Vit. E en Selenium bij spannning in de spieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 22:30

Een pony bij ons op stal heeft een half jaar terug de maandagziekte gehad, sinds dat er vitamine E en selenium gegeven wordt, worden de spieren voelbaar en zichtbaar losser en soepeler.


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 23:19

Orri ik heb vandaag een emmer Pavo E plus van 4 kg bij mijn voerleverancier gekocht Lachen
Hardstikke voordelig Lachen
Je kan het ook bestellen bij de paardendrogist. Zie www.paardendrogist.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 00:14

Ah mag ik dan vragen wat jij ervoor betaalde... Haha! zag net prijs van de paardendrogist .... misschien kan ik dan hier ook eens informeren, mijn vaste ruitersportzaak is op vakantie...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 01:25

mijn (v)echtgenoot is duivenmmelker...
Nu is het zo in de duivenwereld dat er (on)nodige supplementen, combiaties van mineralen etc te koop zijn, bijna iedere week staat er wel een nieuw middel in.
Dit is wat ik probeerde te vertellen over electrolyten, ik heb de wijsheid ook niet in pacht.
maar ik denk dat wanneer er een supplement vrij in de handel is (dus vrijverkrijgbaar bij bijv. welkoop, ruiterspeciaalzaak of i.d.) dat het alleen werkt in het hoofd van de vertrekker.

een paard dat spontaan veel vermoeidheid vertoont bij zijn (v/m) werkzaamheden zou kunnen lijden aan bloedarmoede/ijzergebrek, dit is te ondervangen met bepaalde supplementen maar gaat de reden niet tegen.
Ijzergebrek/bloedarmoede kan als beeld geven: overdadig zweten zonder inspanning, minder gebruik van de spieren (vastzitten), lusteloosheid, vermoeide indruk enz (deze dingen zijn en/of)
Daarbij komt dat bloedarmoede alleen aan te tonen is via bloedonderzoek, in wat ernstige mate via blank tandvlees.

Daarom blijf ik zeggen eerst da, dan pas supplementen, extra vitamines
en nogmaals uitzonderingen daargelaten.

Neem nu hier in dit topic het verhaal (als ik zo mag noemen) over maandagziekte en het toedienen van supplementen:

Wat ik heb gevonden over maandagziekte:

Lendevuur



De aandoening bij paarden die lendevuur heet, is ook onder vele andere namen bekend, namelijk:

maandagziekte

tying up

spierbevangenheid

azoturie

peeenberoerte


Hoe ziet het eruit?

De aandoening ontstaat meestal in het begin van het werk nadat het paard de dag ervoor niet of nauwelijks gewerkt heeft. Zijn loop van de achterbenen wordt korter. Omdat het naar voren zetten van de achterbenen zeer doet, zal hij mogelijk overgaan in een voorzichtige galop of hij zal proberen om stil te blijven staan. Wordt het ernstiger dan lukt het hem niet meer om zelfs kleine pasjes te maken. Hij gaat ernstig zweten van de pijn en als verdere pijnreactie staan paarden met lendevuur vaak te schrapen met hun voorbenen terwijl ze verder doodstil op hun plaats blijven staan.


Wat is lendevuur?

Door het plaatselijk zeer hoog oplopen van het melkzuur (lactaat) in bepaalde spiergroepen worden deze spiergroepen zo zuur dat ze als het ware gekookt worden. De spieren gaan zo kapot dat de kleurstof die normaal in spieren zit vrijkomt en door het bloed wordt afgevoerd. Daags na een aanval is de urine van het paard dan ook rood. Het mag duidelijk zijn dat het ontstaan van zo'n spierbeschadiging buitengewoon pijnlijk is en ook mag duidelijk zijn dat het enige tijd nodig heeft voordat zo'n spier zich weer hersteld heeft.


Welke factoren dragen bij tot het ontstaan van lendevuur?

Voor spierarbeid is energie nodig. De energie voor spierarbeid wordt geleverd door de verbranding van suikers (glycogenen). Als een suiker verbrand wordt ontstaat er koolzuur en water. Wordt echter suiker verbrand terwijl er te weinig zuurstof in de buurt is dan ontstaat melkzuur. Een paard dat regelmatig moet werken zal gedurende rustperiodes ervoor zorgen dat de voorraad suikers in zijn spieren hoog is. Een paard dat een grote voorraad spiersuiker heeft als hij begint met werken heeft energievoorraad genoeg. Wat hij echter niet in voorraad heeft is zuurstof. Dat zal door een snellere ademhaling en een versnelde bloedsomloop op dat moment aangevoerd moeten worden. Is de aanvoer van de zuurstof naar de spieren onvoldoende dan wordt wel de suiker verbrand maar ontstaat er als afvalproduct melkzuur. Is de productie van melkzuur plotseling zeer groot dan ontstaat lendevuur.


Hoe is lendevuur te voorkomen?

Uit het bovenstaande mag duidelijk zijn dat lendevuur te voorkomen is door ervoor te zorgen dat de hoeveelheid energie die hij opneemt in periodes van rust laag moet zijn. Hij zal dan ook minder suikers in zijn spieren opslaan. Dus in periodes van rust minder krachtvoer.

Bij een paard dat een of meer dagen rust heeft gehad moet de zuurstofvoorziening van de spieren op peil gebracht worden voordat echt intensief arbeid van hem gevraagd wordt. Dus een paard na een rustperiode rustig warmrijden voordat het eigenlijke werk begint.


Hoe stellen we de diagnose lendevuur?

Een paard met lendevuur is aan zijn houding en manier van lopen het meest duidelijk te herkennen. In het bloed van deze paarden is tevens een zeer hoog gehalte van spierenzymen aanwezig (CPK en GOT).



Therapie

Het belangrijkste bij een paard met lendevuur is rust. Ook al ontstaat de aanval midden op straat ook dan nog is het verder lopen zeer onverstandig (liever een trailer halen). Deze rust moet voortduren totdat het lichaam de kans gezien heeft de spierbeschadigingen te herstellen. Aangezien een paard een dag na een lendevuuraanval meestal GEEN verschijnselen meer laat zien is de enige manier om vast te stellen of de spierbeschadigingen hersteld zijn en pas dan kan bepaald worden de spierenzymen in het bloed weer normaal zijn.

Wij doen dit één keer per week te beginnen een week na de aanval. Het paard mag pas weer werken nadat zowel de CPK als de GOT weer normaal zijn. Om te voorkomen dat er in deze periode weer een grote spiervoorraad suikers ontstaat mag het paard gedurende de tijd van stilstand geen krachtvoer. Begint een paard met het leveren van spierarbeid voordat de schade hersteld is, dan is de kans groot dat hij weer een aanval krijgt, en/of hij chronische spierbeschadigingen op zal lopen.


Medicijnen tegen lendevuur

Alhoewel er verscheidene medicijnen in zwang zijn ter genezing en ter voorkoming van lendevuur is het nut hiervan nooit aangetoond. Alleen bij een acute aanval die erg veel pijn veroorzaakt, is een pijnstiller of eventueel een reactieremmer te overwegen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 08:34

Margreet, ik heb een sportpaardenmasseusse bij Iwaldo gehad, en die zei ook dat ie een beetje strak was in de bovenlijn. Ze gaf mij een eenvoudige oefening die je zelf kan doen om dit losser te krijgen:

Pak een plukje manen, wikkel hem om e vinger, net als je bij manentrekken om de manenkam doet, trek dit langzaamaan een stukje naar boven, daar 5 sec vasthouden. je ziet nu dat dit helemaal doorwerkt in de hals want als het goed is zie je daarin dat e de spiergroep optilt.

misschien ook een tip voor jou om die masseur er eens naar te laten kijken, kan ze jou misschien nog gerichtere oefeningen meegeven om het losser te krijgen. 2 uur massage is 50 euro, ik weet niet hoeveel die selenium kost? Maar het is de moeite waard Lachen

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 09:32

Alane, dat je in je opsomming niet de White Muscle Disease bent tegen gekomen }> Knipoog
Serieus, ik geloof dat wij allen hier wel in staat zijn om een zoekmachine te bedienen en deze informatie te genereren...
Overigens ter informatie, mijn paard [naam verwijderd] raakte juist bevangen in haar voorhand....zo zie je maar weer hoe ver de praktijk van de theorie kan afwijken....

Ik ga je niet al te ver afkraken, maar van paardenvoer kan je toch echt nog het een en ander leren. Ik zou zeggen, koop eens het Groene Boekje over Paardenvoeding...

Ik ken de duivensport niet (roekoe!) maar de degelijke paardensupplementen-business is niet echt aan mode onderhevig. Een produkt als Pavo Eplus bestaat al jaren, en is gewoong goed, ook in overeenstemming met de rest van het paardendieet. Tuurlijk is er ook genoeg rotzooi op de markt te koop, maar dat is een kwestie van het kaf van het koren leren scheiden.....
Dat doen duiven toch ook? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Dees op 24-07-02 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 09:32

Alane schreef:
Daarom blijf ik zeggen eerst da, dan pas supplementen, extra vitamines en nogmaals uitzonderingen daargelaten.

Neem nu hier in dit topic het verhaal (als ik zo mag noemen) over maandagziekte en het toedienen van supplementen:


Om mijn "verhaal" over maandagziekte even te verduidelijken: met het toedienen van selenium en vit. E is pas een maand of 2 terug begonnen, dus niet meteen nadat de maandagziekte geconstateerd was. Bepaalde spiergroepen, vooral op z'n achterhand, zijn sindsdien echt losser geworden, tijd zal hierbij zeker ook wel een factor spelen, de spieren hebben lang nodig om te herstellen, maar ik denk dat selenium en vit. E zeker wel helpen in dit geval, iig lijken ze net dat beetje extra te geven om dat herstel in te zetten. Toeval?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:45

Hoi Margreet,

Selenium is voor de spieropbouw. Dus niet geschikt om bij gespannen spieren te gebruiken. Ik weet niet of het echt kwaad zou doen aan de andere kant zou ik het zelf niet riskeren denk ik. Als je spieren gespannen zijn kun je heel goed proberen te masseren met Arnica Massage olie. Zit in zo'n oranje fles niet bij iedere drogist te koop. Ik koop het bij Portegies.

'Paint' it 'Black'

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 15:40

Ik hoef ook niet verder afgekraakt te worden.........

Dus door het lezen van dat groene boekje wordt ik alwetend? Schijnheilig

Er wordt hier om advies gevraagd dacht, ik geef mijn persoonlijke mening , waarvan ik dacht dat toegestaan is.

De één vindt dit beter en de ander heeft baat gehad of nog steeds bij weer iets anders.

Mijn persoonlijke mening is eerst DA dan pas experimenteren met supplementen, extra vitamines etc.

Er zijn ook voeders (merken en sites te vinden via zoekmachines) die andere samstellingen hebben van viramines en mineralen zonder dat alles verhoogd wordt.

Jij vindt jouw merk het beste, een ander zijn merk, en ik de mijne.
Voeren doe je met het oog, gevoel en met de hand.
Zo'n boekje kun je als leidraad gebruiken maar niet ieder paard is gelijk, verrricht dezelfde arbeid en heeft hetzelfde nodig, en zo'n boekje is ook niet zaligmakend.

Dat ik het stukje over maandagziekte hier neer gezet heb is omdat ik het onduidelijk vondt waarom ze bijvoerde, en er mensen kunnen zijn die per omgaande wanneer hun paard dit (gehad) heeft met die supplementen begint bij te voeren.

En als je de samenstelling leest van deze supplementen (ik zeg niet dat die niet deugen en dat het voor alles geldt) Dat je op een andere manier hetzelfde resultaat kunt bereiken. Vandaar mijn voorbeeld over electrolyten.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 12:36

orri schreef:
Ah mag ik dan vragen wat jij ervoor betaalde... Haha! zag net prijs van de paardendrogist .... misschien kan ik dan hier ook eens informeren, mijn vaste ruitersportzaak is op vakantie...


Ik heb vandaag een emmer van 4kg Pavo Eplus gehaald, gewoon bij de plaatselijke 'voerboer'. Ik heb €47 betaald voor een emmer van 4 kg, je moet 15 tot 60 gram per dag geven, dus dat is €0,18 tot €0,71 per dag, viel me reuze mee!
Wilde maar eens beginnen met 30 gram per dag en dan eens zien of het wat doet.

Nulla tenaci invia est via

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 12:54

Margreet"]
[quote="orri schreef:
Ah mag ik dan vragen wat jij ervoor betaalde... Haha! zag net prijs van de paardendrogist .... misschien kan ik dan hier ook eens informeren, mijn vaste ruitersportzaak is op vakantie...


Ik heb vandaag een emmer van 4kg Pavo Eplus gehaald, gewoon bij de plaatselijke 'voerboer'. Ik heb €47 betaald voor een emmer van 4 kg, je moet 15 tot 60 gram per dag geven, dus dat is €0,18 tot €0,71 per dag, viel me reuze mee!
Wilde maar eens beginnen met 30 gram per dag en dan eens zien of het wat doet.
[/quote]

Ah bij de paardendrogist staat ie voor 52,50 !!!
nog wel even een verschil.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 13:09

Had ik ook al gezien ja, de paardendrogist is fors duurder! En dan komen er ook nog verzendkosten bij, zal ook niet gering zijn bij 4 kg.
Die Equi-vitamine E+Seleen van de paardendrogist is helemaal duur, €20,90 per kg, heb je voor de zelfde prijs van Pavo bijna de dubbele hoeveelheid! NAF is ook fors duurder, €56,50 voor 3 kg. En qua samenstelling scheelt het bijna niets, dus ik heb mooi die van PAVO genomen, je moet het niet duurder maken dan het al is!

Als ze het bij jou in de buurt niet verkopen wil ik eventueel wel een emmer voor je halen, neem ik 'm mee als we naar Zep gaan.

Nulla tenaci invia est via

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:20

Na het hele topic gelezen te hebben over vitamine E en Selenium mis ik toch nog 1 ding wat volgens mij van belang is. Als een paard in de stress zit of veel spanning heeft in zijn spieren wordt vitamine E afgebroken in de spieren en daardoor kan er dus een tekort ontstaan en logisch gevolg is dus een probleem in de spieren. Dit probleem kan dus worden opgevangen door idd vit. E en selenium bij te voeren (de vit. en selenium moeten alleen wel in de juiste verhouding worden gegeven). Als ik jouw verhaal zo lees Margreeth heeft je paard dus idd een tekort aan vitamine E juist omdat hij verkrampt is. Maar ik zou idd even contact opnemen met je DA want ik wil niet de verantwoordelijkheid overnemen voor je paard en evt. verkeerd voeren Lachen

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 13:28

Toevallig heb ik gisteren de DA aan de telefoon gehad. Weliswaar voor iets heel anders, maar ik heb het toch maar even gevraagd en hij vond het de moeite waard om het te proberen. Niet gelijk de maximale dosering, gewoon rustig beginnen met de helft en dan zien wat het doet.
Het idee om dit spul te gaan voeren werd trouwens aangedragen door mijn instructrice en dat is ook niet bepaald de minste en daar heb ik ook wel een beetje vertrouwen in.
Vanaf vandaag gaan we dus Pavo Eplus bijvoeren en goed opletten of er iets verandert (positief of negatief).

Nulla tenaci invia est via

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 21:41

Ja, ik zal ook eens kijken wat ik voor mijn huidige neertel en dan eens kijken wat het voordeligst is... anders kom ik gewoon een keer naar jou toe...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 09:28

ik weet dat dit een oud topic is, maar gisteren belde mijn DA met de uitlag van het bloedonderzoek van Joy
spierenzynm is verhoogd, lichte spierbeschadinging.
Nu kan ik woensdag bij hem die vitamine E en selenium gaan halen, om de spieren te beschermen en ze krijgt iets homeopatisch om rustiger te worden

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:04

Jeetje Marloes,
Ik hoop dat het helpt!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:47

Hoi Marloes,

Mijn paard krijgt ook vit E en selenium sinds ze 3 keer achter elkaar spierbevangen is geraakt. Ik voer het nu een half jaar en tot nog toe heeft ze geen last gehad. Dus, het helpt wel! Haha!
Nu maar hopen dat het ook zo blijft.... Clown Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 113 bezoekers