Hoe reageren jullie op een paard dat trapt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:25

Saba, mijn nieuwe bijrijdpaard, schijnt al flink te trappen sinds ze geboren is. Ze heeft van mij al een flinke klap met de borstel gehad (ze haalt echt heel gemeen schuin uit als je naast haar staat, en ze weet donders goed dat ze fout zit!).
Volgens de eigenaresse was het vroeger bij het poetsen pas echt een probleem, dat beest was echt niet te poetsen. De eigenaresse is toen begonnen met poetsen met de bezem. En ja hoor, ze liet het zien, als ze met de bezem begon te poetsen staat Saba daar heerlijk bij te genieten. En wij staan tenminste veilig op een afstandje. Bij Saba letten we er heel goed op dat we haar veel poetsen en knuffelen (terwijl het nou niet echt een paard is wat je leuk even gaat knuffelen). Zo leert ze het waarderen en door consequent zijn leert ze ook dat ze niet mag trappen en happen. En het gaat steeds beter.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:26

Romkabouter schreef:
Door hem te slaan krijgt je paard misschien wel respect voor je, maar geen vertrouwen. En respect zonder vertrouwen groeit snel uit tot angst.


Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Ik ben ook van mening dat een paard iets hoort te doen voor de ruiter omdat hij diegene vertrouwt, en NIET uit angst voor straf. Net als bij een kind of hond. Hoe heet dat ook alweer in de psychologie, term uit het behaviorisme, ben 'm ff kwijt...

Overigens is het bij mij vaak een reflex hoor. Paard bijt = tik over z'n neus, paard haalt uit = trap tegen dat been. Gelukkig hoef ik dat soort dingen bij Ameretto maar weinig te doen.

De laatste keer dat ik hem een schop gaf, was toen hij stond te etteren met kalkoenen indraaien. Dan verwacht ik dat het paard stilstaat, ik wil geen ongelukken, geen hoef met schroeven op mijn voet of op zijn kroonrand. Ret stond ongelofelijk te etteren, haalde uit en ja, dan heeft-ie van mij een schop te pakken. Vijf minuten later sta ik de martingaal om te doen, mijn zusje staat naast me aan de singel te sjorren en ze gaat ineens bovenop mijn voet staan. Dus ik haal met mijn andere voet uit naar haar been, ook uit reflex. Haar reactie: 'Hé, ik ben geen paard!' *LOL*

Reflex dus. Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 14:27

100% mee eens, maar toch krijgt hij meestal eerst een klap onder de buik. had hij in de groep ook gehad. waarschijnlijk ergens anders. en dan jaag ik hem weg. zelfs in veel stallen is dat mogelijk, maar daarna is het goed over en uit krijgt hij een knuffel zodat hij nooit wantrouwig wordt.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:03

Vaak is het een menselijke reflex, daarom is het belangrijk dat je die leert beheersen. En in de groep had een paard niet een bijt of trap gekregen, maar een dreiging ervan. Dat is al een escalatie van een paard wat niet voldoende op lichaamshouding reageert. Als hij na het dreigen nog geen berouw toont zou je je paard fysiek kunnen raken. Als je net een ander paard hebt zul je dit nivo weleens bereiken, omdat de rangorde niet duidelijk voor hem is.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 15:07

Romkabouter schreef:
Vaak is het een menselijke reflex, daarom is het belangrijk dat je die leert beheersen.


En nog vinden mensen mij soms te soft met paarden... *LOL*

repelsteeltje
Berichten: 41
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: leiden

trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:37

Boos!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 16:45

Smokey heeft ooit maar 1 keer opzettelijk naar mij getrapt, haar heb ik toen 1 keer tegen haar buik geschopt met een platte voet, en sindsdien heeft ze nooit meer wat geprobeerd.

Bij Remy precies hetzelfde verhaal. Hij is meer een paard wat regelmatig probeert te bijten. Dan krijgt hij een tik op zijn neus.
De laatste tijd (gelukkig doet hij het niet meer zo vaak als eerst) pak ik hem bij een oor als hij bijt, en dan knijp ik daar een beetje in. Meestal is hij dan zo verbaasd dat ik hem bij zijn oor pak (dat vind hij vervelend) dat hij het allemaal alweer vergeten is.
Hij bijt overigens alleen maar omdat hij zich dan staat te vervelen en gewoon even lekker wil klieren.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:08

Bill heeft 1x gericht naar mij getrapt. Helaas voor hem had ik een zweep in m'n handen. Die heeft hij even gevoeld.
Daarna nooit weer getrapt.
Bill is een vrij dominant paard, tenminste altijd geweest, dus hij kon het best hebben. Respect heeft hij nog steeds en vertrouwen ook.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 17:52

Trappen jullie paarden altijd zomaar naar je? Verward
Vind het zo raar dat niemand beschrijft waarom zijn paard trapt.
Ik ken maar 2 oorzaken: pijn of een dominantieprobleem. Welke zijn er nog meer?

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 18:45

Harde brul en een paar klappe! Marilyn doet het gelukkig niet maar toen ik een x een draver aan het longeren was trapte die me en toen had k mooi een gekneesde knie Scheve mond
Toen heb ik hem toch wel een brul en klap gegeven en ff hard laten werken

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 19:26

ik heb altijd geleerd dat je paards moet denken
als ze in de kudde schoppen naar elkaar schopt de ander terug zo is het bij mij ook als ze me echt een goede schop geeft krijgt ze die ook terug en die heeft ze een keer gehad en sinsdien heeft ze nooit meer geschopt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 22:58

Zwabbertje schreef:
Trappen jullie paarden altijd zomaar naar je? Verward
Vind het zo raar dat niemand beschrijft waarom zijn paard trapt.
Ik ken maar 2 oorzaken: pijn of een dominantieprobleem. Welke zijn er nog meer?

Ik heb nu 3 paarden gehad die allemaal 1 keer een trap hebben gegeven, allemaal in de eerste week dat ik ze had. Allemaal heb ik ze op dezelfde manier aangepakt en eentje heb ik er nu nog steeds, je mag zelf komen kijken hoe dat dier op mij reageert... Bijzonder veel respect en hij vertrouwt me volkomen!

Verder heb ik op stallen gewerkt waar elke week wel een paar paarden vertrokken en nieuwe arriveerden,
daar zit soms best gespuis bij waar je toch een paar weken mee op moet trekken.
Dan heb ik geen tijd om respect van ze te krijgen en ik wil WEL veilig werken, dus dan grijp ik naar het middel dat het beste en snelste werkt, in dit geval een klomp Schijnheilig

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:07

1 paard heeft dit ook eens geprobeerd,ik heb haar gewoon een flinke mep teruggegeven.ik vind dit nog altijd de beste oplossing.schelden helpen bij mijn paarden niets!
groetjes julie

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:16

Zwabbertje schreef:
Trappen jullie paarden altijd zomaar naar je? Verward
Vind het zo raar dat niemand beschrijft waarom zijn paard trapt.
Ik ken maar 2 oorzaken: pijn of een dominantieprobleem. Welke zijn er nog meer?


Angst, maar dat bedoelde je misschien ook met pijn.
En mijn paarden trappen niet Schijnheilig

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:43

Nou, volgens mij valt dat best wel mee! Als een paard uit angst slaat is het wat anders, maar je weet meteen (door de situatie, door de manier waarop) of het angst is of gewoon kwaadheid. Ik mep gewoon terug en meestal helpt het prima! Met vertouwen heeft het denk ik alleen te maken als je paard uit angst trapt.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:45

Romkabouter schreef:
Angst, maar dat bedoelde je misschien ook met pijn.
En mijn paarden trappen niet Schijnheilig


Ik bedoelde het er niet mee en realiseerde me net dat ik het was vergeten in mijn berichtje dus kwam ik effe terug hier, maar nu is ie ook compleet. Wat vullen we elkaar mooi aan he? Lovers

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-02 23:53

Inderdaad, dat gaat weleens anders hier Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:17

Bij ons paard is het geen angst of pijn, maar overgevoeligheid. En dat merk je pas als je hem al aan het borstelen bent. De ene keer kan hij het hebben dat je z'n achterhand wat steviger poetst, de andere keer hoef je maar naar 'm te wijzen en hij tilt al een achterbeentje op. Echt uithalen zal hij niet zo snel doen, en stemverheffing helpt in dat geval prima. Tja, ook al is hij op zo'n moment gevoelig, ik heb liever niet dat er ineens een hoef voorbij schiet op een onbewaakt ogenblik. En schoppen bewaar ik echt voor extreme gevallen, denk dat ik er de afgelopen vijf jaar misschien drie heb uitgedeeld, dus dat valt echt wel mee.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:27

Karin schreef:
Bij ons paard is het geen angst of pijn, maar overgevoeligheid. En dat merk je pas als je hem al aan het borstelen bent.


Misschien dat uitgebreide massages in zo'n geval ook kunnen helpen. Maar dat heb je natuurlijk al lang geprobeerd.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:31

Romkabouter schreef:
Inderdaad, dat gaat weleens anders hier Lachen


Pas maar op Romkabouter, voor je het weet heb je een hoek te pakken Haha!

En om er geen slowchat van te maken: stressontladingstuipjes, tellen die ook mee of zullen we die bij angst/onzekerheid zetten?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:37

Gelukkig heb ik mijn postuur mee en ben ik moeilijk te raken Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 00:54

Zwabbertje"]
[quote="Karin schreef:
Bij ons paard is het geen angst of pijn, maar overgevoeligheid. En dat merk je pas als je hem al aan het borstelen bent.


Misschien dat uitgebreide massages in zo'n geval ook kunnen helpen. Maar dat heb je natuurlijk al lang geprobeerd.
[/quote]

Klopt. Als hij in zo'n bui is, dan probeer ik zo weinig mogelijk aan de achterhand te zitten. En dan doe ik wat 'handwerk' zonder borstels op de plek achter het zadel en richting staart, dan ontspant-ie meestal wel. Idd beetje inventief zijn. Maar toch word ik niet graag geraakt door een onnadenkend hoefje... Haha!

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-02 06:54

Natuurlijk zijn er meerdere redenen waarom paarden slaan. Zoals ik al eerder zei kan ik best begrijpen dat je paard slaat door angst, pijn etc... DC trapte mij een keertje omdat ik een klap op haar kont gaf en ze schrikte. Had ik dus wel verdiend! De andere keer trapte ze omdat ze niet gevangen wou worden en die trap was dus welgemeend. Heeft ze dan ook een aantal klappen terug gekregen. Nu moet ik wel zeggen dat ik streng "Ja, probeer het maar eens" schreeuw en dan weet ze het wel. Ze heeft het ook niet meer geprobeert.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:35

mijn paarden schoppen ook nooit. sym deed het pas, maar dat was niet bedoeld. ze had last van regendruppels en stond die van haar been te slaan. toen kwam ze bij mij om haar kontje gekriebelt te krijgen en sloeg ze weer met haar been vanwege de druppels. heb haar wel laten blijken dat of bedoeld of niet dat toch echt niet de bedoeling was. tik onder haar buik met mijn vlakke hand en weg gejaagt, daarna weer helemaal geknuffeld. Ze was zeker niet bang voor me en kwam direct weer naar me toe. ze begreep de bootschap en heeft het ook niet meer gedaan.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-02 10:44

Idd, ik straf hem bijvoorbeeld nooit als hij zijn been optilt om een vlieg te verjagen. Dat vind ik een natuurlijke reactie van een paard. Ik zeg dan wel 'pas op!' om hem te laten weten dat hij dat voorzichtig moet doen, maar een knal zal hij er niet voor krijgen.