Discussie? Scherpe sporen/bitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-01 17:05

Zucht.. sporendiscussie? Hebben we dat al niet gehad?
Nou ik wil even twee dingen aanhalen die mensen hier gezegd hebben, nl 'Je kan een paard zo'n scherp bit in de mond hangen, maar als de ruiter ermee kan rijden is het niet erg' of 'Je kan als ruiter prikkeldraad aan je laars doen ipv sporen, als je maar een stille beenliging hebt'

Nou had ik bij die opmerkingen zoiets van Verward Aan de ene kant ben ik het er wel mee eens, beginners met die dingen is helemaal zielig voor het paard. Maaruh.. als je als geweldige ruiter je been zo stil kant houden of je hand zo vriendelijk mee kan laten gaan, heb je dan die dingen nog nodig?
Ben toch nog steeds een beetje huiverig voor dat soort dingen. Om direct te rechtvaardigen door 'het ligt aan de ruiter, als ie maar goed rijdt mogen die dingen kweenie hoe scherp zijn' vind ik een beetje krom eigenlijk.
Verward dus. Wat vinden jullie?


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 17:39

Ik ben het daar wel mee eens.
Als de ruiter er goed mee om gaat kan het niet echt gevaarlijk zijn.
En dat ze zo goed rijden en dat dus niet nodig zouden hebben ben ik het een beetje mee eens.Sommige paarden zijn gewoon moeilijker en hebben zoiets nodig, het hoeft niet aan de ruiter te liggen dat het paard zoiets om heeft.
En er zijn ook genoeg mensen die alleen met wedstrijden met een spoortje rijden en anders gewoon zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 18:25

Ik denk dat het een hele slechte zaak is als een ruiter niet zonder zijn scherpe sporen of bit kan, maar ik heb nu ook al ongeveer dertig keer uitgelegd dat ik bv een scherper bit en wielsporen prettiger vind omdat ik de hulpen dan nagenoeg onzichtbaar kan houden. Betreffende uitspraken waren dan ook van mij, en ik denk dat ik na ongeveer 26 jaar tussen de paarden best aardig weet waar ik het over heb.
Maar als een ruiter AFHANKELIJK wordt van dergelijke hulpmiddelen, lijkt het me een trieste zaak.

Duidelijker zo??

Sonja

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 19:25

Soms is alleen je been niet voldoende. Dit is natuurlijk al niet zo'n goed teken. Maar als je op mijn bokkie stapt dan ben je blij als je sporen om heb.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 20:45

Als je een paard een paar keer moet schoppen voordat hij gaat lopen, of je geeft hem een klein prikkie en hij gaat meteen, ga ik voor het laatste...denk dat het paard daar ook blijer mee is.. Schijnheilig

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-01 21:54

Hoi,
Ik ben het voor de zoveelste x *LOL* met sonja eens.
Maar het zijn wel extreme voorbeelden.
Groetjes!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-01 21:29

Mijn pony is altijd met een pasoa bit gereden, want hij had zo'n harde mond!! Hij was veel te fel op het been. In het begin had hij een enkel gebroken d-trensje, iets dunner dan een normale trens, en ik reed met sporen. Nu begint hij moelijker aan het been te worden, ga ik echt geen scherpere sporen aandoen. IK heb mijn sporen afgedaan, dan maar een tikje met de zweep. Ik rij nu dus met een dubbel gebroken watertrensje , en geen sporen...het gaat prima zo!!!

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 07:54

Ymke, hoe doe je dat met wedstrijden dan? Want jij rijd toch M met je paard? Dan ben je toch verplicht met sporen te gaan rijden? En als je zometeen Z bent, blijf je dan op trens rijden of stap je over op stang en trens?

Vind ik trouwens ook leuk als voorbeeld: als het gebruik van bv scherpere bitten zo kwalijk is, waarom zou je dan op een gegeven moment met stang en trens MOETEN gaan rijden bij wedstrijden?

Sonja

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 07:58

Ik rijd ze allebei met een dubbelgebroken bitje, maar wel vaak met wielsporen.
Maril is overigens ook zonder sporen te rijden, dus ze zijn niet noodzakelijk. Pling
Ik wissel trouwens mijn sporen af, dus lang niet altijd met wielen.
Inderdaad, ik heb ook altijd geleerd dat je niet moet blijven drijven, alleen druk wanneer dat nodig is. Om mijn paard attent te houden aan het been, geef ik 1 x gewoon been en vervolgens spoor, als er geen reactie komt. Als jijzelf ergens continu een bepaalde druk ervaart, voel je die na verloop van tijd ook niet meer. Zo is het met je paard ook!

Groetjes Suzanne

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 08:36

hoi hoi,

Laatst ging ik lesgeven bij ons op de club. Kwam er een beginner aan, die nou, ongeveer een half jaar les heeft, die had dikke sporen om haar laars zitten. ik vragen: 'Wat is de bedoeling hiervan?'
Antwoord dat schat van een kind: 'Ik wil zo graag op jou lijken!' Bloos ik zeggen dat ze er nog niet klaar voor was en dat ik vroeger ook altijd zonder sporen reed. Maar ze vond het zo stoer staan.

Ik denk dat meerdere mensen het hebben, dat zo sporen 'stoer' vinden en daarom er mee rijden ook al zijn ze er niet klaar voor. Ook al zeggen wij, de instructeuren er wat over!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 08:39

dito voor mij (als reactie op suzanne), ik denk dat de meeste mensen de fout maken door wanneer de paarden niet genoeg voor het been zijn gewoon maar naar scherpere sporen te grijpen. Daar zijn sporen natuurlijk niet voor bedoeld... Kijk bijvoorbeeld naar dressuurruiters, ik noem een Anky, die rijd haar heetste paarden (bonfire, joker e.d.) met scherpe sporen waar je heel fijntjes en zowat onzichtbaar de hulpen mee kan geven... groetjes Suzanne

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-05-31 09:40 ]</font>

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 19:47

Ja Sjuimpje, vind ik dus ook! Je maakt je paard ook attent op het been door overgangen te rijden en tempwisselingen. Een keertje wijken, volte openen en sluiten etc. Mijn paard is over het algemeen goed aan het been, maar ook niet altijd ala minuut als je erop stapt...dan moet ie even wakker gemaakt worden en dat doe ik op bovenstaande manier. En inderdaad ook weleens een por als ie ECHT niet reageert, maar dat is maar heel zelden het geval. Schoppen, al dan niet met spoor, is niet de manier om je paard aan het been te krijgen.
Als je met spoor je benen niet stil kunt houden en bij elke pas ongemerkt zit te prikken wordt ie bot op het been, maar als je zonder spoor zit te harken net zo makkelijk! Eerst dus maar eens de beentjes stil leren houden....

Groetjes Suzanne

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-01 20:21

Ben het helemaal met Suzanne eens. Ik kreeg er nooit commentaar over, maar vond zelf dat ik teveel met mijn hakken incl. spoortje in haar buik zat te porren. Ik heb dus besloten zelf eerst te gaan leren stilzitten met mijn been voor ik die spoor er weer aan doe.Nu gaat het al een stuk beter. Ik ga niet eerder weer met spoor rijden voor ik mijn zit verbeterd heb en meer met mijn kuiten rijd i.p.v. met mijn hakken.Groetjes Ilona.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 23:29

Ja...ik moet er zelf ook nog al eens op letten, eerlijk is eerlijk!
Mijn instructrice heeft het altijd over 'harken' (benen) en 'flossen' (zagen)....
Ze zegt dat je best een keer boos mag worden met je been, als ie onbeschoft is, maar niet als hij sterk wordt 'even lekker terug gaan flossen'! Party!! Party!! Party!! Party!!
Makkelijk is anders. Mijn paard heeft de manier gevonden om zich te ontrekken en dat is dus zich sterk maken...je eerst neiging is om dan terug te trekken, want je bent bang dat ie gaat rennen oid. Ik moet mij er van bewust worden dat ik het met been oplos en niet met hand....ach...zo heeft iedereen een 'blinde vlek': lang leve goede instructrices dus!!!

Groetjes Suzanne

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 21:44

Tja luitjes, ik rijd met de zachtste sporen om niet hard te gebruiken, maar net wel iets preciezer te zijn, bij wijken en galopwissel e.d. En ik rijd met een dubbelgebroken trens, het ALLERbeste idee allertijden *LOL* .Sinds ik die gebruik is mijn pony ontspannen aan het kauwen en niet meer dwars Party!! Party!! . Kdenk erover om dubbelgebroken Aurigan te nemen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 09:14

ff off topic, maar Ymke rijdt geloof ik geen M wedstrijden maar ze traint op M ofzo iets

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 18:31

volgens mij ook niet...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Lui_ en 41 bezoekers