het comfortabelst voor de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

het comfortabelst voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 13:40

Ik rij nu altijd, met gewoon... van die katoenen (denk ik) dekjes. Ik heb er een paar, en die wissel ik regelmatig...
Maar nu wil ik een nieuw dekje (liefst zadelvormig) gaan kopen.

Welk soort shabrak raden jullie aan?
Je ziet wel eens met van die bubbeltjes enzo, werkt dat echt beter voor de rug?

Welk raden julie aan, als je bv een paar uur het bos ingaat, en hij toch even wat langer het zadel op heeft.

Of maakt dat niet zoveel verschil?
Mijn zadel ligt goed, dan is een gel-pad toch helemaal niet nodig?

Oftewel, wat is het comfortabelst *wat een woord* voor zijn rug?
(en niet alleen voor de lange ritten)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 13:48

Voor zover ik weet, zijn zadeldekjes alleen om het zweet op te nemen. Zodat er geen zweet in het zadel komt.
In Engeland bijvoorbeeld, rijden ze heel vaak zonder dekje. Dat kan ook wel, maar dan moet je wel elke keer na het rijden de onderkant van het zadel schoonmaken.

Ik heb ze ook wel gezien, die zadeldekjes waar dan gel inzit enzo, extra dik, of van schapebont. Geen idee of dat comfortabeler is.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-02 13:55

ik weet het, maar vroeg me juist af, of zo'n dekje met bubbels... (of gel ofzo) nou comfortabeler was voor de rug.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 17:21

Schapenvacht is iig erg comfortabel.
Equitex weet ik niet of dat in de praktijk zo comfortabel is ,
ik vind de dekjes ervan er eigenlijk niet zo goed uitzien als je door de prijs zou verwachten....

Gel zal best wel comfortabel zijn , maar je hebt dan wel weer een randje in je dekje voor de inlage daarvan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 17:39

Als je zadel goed past, is in principe een dekje overbodig, net wat Shaienne zegt. Een dekje is alleen bedoeld om het zweet van het paard op te vangen, zodat het leer van het zadel langer meegaat.
Je zegt zelf dat je zadel goed ligt, dan zou ik geen extra geld uit gaan geven voor een bubbeltjes-dekje of een gelpad. Gelpads zijn overigens niet altijd goed, je paard krijgt een warmteophoping op de plaats waar het pad ligt, en dat kan slecht zijn voor de spieren.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 17:43

De mijne heeft een warmte-ophoping onder haar hele zadel....
Dat lijkt me ook niet helemaal prettig maarja wat doe je daaraan ?
(heel heet en kletsnat onder het zadel , niet eens wat bijzonders gedaan)

Vraag me af of een Equitexje daar tegen zou helpen maar betwijfel het...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 17:44

Imker: dat van die gelpad geldt volgens mij alleen als je de gelpad onder het shabrak doet.

ontopic: Een shabrak is idd voor zweetopname, ik zou een goed katoenen of met badstof onderlegde zadelvormig shabrak nemen voor lange ritten, vooral als je paard veel zweet is het handig als het shabrak een goede zweetopname heeft en ook vrij snel weer droog is. Verder is schapenvacht natuurlijk heerlijk zacht voor de rug, alleen het is wel weer heel erg warm.. alles heeft z`n voor en nadelen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 17:57

flair schreef:
Imker: dat van die gelpad geldt volgens mij alleen als je de gelpad onder het shabrak doet.


Even uitleg van het fenomeen GELPAD:

Een gelpad hoort ook onder je zadel en dekje te liggen!
Het is ervoor ontwikkeld, om de druk van het zadel op de paardenrug te verdelen en schokken op te vangen. Doe je het pad tussen zadel en dekje in, is heel de werking van het pad tenietgedaan. Dan kan je net zo goed een tweede dekje gebruiken (zelfde werking).
Het enige probleem is, als je het dekje dus onder je zadel gebruikt, dat er een warmteophoping in de rugspieren kan ontstaan. Daarom nooit een dekje zonder hoes gebruiken en de rug na het rijden voldoende afsponzen met lauw water.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-02 18:02

Mee eens, maar er zijn toch echt ook gelpad voor boven het shabrak!

De pads met hoes zijn voor eronder en die zonder voor erboven!

Ik heb btw nooit last gehad van warmteophopingen onder de gelpad, zowel onder als boven mijn shabrak... maar dat zal vast per paard verschillen.