draven op weg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikki_oud
Berichten: 129
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 20:51

mag je nou wel of niet met je pony op de weg draven? of is dat slecht? ik draaf wel met charmot over de weg, ze is wel beslagen (alle 4). volgens de eigenaar kan het wel, want hij zei zelf ga maar draven hoor, toen ik daar in de straat reedt. en het is eg niet zo'n eigenaar die niet naar zijn pony omkijkt, hij is er juist erg voorzichtig mee, en besteed er erg veel aandacht aan.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 20:56

Nou wij draven wel op de verharde weg, kan niet zoveel kwaad, zolang je het maar niet te veel doet. Maar alles waar TE voor staat is niet goed.

Kareltje (een pensionpony) loopt altijd op de weg en staat meestal voor de kar en de meeste tijd draaft hij. (is wel vierkant beslagen)

_________________
Wees goed voor je paard, dan heb je een vriend voor het leven!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-05-13 20:58 ]</font>

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 20:56

ik doe t af en toe wel, niet zo heel veel. je moet maar zo denken, als ze voor de wagen staan draven ze ook over de weg, dus zou t heel vreemd zijn dat t niet mag als je erop zit. T mag wel gewoon, t is vast niet supergoed voor de benen maar zolang je daar op let kan t best IMO

nikki_oud
Berichten: 129
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 21:03

Ok, ik lees weleens dat dat helemaal niet goed is, maar volgens mij kan het ook wel ja.

Toen ik een keer met charmot aan het rijden was in de bak, gallopeerden 2 meisjes met hun pony's over de weg! maar dat lijkt me nou niet bepaald goed?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:05

Galoperen over de weg is GEVAARLIJK!!! Stel dat je paard uitglijd, dat wil je niet meemaken....

nikki_oud
Berichten: 129
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-01 21:19

hmhm
eg van die uitsloof wijven (sorry moest effies). lekker gillen, en eentje zat zonder zadel, nog even zwaaien (1 van die meisjes had charmot verzorgt, en kwam soms kijken dus kon h'r een beetje..) uhl ik moet eg Misselijk kotsen van dat soort mensen!!
je paard laten leiden om link te doen... Boos!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:26

Draven op de harde weg is helemaal niet slecht! Toen Escala net hersteld was van een peesblessure (ze had haar pees linksachter overbelast door continue tegen de stalwanden aan te schoppen, haar manier om duidelijk te maken dat ze de stal waar ze toen stond helemaal niks vond denk ik... Knipoogik maar weer terug verhuisd naar stal van daarvoor en blessure was in no time over... Verward Haha!) Maar in ieder geval, toem mocht ik van de DA juist een beetje draven op de harde weg om de pezen weer wat sterker te krijgen!!! Maar alles met mate natuurlijk. Party!!

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:29

Ik vermijd het zelf zoveel mogelijk. Ineke2, in draf kun je net zo goed uitglijden hoor, denk ik. Maar ik draaf dus niet op de verharde weg/asfalt. Ik denk altijd maar dat het me geen prettig gevoel lijkt voor een paard in de gewrichten om met "ijzeren schoenen" aan oftewel hoefijzers, te moeten draven. Volgens mij krijgt ie dan telkens een oplawaai.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 21:30

Ik heb me laten vertellen dat rustige draf om verharde weg goed is voor de pezen...
wij stappen wel vnl op harde weg, maar ja... Schijnheilig

groetjes

AGlaranna

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:19

Het kan geen kwaad hoor, mits je goed oplet hoe je paard loopt. Als ik train voor de marathon, draaf ik al gauw een km over de weg. Geen probleem, geen pasje fout en prima benen heeft ze.
Maar nu weet ik niet hoe het zit als je erop zit. Dan belast je de benen anders. Als ik erop zit, ga ik eigelijk altijd in de berm. Soms als ik een eind gedraaft heb als ik erop zit, gaat ze onzuiver lopen. Dat komt door de ijzers. Dat trilt door in de benen ofzo. Ik weet niet precies hoe dat precies zit, maar dat heeft mijn da mij ooit verteld. Op blote voetjes beweegt de hoef mee en met ijzers trillen de trillingen door in het been. Ehm. Verward Iemand die dit beter uit kan leggen of snappen jullie het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:44

Draven over de harde weg kan absoluut geen kwaad, maar de ruiter moet gewoon goed naar de signalen van het paard kijken en luisteren. Als het slecht was, dan zouden al die tuigpaarden alleen nog maar mogen stappen voor de kar/koets ?

Sonja.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-01 22:46

en tölten op de verharde weg ?? hihhhih
ik draaf en tölt dus ook gewoon op de weg anders kan ik bijna nergens rijden Boos!

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 09:53

mijn voirge bijrijdpaard had een scheurtje in 1 van dr pezen en mocht all1 op verharde weg rijden (na een tijdje rust hoor!!) En de VA zei ook dat we moesten gaan draven. Alles met mate he!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 10:32

Het eerste en laatste kwartier dat je aan het rijden bent, moet je natuurlijk wel gewoon stappen. Maar verder is draven op de harde weg erg goed voor de pezen hoor.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 12:01

Citaat:
Op 2001-05-13 21:29, schreef Suus:
Ik vermijd het zelf zoveel mogelijk. Ineke2, in draf kun je net zo goed uitglijden hoor, denk ik. Maar ik draaf dus niet op de verharde weg/asfalt. Ik denk altijd maar dat het me geen prettig gevoel lijkt voor een paard in de gewrichten om met "ijzeren schoenen" aan oftewel hoefijzers, te moeten draven. Volgens mij krijgt ie dan telkens een oplawaai.



Mijn vorige paard is licht spierbevangen geweest had toen blote voetjes, de volgende dag heb ik hem rondom laten beslaan en was hij slechts nog een beetje stijf. De hoefsmid vertelde dat ijzers als een soort schokbreker werken voor het paard.

Verders wil ik even melden dat over de verharde weg draven helemaal geen kwaad kan paarden krijgen hier juist mooie harde en droge benen van. (ik rijd zelf alleen geen wendingen op bestrate/geasfalteerde wegen i.v.m. gevaar van uitglijden)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 12:12

Inderdaad, je moet het wel opbouwen en het tempo heel rustig houden. Maar het verhard inderdaad de pezen en ze krijgen er droog beenwerk van. Omdat het zo bevordelijk voor de bloedcirculatie die afvalstoffen afvoert. En ook voor de hoeven is het heel goed.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-01 13:03

Klopt Desiree!

Enduranceruiters trainen veel op de harde weg en doen dat zelfs in galop... Lijkt me inderdaad gevaarlijk! Ze doen dat om de benen te harden, zowel botten als pezen worden door de trillingen harder en dus sterker.

Over het algemeen geldt dat je beter een rustig tempo kunt aanhouden en niet te lange stukken ineens op het harde. Alles met mate!

En als je paard hoefkatrolproblemen of hoefkraakbeenverbening heeft, mag je alleen kleine stukjes stappen en helemaal niet draven! De schokdempers werken niet meer goed.

groetjes Mieke