nix!

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:36

Tsja,ik ben geen kenner,maar vind het een hele hap geld voor een 4(?) jarige...Iets rond de 44000 gulden ofzo?

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:41

nee steef,ik zeg dat ik wil zweren dat mijn dier kwalitatief gewoon beter is dan het gemiddelde paard!waaronder ook regelmatig een krack of een ferro....
en ik ga altijd samen met mijn moeder goedkope,leuke paarden kijken....toevallig was deze iets duurder dan we normaal hebben,maar nog steeds spotgoedkoop!en wij,en met ons nog velen,denken dat dit echt een goeie kan worden!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 17:44

Ik zeg ook niet dat dat niet waar is, maar ik bedoel te zeggen dat iedereen zijn eigen paard geweldig vind, en soms zo geweldig dat die denkt dat ie een 2e Krack C heeft. En ik heb je wel eens vaker dingen horen zeggen.....

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:36

Ik vind het ook een hoop geld, maar misschien is het inderdaad een topmerrie, daar kan ik niets over zeggen. Dit paard in tenminste al volwassen. Als je ziet wat op bepaalde veilingen de veulens kunnen opbrengen, dat vind ik pas enorme bedragen voor een paard waarvan je alleen maar kan hopen dat hij tot een leuk en gezond paard uitgroeit.

Verder kan je voor weinig geld best een leuk paard vinden, maar je moet wel ontzettend veel geluk hebben, want met heel veel paarden is de goedkope prijsklasse is wel wat aan de hand. Ik heb voor verschillende handelaren gereden en voor een leuk paard betaal je gewoon je geld.
Ik had met mijn paard het geluk dat ze een draadwondlitteken heeft, waardoor ze veel goedkoper was, anders had ik haar nooit kunnen betalen. Toch had ik haar nu al voor veel meer kunnen verkopen, maar goed de een tilt zwaarder aan zo'n foutje als de ander.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 21:52

Steef schreef:
en soms zo geweldig dat die denkt dat ie een 2e Krack C heeft.


volgens mij zei ze toch echt nakomelingen van Krack C Verward

Maar goed, je zult het paard toch moeten zien om te bepalen of het geld goed besteed is. Kunnen nog zulke leuke papieren bij zitten, maar als het dier eruit ziet als een lama hebben die papieren weinig waarde imo. Maar zoals met alles, het is maar wat de gek ervoor geeft...

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:00

Voor een goeie 4 jarige betaal je veel geld en ik denk niet dat het heel erg veel uitmaakt of er een goed papier bijzit. Kijk maar in Duitsland waar de echte veilingtoppers ook ver boven een ton zitten.

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:24

tja ik weet dat een persoon in de Friese paard fokwereld net twee goede VEULENS verkocht hebben voor €75,000 per veulen met goede papieren en die leuk lopen (naar America, dat wel). dat noem ik echt pas belachelijke bedragen. Maar goed, in America zijn goede paarden vaak in trek. maar zoiezo kun je tegenwoordig geen goed fries VEULEN meer kopen voor onder de €5000. dus een veulen met vol papier die een leuk fokwaarde heeft.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:30

Hoewel papieren lang niet altijd alles zeggen hoor.
Ik heb een tijdje een zoon van Krack C gereden, had ook een goede moeder . Heel leif aanhankelijk beestje, maar om nou te zeggen dat ie super liep nee. Kwamen ook heel veel kopers, maar heeft heel lang geduurd voor hij verkocht was. Veel mensen kwamen op zijn papieren af, maar viel vaak toch heelerg tegen.

Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 22:31

ik had em ook geziuen, op marktplaats.nl

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 23:16

vraag eens of er een veterinaire verklaring bij al die bla bla zit. het papier, neem het aan van mij, is niets bijzonders

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 23:21

Een paard is waard wat men ervoor kan krijgen. De enige werkelijke waarde is de slachtprijs, de rest is emotionele waarde.
Dit klinkt wel grof, ik heb het van iemand gehoord maar is wel waar....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 00:00

Er staat toch duidelijk MOEDERLIJN!
Iedereen kan op zijn brandhout merrie wel een goeie hengst zetten, maar de kans is dan klein dat je er een topper uit fokt.

Als die merrie uit een bewezen stam komt, waaruit verschillende topsportpaarden en/of ggk hengsten zijn gekomen dan is de kans natuurlijk erg groot dat als je een redelijke hengstenkeuze hebt gemaakt, er een kapitaal paard uit komt.

Maar je zal altijd de merrie moeten kunnen zien om te kunnen beoordelen of het een redelijk paard is,
het papier zegt me niet zoveel.
Die mensen denken waarschijnlijk; Als we haar voor dit geld kwijt kunnen raken, dan gaat ze met een strik om der nek. Zo niet dan blijft ze hier.
Er zijn tegenwoordig namelijk veel mensen die er maar vanuit gaan dat als je meer als 10.000 euro voor een paard uitgeeft, dat je dan altijd een topper hebt en dat je het dan helemaal gaat maken.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 07:54

Laten we het omdraaien. Voor 4 a 5 duizend euro kan je een leuk paard kopen, maar een topper? Vergeet het maar. Het onwetende boertje dat die topper onherkenbaar onder de modder in het land heeft staan bestaat allang niet meer. Voor een paard met extra ras en beweging betaal je gewoon meer. Zeker als dat paard veterinair (en dan bedoel ik rondom met foto's en de hele mikmak) ook nog eens in orde is, want die kom je toch niet zo heel erg veel tegen.
Daarmee is niet gezegd dat het voor de nieuwe eigenaar zelf niet een absolute topper kan zijn..............

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 09:30

c
Laatst bijgewerkt door janna op 07-05-22 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 10:25

Waar trek je de grens van topper. De één vind 50.000 euro onvoorstelbaar veel geld voor een paard terwijl er ook mensen zijn die vinden dat je voor dat geld geen fatsoenlijk paard kunt kopen. Eén van de parden die ik op dit moment het staan voor de handel heb ik voor 6800 euro ingekocht, helemaal goed op de foto's en 7 jaar oud maar kende vrij weinig. Hij is inmiddels een half jaar verder waarvan ik 3 maanden niet heb kunnen rijden. Dit weekend liep hij zijn eerste punt in het Z2 en thuis loopt hij al een serie om de drie en hele goede arbeidspirouettes. Geen wereldkrack maar wel een paard wat voor veel geld verkocht zal worden.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 20:08

wij hebben in het land hierachter volbloeden staan, twenters, die per stuk zo'n 10.000 euro zijn. er lopen in totaal een stuk of 16.....van iemand ergens in nw-drenthe......leuke bussiness...mooie beestjes zitten er tussen! het schijnt dat het goede springers zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-02 21:42

40.000 gulden is niet veel voor een goed paard.
Dit word echt heel vaak geboden, ook bij jonge paarden.

De paarden van 5000 gulden zijn misschien goed genoeg voor een doorsnee ruiter en voor de eigenaar qua karakter, liefde enz. een topper en onbetaalbaar.
Maar qua bewegingen en vermogen heb je voor dat geld geen echt goed paard.
Je zit dan idd bij de prijzen vanaf de 50.000 gulden en dan heb je een goede, voor een topper mag je nog veel dieper in de buidel.

Ik heb zelf op handelsstalletjes gereden, en hoorde zulke prijzen dus echt wel eens voorbij komen.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Nou....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 11:10

Laten we het omdraaien. Voor 4 a 5 duizend euro kan je een leuk paard kopen, maar een topper? Vergeet het maar. Het onwetende boertje dat die topper onherkenbaar onder de modder in het land heeft staan bestaat allang niet meer. Voor een paard met extra ras en beweging betaal je gewoon meer. dat komt nog wel voor! heb er net 1tje van de wei geplukt, arabische hengst. ik ga hem verkopen voor de eigenaar, en hij hoeft er niet eens zoveel voor te hebben. een 4 jarige hengst met veel beweging en uitstraling. Echt een toppertje, en die man weet bij god niet wat hij heeft staan. Hij geeft er ook niet om want hij kan er niks mee!
Zonde, dat wel Knipoog