Geen spoed meer: Vreemd gedrag paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Geen spoed meer: Vreemd gedrag paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 13:48

Ik zit hier een beetje raar achter de computer, een beetje trillerig en elk moment opstaand om ff door het raam te kijken hoe mijn paard in het weiland staat.
Wat is het probleem?

Ze gedraagt zich ineens zo lusteloos.
Gister was alles nog goed, at ze haar brokken op net zo als anders, dus venijnig en snel, en had ze nog een levendige indruk.
Maar nu?
Ik bracht haar net haar brokken in het weiland (ik heb haar vanochtend niet in de wei gezet, dat heeft iemand anders voor me gedaan) en ze kwam niet toen ik haar riep, ook geen hinnikje of wat dan ook want ze anders altijd wel doet.
Ik zag haar niet, dus liep om de hoek.
Daar lag ze in het zand en kwam langzaam overeind toen ze mij en mijn hond zag.
Ze liep met mij mee naar voren zodat ik haar daar haar brokken kan geven.
Maar ze wou het niet eten, ook niet toen ik het in de hand hield en het haast zowat in de mond deed.
Toen heb ik het maar op de grond gelegd, maar ze kwam er niet aan.
Ook begon ze te schrapen en uiteindelijk ging ze liggen en rollen en bleef uiteindelijk zowat gestrekt liggen.

Ik moest ook nog een emmer water halen, want sinds vanochtend staat ze weer in een nieuw stukje, ze heeft er al vaker daar gestaan, maar deze week niet, dus er was nog geen water.

Ze ging gelukkig wel weer op staan, niet uitzich zelf, maar doordat mijn hond haar wou opjagen (die vind dat paarden niet horen te liggen).
Maar ze begon ook niet te drinken.
Dat kan, maar dat ze haar brokken niet meteen op at?

Uiteindelijk heeft ze nu haar brokken op, maar erg langzaam en zeg maar met lange tanden.
Maar ze staat er nog steeds op zowat dezelfde plek, het enige wat nog levendig is aan haar lichaam is haar staart.
Die zwiept heen en weer, waarschijnlijk om de vliegen van haar af te houden en af en toe zet ze haar andere achterbeen op rust of verplaatst die.

Maar ik ben me gewoon kapot geschrokken, als ze haar brokken niet opeet, is er wat aan de hand.
Ze heeft het nu dus uiteindelijk op, maar op een zeer vreemde manier (iig niet haar snelle manier zoals anders).
En ze staat daar maar, zo lusteloos.
Er is wat, maar wat?
Wie kan me helpen?

Zeer bezorgd paardeneigenaartje.

*Edit: titel veranderd aangezien het nu geen spoed meer is en stomme typo's*
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 19-07-02 22:43, in het totaal 3 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 13:50

Is ze niet koliekerig? Dan zwiepen ze ook vaak extra met de staart en zijn ze wat onrustig in het achterbeen, gewoon omdat ze krampen in de darmen hebben.
En heb je haar even getemperatuurd?
Komt de mest er normaal af?

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 13:53

Inderdaad even temperatuur controleren en de mest. Wellicht is er iets vervelends gebeurd, is ze gevallen of zo en is ze daar van onder de indruk.. Goed in de gaten houden.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 13:59

Sonja schreef:
Is ze niet koliekerig? Dan zwiepen ze ook vaak extra met de staart en zijn ze wat onrustig in het achterbeen, gewoon omdat ze krampen in de darmen hebben.
En heb je haar even getemperatuurd?
Komt de mest er normaal af?


Ze heeft vanacht gewoon gemest en geplast in de stal, in de wei waar ze nu staat lag volgens mij ook nog wel verse mest van vandaag.
Ik kan haar niet temperaturen want ik heb daar niks voor, zal zo mn oom vragen of hij me daarmee wil helpen, tenminste als hij wel een thermometer heeft voor dieren, wat is dan een verontrustende temperatuur?
Maar ze trapt niet echt met haar achterbenen naar haar buik ofzo, en bijt er ook niet naar, kijkt ook niet echt ernaar.
Alleen boven op de rug waar de vliegjes zitten.

Koliek was ook het eerste wat bij mij opkwam, maar het lijkt er niet echt op.
Het enige wat me echt opvalt, is dat ze zo lusteloos is.
Ze staat nog steeds en bij mijn weten heeft ze ook niet weer gerold of gelegen.
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 19-07-02 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:07

Misschien is ze wel gewoon tegen het schrikdraad aangekomen en is ze zich rotgeschrokken. Onze Leo blijft daar ook altijd een paar uur snuiverig en bokkerig van....

Temperatuur hoor je te weten van je paard, wat op een bepaalde tijd van de dag voor jouw paard een normale waarde is. Dat is een van de basisdingen die een eigenaar van zijn paard moet weten. Tip: schrijf het in je agenda, bij de telefoonnummers van VA, hoefsmid, instructeur etc.
Als ze boven de 38 zit heeft ze verhoging, boven de 38.5 is het koorts en altijd reden om je veearts te bellen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:07

Zal het heel even aankijken, en niet in het weiland zetten, je zegt dat ze op een nieuw stukje staat, dus kan het een koliek aanval zijn, als je het niet vertrouwd toch snel een dierenarts erbij halen!!!
Beter een dierenarts erbij dat er niks aan de hand is, dan als je straks een doodziek paard hebt!!
Sterkte ermee!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:10

Dat klinkt mij toch echt in de oren als een paard met koliek. Niet alle koliek is verstoppingskoliek en dat een paard mest wil dan ook niet zeggen dat het paard geen koliek heeft.
Ook het kijken en slaan naar de buik komt niet bij alle koliekgevallen voor.

Ik denk dat je beter de dierenarts kan bellen want het duurt al een paar uur en er lijkt geen verbetering te zijn.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 14:13

Ik heb nog even gecontroleerd, ze heeft meerdere keren gemest vandaag, in de wei dus ook, dus dat is normaal.
Haar oren en hoeven voelen normaal aan.

Toen ik langs haar buik voelde om te kijken hoe ze daarop reageerde, liet ze een beetje urine lopen, net zoals bij hengstigheid.
Als is ze hengstig (wat ze vanochtend nog niet was), dan heeft ze nog nooit van dit gedrag vertoond bij hengstigheid en ik heb haar al 2,5 jaar.
Maargoed, dat kun je bij haar heel snel krijgen, als je met je hand over haar ruggewervel glijdt, dan doet ze dat ook.
Ze kan daarna dan ook zo hengstig blijven.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:14

ik denk ook dat je beter de dierenarts kan bellen, liever voor niets dan te laat. dit klinkt toch wel ernstig zo.
veel succes

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:16

Zijn de hoeven ook warm? (mischien bevangenheid?)

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 14:17

Ze staat vaker in dat stuk, er staat ook zowat geen gras meer, dus teveel gras kan ze niet gegeten hebben.
Er staat geen stroom op het draad daar, dus dat kan het ook niet zijn.

Ze is trouwens ook ineens een beetje aanhalerig, aanhankelijk.
Ze komt bij je staan enzo, terwijl ze dat normaal ook niet doet, dan mag je haar 1 aaitje geven en dan is ze weer weg.

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:21

Het beste kan je de pols van je paard voelen. Bij koliek is die eigenlijk altijd verhoogd. De normale polsslag is 40.

Je kan de pols vinden tussen de voorbenen.

Het zou nog nierkoliek kunnen zijn maar dat komt maar heel zelden voor. Overigens zijn de symptomen wel gelijk aan die van nierkoliek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:21

Misschien Mega-hengstig in plaats van hengstig? Bij mijn merrie is het ook de ene keer heftiger dan de andere keer... Haha!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:23

Wel eens van zandkoliek gehoord?

Goedgekeurd onderschrift :)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131946
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:36

't Klinkt toch echt allemaal als een bepaalde vorm van koliek.
Ik zou er dan ook zeker even naar laten kijken.
Dan heb je zelf ook meer zekerheid, en beter vandaag even laten kijken als de DA in het weekend op moeten trommelen !

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 14:39

Haar hoeven zijn dus niet warm, net als haar oren, gewoon normaal.
Ik heb net ook ff de thermometer erbij gepakt en het zat rond de 37gr c.

Ze at ook weer wat gras en liep ook weer wat rond, totaal anders dan een half uurtje geleden.

En ja, kheb ook wel eens wat gehoord over zandkoliek, net als gaskoliek etc etc.
Ik zat echt te twijfelen, van is er nou wat aan de hand of niet.
Als dat zo was geweest, had ik meteen de DA gebeld.
Nu heb ik even gewacht en alles lijkt weer normaal Verward

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 14:52

Kan dat ook?
Dat het ineens weer gewoon lijkt, maar dat het toch niet zo is?

We zijn hier nu wat gerustgestelder, nu alles weer normaler lijkt, maar er knaagt nog steeds wat bij mij.
Hoe kan het dat ze zich zo gedroeg, terwijl het nu lijkt of er geen vuiltje aan de hand is (ook niet hengstig), ze eet weer gras, ze loopt weer rond etc etc.
Al die tijd had ze wel haar oortjes naar voren, ook tijdens dat lusteloze.

Ik snap er werkelijk de ballen van.
Als ze zich weer rusteloos gaat gedragen, bel ik meteen de Da, maar nu lijkt het gewoon over en of je je voor niks zorgen hebt gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 19-07-02 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:19

Ik weet voor 99% zeker dat er sprake is van koliek. Koliek hoeft zich niet altijd te uiten in rollen, trappen e.d. Ik heb maar in keer zo'n geval meegemaakt. Mijn shetlandpony heeft 2 keer koliek gehad. Symptomen: ietwat onrustig in het begin, later juist sloom. Gaan liggen (dus niet rollen) en niet willen eten, of inderdaad heel langzaam eten. De DA gehaalt en hij bevestigde dat het koliek was. Wat heeft jouw paardje gegeten, staat ze opeens op meer gras o.i.d.?

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 16:04

Het lijkt nu dus weer gewoon.
Ik dacht ook eerst aan koliek en stond juist op het punt om de DA te bellen, maar wou eerst even de temp meten en daarna leek alles weer gewoon.
Ze staat nu dus in een ander weiland, maar zeker geen meer gras of zoiets, dit weilandje is juist kaal.
Verder hetzelfde als anders, brokken met knoflook gister en stro met wat kuilvoer en/of hooi erdoor heen en vandaag hetzelfde (alleen dan geen knoflook door de brokken).

Als het koliek is/was, kan het dan vanzelf overgaan?
Want als dat zo is, kan het dus wel koliek zijn geweest (denk dan wel in hele lichte mate of zoiets) en dat het nu over is.
Ze is nu nog steeds weer helemaal de oude, minder aanhankelijk, kijkt wel naar je op en komt naar je toe als ze je hoort zoals anders en eet weer driftig gras, heb haar ook niet weer zien liggen of rollen.

Kijk steeds bij haar (en dat zal ik ook blijven doen, vandaag en morgen) of het niet ineens weer anders is, want als ze weer zo rusteloos wordt, bel ik meteen de Da.

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 16:32

Bij koliek zou ik altijd zsm de DA erbij laten komen, want je paardje kan er zelfs aan overlijden... Het kan wel vanzelf overgaan, persoonlijk zou ik dat risico niet nemen. Het is ook moeilijk vast te stellen of het om koliek gaat, bij het ene paard is dat makkelijker als bij de ander, de een laat echt zien waar de lastige plek zit, de ander is alleen maar suf en beweegt bijn niet. En let op dat ze niet te veel gras eet, geef haar eerder wat lichter verteerbaar voedsel, mja, dat is nogal moeilijk te voorkomen als op de wei staat.... Een lichte slobber met pepermuntblaadjes kan helpen om haar maagje en darmen weer op orde te krijgen...
Ik denk ook sterk dat het koliek is (geweest)

Liefs Danielle

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 20:33

Er is nu echt niks meer aan de hand.
In eerste instantie dacht ik ook meteen aan koliek, hoewel ze niet alle tekenen vertoonde, maar vooral dat lusteloosheid.
Daarom vroeg ik het hier ook na.
Als het echt zo duidelijk was, dus duidelijk kritiek, had ik meteen de DA gebeld, natuurlijk.
Maar het leek er niet op en daarom wou ik het nog even aankijken.
Voor zover ik weet heeft het met elkaar tussen een uurtje en anderhalf geduurd, want ik ging haar brokken voeren tegen 1 uur/half 2 aan en toen gedroeg ze zich zo.
Daarna heb ik de comp opgestart en dit topic geplaatst.
En rond half 3 deed ze weer gewoon.

Als het al koliek was, dan is het nu over, hoe dat dan ook kan.
Hoe dan ook, ze kan niet teveel eten, ze staat/stond namelijk op kale stukjes (ze heeft namelijk een behoorlijke omvang, hihi) en krijgt stro als aanvulling (met een beetje kuil/hooi erdoor) in de stal (ze staat op krullen).

Ik was nooit van plan om net zolang te wachten tot het minder werd en dat risico te nemen, dat staat ook nergens, ik wou het alleen nog even aankijken.
En wat koliek kan veroorzaken, weet ik ook wel.
De ergste tekenen ook wel en wat je moet doen.
(Dus lopen en niet laten rollen, ik zag haar liggen toen ik aankwam, dat hoeft nog niet zo raar te zijn en daarna 1 keer rollen, en dat kan ook altijd voorkomen, als een paard dus geen koliek aanval had/heeft bedoel ik dus, daarna zag ik het niet meer, maar wat me dus verontruste was die lusteloosheid.) Niet het precieze dus, zoals van nierkoliek had ik ook nog nooit eerder gehoord, wel gas en zand koliek ed.

Toen ik haar net brokken voerde, was het ook als voorheen, venijnig en snel, zoals ik gewend ben.
Er is dus nu (lijkt het tenminste) niks meer aan de hand, wat het ook geweest was.
En laten we hopen dat het zo blijft.
Laatst bijgewerkt door Chrystal-gek op 19-07-02 23:07, in het totaal 2 keer bewerkt

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:05

Gelukkig is ze nu weer normaal! Zou alleen voortaan geen biks meer geven als ze zo doet. Beter dagje gevast dan een kilootje biks erin als ze per ongeluk toch een beetje koliekig is. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 21:26

Het kan best dat ze een beetje koliekerig was, bij de vorige verhuizing van mijn paard, was hij de dag erna ook een half uurtje helemaal suf, leek wel stoned, en was niet geinteresseerd in eten, maar dat was ook weer snel over.
misschien gewoon even een krampje!

ooit zal ik daar komen waar ik wil zijn, ik moet alleen nog weten waar dat is.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 21:42

daan schreef:
Gelukkig is ze nu weer normaal! Zou alleen voortaan geen biks meer geven als ze zo doet. Beter dagje gevast dan een kilootje biks erin als ze per ongeluk toch een beetje koliekig is. Maar dat is mijn mening natuurlijk.


Op dat moment kreeg ik het dus ook pas echt door.
Tis trouwens geen kilootje biks, maar een handje of 1 of 2, dus nog geen kwart.
Ik zie haar niet vaak in de wei liggen, in welke wei ze dan ook staat.
Wel soms rollen, dan ligt het er wel aan in welke wei ze staat.
Maargoed, ze stond dus op en kwam richting mij en liep met me mee naar voren, tot op dat moment dus niks gek.
Tot ik haar brokken wou geven, wat ze niet wou meteen wou eten.
Toen heb ik wat brokken opgepakt en in de hand het haar proberen te geven.
Toen ging er bij mij een lichtje knappen, want als Chriss haar brokken niet opeet ........
Ik ben toen eventjes weggegaan om water te halen en toen ik terug kwam, zag ik haar rollen en daarna blijven liggen.
Toen ik het water neerzette, ging de hond op Chriss af omdat ze lag en daardoor ging Chriss opstaan.

Maargoed, dat ze uiteindelijk toch de brokken opat en veel later ook weer gras, was toch eigenlijk wel een handige graadmeter.
Toen ik haar vanavond uit de wei haalde, had ze de emmer water ook bijna op, dus ze heeft ook normaal gedronken (net als gisternacht).

Vanaf dat moment wist ik het eigenlijk wel zeker dat ze lustelozer als anders wat, dus dat er wat aan de hand was, maar wat was dus de vraag.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-02 23:01

Moet ff iets stoms melden, ik heb het namelijk vandaag steeds over Rustelozer gehad, maar ik bedoelde natuurlijk Lustelozer.
Kwam er net achter en heb alles waar de R stond ipv de L even in de L veranderd.
Maar volgens mij heeft iedereen wel begrepen dat ik lustelozer bedoelde.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Niwla, SentiBot en 141 bezoekers