Hoefkatrol en hulpteugels??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-01 19:05

Hallo,
Mijn pony heeft aan beide voorbenen hoefkatrol, maar loopt met speciaal beslag weer helemaal rad.
Nu wil ik alleen wel weer wat controle over haar krijgen, en voorheen deed ik dat met een elastiek/halsverlenger.
Dat werkte super, maar ik ben bang dat ze hierdoor weer kreupel gaat lopen.
Zou dat kunnen, of heeft het niets met elkaar te maken??
Groetjes

MANDY

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:52

Hoi Mandy, op zich zou dit niets met elkaar te maken moeten hebben.

Je schrijft dat je meer controle wilt hebben. Loopt je pony dan zo snel? Het is mogelijk dat dit gekomen is doordat ze pijn heeft gehad van de hoefkatrolontsteking. Een vluchtreactie. Als ze zo heeft leren lopen is het heel moeilijk dit weer te veranderen.

Hulpteugels kunnen hierbij helpen. Waar je dan wel op moet letten is dat je pony niet teveel op de voorhand gaat lopen.
Een ander aandachtspunt is veel tijd nemen voor losrijden (langere teugel, minstens 10 minuten) en goed uitstappen.
Probeer niet teveel van je pony te vragen en zo gauw ze weer te hard gaat, direct terug gaan naar een langzamere gang.

Mijn paard heeft ook hoefkatrol en loopt alweer ruim 1,5 jaar prima op egg bars. Wel heb ik de training aangepast. Niet meer springen, veel dubbele longe (of pessoa) en heel langzaam aan opbouwen.

Succes ermee, Mirjam.