paardje wordt gekeurd hoe gaat dat???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

paardje wordt gekeurd hoe gaat dat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 13:23

mijn paardje wordt zaterdag gekeurd door het haflingerstamboek... er komen een aantal mensen naar stal om haar te bekijken.... hoe gaat dat in zijn werk? en wat moet ik doen???

help!!!!

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts


odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:31

Ik weet niet precies hoe de keuringen bij paarden gaat, maar ik geloof dat het bijna hetzelfde gaat als bij een hondenkeuring.
Paard moet vierkant staan en dan gaan de "keurmeesters" hun meegenomen lijstje afwerken. Ze meten z'n schofthoogte om te kijken of deze wel binnen de normen van het stamboek vallen. Ze bekijken met z'n allen z'n bouw en z'n uiterlijk. Of hij goed gebouwd is, goede hoekingen, rug bijv. niet te kort of te lang, stand van de benen enz. goed. Ook moet het paard een stuk lopen in stap, draf en galop. Ik weet niet of je hem los moet gooien of net als bij honden ernaast lopen en een bepaald figuur lopen. Dan kunnen ze zien of hij z'n benen goed neerzet. Misschien moet je nog even laten zien hoe hij onder het zadel loopt, maar ik denk niet dat dit hoeft. Voor de rest stelt het niet zoveel voor.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 23:58

Bij het neerzetten (stilstaan) moeten het voorbeen en het achterbeen aan de kant van de jury wat verder uit elkaar dan het voorbeen en het achterbeen aan de 'buitenkant'. Het paard staat dus niet vierkant, maar zo, dat je alle vier de benen kunt zien.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 18:46

thanx zo weet ik teminste iets xxjes

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

copacabana
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 21:31

he hallo, hoe is het afgelopen met de keuring? een premie behaald of niet? xx miranda

Er is geen paard zoals het friesche paard ! Tong uitsteken
Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 bezoekers