plankenkoorts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

plankenkoorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 19:46

Probleem:
Ik zit met hon in het promoteam van het NMPRS.
In mijn show doe ik ook een buiging (althans, hon doet ie). Thuis doet ze dit prima, soms zelfs te ver. Met loswerken op een evenement ook prima.
TOT ze in de ring staat, tussen het publiek. Ze doet het gewoon pertinent niet! (de rest doet ze wel minder dan thuis, maar ze doet het wel)
Waarom kan ze het mogelijk niet doen? En wat doe ik eraan?


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 19:49

Misschien trainen als er veel mensen kijken, en dat publiek steeds trubbeliger laten worden,...
ze is msischien alleen gewend in rust te buigen...?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 19:50

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar ik kan me zo voorstellen dat ze heel weinig kan zien als ze buigt. Misschien dat het 'm daarin zit?
En hoe zit het met jouw eigen zenuwen?

Nulla tenaci invia est via

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-02 19:53

mijn eigen zenuwen zijn op het moment dat ik met de show bezig ben veel minder dan voor de show.
Ze zal idd niet veel zien nee (lijkt me)

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 19:55

Thuis veel oefenen met wat luidruchtige dingen om haar heen. Bij een show is alles heel anders dan thuis en daar moet je een paard ook te tijd voor geven om aan te wennen. Net als wanneer je voor het eerst een wedstrijdje gaat rijden met een groen paard.
Succes

When I bestride him, I soar, I am a hawk: he trots the air; the earth sings when he touches it; the basest horn of his hoof is more musical than the pipe of Hermes.
Fas est ab hoste doceri.

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:17

jah of eens met de trailer naar een andere manege/stal gaan om daar eens te oefenen in de bak...

Boque | Bokai | Buka | Boksel

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 20:34

hoeveel shows heb je nu met der gedaan?
ik zou me er niet te druk overmaken. thuis gewoon netjes blijven oefenen en zeker niet forceren tijdens de show. anders gewoon weglaten. beter niet laten zien dan proberen en laten mislukken. mensen onthouden alleen de dingen die fout gaan alles wat goed gaat zien ze als vanzelfsprekend. maak t jezelf niet te moeilijk.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:23

Ik denk ook dat het een combinatie van vreemd terrein, daar (nog) niet genoeg vertrouwen in jou, en jouw eigen zenuwen is.
Komt dus vanzelf goed. Jij wordt elke keer minder gespannen (omdat het steeds best wel heel goed gaat), Hon krijgt steeds meer vertrouwen in jou (omdat ze elke keer niet opgegeten wordt door het publiek) en ze zal steeds meer wennen aan het meegaan naar vreemd terrein.
Dus gewoon lekker veel doen, misschien eens wat vaker een demootje geven op feesten, open dag kinderboerderij, wedstrijddag plaatselijke rijvereniging etc. Leuk om te doen, en lekker ervaring opdoen. Zeg dat je voor een geeltje optreedt op een feestje; heb je je benzinekosten eruit, en mooi een kans om op vreemd terrein te trainen!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 21:30

Ik denk dat Hon precies hetzelfde reageert als andere paarden in een vreemde omgeving.
Bijv. paarden die voor het eerst naar een dressuur/springwedstrijd gaan: thuis laten ze het allemaal keurig zien, en op wedstrijd zijn ze de draad kwijt.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar de meeste paarden laten zich (zeker op de eerste wedstrijden) gewoon minder zien dan thuis.
Spanning, vreemde omgeving, rumoer, zenuwachtig baasje...... allemaal redenen om anders te reageren dan thuis.
'k Denk dat het een kwestie van tijd en veel ervaring opdoen is, dan komt dat vast allemaal wel goed.
Waarom neem je haar niet een paar keer mee naar een dressuur/spring (of anders Knipoog ) wedstrijd zonder dat je daar verplichtingen hebt ?
Dan kun je daar wat oefenen tussen de andere paarden; er is vast wel een plekje te vinden waar je kunt oefenen en de andere ruiters niet stoort.
Op zo'n moment is er bij jou waarschijnlijk ook geen spanning, dat scheelt ook een slok op een borrel.
En als het eenmaal lukt, dan heb je zelf weer meer vertrouwen, en zo kom je stukje bij beetje waar je zijn wilt !
Veel succes !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers